שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    6 צמחים שיעזרו להתמודד עם מחלות החורף

    ימי החורף הקרים והשהייה במקומות סגורים מעלים את החשיפה לוירוסים וחיידקים. "ככל שאנו מתבגרים לגוף קשה יותר להתמודד עם המחלות ולהתאושש מהן", אומר הרבליסט מומחה ומונה שישה צמחי מרפא שיחזקו את המערכת החיסונית בהתמודדות

    בשיתוף "מגדלי הים התיכון" 

     

    כשהחורף מתקרב, מערכת החיסון שלנו נכנסת לפעולה. אנו מבלים זמן רב בחללים סגורים ונחשפים ליותר וירוסים וחיידקים. התוצאה היא מחלות חורף נפוצות. אומנם רובנו יכולים להתמודד עם צינון, שיעול ואפילו שפעת, אך לאוכלוסיות שונות, ובהן גיל הזהב, הסיכון לסיבוכים גדול יותר ולכן חשוב להגן ולתמוך בהן מבחינה חיסונית ככל שניתן.

     

    שינויים שונים שמתרחשים בגופו של אדם מבוגר משפיעים על האופן שבו מערכת החיסון שלו מתמודדת עם מחלות. בשלב מסוים, ככל שאנחנו מתבגרים, מערכת החיסון שלנו מייצרת פחות תאי חיסון, תאי דם לבנים ונוגדנים מסוימים, אנו חשופים יותר למחלות ולזיהומים וכן לגוף שלנו קשה יותר להתמודד עם אותן מחלות ולהתאושש מהן היטב.

     

    גם חוסר תזונתי שעלול לנבוע מירידה בתיאבון ומתזונה לקויה וכן תרופות שפוגעות במערכת העיכול וביכולת ספיגת המזון מחלישים את מערכת החיסון.

     

    כדי לתמוך במערכת החיסון בעונה הקרה רצוי להכניס לתפריט היומי שישה צמחי מרפא שיתמכו חיסונית בהתמודדות העונתית עם שלל בעיות החורף. 

     

    עוד במדור 60 פלוס:

    10 היתרונות המפתיעים של עץ הזית

    הסבתות שמדגמנות אופנה ישראלית - ביוטיוב

    התחביב המפתיע שמקל על כאבים ומשפר את פעילות המוח 

     

    קשישה שותה תה  (צילום: shutterstock)
    לתמוך במערכות הגוף בעזרת צמחי מרפא(צילום: shutterstock)
     

    1. ויתניה משכרת: מגינה על הגוף מפני נגיפים

    ברפואה ההודית המסורתית משתמשים בשורש הויתניה מזה דורות לחיזוק כוח העמידות של האדם, לתמיכה חיסונית, להעלאת רמות האנרגיה, לתמיכה בתפקודים הקוגניטיביים ואפילו כסגולה לאריכות ימים.

     

    כיום, גם מחקרים מדעיים תומכים בכך שלשורש הויתניה יש פעילות נוגדת-דלקת ופעילות חיסונית שמתבטאת בהעלאת רמת תאי הדם הלבנים (לויקוציטים) ותאי חיסון שנקראים תאי הרג, שתפקידם להגן על הגוף מפני נגיפים.

     

    בנוסף, השורש עשיר בברזל ומחקרים שונים הראו כי נטילתו לאורך זמן תורמת לשיפור רמות ההמוגלובין ותאי הדם האדומים. כמו כן נצפה כי לרכיבים הפעילים בשורש, השפעה על קולטנים במוח מסוג 'גאבא', אשר בפועל תורמת לתחושת רגיעה.

     

    הצמח ידוע כבעל פרופיל בטיחותי גבוה ועל כן מתאים לשימוש באוכלוסייה הבוגרת.

     

    כיצד נכון להשתמש? ניתן לכתוש את השורש ולהכין ממנו מרתח או לנטול את תמצית הצמח בנוזל, בכמוסות או בטבליות.

     

    מינון מומלץ: כ-2-6 גר' מרתח ביום או 2-4 טבליות ביום.

