שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    כוונות טובות, ביצוע צולע: רפורמת הטסטים מקרטעת

    משרד התחבורה מבטיח כבר שנים לקצר דרמטית את זמן ההמתנה לטסט והשר כץ אף השיק רפורמה מקיפה. אלא שהמציאות עגומה והמצב רק הוחמר עם מחסור בבוחנים ותקלות במערכת החדשה. משרד התחבורה: "דרושה תקופת הסתגלות, המצב ישתפר בספטמבר"

    רפורמת הפרטת הטסטים שאמורה לקצר דרמטית את זמני ההמתנה למבחני הנהיגה המעשיים מתקשה להעביר הילוך. בחודש הראשון לביצוע הטסטים בישראל באמצעות זכיינים פרטיים בוצעו רק 18 אלף מבחנים כאלה, לעומת 30 אלף בחודש שקדם לרפורמה - ירידה של 40%. כך עולה מנתוני משרד התחבורה שנמסרו לבקשת "ממון".

     

    מי יעביר אותם טסט? (צילום: טל שחר) (צילום: טל שחר)
    מי יעביר אותם טסט?(צילום: טל שחר)

     

    במשרד התחבורה אומרים כי מדובר בנתון ביניים, לאחר חודש ראשון של הרצה מתוך שניים, וכי מדובר בשינוי דרמטי המחייב היערכות של כלל הגורמים, המשרד, בתי הספר לנהיגה, מורים והתלמידים. במשרד מעריכים כי עד לסיום התקופה באמצע ספטמבר, כבר יגיע הקצב ל-40 אלף מבחנים בחודש, גבוה מבעבר.

     

    אולם משיחות עם מורי נהיגה מרחבי הארץ עולה תמונה פסימית יותר, וספק עם משרד התחבורה יצליח לפתור בתוך חודש בלבד את הבעיות הרבות שעלו עד כה בשיטה החדשה, למרות שבתהליך מעורבים אישית מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר אייל, הסמנכ"ל הבכיר לתנועה אבנר פלור ומנהל משרד הרישוי אפי רוזן.

     

    תזכורת: רפורמת הטסטים, שיצאה לדרך ב-15 ביולי השנה, מבוססת על ביצוע מבחני הנהיגה באמצעות שתי זכייניות, טלדור ומילגם, ועל מערכת תיעוד ומחשוב חדשה שמספקת מוטורולה סולושנס. שר התחבורה, ישראל כץ, הבטיח כי הרפורמה תאפשר לתלמידים לקבל טסט ראשון בתוך שלושה ימים עד שבוע, וטסט נוסף בתוך שבועיים - קיצור דרמטי של זמן ההמתנה שהגיע בעבר עד לחמישה חודשים. עוד הוחלט להתקין ברכבי מורי הנהיגה מערכת מצלמות המתעדת את המבחנים ולספק לבוחנים טאבלטים הקובעים לבוחן באיזה מסלול לקיים את המבחן, ושאליהם מזין הבוחן במהלך הבחינה את ציוני הנבחנים, והמחשב קובע אם עברו.

     

    אבל בינתיים מתקשות שתי הזכייניות לגייס את 180 הבוחנים שהתחייבו להעסיק, ומעסיקות ביחד לפי הערכות גורמים בענף רק כ-130 בוחנים. המחסור מביא לכך שמורי נהיגה ותיקים המחזיקים גם בתעודת בוחן כבר מקבלים הצעות לתשלום של 70 שקל שעה מהזכייניות אם יסכימו לשמש כבוחנים, לעומת 50 שקל שהוצעו לבוחנים הראשונים שגויסו. גם עבודתם של 30 בוחנים ממשלתיים שהיו אמורים להשתלב בזכייניות מתעכבת בינתיים.

