קשה לדמיין מקום אחד באינטרנט שמכיל יותר שנאה מאשר הפרופיל של ג'קסון הינקל ברשת X (טוויטר לשעבר). משפטים כמו "פאק ישראל" ו"ישראל טרוריסטית" חוזרים שם שוב ושוב, והם לא החלק הגרוע ביותר בחשבון שהפך לאויב רועש במיוחד.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
הינקל, צעיר בן 24 מקליפורניה, הפך מאז תחילת המלחמה בין ישראל לחמאס לאימפריית תעמולה אנטישמית של איש אחד, שמפיץ ל-2 מיליון העוקבים שלו פייק ניוז על יהודים בכלל ועל ישראלים בפרט. המסרים שלו מגיעים לעיניים רבות, והוא צובר תאוצה ככל שהם פשוטים יותר ורחוקים יותר מהאמת. מה הופך אותו לכל כך ויראלי?
לא רוצים לפספס אף כתבה? הירשמו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
ג'קסון הינקל
ג'קסון הינקל
ג'קסון הינקל
(צילום: Zach D Roberts via Reuters Connect)
הינקל הוא תומך מוצהר של ולדימיר פוטין ברוסיה ודונלד טראמפ בארה"ב, שהחל לצבור כותרות במהלך המלחמה בין אוקראינה לרוסיה, כשצידד בצד הרוסי. הוא הפיץ פייק ניוז על המלחמה בערוץ היוטיוב שלו - עד שנחסם על ידי יוטיוב והפך את טוויטר לביתו החדש.
בתחילת השנה הנוכחית היו להינקל כ-100 אלף עוקבים בטוויטר, אך מיליונים נהרו לחשבון שלו בשבועות האחרונים, והפכו אותו לאחד הוויראליים ביותר בפלטפורמה. לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשם השוואה, יש 2.5 מיליון עוקבים. הינקל מגדיר את עצמו כ"מרקסיסט לניניסט", "פרו פלסטין, רוסיה וסין", ובו בזמן גם כ"פטריוט אמריקאי". הפוסטים שלו קיצוניים וצעקניים, ופרנסתו נובעת בעיקר מהפצת פייק ניוז: הוא מעודד הרשמה לשירות הפרימיום שלו, ומציע לקוראיו לממן אותו ב-3 דולר בחודש כדי לתמוך "בחשיפת תעמולה ציונית". מודל כלכלי זה שכיח עבור "משפיענים" מסוגו, שמצליחים להרוויח ממצב המלחמה. הוא השכיל לנצל את המאבק בין ישראל לחמאס כדי להפוך כל ידיעה חדשותית למפגן פרופגנדה. "אין ריאקציונר רשת שהצליח לנצל את פלסטין עבור חשיפה באותה הסקאלה שבה הצליח הינקל", נכתב החודש ב"רולינג סטון".
3 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין דונלד טראמפ
ולדימיר פוטין דונלד טראמפ
תומך של ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ
(צילום: AFP)
מה יש בפוסטים של הינקל שמושך את ההמונים במיליונים? הוא אינו כותב מבריק או הוגה דעות חריף. הפוסטים פשוטים, מעט מלל, אמוג'י של דגלים, סימני קריאה ואותיות גדולות. למשל: "עובדה: ישראל עורפת ראשים של תינוקות פלסטינים!". השפה וולגרית, והמילה שחוזרת הכי הרבה היא, למרבה האירוניה, "אמת" ("תשתפו את האמת!"). מילות מפתח נוספות הן "רצח עם" ו"ישראל משקרת". הקונספירציות שלו כוללות אין-ספור וריאציות, עם אובססיה לאיל ההון היהודי ג'ורג' סורוס, שלדבריו שולט באירועים בינלאומיים.
מכונת השנאה של הינקל פולטת עוד ועוד שקרים, ורוב הפוסטים אפלים וקשים. הוא מרבה להשתמש בתמונות של ילדים ותינוקות פצועים במצב קשה, מכחיש באופן עיקש את מעשי החמאס ואת הטבח של 7 באוקטובר, וטוען בעקביות שהייתה זו ישראל שהרגה את אזרחיה.
השקרים לעיתים משתכללים. הדוגמה הבוטה ביותר, אולי, קרתה ב-28 באוקטובר, כשהינקל שיתף בחשבון שלו מצג שווא וטען כי "הארץ" פרסם תחקיר שלפיו ישראל שיקרה בכל הנוגע ל-7 באוקטובר. תחקיר שכזה מעולם לא נכתב, אבל הציוץ הגיע ליותר מ-5 מיליון צפיות. אף על פי שלא הייתה בו מילה של אמת, הנזק נעשה.