     

    2. צלע השור: להורדת חום

    חום שמלווה בצמרמורות, הצטננות ושיעול אלו תופעות מאוד מוכרות בעונה הקרה, וזאת בדיוק הסיבה להיכרות קרובה עם צמח מרפא שנקרא 'צלע השור'. הוא ידוע ברפואת הצמחים הסינית כצמח שמווסת את מערכת החיסון, ואשר דרך "האנרגיה המקררת" שלו, תורם להורדת חום ולמטרה זו משתמשים בו המרפאים הסיניים במצבים של הצטננות, שפעת, שיעול והרגשה כללית רעה.

     

    מחקרים מדעיים במודלים שונים הצביעו על כך שלרכיבים הפעילים שבצמח השפעה שמווסתת את מערכת החיסון ותומכת במנגנונים העצמיים נוגדי-הדלקת של הגוף.

     

    מחקר קליני שבדק את השפעת הצמח על 163 משתתפים הראה כי לאחר נטילת צלע השור נצפתה ירידת חום גבוה בתוך 24 שעות אצל הרוב המוחלט של הנבדקים שחלו בהצטננות או שפעת.

     

    כיצד נכון להשתמש? ניתן לכתוש את השורש ולהכין ממנו מרתח (גילוי נאות - הוא מריר) או לנטול אותו בתמצית נוזלית - כזו שמשלבת אותו עם צמחים נוספים.

     

    מינון מומלץ של צלע השור: כ- 2-3 גר' מרתח ביום או 1-3 טבליות ביום.

      

    3. אסטרגלוס: מייבש נזלת ונוזלים

    בכל חורף מחדש תוקפת אתכם הנזלת האלרגית העונתית? שורש האסטרגלוס יכול להפוך את החורף הקרוב לקצת יותר נעים. האסטרגלוס, שכבר נמצא בשימוש אלפי שנים ברפואה הסינית המסורתית, משמש את המרפאים הסיניים מזה אלפי שנים, לתמיכה במערכת החיסון, גם במצבים חיסוניים-אלרגיים (בכך תומכות תוצאותיו של מחקר שהראה השפעה חיובית על מדדי אלרגיה בדם), וגם בעונת החורף בה מתרבים המקרים של זיהומים ויראליים.

     

    בראייה של הרפואה הסינית, השורש הוא בעל איכות "מייבשת" ו"סופחת", ואיכות זו מנוצלת ברפואת הצמחים במצבים המערבים נזלת, ליחה וגודש של נוזלים כמו למשל דלקות אוזניים.

     

    כיצד נכון להשתמש? ניתן לכתוש את השורש ולהכין ממנו מרתח או לנטול את תמצית הצמח בנוזל, בכמוסות או בטבליות.

     

    מינון מומלץ: כ-2-8 גר' מרתח ביום 2-6 טבליות ביום. 

     

    4. פרופוליס: מחטא את מערכת הנשימה

    פרופוליס הוא אמנם לא צמח אלא מוצר כוורת - שרף המיוצר על ידי דבורים, אך את השפעתו ואיכויותיו המחטאות רותמים ברפואת הצמחים מזה דורות, לשימוש במצבים של הצטננויות ושפעות ושאר זיהומים ויראליים נפוצים במערכת הנשימה.

     

    הפרופוליס מכיל כ- 300 רכיבים בעלי השפעה ביולוגית מגוונת והוא עשיר ברכיבים הנקראים פלבנואידים וברכיבים טבעיים בעלי יכולת חיטוי שבמקור משמשים להגנה על שוכני הכוורת.

     

    כיצד נכון להשתמש? כיוון שמדובר בשרף המכיל רכיבים מסיסי שמן, מומלץ להשתמש בתמצית נוזלית של פרופוליס (ולא בחליטה). לפרופוליס נודעת גם איכות חיטוי בשימוש חיצוני למטרות שטיפה וגרגור למשל (כתמצית שמהולה בכוס מים).

     

    מינון מומלץ: 1-2 גר' מרתח ביום 1-2 טבליות ביום. 