     

    המחסור בולט בעיקר בתחום הדו-גלגלי. בשבוע שעבר נערך כנס חירום של מורי הרכיבה, אליו הגיעו רובם של 60 המורים בתחום בארץ. הם סיפרו על מורים שמעמידים אופנועי לימוד ללא שימוש ומבטלים את הביטוח היקר שלהם, לאור חוסר היכולת לקבל טסטים. "הביטוח עולה לי אלף שקל בחודש לכלי, ואני מעדיף להפסיד שיעורים למרות שאני על סף קריסה כלכלית, כי אין לי לב לקבוע שיעורים לתלמידים שאני יודע שאני לא יכול לקבל עבורם טסט", סיפר מורה ותיק. המפקח על התי הספר לנהיגה, שחר פרטוק, ניסה לקדם מהלך לפיו יגויסו מפקחי הטסטים במשרד לביצוע המבחנים ל-2,500 תלמידי הרכיבה שממתינים למועד בחינה, אך המהלך לא אושר בידי המחלקה המשפטית של משרד התחבורה.

     

    מורים רבים לנהיגה ולרכיבה מדווחים על קושי בקבלת מבחנים בגלל מערכת המחשוב המסורבלת, וחוסר היכולת לקבוע מראש את מועד המבחן לפי תאריכים פנויים, אלא קבלת תאריך בהתרעה קצרה, יותר משבוע לאחר הגשת הבקשה, כאשר לעתים נופלים התאריכים על מועדי מבחנים, נסיעות לחו"ל ואף גיוס של תלמידים.

     

    הזמן המרבי לקבלת טסט הוארך בינתיים ל-45 ימים. המערכת גם מחייבת את מורים להגיש בנפרד תלמידים היוצאים לטסט ראשון או לטסטים נוספים, סובלת מבעיות זמינות ועוד. ומעל לכל מרחף המחסור בבוחנים, אם כי נתון זה משתנה מאזור לאזור, כאשר מורים מאזור תל אביב דווקא מדווחים דווקא על עלייה במספר המבחנים שקיבלו לעומת השנה שעברה.

     

    בנוסף, טסטים רבים מתבטלים בגלל בעיות טכניות, כאשר הבוחן לא מצליח לחבר את הטאבלט למערכת התיעוד שברכב. משרד התחבורה לא מאפשר למורים להשתמש בעצמם במערכת, שהם אמורים לשאלת בעלויות התחזוקה וההתקנה החוזרת שלה, מה שהביא את חלקם להתחיל להשתמש בתוכנה פרוצה של מוטורולה שהם מתקינים על גבי מחשבים ניידים שהם רוכשים מכספם, כדי לוודא שהמערכת תקינה לפני הטסט.

     

    ביטולי הטסטים והצורך לבטל שיעורים שכבר נקבעו כאשר הם מקבלים לפתע מועד למבחן, גורם לאובדן הכנסות למורים, שחלקם כבר נערכים להגשת תביעות אישיות נגד משרד התחבורה והזכיינים.

     

    ממשרד התחבורה נמסר כי "השקנו רפורמה מהפכנית במערך מבחני הנהיגה, הכוללת שימוש במערכת טכנולוגית מתקדמת ומערך פיקוח ובקרה מקצועי שישפרו את השירות באופן דרמטי ויחסכו לתלמידים ולהורים מאות שקלים בלימודי הנהיגה. המערכת החדשה נמצאת בתקופת הרצה של 60 ימים, שתמשך עד ל-15 בספטמבר 2018. מדובר ברפורמה מורכבת, הכוללת הפעלת מערכות טכנולוגיות ותפעוליות, מכאן שנדרשת תקופת הסתגלות של כל הגורמים לרפורמה עד להשלמתה. כבר עתה רואים את השיפור בהליכי הזימון, ביצוע המבחן ואחידות המבחנים ואחרי ספטמבר נבצע אף יותר מ-40 אלף מבחנים בחודש".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: טל שחר
    הרוכבים - סובלים יותר
    צילום: טל שחר
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים