שתף קטע נבחר

שורת הרווח

הפתעה, הפתעה: בניגוד לירידה בבניית דירות חדשות, דווקא בתחום ההתחדשות העירונית יש פריחה. המשמעות: שכונות שלמות שמחירי הבתים בהן צפויים לעלות בשנים הקרובות. עופר פטרסבורג בודק היכן משתלם כעת לרכוש דירות

מספר היתרי הבנייה שקיבלו דירות חדשות אומנם צנח ברבעון האחרון, אבל כאשר בוחנים את מספר ההיתרים שניתנו לתוספת דירות בבניינים קיימים (התחדשות עירונית), מתברר כי ברבעון הראשון של השנה ניתנו כמעט 1,100 היתרים כאלה, עלייה של כ-13 אחוז ביחס לרבעון הקודם. ואכן, לצד תוכנית מחיר למשתכן, עמדו פרויקטי התחדשות עירונית במרכז תשומת הלב הנדל"נית. מחד, רחובות שלמים ברחבי הארץ עוברים בימים אלה התחדשות עירונית. מאידך, רשויות מקומיות רבות החליטו למתן את מספר הפרויקטים הללו מחשש שייווצר עומס גדול על הקופה הציבורית.

 

לכל כתבות מוסף "ידיעות הנדל"ן

 

מי שקנה דירה באזור שעומד לעבור תמ"א או פינוי-בינוי עשוי להרוויח ובגדול. אך לא כל כך פשוט לדעת מראש לאלו אזורים יש סיכוי גדול יותר להיכלל בתוכניות ההתחדשות העירונית. "כיום ענף הנדל"ן הפך למאתגר יותר", אומר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, חיים מסילתי. "בבניינים מאוד ישנים יש דירות שבעליהן מנסים למכור במחירים הגבוהים לאין שיעור ממחיר השוק, בשל מה שנקרא 'פוטנציאל לתמ"א' או התחדשות עירונית. כדאי לבדוק היטב אם הפוטנציאל הזה אכן ישים וכמה שנים יעברו עד שהבניין יעבור תהליך של התחדשות, אם בכלל".

 

אם רוצים לרכוש דירות שעשויות לעבור תהליכי התחדשות עירונית, כדאי לחפש באזורים שבהם מתוכננים להיסלל קווי רכבת עירונית. כך טוענת דניאלה פז ארז, בעלים ומנכ"לית פז כלכלה והנדסה, שחקרה את הנושא. "האזורים הבאים של ההתחדשות העירונית בישראל עשויים להיות אלה הסמוכים לקווי המטרו שתכנונם צפוי להתחיל בקרוב", אומרת פז ארז. "על בסיס תוואי הקווים שפורסם, נראה כי אזורים רבים שבהם קידום תוכניות התחדשות עירונית לא היה כדאי עד כה, עשויים להפוך כעת לכדאיים בשל שיפור הנגישות התחבורתית, צמצום תקני החנייה והאפשרות להעלות צפיפות המגורים בתוכניות".

 

מבדיקה שנערכה בפז כלכלה והנדסה עולה כי בין האזורים שנראה כי המטרו משפר משמעותית את הנגישות שלהם, ניתן למנות בדרום המטרופולין את לוד, רמלה ובאר-יעקב. ובצפון המטרופולין את רמת-השרון והוד-השרון.

 

מנרב ים בת ים, פרויקט פינוי בינוי חדש בעיר (צילום: יח
מנרב ים בת ים, פרויקט פינוי בינוי חדש בעיר(צילום: יח"צ)

 

אבל לא הכל ורוד. בדיקה שערך עבורנו מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, חשפה מצב עגום בקצב מימושם של פרויקטים בהתחדשות עירונית בכלל ופינוי-בינוי בפרט במדינת ישראל 2018. לדברי ד"ר רינה דגני, מתכננת ערים ומנכ"לית גיאוקרטוגרפיה, למרות שברחבי המדינה קיימים יותר מ-100 מתחמי פינוי-בינוי, ומושקע מאמץ אדיר לקדם אותם במשך עשרות בשנים לעיתים, הרי שבפועל פחות מ-5 אחוזים משוק הבנייה החדשה, כלומר כ-2,300 יחידות דיור, הן במסגרת פינוי־בינוי. מספר זה נמוך אפילו ממה שהיה בראשית העשור הנוכחי - כ־2,500 דירות לשנה. הערים המובילות במספר הפרויקטים הללו הן תל־אביב (34 מתחמים), ירושלים וחיפה (10 מתחמים בכל אחת מהן), אחריהן צועדות בת־ים (8), רחובות ונתניה (5 מתחמים בכל אחת) נהריה (4), פתח־תקווה (3), רמת־השרון (2) ועוד.