"תחקיר של 'הארץ' מגלה שקרים ישראליים (ממש כמו שחזיתי)", כתב הינקל. הוא טען בין השאר ש"רק 900 איש מתו, חצי מהם היו חיילים ישראלים", והכחיש את פעולות הטרור של חמאס. "הארץ" פרסם הבהרה בעקבות זאת, והדגיש שמדובר ב"שקרים בוטים כנגד הזוועות שביצע חמאס". ההכחשה של "הארץ" הגיעה ל-2.5 מיליון צפיות, מחצית מהשקר של הינקל.
למרות ההכחשה החד-משמעית של "הארץ", הינקל ממשיך באותו הטיעון. ב-19 בנובמבר כתב: "ישראל ו'הארץ' (מדיה ישראלית) אישרו עכשיו שהליקופטר ישראלי רצח אזרחים ישראליים ב-7 באוקטובר!", בצירוף וידאו של תקיפה צבאית שאין בו כדי להוכיח דבר. החזרתיות היא אחד האלמנטים הדומיננטיים אצל הינקל, שממשיך לחזור על השקרים ובכל פוסט מרחיב את התפוצה.
השימוש בקטעי וידאו בצורה מטעה ומניפולטיבית הוא עוד מאפיין של הינקל. ב-27 באוקטובר, למשל, זייף הגעה של חיילי מארינס אמריקאים לישראל. לצד תמונה של חיילים במטוס, הצהיר בטוויטר: "אלפי חיילי מארינס נחתו עכשיו בישראל. אנחנו הולכים לראות מלחמה!". למעשה התמונה צולמה ביולי 2022 ברומניה, והחיילים הגיעו לשם במשימה שאינה קשורה כלל לישראל.
ב-1 בנובמבר שיתף את הווידאו של חברי הכנסת בוכים ונסערים לאחר שצפו בסרטון המתעד את זוועות החמאס. בטקסט שהוסיף כתב: "כמה מחברי הכנסת עזבו את הפגישה בדמעות היום לאור 'אבידות כבדות' שהצבא שלהם ספג עקב המלחמה בחמאס עד כה".
ככל שקשה יותר להבין מהי אמת ומהו שקר, כך הינקל ודומיו משגשגים. גם אינטליגנציה מלאכותית והדיון עליה הפכו לכלי עבורם. כאשר תמונה שבמרכזה תינוק ישראלי שרוף ומת שותפה ברשת X, טען הינקל שהתמונה מזויפת ונוצרה באמצעות אינטליגנציה מלאכותית. כהוכחה צירף צילום מסך של אתר ש"מזהה" פייק ניוז, שזיהה את התמונה כמזויפת. הטענה הכוזבת הזו הופצה למיליוני אנשים, וחיזקה נרטיב שגוי שלפיו ישראל מזייפת תמונות של הנעשה במהלך הטבח ב-7 באוקטובר.
הינקל הפסיד בקרב זה לכאורה, מפני שהתמונה נבדקה והתבררה כאמיתית. צוות מומחים מטעם המגזין הגרמני DW בדק אותה, ואישר שהתמונה לא נוצרה על ידי בינה מלאכותית. ובכל זאת - יותר מ-20 מיליון משתמשים נחשפו לתוכן השקרי.
ישנן אין-ספור דוגמאות להמצאות של הינקל, אבל אחת מהן הצליחה להצחיק גם את הישראלים. הוא המציא צלף ישראלי בשם "בריב יריאל", שמת אחרי ש"ירה בברכיים של ילדים פלסטינים". בפוסט הוא השתמש בתמונת סטוק של חייל. בטוויטר הישראלי הגיבו בשעשוע: משתמש אחד יצר פרופיל פיקטיבי ל"בריב יריאל", והחזיר אותו מהמתים. "חרא עליך הינקל, אני חי ויורה!", כתב.
הינקל לא פועל לבדו. הוא חלק מרשת רחבה של משפיענים אנטי-ישראלים, שמהדהדים זה את טענותיו של זה ותומכים זה בזה. כפי שנכתב בכתבה נרחבת בעניין, רבים בתחום סבורים כיום שמדובר במכונה מתואמת, כזו שמפעילה רשתות של בוטים ונאבקת לשימור הנרטיב של צד אחד. מאחוריה עומדים גופי תעמולה שממומנים על ידי רוסיה, סין ואיראן.
