את השיחה עם גיל שוורצמן מקיבוץ גבים קוטעת אזעקה. שוורצמן, 59, תא"ל במיל', מפסיק לרגע את שטף הדיבור, משפר עמדה לאזור מוגן, וממשיך בנחת בדיוק מהנקודה בה הפסיק. מ־7 באוקטובר בצהריים, שוורצמן הוא הרבש"ץ המחליף של הקיבוץ. הרבש"ץ הקבוע, זיו אביב, נפצע באותו בוקר בקרב גבורה מול חוליה של 25 מחבלי חמאס שהסתערה על שער הקיבוץ, לאחר שמכוניתו נוקבה ב־45 כדורים. גבים הוא אחד הקיבוצים הבודדים בעוטף שבהם הצליחה כיתת הכוננות לבלום את המחבלים בשער ולהציל את חברי הקיבוץ. שוורצמן: "הם כבר פרצו את מנעול הפשפש. אם זיו לא היה מגיע לשם בזמן, זה היה עניין של עשר שניות עד שייכנסו לתוך היישוב. אני לא חבר בכיתת הכוננות, אבל הצטרפתי אליהם עם האקדח שלי. היה לנו הרבה מזל".
כתבות נוספות למנויי +ynet:
במקביל לתפקודו כרבש"ץ בקיבוץ שהתרוקן מיושביו, וגם כשהוא מאובזר בנשק, קסדה ואפוד תקניים, שוורצמן ממשיך להקדיש כל רגע פנוי לטיפול במפעל חייו, כמנכ"ל חממת ההייטק SouthUp ("דרום עולה") של יישובי העוטף.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההייטק אינו זר לתושבי הדרום: חוץ מאמדוקס שמחזיקה מרכז ליד שדרות כבר יותר מ־20 שנה, כמה עשרות סטארטאפים וחברות פועלים במרחב. SouthUp היא החממה הטכנולוגית הגדולה בדרום, וממוקמת במרחק דקות בלבד מגבול עזה, בלב האזור שידע מרחץ דמים לפני שלושה שבועות. היא מאגדת 26 חברות סטארט־אפ שמעסיקות כ־120 עובדים, מחציתם מתגוררים ביישובי העוטף ועוד כשליש בסביבה הקרובה.
3 צפייה בגלריה
גיל שוורצמן
גיל שוורצמן
חידושים שנשמעים כמו מדע בדיוני. גיל שוורצמן
(צילום: תומר שונם)
מדובר בחברות העוסקות בפיתוחים בחזית הטכנולוגיה העולמית, בתחומים כמו רפואה, חקלאות, ביטחון, תעשייה, אקלים, פודטק וקיימות. הן פועלות בשני מרכזים מעוצבים בסגנון WeWork, שלא היו מביישים חברות הייטק בהרצליה. אחד ממוקם באזור התעשייה שער הנגב, במבנה ששימש בעבר כבית ספר "אורט", והשני במה שהיה פעם חדר האוכל בקיבוץ ניר עם, הממוקם כק"מ בלבד מהגבול. ניר עם עלה לכותרות בזכות הפעולה ההרואית של הרבש"צית שלו, ענבל ליברמן בת ה־26, שהביאה לחיסולם של 25 מחבלים שחדרו ליישוב ולהצלת תושביו.
שוורצמן: "כל עובדי החברות המתגוררים באזור היו בשבת ההיא תחת התקפה, עם המשפחות בתוך הממ"דים. באורח נס, כולם בריאים ושלמים, אבל לכולנו הרבה מאוד חברים, קרובי משפחה, מכרים ושותפים שנהרגו, נפצעו או נחטפו. בנייני החממות כמעט ולא נפגעו. בטווח של עד 4 ק"מ מגבול עזה אין עדיין אישור להפעיל עסקים; אז אנחנו עוזרים עכשיו לכל החברות במימון המשכורות לעובדים, ומסייעים להן ליהנות מההקלות של רשות החדשנות לחברות סטארט־אפ. לחלקן אנחנו עוזרים בהעברת הציוד שנותר בחממות — מעבדות, מחשבים, סחורות – לאתרים הזמניים ששכרו. ובמקביל אני עוסק בגיוס כספים, מן הגורן ומן היקב".
ברשות החדשנות, המלווה את החממה, גאים במיוחד בהצלחת המיזם, כי הוא מסמל חיבור קלאסי ותמיכה הדדית בין יזמי הייטק חלוציים, היישובים שבתוכם הם פועלים, והמועצה המקומית. "מבחינתנו", אומר מנכ"ל רשות החדשנות, דרור בין, "זו הדוגמה האולטימטיבית להצלחה של סטארטאפים בזכות סביבה תומכת ומחזקת".
מה מפתחים בחממת "דרום עולה" באזור התעשייה שער הנגב ובניר עם, שעוד לפני "חרבות ברזל" נחשב ליישוב הכי מטווח ברקטות? רוב החידושים נשמעים כמו מדע בדיוני. דוגמאות אקראיות: חברת "קאפאו" מפתחת שם טכנולוגיה להפעלת מכשירים בלי צורך בכבלי חשמל, באנרגיה אלחוטית בלבד; "מיינדטנשן" עובדת על כלי אבחוני אמין למדידת הפרעות קשב וריכוז; "ביו־טיפ" מציעה "מדבקת טריות" המציינת את מצב הטריות של כל מוצר באמצעות שינוי צבע. ב"פרוגנוז" מאמנים כלבים לזהות מחלות אנושיות על ידי רחרוח, וב"יופי" פיתחו רצועה לזרוע שמנטרת זיעה ומספקת התרעה על בעיית לב לפני שהמצב מגיע לסכנת חיים מיידית.
3 צפייה בגלריה
גיל שוורצמן במשרדי הסטארט־אפ "דגם"
גיל שוורצמן במשרדי הסטארט־אפ "דגם"
גיל שוורצמן במשרדי הסטארט-אפ ''דגם''
(צילום: תומר שונם)
מצבן של 26 החברות הצעירות והמבטיחות של החממה משקף בזעיר־אנפין את החשש הגדול בתעשייה מהשלכות מלחמת "חרבות ברזל" על כלל חברות ההייטק בישראל, גם אלה שממוקמות במרכז הארץ: ההערכות הן, כי חלקן עומדות בסכנת סגירה ממשית. מסקר שערכו רשות החדשנות ומכון המחקר SNPI עולה, כי כ־84% מהן נפגעו בעקבות המצב. יותר מרבע דיווחו על פגיעה כפולה – גם בכוח האדם, בשל גיוס רבים מהעובדים למילואים, וגם בהיבט הכלכלי – ביטול ועיכוב הסכמי השקעות וקושי להגיע אל משקיעים. יותר מ־70% דיווחו על דחייה או ביטול של פרויקטים והזמנות. שלשום העלה האוצר את התקציב המאפשר לרשות החדשנות לסייע לסטרטאפים בתקופת המלחמה מ־100 מיליון ל־400 מיליון שקל.
שוורצמן: "מצב גיוס הכספים היה קשה גם ככה מ־2021, וזה רק מתעצם עכשיו. יש משקיע אמריקאי שהיה אמור להשקיע באחד הסטארטאפים היותר מבטיחים שלנו בתחום הרפואה, שב־10 באוקטובר הודיע לנו כי החליט למשוך את ההשקעה לאור המצב. לא נורא, יבואו אחרים. אבל זו המציאות".
נו, ואף סטארטאפ בחממה לא מרים ידיים? "אף אחד. כולם ממשיכים לעבוד כרגע במיקום זמני. אף חברה לא הודיעה על עזיבה ואף חברה לא ביקשה לבטל את החוזה איתנו. להפך, כל החברות שלנו מחוברות אלינו גם בימים האלה. הרבה עובדים נמצאים במילואים; רבים מתושבי האזור מפונים ונמצאים באילת או בים המלח. חלק מהחברות פועלות כרגע בחצי כוח, חלק בשלושת־רבעי כוח".
קיבוץ גבים נותר השבוע כמעט ריק מאדם, מלבד בודדים שמתפעלים את הרפת ומטפלים בלולי התרנגולות ובמטעי הבננות והאבוקדו. שוורצמן, המנכ"ל הרבש"ץ, הגיע לכאן לפני 25 שנים מהצפון, ממושב מרחביה שבעמק יזרעאל. הוא נשוי, אב לשלושה וסב לנכדה, בעל תואר שני במינהל עסקים. בעבודתו הקודמת, בחברת "אלטל" המתמחה במערכות לשוק הביטחוני, הופקד על הקמת מתקן התחקור ובקרת התרגילים בבסיס צאלים בדרום, וחיפש מקום מגורים זמני קרוב. "ומאז אנחנו פה".
הרעיון להקמת חממת הייטק ייחודית באזור נולד ב־2014, בעקבות מבצע צוק איתן וחשיפת איום המנהרות. חלק מהתושבים דיברו אז בגלוי על נטישה, ורבים נאלצו לעזוב את מקומות עבודתם. שוורצמן חבר לקבוצה של יזמי הייטק ואנשי חינוך, שהחליטו להניע מהלך נועז לקידום האזור – שכלל עד אז חקלאות ותעשייה מסורתית בלבד – ולפתח בו מקומות תעסוקה בתחום ההייטק. המטרה הייתה לפתות את בני דור ההמשך בעוטף עזה לחזור הביתה לאחר האוניברסיטה, ולמשוך תושבים חדשים. היו שם, בין השאר, שחר בלקין, סטארטאפיסט ותיק בן קיבוץ ברור חיל, שהפך ליו"ר העמותה, מנכ"ל מכללת ספיר עמרי ידלין, מנהל התיכון האזורי אהרל'ה רוטשטיין, וגם אופיר ליבשטיין ז"ל — ראש המועצה האזורית שער הנגב, שנהרג בחילופי אש עם מחבלים במהלך הטבח בכפר עזה.