 

ד"ר דגני מציינת כי לא בהכרח מספר הפרויקטים בעיר הוא שמעיד על כמות ההתחדשות העירונית שמתבצעת בה בפועל. כך, למשל, בדרום גבעתיים (סמוך לקניון גבעתיים), מקודם בימים אלה מתחם ההסתדרות הכולל כ-3,000 יחידות דיור. במזרח ראשון-לציון מתחם שיכון סלע מכיל כ-1,400 דירות ואילו בקריית-אונו במתחם לוי אשכול שבמרכז העיר יש כ-1,900 דירות. בתל-אביב מדובר בפחות מעשרת אלפים דירות בפוטנציה לעשור הקרוב, במתחמים דוגמת נווה-שרת בצפון מזרח העיר, מתחם דפנה (סמוך לאיכילוב עם כ-1,400 דירות) ויד-אליהו. בירושלים, לשכונות ותיקות דוגמת קריית-יובל, קריית-מנחם ועוד עשויות להתווסף כ-2,500 דירות חדשות.

 

לפניכם רשימת האזורים שבהם ניתן היום לרכוש דירה, וליהנות מפירות ההתחדשות העירונית.

 

בת־ים: קו רקיע חדש

אחת הערים שעתידה לשנות את פניה עקב ריבוי פרויקטים של פינוי-בינוי היא בת-ים, שעומדת ממש לפני מהפך. בשנים האחרונות טיפסה בת-ים לראש רשימת הערים המקדמות התחדשות עירונית. למעלה מ-100 תוכניות פינוי-בינוי ותמ"א 38 נמצאות בתהליכי אישור על פי תוכנית המתאר העירונית בת-ים 2035. "בת-ים צפויה להוסיף לתחומה עוד 18 אלף יחידות דיור מהתחדשות עירונית", אומרת המשפטנית והשמאית נחמה בוגין.

 

כך, למשל, חברת אזורים מוציאה לדרך פרויקט שייצור מרחב עירוני חדש ברחוב השבטים בדרום בת-ים. בפרויקט, שנמצא בשלב הגשת היתרי בנייה לעירייה ולאחר קבלת אישור תוקף התב"ע, מתוכנן פינוי של 140 דירות ובנייה של כ-700 דירות חדשות בארבעה מגדלים בני 32 קומות. "המיקום האסטרטגי הוא משמעותי", אומרת שלי גרין יוסף, מנהלת תחום פינוי-בינוי בחברת אזורים, "בסמוך צפויה להיבנות התחנה הראשונה של הרכבת הקלה שתצא מבת-ים לכיוון תל-אביב. התשתית התחבורתית החדשה צפויה להוביל לשינוי תפיסתי במיתוג האזור, ותאפשר לאוכלוסיית הזוגות והמשפחות הצעירים לגור מחוץ לתל-אביב, אך ליהנות מהקרבה אליה על ידי תחבורה ציבורית יעילה".

 

פרויקט נוסף שעתיד לעטר את קו הרקיע החדש של בת-ים הוא פרויקט התחדשות עירונית שמנרב משיקה בימים אלה ברחוב ירושלים - 80 מטר מהים (קו אווירי). החברה מפנה 51 יחידות דיור ותבנה במקומן כ-220 יחידות דיור בשני בניינים בני 28 עד 30 קומות, עם תמהיל דירות מגוון, כולל דירות קטנות, גדולות, פנטהאוזים ומיני פנטהאוזים עם נוף לים. אבי ביתן, סמנכ"ל שיווק מנרב: "בת-ים יוצאת מתרדמה ארוכה ומהווה היום כר פורה לכל מי שמחפש הזדמנות לעליית שווי גדולה. בזכות תוכניות רבות והתחדשות שעוברת העיר, ואין ספק שבין אם התכנון לספח את בת-ים לתל-אביב יתממש ובין אם לא, בעוד חמש עד עשר שנים העיר כבר לא תיראה כפי שהיא היום. העירייה בהחלט מבינה את החשיבות של התחדשות עירונית ומקדמת מתחמי פינוי-בינוי רבים, ובעתיד בנייני הרכבת המטים ליפול יוחלפו במגדלים חדשים ויוקרתיים".

 

תל-אביב: דרום עולה

תל-אביב 5000, תוכנית המתאר המקומית החדשה שנועדה להתוות את מדיניות התכנון העירונית לטווח הארוך, מקדמת התחדשות עירונית בשכונות דרום העיר ואזור מבואות יפו באמצעות עידוד פיתוח לאורך הצירים הראשיים ובשולי השכונות, מבקשת העירייה להביא למיצוי הפוטנציאל של אזור זה, שסבל עד כה מביקוש נמוך לדירות.

 

"בעשר השנים הקרובות, צפויות להיבנות מעל לעשרת אלפים יחידות דיור בעתודות הקרקע האחרונות שנותרו בין רחוב שלמה לדרך בן-צבי", אומר האדריכל אילן פיבקו, הפועל מזה שנים בעיר. "זהו אזור מבואות יפו הנושק למרכז העיר האטרקטיבי, וצפוי להוות את המרכז החדש של תל-אביב. הפרויקטים באזור יתאפיינו בתכנון ששם דגש על עיקרון עירוב שימושים, וישלבו באותו השטח מגורים, פנאי ובילוי, מסחר וכו', כדי לתת מענה לדינמיות התל-אביבית ולחיבור בין חלקי העיר. מגמה זו תשפיע רבות על הביקוש לדירות מגורים באזור".

 

התחדשות עירונית בתל-אביב היא תמיד הזדמנות נדל"נית, ומסתמן כי שתי שכונות הולכות בעקבות פלורנטין בשנים הקרובות: נווה-עופר (תל-כביר) וכפר-שלם. תהליך ההתחדשות העירונית בנווה-עופר, שכונת מגורים הקרובה למתחם התחנה, נמל יפו ונווה-צדק, כבר בעיצומו. נפתחים שם בתי ספר חדשים, בעוד כמה שנים יעבור שם קו של הרכבת הקלה ויקום גם פרויקט הגדנ"ע של דיור להשכרה. המחיר הממוצע למ"ר בשכונה לפני חמש שנים היה 14 אלף שקל, בעוד שהיום הוא כבר עומד על 22,600 שקל.

 

ירושלים מתפרצת עם עשרות תוכניות סביב הרכבת הקלה (צילום: שלומי כהן) ()
ירושלים מתפרצת עם עשרות תוכניות סביב הרכבת הקלה (צילום: שלומי כהן)

 

ירושלים: עם הקו האדום

בירושלים קיימות כיום 44 תוכניות פעילות לפינוי־בינוי המוסיפות לעיר 11,059 יחידות דיור. בתחום התמ"א 38, בשנת 2017 לבדה אושר מתן 38 היתרי בנייה, הכוללים תוספת של 426 יחידות דיור. 52 אחוז מכלל יחידות הדיור שהתווספו לירושלים מכוח תמ"א 38 אושרו בשנה האחרונה.

 

מנתונים של מנהלת ההתחדשות העירונית של חברת מוריה לפיתוח ירושלים, המקדמת את נושא ההתחדשות העירונית בעיר, מתברר כי 3,761 יחידות דיור מאושרות לתוקף בוועדה המחוזית, 6,431 יחידות דיור נמצאות בהכנה ו־1,773 יחידות דיור בהפקדה, נכון לרבעון הראשון של 2018.

  

"לאורך ציר הרכבת הקלה בעיר שחלק גדול ממנו כבר פעיל (הקו האדום), וכן עצם סלילתו של הקו הירוק של הרכבת הקלה, ניכרת השפעה על תהליכים אורבניים, דוגמת התחדשות עירונית, כמו גם על מחירי הנכסים לאורך התוואי", אומרת השמאית בוגין.

 

בבדיקה שערכה בוגין לאחרונה בסיוע חברת מוריה, נמצא כי בחלק מהשכונות לאורך תוואי הקו האדום נרשמו עליות מחירים גבוהות מאז שהחל הקו לפעול, שעברו את ממוצע עליות המחיר בעיר. כך, למשל, מי שקנה דירה על ציר שדרות הרצל, עליו עוברת הרכבת הקלה, יכול לחכך את ידיו בהנאה. לפני חודשיים נהרס המבנה הראשון על הציר בכניסה לעיר, במסגרת פרויקט רובע 1, יוזמה של החברות גלנור ויסודות צור מגורים בשיתוף מנהלת ההתחדשות העירונית. במסגרת הפרויקט ייהרסו  בנייני מגורים ישנים בני שתיים ושלוש קומות שנבנו בשנת 1936, הכוללים 68 יחידות דיור בנות 60 עד 90 מ"ר. במקומם יקומו שני מגדלים בני 25 קומות כל אחד, ובהם 260 יחידות דיור חדשות. למגדל הראשון של הפרויקט ובו 130 יחידות דיור, כבר ניתן היתר בנייה. תוכנית הפרויקט מציעה גם שטחי ציבור נרחבים שישתרעו על פני שטח של כ־4.5 דונם, ועוד דונם אחד למבנים ומוסדות ציבור.

 

"אנו משפרים גם את פני הרחובות, הכניסות הישנות לבתים ומחליפים את התשתיות - מדרכות, כבישים, חשמל ועוד, ובעצם מחדשים את כל האזור", מסביר עו"ד דורון נויוירט, מנכ"ל מוריה. "בנוסף, במקומות המיועדים גם להתחדשות עירונית אנו פועלים לצמצם תקני חנייה ומרחיבים נתיבים לתחבורה ציבורית".

 

הרצליה: בואו, צעירים

שכונת יד-התשעה בהרצליה ממוקמת בקצה הצפון מזרחי של העיר, על כביש 531, ממש על גבול רעננה, והיא מתעתדת לעבור התחדשות רצינית. כ-1,500 דירות ישנות ייהרסו וייבנו תחתן 6,000 דירות חדשות. אזור מרכזי בשכונה ישומר, וישלב מבני ציבור, מסחר ומגורים, כולל דירות לסטודנטים וצעירים. ברחובות ההיקפיים של השכונה ייבנו רבי קומות, ובמרכז יתמקדו בבנייה מרקמית לגובה שמונה קומות. באזור המערבי של השכונה, בקרבת כביש 531 ותחנת הרכבת העתידית, יוקם אזור תעסוקה שיאופיין בבנייה של מגדלים שגובהם כ-30 קומות. התוכנית נמצאת היום לקראת הגשה לוועדה המקומית.

 

"בתכנון הפרויקט דאגנו שבחלק התחתון שלו יהיה מסחר, ולמעלה מבני ציבור וגם דירות לסטודנטים וצעירים, שיהיו אלה שיחיו את השכונה מחדש", מסביר האדריכל גיא מילוסלבסקי ממשרד מילוסלבסקי אדריכלים האמון על תכנון הפרויקט. "הכנסת רוח חדשה לשכונת יד-התשעה הייתה הרעיון המרכזי והמהותי של הפרויקט. הנגישות תהווה גורם משמעותי ביותר באטרקטיביות של השכונה המתחדשת. הקרבה לכביש 531 ותחנת הרכבת החדשה הופכים את השכונה למעשה לחזית העיר הרצליה. אני מאמין שהצערת אוכלוסיית השכונה לצד שיפור משמעותי בנגישות יהפכו אותה לאבן שואבת".

 

גדרה: חילופי שטחים

חברת משהב מקדמת בימים אלו את הפרויקט השני של התחדשות עירונית בגדרה, במתחם במרכז העיר שבין הרחובות וייצמן-העצמאות ובנימין. מדובר במודל של בינוי-פינוי-בינוי, במסגרתו יפונו שני בנייני רכבת משנות ה-60 בני שלוש קומות, עם 45 דירות. 40 מתוך 45 הדיירים כבר חתמו על הסכמה. לצורך הפרויקט יבוצעו חילופי שטחים עם העירייה: החברה תקים חלק מהבניינים החדשים על שטחים ציבוריים פתוחים של העירייה, ובתמורה תפנה שטחים מהמתחם. בסך הכל ייבנו במתחם 242 דירות בשישה בניינים. הדיירים יקבלו תוספת של חדר, מרפסת, חנייה ומעלית.