      

    5. שכיזנדרה סינית: לחיזוק הגוף ולתמיכה

    לפירות השכיזנדרה יש מוניטין רב-שנים ברפואה הסינית המסורתית בה היא מכונה "פרי חמשת הטעמים". נהוג להשתמש בתמצית הפירות לחיזוק כוח העמידות של האדם ולחיזוק תנגודת הגוף להשפעות סביבתיות שליליות, לתמיכה בתהליך ניקוי הרעלים וגם בתהליכי העיכול והספיגה של רכיבי תזונה.

     

    מחקרים מדעיים הצביעו על כך שלפירות תכונות נוגדות חמצון ונוגדות דלקת וכי נטילתם מקנה תחושת חיוניות ועוררות, ריכוז ומיקוד, גם במצבים של מתח.

     

    כיצד נכון להשתמש? ניתן לחלוט את הפירות המיובשים, או ליטול אותם בתמצית נוזלית, בכמוסות או בטבליות כשהם משולבים עם צמחים נוספים.

     

    מינון מומלץ: 2-4 גר' מרתח ביום 2-4 טבליות ביום.

     

    6. כורכום: מפעיל תאי חיסון בגוף ונלחם בדלקות

    רבים באוכלוסייה המבוגרת מתלוננים על כאבי פרקים בימי חורף קרים. במצב זה, אי אפשר שלא להזכיר את צמח הפלא העולה של רפואת הצמחים – שורש הכורכום, וליתר דיוק את הרכיב הנחקר שבו - הכורכומין.

     

    מחקרים מצאו כי לכורכומין תכונות ביולוגיות המשלבות פעילות נוגדת חמצון ונוגדת דלקת חזקה, ומחקר שבדק את השימוש בתמצית כורכומין במקרים של דלקת פרקים שגרונית הציג שיפור משמעותי במצבם של המשתתפים.

     

    השפעת הכורכומין נבדקה גם בהקשר של השפעתו החיסונית ועל פניו נראה כי הוא תורם להפעלת שורה של תאים ורכיבי חיסון בגוף, כגון תאים שנלחמים בוירוסים שפולשים אל הגוף.

     

    כיצד נכון להשתמש? הכורכומין נודע בקושי שלו להיספג בגוף, ולכן בשנים האחרונות פותחו טכנולוגיות מוצר שמיועדות למקסם את ספיגתו. טכנולוגיית הפוספוליפיד למשל, משלבת בטבליות את הכורכומין עם רכיבים פוספוליפידיים שמעצימים משמעותית את ספיגתו, כפי שגם הדגים לאחרונה מחקר ישראלי מקורי.

      

    מינון מומלץ: 1-5 גר' אבקה טחונה ביום 2-4 טבליות ביום.

     

    4 דגשים חשובים: למי אסור, מה הן תופעות הלוואי ובטיחות

    חשוב להדגיש כי מבוגרים, נשים בהיריון, מניקות, ילדים והנוטלים תרופות מרשם חייבים להיוועץ ברופא לפני השימוש בתוספי תזונה. הנאמר אינו המלצה רפואית מוסמכת. 

     

    כל הצמחים המופיעים בכתבה זו בטוחים לשימוש ותופעות הלוואי נדירות ביותר במינונים המומלצים. עלולות להופיע רגישויות אישיות נדירות כגון: כאבי בטן, יציאות רכות וכדומה. במקרים הנ"ל כדאי לבנות את המינון בהדרגה עד להתרגלות הגוף.  

     

    ניתן להשתמש בצמחים הנ"ל בכל הגילאים כולל ילדים וקשישים. לילדים בגילאי 5-10, מומלץ לקחת בין שליש לחצי מכמות של המינון המומלץ. לקשישים או אנשים בעלי רגישות מיוחדת מומלץ להתחיל בחצי מהכמות המומלצת ולהעלות בהדרגה למינון המומלץ.

     

    ברפואת צמחים נהוג לעבוד בפורמולות המשלבות מספר צמחים בעלי פעולה דומה ומשלימה במרשם משותף.

     

     

    הכותב הינו הרבליסט קליני Dip.Phyt - מנהל מו"פ בברא צמחים 

     

     

    עוד: 5 השפעות של תה ירוק  

     

    בשיתוף "מגדלי הים התיכון"  

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מגדלי הים התיכון
    צילום: shutterstock
    לתמוך את המערכת החיסונית בחורף
    צילום: shutterstock
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים