שתף קטע נבחר

משרד התחבורה מצא את האשמים בבעיות רפורמת הטסטים

ארבעה חודשים אחרי תחילתה לא מצליחה רפורמת מבחני הנהיגה להתרומם: אי סדר בקביעת מועדים, תלמידים שמכירים מראש את מסלול המבחן וטסטים שנערכים בפקקים. משרד התחבורה: "הבוחנים והמורים אשמים"

קו הרכבת המהיר והחשמלי לירושלים הוא לא הפרויקט היחידי של שר התחבורה ישראל כץ שסובל מקשיים ומשפיע לרעה על אלפי אזרחים מדי יום. גם רפורמת הפרטת הטסטים, שהיום ימלאו ארבעה חודשים לתחילתה, מתקשה להתרומם. זמני ההמתנה המקוצרים שהבטיח משרד התחבורה לא עברו את שלב ההודעות לעיתונות ומורי הנהיגה ותלמידיהם סובלים ממערכת מחשבים שפחות מסייעת ויותר מסרבלת.

 

ישראל כץ ונועה קירל (צילום: שאול גולן)
רפורמת הטסטים מקרטעת(צילום: שאול גולן)

 

הפרטת הטסטים יצאה לדרך - וכבר יש בעיות

כוונות טובות, ביצוע צולע: רפורמת הטסטים מקרטעת

 

מבדיקת "ממון" עולה כי למרות תקופת התארגנות חריגה שארכה שלוש שנים ותקופת הרצה חריגה של חודשיים (שהסתיימה באמצע ספטמבר), הרפורמה במבחני הנהיגה אותה קידם כץ אינה משיגה את יעדיה. זמן ההמתנה למבחן מעשי (טסט) נע כיום בין שלושה לארבעה שבועות, הן למבחן נהיגה ראשון, והן למבחנים חוזרים. מדובר אמנם בשיפור לעומת ארבעה עד חמישה חודשים בעבר, אך תקופת ההמתנה רחוקה מההבטחות של כץ כאשר השיק את הרפורמה, לפיהן ניתן יהיה לקבל טסט ראשון בתוך שלושה ימים עד שבוע, וטסטים חוזרים בתוך שבועיים.

 

מורים לנהיגה ששוחחו עם "ממון" מדווחים על בעיה מדאיגה אף יותר, לגבי איכות מבחני הנהיגה. במסגרת הרפורמה נקבעו לכל אזור מספר מסלולי נהיגה קבועים למבחני הנהיגה, כחלק ממהלך שנועד להקטין את שיקול הדעת של בוחני הנהיגה. "המסלולים האלה נקבעו על הנייר אך כאשר החלו לבצע אותם בחיים האמיתיים, התברר שהפלא ופלא: מדובר בכבישים פקוקים בשעות הבוקר. חלק מהמסלולים בוטלו, וכעת יכול התלמיד לדעת ברמת ודאות גבוהה מאוד באיזה כבישים יבקש ממנו הטסטר לנהוג במבחן. זה לא ממש מסייע לבדיקת מוכנותו של התלמיד להתמודד עם הפתעות בדרך", אומר מורה ותיק מירושלים.

 

מורה נוסף, ממרכז הארץ, אומר כי "אתה רואה היום שיירות של רכבי לימוד נהיגה יוצאות לכביש. או שמדובר בתלמידים שנבחנים כרגע, או שמדובר בתלמידים שהמורים שלהם בלית ברירה כבר מתרגלים אותם במסלול הטסטים המתוכנן. נהגים טובים יותר לא ייצאו מהסידור הזה".

 

עקב ההבטחה להמתנה קצרה יותר לטסט ראשון, החליט משרד התחבורה כי לא ישלב באותו טסט - הבוחנים יוצאים תמיד לכביש עם שני נבחנים - בין מי שנבחן לראשונה ובין מי שנבחן בטסט חוזר, למרות שמדובר במבחן זהה והבוחן אינו יודע מה הרקע של התלמידים. התוצאה: קשיים בהחלפת תלמידים שלא יכולים לגשת למבחן ומועדי מבחנים שמתבזבזים. כאשר בוחן חולה ולא מגיע למבחנים, קיבלו תלמידים ומוריהם הודעה מהבוקר שלא להגיע למבחן. כיום, משום שהבוחן לא יודע עד לרגע האחרון את מי יבחן, המערכת גם לא מאפשרת לזכיינים לקבל רשימת נבחנים שלא ייבחנו באותו יום בגלל העדר הבוחן, ושוב מבזבזים התלמידים והמורים זמן וכסף.

 

במשרד התחבורה מודים שהרפורמה עדיין לא עומדת ביעדי הזמני ההמתנה. "מאז החלה הרפורמה התקצר זמן ההמתנה לטסטים מ-4-5 חודשים ל-2-3 שבועות לכל היותר. רוב הטסטים המבוצעים כיום הם טסטים חוזרים, ומכאן שהם עומדים ביעדים שנקבעו - עד 14 ימי עבודה לכל היותר. בימים אלה פועל משרדנו מול הזכיינים לקיצור נוסף בזמני ההמתנה של הטסט הראשון, כדי לעמוד ביעד שנקבע - עד חמישה ימי עבודה לכל היותר.

 

"בשל שביתות בוחני הנהיגה ופניות לערכאות משפטיות של טסטרים ומורי נהיגה, שנועדו לטרפד את יישום הרפורמה, הצטברו אלפי בקשות של תלמידים למבחני נהיגה, ונדרש זמן רב להדביק את הפער שנוצר. כיום, מספר הבוחנים עומד על 190, לעומת כ-120 בוחנים קבועים טרם הרפורמה, ובתוך זמן קצר צפויות החברות לעמוד בכל היעדים שנקבעו". במשרד מכחישים כי ישנן בעיות בתפעול מערכת הברוש, וטוענים בניגוד לעדויות מורי הנהיגה, כי לכל אתר יציאה לטסטים מספר רב של מסלולי נהיגה אפשריים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שאול גולן
רפורמת הטסטים - לא ממריאה
צילום: שאול גולן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים