שתף קטע נבחר

עובדי הייטק בני 16

הם עוד לא סיימו את בית הספר וכבר עושים תואר ראשון במדעי המחשב ועובדים בחברות הייטק מצליחות. איך הם עושים את זה ומה קורה בתקופות מבחנים עמוסות?

בשיתוף מרכז מדעני העתיד לקידום תלמידים מחוננים ומצטיינים


הם רק בני 16 וכבר הפכו את התחביב למקצוע. בעוד שבני נוער בגילם עובדים בפיצריות, עושים בייביסיטר או מדריכים בקייטנות, תומר, אורי ותמיר עובדים בהייטק. לרגל עיצומה של תקופת ההרשמה לתוכניות מרכז מדעני העתיד - אלפא, אידיאה ואודיסיאה, שמסתיימת ב-15 בינואר, דיברנו עם הצעירים כדי להבין איך הם מספיקים הכל בגיל כל כך צעיר.

 

"אני עובד כשנה כמהנדס תוכנה בחברת 'ווסטרן דיגיטל', באמצעות עמותת בית יציב", משתף תומר קופר לוטן (16) מתל אביב שבנוסף לעבודתו וללימודים בבית הספר, לומד מדעי המחשב ומתמטיקה שנה שלישית בתוכנית אודיסאה, אוניברסיטת תל אביב לנוער.

 

"הגעתי לעבודה דרך המורה שלי בכפר הירוק. בדיוק חיפשו להעסיק תלמידי תיכון והוא המליץ עליי. עברתי ראיון מקצועי וראיון במחלקת משאבי אנוש. אני מגיע למשרד פעם או פעמיים בשבוע, ולפעמים עובד מהבית. מאוד מושפע מקולגות שעזרו להשתלב בארגון. כיום, אחרי שנה, אני עובד מן המניין".

 

תומר קופר לוטן  (צילום: אלבום פרטי)
תומר קופר לוטן (צילום: אלבום פרטי)

מה המשמעות עבורך?

"זו חוויה מיוחדת. אני לא רק לומד אלא מפיק מהלמידה דבר שהוא שווה ערך לאנשים. כיף להשתמש בכלים שרכשתי בלימודים ולהתעסק בבעיות אמיתיות".

 

במסגרת הלימודים קופר לוטן לומד ידע תאורטי בתחום המתמטיקה ומדעי המחשב, לדבריו, "זו הזדמנות ללמוד מקצוע מעניין ושונה מהלימודים בתיכון". בנוסף, בשעות הפנאי הוא לומד צרפתית ורץ על בסיס קבוע.

 

איך משלבים הכל יחד?

"זה דורש הרבה ארגון ולדעת על מה לתת זמן בכל רגע נתון. הכי חשוב לעשות סדרי עדיפויות".

 

האם היית ממליץ לבני נוער להיכנס לשוק העבודה בגיל צעיר?

"זה מעניין ואני ממליץ לכולם, גם למעסיקים. אנחנו אומנם צעירים, אבל זה לא אומר שלא מסוגלים לעבוד וללמוד בצורה משמעותית".

 

הנערות שחוקרות את הסרטן

 

לגיל אין משמעות

קופר לוטן אף המליץ על חברים בגילו, חלקם תלמידים בפרויקט מדעני העתיד. אחד מחבריו הוא אורי פטל. "אני לומד בתוכנית אודיסאה, מסלול סייבר, שנה ג'", משתף פטל (16.5) מתל אביב שעושה תואר ראשון במדעי המחשב ומתמטיקה באוניברסיטת תל אביב לנוער.

 

ספר על העבודה בהייטק.

"אני מפתח אלגוריתמים ומתכנת בחברת בחברת western Digital. התחלתי לפני שנה, זה היה ראיון עבודה שכלל מעשי ותאורטי, והחומר שלמדתי מהקורסים באודיסיאה עזרו מאוד. משתדל להגיע אחת לשבוע, אבל מאוד מתחשבים וגמישים. בתקופת מבחנים ולחץ אני יכול לא להגיע, ואם יש זמן, אני מגיע יותר. הכל בהתאם לקצב ההתקדמות ולצרכי החברה".

 

מדעני העתיד (צילום: אלבום פרטי)
אורי פטל(צילום: אלבום פרטי)

מה התרומה שלך לדעתך בעבודה?

"אני מביא הרבה יצירתיות ומוטיבציה, סופג כל ידע ומסתכל על דברים בצורה שונה. אני עובד תחת הדרכתו של ד"ר למתמטיקה ומקבל ליווי צמוד של מנהלים בצוות. מצליח ללמוד נושאים תאורטיים ולהפיק מהם משהו מעשי. אם אני לא יודע, אני חוקר ולומד והם עוזרים לי מאוד. אני חושב שהבאתי לתוצרים שתרמו לחברה".

 

עד כיתה ח' פטל שיחק כדורגל בצורה מקצועית אבל בשלב מסוים החליט לשנות כיוון. "התקבלתי לתוכנית בלי רקע. זה היה אתגר עבורי והחלטתי לא לוותר. זה השתלם והגעתי להישגים גבוהים. אפשר להשיג הכל באמצעות כוח רצון והשקעה".

 

אתה לא צעיר מדי לעבודה כזו?

"אני לא חושב שלגיל יש משמעות. אני אוהב את התחום של מתמטיקה ומחשבים, הלימודים והעבודה גורמים לי לסיפוק ועדין אני מצליח לשמור על איזון בחיים החברתיים. אנחנו דור שיודע מה הוא רוצה ואם יש תחום שמעניין אותנו, אפשר להתחיל ללמוד ולעבוד בגיל צעיר".

 

"נפתחו בפניי דלתות"

תמיר טוך (17) עושה תואר ראשון למדעי המחשב, במסגרת תוכנית אודיסאה. "הלימודים הם באוניברסיטת תל אביב עם סטודנטים רגילים ועדין תחת חסות התוכנית", הוא מספר. "בבית הספר אני כמעט ולא לומד. מגיע למבחנים אבל לומד עצמאית מהבית. הכל כמובן מאושר על ידי משרד החינוך. אני מצטיין גם בבגרויות וגם באודיסאה סיימתי בהצטיינות".

 

טוך התחיל את הקרירה המקצועית כמתמחה בחברת צ'ק פוינט. "מנכ"ל החברה הגיע להרצות אצלנו על איך להקים חברה. שאלתי אותו המון שאלות, זה סקרן אותי. בסוף נגשתי אליו, הייתי רק בן 15, שנה ראשונה. שאלתי אותו אם יש מקומות עבודה לנוער. הוא נתן לי את כתובת המייל האישית, הכנתי קורות חיים, שלחתי והתחלתי לעבוד. אחר כך עברתי לחברת Vonage".

 

מדעני העתיד (צילום: אלבום פרטי)
תמיר טוך(צילום: אלבום פרטי)

ספר על העבודה הנוכחית.

"החברה עוסקת בפתרונות תוכנה לעולם התקשורת. אני עובד בהיקף של רבע משרה ובחופש הגדול עובד במשרה מלאה. אני לומד, נוגע באופן ישיר בתחום הלימודים, מתכנת, נפתח לי עולם שלם בצד המעשי. בעוד שבאוניברסיטה לומדים את הפן התאורטי, כאן העבודה נוגעת באופן ישיר לתחום הלימודים. אני גם מכיר אנשים בתחום ואחרי שאשתחרר יהיה לי יתרון משום שאני מפתח קשרים מקצועיים.

 

איך היחסים עם העובדים בחברה?

"לא הגעתי שלושה שבועות כי שברתי רגל וממש הרגשתי שמתגעגעים. שאלו איפה אני. יש לא מעט שיחות נפש, מתייחסים אליי כשווה בין שווים, מכבדים אותי ואני מרגיש שאני תורם. אם יש פערים, אני מכפר בלמידה אישית ונעזר בצוות"

 

שתף בטיפים שלך להצלחה.

"תשוקה, לדעת לנהל את הזמן ולדעת ללמוד באופן עצמאי".

 

אורית טטרסקי, ראש מרכז הכשרה, מודעות והון אנושי במערך הסייבר הלאומי במשרד רה"מ: "אחד הפערים המשמעותיים בעולם הסייבר כיום הינו היקף ההון האנושי. לפיכך מערך הסייבר הלאומי שותף למסלול הסייבר בתוכנית אודיסיאה לבני נוער מצטיינים במיוחד, מתוך מטרה לאתר ולטפח עילית מדעית-טכנולוגית בתחומי המחשבים והסייבר. על היכולות שהם רוכשים והכלים הניתנים להם בתכנית מעיד בין היתר הביקוש הגבוה להעסקתם ע"י חברות היי-טק וסטארטאפים, כבר בזמן לימודיהם".

 

בשיתוף מרכז מדעני העתיד לקידום תלמידים מחוננים ומצטיינים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלבום פרטי
למדו לנהל את הזמן נכון
צילום: אלבום פרטי
מומלצים