מדוע זורמים נחלי הרעל דווקא בטוויטר? בין אם הבעלים אילון מאסק הוא אידיאולוג שנלחם למען חופש הדיבור או קפיטליסט קיצוני שרואה רק רווח לנגד עיניו, הוא הפך את טוויטר לפלטפורמה שמעודדת פשיסטים לדבר. מאז שמאסק רכש את טוויטר, הפלטפורמה התמלאה בכמות כפולה של ביטויי שנאה - כך לפי מחקר שהתפרסם ב"לוס אנג'לס טיימס". במהלך סוף השבוע האחרון, אחרי שחברות גדולות הפסיקו את הפרסום ברשת שלו, נראה היה שמאסק מאותת על שינוי. הוא כתב בחשבון שלו כי קריאות ל"דה-קולוניזציה" של ישראל, האמירה "מהנהר ועד לים, פלסטין תשוחרר" וכן "מונחים מכובסים אחרים" הם קריאה לרצח עם, ולכן יובילו להשעיית חשבון ה-X של המשתמשים. האם מדובר בשינוי אמיתי, שיכול להשפיע גם על מפיצי שקרים כמו הינקל? זמנים יגידו.
למרבה ההפתעה, הינקל התחיל את דרכו רחוק ככל האפשר ממיקומו הנוכחי: כפעיל אקלים שמאלני. הוא ניקה את האוקיינוסים כמתבגר, ואף נבחר לאחד האקטיביסטים המבטיחים ברשימה של מגזין Teen Vogue. לתקופה קצרה אף תמך בפוליטיקאי האמריקני ברני סנדרס. לאחר מכן גילה את הקומוניזם, הגדיר את עצמו בהגדרה המבולבלת "מאגה-קומוניסט" (MAGA, קיצור של Make America Great Again, משמעו תמיכה בטראמפ). משם החל בהבעת דעות מלאות שנאה - כלפי להט"ב, נשים, יהודים ועוד. מדוע פנה לדרך זו? ייתכן שהאמת נמצאת במשפט שאמר כלאחר יד במהלך לייב באתר טוויץ', ומצוטט רבות על ידי מתנגדיו: "אני עושה הכול בשביל השפעה. לעולם לא תראו אותי עושה משהו לא בשביל השפעה".
כאמור, הוא גם תומך ברוסיה בפומבי ואף מאורס למי שהייתה מיס רוסיה לשנת 2022, אנה ליניקובה. הדוגמנית בת ה-23 מתעדת את חייה עם ארוסה ביוטיוב בסרטוני וידאו משעממים להחריד. למשל סרטון שבו הינקל טועם בורשט: "הארוס האמריקאי שלי מנסה אוכל רוסי בפעם הראשונה".
ריאיון בתוכנית של פירס מורגן
הינקל כמעט שלא מתראיין לטלוויזיה האמריקנית, ומעדיף את ערוץ RT של הטלוויזיה הרוסית, שהוקם ונשלט על ידי הממשלה. בפברואר האחרון אמר שם: "אנחנו יודעים שג'ו ביידן הוא לא זה שבשליטה. ביידן נשלט על ידי קנוניה של הנהגה מה'דיפ סטייט' בוושינגטון, אנשים שרוב הציבור האמריקאי לעולם לא יֵדע את שמם. אנחנו מעולם לא בחרנו באנשים האלו. למרות זאת יש בידיהם רמה לא הולמת של שליטה על הכיוון שאליו המדינה שלנו הולכת".
בריאיון לתוכנית של איש החדשות הימני פירס מורגן, שנערך לפני כמה חודשים, הסביר הינקל בלי למצמץ שפוטין רצה "לטהר את אוקראינה מנאצים". כשמורגן הסביר שוולודימיר זלנסקי, נשיא אוקראינה, יהודי ולכן אינו נאצי, הוא לא ויתר. "רוב מה שנאמר על פוטין על ידי ראשים מדברים כמוך הוא לא נכון, ממש כפי שאנשים כמוך אמרו דברים לא נכונים על הקורונה", אמר באותו הריאיון.
חלק גדול במותג של הינקל הוא בכך שנזרק, נבעט ונחסם כמעט מכל פלטפורמה אפשרית. בריאיון לפודקאסט The Long Way Around הוא מונה רשימה של כל אלו שחסמו אותו: Whatsapp, Twitch, פייפאל ו-Venmo, אפליקציות שדרכן מתקבל תשלום, וכמובן יוטיוב. הוא מייחס זאת לעמדותיו החתרניות, כאילו מדובר במדליות בארון הגביעים שלו. "אם המסר שלך נוגד את מה שמחרחרי המריבה בוושינגטון מטיפים, הם יעשו הכול כדי להשתיק אותך", הדגיש הינקל בריאיון.
מדינת ישראל אומנם לא מגיבה לטיעוניו של הינקל באופן רשמי, אבל ההאקרים מגיבים בלי הפסקה. קבוצת "WeRedEvils", האקרים ישראלים שמכנים את עצמם "צבא ללא מדים", הודיעו שהצליחו להשבית את חשבון ה-Whatsapp הפרטי והעסקי של הינקל, וגם את האפליקציה שבאמצעותה הוא מקבל תשלומים ("locals") בתחילת נובמבר. הם המשיכו ודיווחו על קבוצת הטלגרם שלו ככזו שמכילה תוכן פורנוגרפי, וזו נסגרה.
מה הופך את הינקל לכל כך פופולרי בקרב ההמון? לפי ד"ר איה ידלין, חוקרת מדיה ומרצה בכירה בבית הספר לתקשורת באוניברסיטת בר אילן, הינקל הוא "מקרה מבחן". לא מפני שהוא דובר רהוט, אלא בשל היכולת שלו לצמצם מסרים, שקריים ככל שיהיו.
"מבחינת ההמונים, זו אינה הדמות שלו כמו פשטות המסרים", מסבירה ד"ר ידלין. "זה זבל פשוט, חשיבה מצומצמת. לא נדרשים מנגנונים קוגניטיביים מורכבים כדי להבין אותו. בגלילה בפיד, ככל שהמסר יותר פשוט, יהיה קל יותר להיות מעורבת. המסרים של הינקל תמציתיים, הוא מסדר את העולם בשחור ולבן, וזה נוח בזמן משבר, כשתפקודנו הקוגניטיבי והחברתי מוסט למקומות אחרים".
לדעתך הוא מאמין במסרים שהוא ממציא? "מחקרים בתחום מראים שמי שמפיץ מסרים קונספירטיביים לא בהכרח מאמין בהם, אלא נהנה מהטראפיק. זה מזין מבנים פסיכולוגיים, משחרר דופמינים. אני בטוחה שהוא יודע שהוא ממציא. זה לא משנה לו".
למי מדברים הפוסטים שלו? "כמות האנשים שנכנסים לרשת כדי ללמוד לעומק על הקונפליקט הישראלי-פלסטיני בטוויטר נמוכה מאוד. זה מדבר להמון מסוג אחד, וגם למי שכבר תומך במסרים האלו. השיח שטחי ברמה פושעת".
טוויטר אולי מפיצה את המסרים האלו, אבל הפלטפורמה עצמה נטולת אג'נדה פרט לרווח: "היא לא רעה או טובה", מסבירה ד"ר ידלין. "לטוויטר לא אכפת אם תגובתך האישית היא 'אוי ואבוי, זה מסר נוראי'. שהית עליו יותר שניות מאשר כל ציוץ אחר? זה נמדד, מכומת לחשיפה. המטרה של הפלטפורמות אינה להפיץ טוב בעולם, אלא להכניס כסף לבעלים".
3 צפייה בגלריה
ציוץ של ג'קסון הינקל
ציוץ של ג'קסון הינקל
ציוץ של ג'קסון הינקל. מסר פשוט וחשיבה מצומצמת
(צילום מסך מתוך X)
השיטה של טוויטר, אומרת ידלין, היא "מכונה שמזינה את עצמה". האלגוריתם, היא מסבירה, "מודד חשיפת מסרים מסוימים ואז מעודד עוד חשיפה אליהם, כי הם מייצרים יותר מעורבות עם התוכן. ככל שמסר רעיל יופץ יותר, יותר ייחשפו אליו. כך, מסרים מתלכדים עבור קהלים מסוימים ונוצר שיח מאוד מקוטב".
הינקל וחבריו לא מפתיעים את ד"ר ידלין: "תמיד יש אנטישמיות ברשת, זה לא חדש", היא אומרת. "מה שמשמעותי כעת הוא ערעור האחריות של שומרי הסף. כשמאסק רכש את טוויטר, הוא הוריד חסמים לביטויים גזעניים ופוגעניים. לכן מסרים מקטבים ומציפים וגזעניים קורים יותר בטוויטר".
גם אנחנו למעשה יכולים לחסום אותם. "קיימת האופציה ללחוץ על 'בלוק'. חשוב לזכור שבמציאות אין לנו אפשרות לעשות את זה. אף אחד לא יפסיק להתקיים כי לחצתי 'בלוק'. זה מעמיק את הקיטוב שבו רק מחנה אחד ניזון מהמסרים האלו, והמחנה השני זועם בצדק".
לדעתך הינקל יישאר כוכב טוויטר גם לאחר שהמלחמה תיגמר? "הוא היה כאן לפני ויהיה כאן אחרי. הוא רוכב על האירוע העדכני. השיח האגרסיבי והכוזב שלו אינו חדש, אלא כל הזמן משתנה".