3 צפייה בגלריה
החממה, מבט מבפנים
החממה, מבט מבפנים
החממה, מבט מבפנים
(צילום: SouthUp)
"בחזון שלנו", אמר אז בלקין, "חברות סטארט־אפ צעירות, שיתחילו בחממה, יתיישבו בנגב, יהפכו בעוד כמה שנים לחברות הייטק וייקחו חלק פעיל ביצירת מקומות עבודה, יקדמו חינוך טכנולוגי וייצרו קהילת חדשנות תוססת גם מחוץ לתל־אביב".
"ראינו את באזז החדשנות כבר ב־2014", מוסיף היום שוורצמן, "ואמרנו לעצמנו: אנחנו באים מהתחומים האלה, העולם הולך לשם. יש כאן הרבה אנשי הייטק שנוסעים כל יום לתל־אביב. אז למה שלא נגנוב קצת מה'סטארט־אפ ניישן' לנגב המערבי?".
העמותה שהוקמה הולידה את חממת SouthUp כמלכ"ר, לא למטרות רווח, והיא הצליחה לגייס להקמה גורמים ותורמים רבים, ביניהם אמדוקס ישראל והמרכז הישראלי־אמריקאי לחדשנות וקיימות בעיר סן־דייגו בארה"ב. שוורצמן: "אנשים באים מתל־אביב ומקימים פה את הסטארט־אפ, אנחנו דואגים לגיוס עובדים מהסביבה, לאתר משקיעים, מספקים שירותים ועוזרים בתהליכים מול רשות החדשנות. החברות נהנות כאן מ'הטבת עוטף עזה' — 25% נוספים במענק המגיע לחברות סטארט־אפ פעילות. הן משלמות אומנם שכר דירה ושירותי ניהול, אבל זה עדיין הרבה יותר זול מתל־אביב".
הרעיון הממזרי הצליח מעבר למתוכנן. בנוסף לשני המתחמים הקיימים של החממה, בחלל המשופץ בשער הנגב ובניר עם, מתוכנן מתחם ענק נוסף, שיקלוט עד 60 חברות, סמוך לתחנת הרכבת של שדרות. שש שנים מאז הקמתה, חוץ מ־26 החברות הפעילות בחממה, עברו בה כבר יותר מ־55 חברות סטארט־אפ, רובן עצמאיות כיום. עשר מהן נשארו באזור הנגב, שמונה ממוקמות בשער הנגב, והן מעסיקות כ־125 עובדים. בסך־הכל הולידה החממה כ־250 משרות הייטק בתחומים שונים. העובדים מעורבים גם בבתי הספר באזור, במטרה לעורר בבני הנוער עניין בחדשנות וביזמות. אנשי העמותה מדברים גם בימים אלה, בלי למצמץ, על פארק הייטק ומרכז חינוכי שיוקמו בעוטף ב־2030. לא פחות.
אתה באמת רואה את האנשים חוזרים לכאן? שוורצמן: "בוודאי. על החיים פה אמרנו כל השנים שהם 95% גן עדן ו־5% גיהינום, עד שהגיהינום הפך ל־100%. אבל אתה לא יודע כמה אנחנו חזקים. האנשים מאוד מזוהים עם האזור ועם החממה. קיבלנו בימים האחרונים התחייבויות מהשותפים שלנו, מהקהילה ומהתורמים בסן־דייגו. אתמול השתתפתי בזום עם ארגון קק"ל באוסטרליה, ה־JNF, שתומכים בנו; לפני המלחמה הם תרמו 20 מיליון שקל להקמת המבנה החדש בשדרות, ועכשיו הם התחייבו להשלים אותו ואפילו לקרוא לו על שם ראש המועצה ליבשטיין ז"ל, שתמך וקידם את החזון שלנו".
אבל גיל, העולם התהפך. היה פה טבח. 1,400 אנשים נרצחו בגן העדן הזה. מי ירצה לחזור? "האזור לא יתרוקן. רוב מי שנותרו בחיים יישארו כאן. זו לא הערכה שלי, זו ידיעה. אני מדבר עם האנשים. עכשיו התותחים רועמים, אבל אנחנו עם ומדינה ששוכחים מהר; זה חלק מתהליך הריפוי שלנו. ובמקום אלה שיעזבו יגיעו משפחות אחרות, והן יזדקקו למקומות תעסוקה שמתאימים להן. זו המשימה שלנו. תשמע, אנחנו חווים פה טילים ומלחמות ומבצעים משנת 99'. ואני אומר לך: תצטט אותי ותחזור אליי בעוד שנתיים. תראה שהחממה לא תכלול כבר 26 חברות, אלא 50".
בטוח שאתה לא חולם בהקיץ? "מי שלא חולם לא מממש. אני חולם ומממש, ואני לא לבד בעסק הזה. עברנו פה 50 ימי לחימה בצוק איתן. והנה, הקמנו חממה מדהימה והיא עובדת לתפארת. אז יש לי סיבות טובות להיות אופטימי".
פורסם לראשונה: 00:01, 27.10.23