 

"לפני כשנתיים יצרנו קשר עם הדיירים, ובמהלך השנה האחרונה הגענו למספר החתימות הנדרש בכדי לקדם את הפרויקט", מספר עזרא ערוסי, מנכ"ל משהב. "הרשות המקומית תומכת בפרויקט והסכימה לחילופי שטחים מתוך הבנה שזו הדרך היחידה לקדם אותו. המועצה מעוניינת לחדש את פני העיר. לפני כחודש הוגשה התב"ע לאישור הוועדה המקומית ובמקביל הוצגה במחוזית. אני מעריך שברבעון הראשון של 2020 נתחיל בביצוע". 

 

צפון יבנה מצטרפת למעגל ההתחדשות | יזם: קבוצת אלמוג - פינוי בינוי (צילום: יח"צ) ()
צפון יבנה מצטרפת למעגל ההתחדשות | יזם: קבוצת אלמוג - פינוי בינוי (צילום: יח"צ)

 

יבנה: מחודש וגם חדש

יבנה מצטרפת בימים אלה למעגל ההתחדשות העירונית, עם אלפי יחידות דיור חדשות בקנה. "ביבנה קיימת כיום בנייה חדשה לצד ההתחדשות העירונית", מדגישה בוגין. "כעיר שמחירי הנדל"ן בה עדיין בני השגה היא מהווה אלטרנטיבה מצוינת למשפחות צעירות שרוצות להישאר במרכז. יש בעיר שתי תחנות רכבת שמקלות מאוד על מי שעובד במרכז".

 

צפון העיר יבנה אמור לעבור התחדשות עירונית ולשנות את פניו תוך שש-שבע שנים. פרויקט בינוי-פינוי (קודם בונים ואחר-כך מפנים) ראשון בעיר יצא לדרך לפני כחצי שנה. הפרויקט כולל בניית 487 יחידות דיור בחמישה בניינים ברחוב החרמון בשכונת נאות-שזר. על המתחם בנויים כיום שלושה בניינים ותיקים בני שלוש וארבע קומות, הכוללים 92 דירות. במקומם ייבנו ארבעה בניינים של 21 קומות ובניין נוסף שיתנשא לגובה של 28 קומות. בנוסף יכלול הפרויקט כ-1,420 מ"ר של שטחי מסחר, תעסוקה, שטחים ציבוריים ושטחים ירוקים הכוללים גינות ציבוריות. העירייה הקצתה כארבעה דונם לבניית שני בניינים לפני הפינוי והריסת המבנים הישנים, כך שהדיירים המפונים יוכלו לעבור ישירות למגדל הראשון ללא תקופת מעבר של פינוי והמתנה.

 

קבוצת אלמוג, לדוגמה, תבנה בצפון העיר מגדלים שיתנשאו לגובה 20 עד 25 קומות ושטחי מסחר ותעסוקה. אמיר הלר, משנה למנכ"ל קבוצת אלמוג: "העיר יבנה אמנם נהנית בעשור האחרון מתקופת פריחה נדל"נית, אך בתחום ההתחדשות העירונית, היא רק בתחילת דרכה". לדבריו, הרשות העירונית סימנה לעצמה מטרה להגדיל את היצע הדיור בעיר מחוץ ליבנה הירוקה, ולחדש את פני העיר באמצעות תוכניות פינוי-בינוי למאות יחידות דיור חדשות, בתכנון עירוני חדשני ומודרני המתאפיין ברבי קומות, המאפשרים יצירת ריאות ירוקות ושטחי ציבור נרחבים עם פיתוח עשיר ומגוון לרווחת התושבים. התוכניות במסגרת התחדשות עירונית שהחלו בצפון העיר כבר מהוות אלטרנטיבה ליבנה הירוקה, הן ברמות המחיר והן בהיצע.

 

במתחם אלון במרכז העיר, עתידות להיבנות כ-1,000 יחידות דיור בבניינים בני עד 12 קומות במקום 188 דירות במבנים ישנים בני שתי קומות וצמודי קרקע. מתחם אלון ממוקם לאורכו של נחל יבנה.

 

שכונת נאות-אשכול, בין הרחובות הכלנית והשושנים, כוללת כיום 88 דירות. הבינוי המוצע יאפשר 432 דירות בבניינים בני 12 קומות. פרויקט נוסף של פינוי-בינוי בשכונה יבנה במתחם הכרמל, שם יוקמו 286 יחידות דיור חדשות בארבעה מגדלי מגורים בני 16-26 קומות, במקום 56 דירות בבנייני מגורים ושש חנויות. התוכנית קודמה על-ידי חברת גרופית ואושרה על־די הוועדה המקומית לתכנון ובנייה.

