לראשונה בעולם: מרפאה אוטומטית הושקה בסין
המהפכה באופן שאנו צורכים שירותי רפואה כבר כאן? מרפאה אוטומטית שמאבחנת ומעניקה טיפול לחולים הושקה בסין. על פי מפתחיה, המרפאה הזעירה מסוגלת לאבחן יותר מ-2,000 מצבים רפואיים ומציעה יותר מ-100 תרופות שניתן לרכוש ללא התערבות של רופא אנושי. המטרה: להקל על העומס הרב על מערכת הבריאות
המרפאה האוטומטית, One minute Clinics שמה, היא פרי פיתוח של חברת שירותי הרפואה הסינית Ping An Good Doctor. הנבדקים נדרשים להיכנס לתא שבו הם מפרטים את הסיבה לפנייתם. הטענות של המטופלים נבחנות על ידי מערכת אינטליגנציה מלאכותית המבוססת על מאגר מידע רחב.
תא האבחון החכם מצויד במכשור הבודק את המדדים הפיזיולוגיים של המטופל, כגון דופק, חום גוף ולחץ דם, ומתייחס להיסטוריה הרפואית שלו. אבחון מצבו של המטופל, כך הסבירו נציגי החברה בכנס הטכנולוגיה שנערך בעיר ווהאזן שבסין, מתבצע גם על סמך ניתוח נתונים ווקאליים של הנבדק.
עוד בנושא:
המהפכה הבאה בעולם הרפואה כבר כאן – והיא נמצאת בכיס של כולנו
פיתוח ישראלי: ניבוי מוות מאי ספיקת לב באמצעות הקול
הכירו: הביג דאטה של עולם הרפואה
"הנבדק מתחיל באינטראקציה קולית עם הרופא האוטומטי. האינטליגנציה המלאכותית מדריכה את הנבדק כיצד לתאר את מצבו הרפואי. בסוף ההליך המערכת מספקת לנבדק אבחנה או המלצה להמשך בירור אצל מומחה ואף מציעה לו במקרה הצורך לרכוש מהמכונה את התרופה לה הוא זקוק", פירטו נציגי החברה בכנס.
עוד הוסבר כי במקרה הצורך מפנה המרפאה האוטומטית את נתוני הנבדק לרופא אנושי, שמבקר את אבחנת המכונה ומעניק מרשם לטיפול תרופתי.
הנציגים הסבירו כי האינטליגנציה המלאכותית של המרפאה האוטומטית מבוססת על ניתוח של יותר מ-300 מיליון אבחנות רפואיות ומסוגלת לאבחן כ-2,000 מצבים רפואיים נפוצים. האבחנה האוטומטית ניתנת לביקורת של רופא אנושי. עלות הקמת המרפאה האוטומטית היא של כ-4,000 דולרים.
"אנחנו מתכננים להציג אלפי מרפאות אוטומטיות ברחבי המדינה בשלוש השנים הקרובות", הכריז וונג תאו, מנכ"ל החברה, בראיון לעיתון South China Morning Post.
הקלה בעומס על מערכת הבריאות
פריסת המרפאות האוטומטיות, כך מקווים מנהלי החברה, תוביל להקלה בעומס הרב על מערכת הבריאות הסינית. על פי נתונים שפרסמה החברה, כל ביקור של מטופל במערכת הבריאות הסינית גוזל ממנו יותר מ-3 שעות, אך בדיקת המטופל ואבחון מצבו הרפואי אורכים כ-8 דקות בלבד. ממחקר אחר עולה כי ב-80 אחוזים מהביקורים של נבדקים במרפאות אין צורך במגע פיזי בין המטופל והרופא.
"השירות שלנו יכול לסייע למטופלים שמתלבטים אם הם מעוניינים לבזבז זמן וכסף כדי להגיע לבדיקה. המרפאה תסייע גם לאנשים באזורים מרוחקים לקבל ייעוץ רפואי", הסביר מנכ"ל החברה בכנס.
החברה, שהוקמה בשנת 2014, היא חברת הטלרפואה הגדולה בעולם ומשמשת 228 מיליון משתמשים.