שתף קטע נבחר

שאלות שעוזרות להתמודד עם קושי בלימודים

אם נראה לכם שהילד לא רוצה ללמוד, ושום דבר לא עוזר, כדאי לנסות להשתמש ב"תהליך מכירה". אתם בעצם מכוונים אותו לתוצאה שבה הוא בכל זאת ינסה, גם אם הוא חווה קושי. כך תעשו זאת - שלב אחר שלב

כמבוגרים שרוצים לרכוש מוצר או שירות אתם מודעים לכך שנציג המכירות שמולכם מבצע שלבים של תהליך מכירה שלימדו אותו בקורס כלשהו על מנת למכור לכם. יכול מאוד להיות שאתם בעצמכם עברתם קורס מכירות ולמרות שאתם מכירים את ארבעת שלבי המכירה הבסיסיים: השלב המקרב, השלב המברר, השלב המכוון ושלב הסגירה, כמעט בכל המקרים מצליחים למכור לכם.

 

הסיבה היא פשוטה: אם מבצעים את התהליך נכון, אין סיבה לא להצליח בו. עכשיו תחשבו לרגע על מערכת היחסים עם הילדים שלכם, בעיקר כשאתם רוצים לגרום להם לבצע משהו שביקשתם או שחשוב לכם והם אינם מעוניינים בלשון המעטה. הדבר הפשוט ביותר הוא להשתמש באותו תהליך מכירה על לילדים שלכם.

 

בית ספר (צילום: shutterstock)
הימנעו מפקודות והוראות(צילום: shutterstock)

תהליך המכירה בעולם העסקים מתנהל בדיוק אותו הדבר מול הילדים, ואם תבצעו את כל השלבים בתהליך כמו שצריך, בסוף תצליחו "למכור" להם את מה שאתם רוצים שהם יקנו. קחו לדוגמה ילד שלא מעוניין לשבת וללמוד. לא רוצה לעשות שיעורים, לא מוכן להתקדם בחוברת. להכריח אי אפשר, להעניש לא יעזור. אז איך בכל זאת גורמים לו ללמוד? מוכרים לו.

 

השלב הראשון - המקרב

קחו נשימה ארוכה כי זה לא קל אבל אפשרי - דברו אל הילד בגובה העיניים, בלי הוראות ופקודות. הקשיבו לו. התחילו בנושא אחר ולא קשור. ספרו לו סיפורים עליכם בגילו, על הקשיים שלכם. החליטו על כמה דקות של בדיחות או סיפורים משעשעים בשביל לרכך את האווירה.

 

המטרה של השלב הזה היא ליצור פתיחות והקשבה, ולכן חשובה האינטואיציה, לדבר רגוע, להקשיב, לחייך ולהשתמש במילים ומונחים חיוביים.

 

האם שיעורי בית מועילים? לד"ר אייל דורון יש מה לומר בנושא:

 

 

השלב השני - המברר

תמיד יש סיבה ללמה הילד לא רוצה ללמוד. בין אם קשה לו, משעמם לו או שהוא לא מבין מה יצא לו מזה. בשביל להבין את הסיבה, שהוא לא תמיד מודע אליה, חשוב לברר. את הבירור עושים על ידי שאילת שאלות פתוחות. חשוב להקשיב ולא לשפוט, להביע אמפתיה במקום שהוא מציג קושי ולהמשיך לשאול.

 

הנה שיח לדוגמה:

הורה: "מה הסיבה שאתה לא רוצה לעשות את התרגילים?"

ילד: "קשה לי"

הורה: "אני מבין ואני גם רואה שקשה לך. אתה רוצה שימשיך להיות קשה?"

ילד: "לא"

הורה: "אז מה אתה מציע לעשות?"

ילד: "לא יודע"

 

קראו עוד:

"ואז היא אמרה שהבן שלי לא מחונך"

זה מה שקרה כשהצעתי למורים לקבל משוב

6 דרכים שיעזרו לילדים להתמודד עם אתגרים

 

בשלב הזה הילד משתמש בטקטיקת הבריחה משתי סיבות. סיבה ראשונה הוא לא רוצה להתמודד עם הקושי כי חסרים לו כלים, וסיבה שנייה - הוא רוצה שההורה ייתן לו את התשובות והפתרונות, כי זה קל ופשוט יותר. בנקודה הזאת הורים רבים נכנעים כי אין להם כוח להמשיך או שהם לא יודעים איך והתוצאה זהה בשני המקרים: זה לא באמת מקל עליו, ולטווח הרחוק יקשה בהמשך. לכן, המעשה הנכון הוא להמשיך לשאול שאלות עד שמגיעים לפתרון. אפשר גם תוך כדי להציע למשל - "ואם ננסה תרגיל אחד ביחד, זה יקל עלי?" וכך הלאה.

 

השלב השלישי - המכוון

בשלב הזה הכל תלוי בהורה. הוא מוביל את הילד לפתרונות, ועליו לשאול את השאלות בצורה כזו שהתשובה עליהן תהיה חיובית ושהוא יבין למה כדאי לו לעשות את זה. למשל:

  • אתה רוצה שיהיה לך קל?
  • אתה רוצה לסיים מהר את שיעורי הבית?
  • אתה רוצה להפסיק להיות תלוי באחרים?

 

ואז אחרי כ-5-6 שאלות, כדאי לשאול את שאלת השאלות - "במי זה תלוי?" התשובה של הילד תהיה "בי". כלומר בעצמו וזה המסר החשוב. ההורה מעביר את האחריות אל הילד. הוא לא פה על מנת להתמודד במקומו בקשיים ולספק עבורו פתרונות, אלא להראות לו איך ואיפה הוא יכול לבד ולהזכיר לו שהוא שם איתו.

 

השלב הרביעי - הסגירה

כמו בכל תהליך מכירה מוצלח, לא כזה שהלקוח אומר "אני צריך לחשוב על זה" או "אחזור אלייך", מגיע השלב האחרון שהוא שלב הסגירה. בשלב הזה, בדיוק כמו בסופו של השלב הקודם, הילד כבר מבין שכל שינוי שירצה תלוי בו, וההורה רק צריך לכוון אותו לעבר הפעולה האחרונה - לשבת וללמוד ומדי פעם להזכיר לו (שוב) שהכול תלוי בו.

 

אולי על פניו זה נראה מוזר אבל ככל שתאמינו בתהליך ותבצעו את השלבים, ממש כמו בתהליך מכירה של שירות או מוצר, תראו שזה עובד והילד יהיה "לקוח חוזר".

 

הכותבת היא מאמנת ומלווה תהליכי למידה אפקטיביים לילדים ונוער

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
ההורה צריך להזכיר לילד שהכול תלוי בו
צילום: shutterstock
מומלצים