  

פרדס-חנה: מרחב משותף

מאמצים רבים מושקעים בניסיון לאפשר התחדשות עירונית בפריפריה, על מנת לחזק את המבנים הישנים מחד ולבנות דירות חדשות מאידך. בתוכנית המתאר של פרדס-חנה יש התייחסות לקידום תהליכי התחדשות עירונית רחבי היקף. במתחם למרחב מקודמת היום הקמתן של כ-500 דירות חדשות בתהליכי פינוי־בינוי, 150 מהן ביוזמת הדיירים ובשיתוף החברה לפיתוח והתחדשות עירונית. התב"ע כבר מאושרת.

 

לפני כחמש שנים החלה העבודה על פרויקט פינוי-בינוי הראשון בעיר ברחוב למרחב 290-291. דיירי הבניינים מקדמים אותו באמצעות החברה לפיתוח והתחדשות עירונית וחברת בראל נכסים. במקום 28 יחידות דיור בשני בניינים ישנים, ייבנו שני בניינים חדשים, בני כ־14 קומות כל אחד ובסך הכל 114 יחידות דיור. על התכנון האדריכלי מופקד אדריכל גיל שנהב, ממשרד כנען שנהב אדריכלים, יחד עם במה אדריכלים. בתום התהליך, בעלי הדירות במתחם יקבלו דירות חדשות גדולות יותר שיכללו ממ"ד, מרפסת שמש, חנייה ומחסן. היקף הפרויקט מוערך בכ־107 מיליון שקל. הפרויקט ידע לא מעט אתגרים וכעת מתחיל לקרום עור וגידים.

 

בזכות הסנונית הראשונה החלה פרדס-חנה לקדם הליכי התחדשות עירונית נוספים ברחוב למרחב ונציגויות דיירים וועדי בניינים חדשים כבר החלו במגעים ראשונים. "פרדס-חנה עוד תצטרך להוכיח את עצמה כעיר שיש בה התחדשות עירונית פורה, אבל תחילת התפשטות תהליכים אלה לפריפריה היא חיובית ויש לעודד אותה בכל הכלים האפשריים, על מנת להפוך אותה לאפשרית מבחינת היזמים ובעלי הנכסים", אומרת בוגין.

 

לפני | צילום: יח"צ ()
לפני | צילום: יח"צ

 

לוד: פריפריה במרכז

בעיר לוד מקודמים כיום מספר פרויקטים של פינוי-בינוי המיועדים להביא לבנייה של אלפי יחידות דיור חדשות בשנים הקרובות. במאי האחרון אישר קבינט הדיור את התוכנית של עיריית לוד, החברה הכלכלית לוד והרשות להתחדשות עירונית שכוללת את מתחם כיכר הקומנדו ומתחם רמת-אשכול. במסגרתה ייבנו 4,717 יחידות דיור חדשות שיחליפו את 1,777 יחידות הדיור הקיימות. יחידות הדיור החדשות ייבנו על קרקע משלימה, שתוקצה במסגרת הסכם הגג של לוד.

 

פרויקט נוסף שמקודם בעיר הוא תוכנית של פינוי-בינוי והתחדשות עירונית ברחוב שלמה המלך, מתחם לאה גולדברג. במסגרת התוכנית ייהרסו 200 דירות ובמקומן ייבנו 1,364 דירות במתחם ששטחו 85 דונם. למתחם זה מצטרף מתחם הס אשר בו צפויות להיבנות כ-2,300 יחידות דיור חדשות בכ-35 מגדלים בני 15 עד 23 קומות.

 

פרויקט מתחם מגדלי הציונות של חברת פיוצ'ר סנצ'ורי בתכנון כנען שנהב אדריכלים, הופקד בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז. הפרויקט יכלול פינוי של 124 יחידות דיור, שבמקומן ייבנו שישה מגדלים ו-742 יחידות דיור, וכן 3,000 מ"ר של תעסוקה ומסחר, פארק רובעי חדש ושינוי פני הכניסה מכביש 40 לעיר.

 

"לוד היא עיר יוצאת דופן שמצד אחד נמצאת במרכז המדינה ומצד שני סובלת מבעיות שמאפיינות בדרך כלל את ערי הפריפריה", מסבירה בוגין. "הפרויקטים החדשים שאושרו כוללים גם דיור להשכרה לטווח ארוך ונועדו לשרת קודם כל את תושבי העיר ולצמצם אפשרות של ג'נטריפיקציה והוצאה של תושבים קיימים, בין השאר באמצעות של שכירות מפוקחת ומוזלת לתושבים הקיימים".

 

קריית-ים: עיבוי ובינוי

לפני כחצי שנה הפקידה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה במנהל התכנון להתנגדויות הציבור את תוכנית המתאר הכוללנית לקריית-ים. התוכנית מוסיפה 13 אלף יחידות דיור ותיתן מענה להיקף אוכלוסייה עתידי של 75 אלף תושבים עד לשנת 2035. כיום מתגוררים בעיר 39 אלף תושבים.

 

בקריית-ים מקודמות בימים אלו שלוש תוכניות בנייה הכוללות כ-1,400 דירות בסך הכול. בנוסף, בדצמבר 2016 הכריז משרד השיכון על מתחם אג"ש שבמרכז העיר כמתחם לפינוי-בינוי הראשון במקום. במסגרתה יפונו 279 משפחות וייבנו 1,579 יחידות דיור ומסחר. עוד כשבעה מיזמים במסגרת תמ"א 38 נמצאים בשלבי בנייה מתקדמים ושבעה ממתינים לקבלת היתר בנייה.

 

בוועדת התכנון הוחלט על תוכנית עיבוי מתחם ההסתדרות בעיר בהיקף של מאות דירות. בימים אלו הונחה אבן פינה לשלב הראשון של פרויקט שכונת ימים. לחמישה בניינים בני ארבע קומות יתווספו 18 דירות חדשות בארבע וחצי קומות. בשלב זה ייבנו 100 יחידות דיור.

 

"התחדשות עירונית היא צורך אקוטי בערי הפריפריה", אומרת בוגין. "פעמים רבות יש בהן בניינים ישנים המשוועים לשיפוץ ותשתיות שכבר לא עומדות בנטל הקיים. ככל שהמדינה תדע להציע ליזמים את התמיכה שהם זקוקים לה ותאפשר כדאיות כלכלית של התחדשות עירונית גם בפריפריה, כך יגדל הסיכוי שנראה פרויקטים של התחדשות עירונית בערים הרחוקות מהמרכז".

 

פינוי־בינוי בציר בן גוריון בגבעת־שמואל (הדמייה) ()
פינוי־בינוי בציר בן גוריון בגבעת־שמואל (הדמייה)

 

גבעת־שמואל: המגדלים בדרך

פרויקט הפינוי־בינוי הראשון בתולדות גבעת-שמואל קיבל לאחרונה היתר בנייה בתנאים. מדובר בפרויקט שיזמה החברה להתחדשות עירונית ברחוב בן־גוריון המרכזי בעיר. בעוד כשנה יחל על פי הצפי הליך פינוי הדיירים ולאחריו יחלו עבודות ההריסה והבנייה.

 

במסגרת הפרויקט ייהרסו שלושה בניינים הכוללים 36 דירות ובמקומם ייבנו שני מגדלים חדשים בני 15 קומות כל אחד, עם 144 דירות חדשות בסך הכל. הפרויקט יכלול גם תוספת שטחי מסחר בשטח של כ-200 מ"ר.

 

בנוסף, הגישה החברה להתחדשות עירונית בקשה לפינוי־בינוי בעוד מתחם ברחוב, כחלק מתוכנית כוללת של עיריית גבעת־שמואל לפיתוח סביבתי באזור. כיום יש במתחם ארבעה בניינים ישנים שבהם 64 דירות. במקומם עתידים להיבנות שלושה בניינים חדשים בני כ־14 קומות כל אחד, עם כ־225 דירות חדשות וכ־1,000 מ"ר שטחי מסחר.

 

בסך הכל, יכלול כל הפרויקט העתידי ברחוב בן גוריון, שישה מגדלי מגורים עם כ-370 דירות. אדריכל הפרויקט הוא משרד שפיזמן שסל אדריכלים. לפרויקט זה שותפה קבוצת יובלים בבעלות איציק ברוך.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים