שתף קטע נבחר

החוק המגביל את הריבית בבנקים יידחה בשנה

ועדת החוקה של הכנסת אישרה את דחיית כניסת חוק "אשראי הוגן" לתוקף בחצי שנה, עד שיאושרו התקנות המשלימות את החוק ולכל היותר בשנה גם אם הן לא יאושרו

ועדת החוקה חוק ומשפט אישרה היום (ב') לקריאות שנייה ושלישית את דחיית כניסתו לתוקף של חוק הסדרת הלוואות חוץ-בנקאיות, או בשמו האחר "חוק אשראי הוגן" הקובע בין היתר הגבלה לגובה הריבית הנגבית בהלוואה.

 

 

נציין כי בשנה שעברה נכנס לתוקף החלק הראשון של החוק, כאשר הסעיף המרכזי בחוק הוא קביעת ריבית מקסימלית בהלוואה - כל מי שנותן הלוואה לא יוכל לגבות ריבית גבוהה מריבית המקסימום שתעמוד על ריבית בנק ישראל (העומדת כיום על 0.1%) בתוספת 15%.

 

עד היום על המערכת הבנקאית לא הייתה כל הגבלה בחוק בנוגע לגובה הריבית ולגבי המערכת החוץ בנקאית, למרות שקיימת הגבלה – היא לא נאכפה כמעט בכלל.

 

אילוסטרציה: כסף (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

כאמור, בחוק החדש הוחלט לשים תקרת ריבית אחידה לכל הגופים - הן במערכת הבנקאית והן במערכת החוץ בנקאית. עם כניסתו לתוקף של השלב הראשון ביישום החוק, ההגבלות החלו על הלוואות שמעניקים גופים חוץ בנקאיים והחל מנובמבר 2018 החוק אמור היה לחול על כל ההלוואות שנותנים הבנקים וחברות כרטיסי האשראי.

 

אלא שבעוד שהחוק עצמו גובש, התקנות הנלוות אליו ואמורות להשלים את הליך החקיקה, לא נסגרו. במשרד המשפטים ביקשו לדחות את יישום החוק במלואו, לעוד תשעה חודשים.

 

התקנות הדורשות את היערכות המערכת הפיננסית נוגעות בעיקר לתחשיב הריבית המקסימלית והאם יכללו בתוכה גם עלויות נוספות שהלווה נדרש לשלם כגון עמלות הנלוות להלוואה.

 

יו"ר הוועדה, חה"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) התנגד לדחייה ואמר בדיון כי "אין צורך לחכות לאישור התקנות כדי להתחיל להתארגן ליישומן. אחד הנושאים הדרמטיים היה תקרת הריבית שהושתה על כולם". עם זאת, לאור בקשת משרד המשפטים, סלומינסקי ציין כי הוועדה תאשר דחייה של 6 חודשים מיום אישור התקנות אך תיקבע רף מגבלה לשנה לכניסה לתוקף גם אם התקנות לא יאושרו. "אני מניח שהשינויים שנעשה בתקנות לא יהיו דרמטיים מבחינת ההיערכות", הוסיף.

 

עו"ד טיבי רבינוביץ' מאיגוד הבנקים אמר: "אנחנו רוצים לכל הפחות 6 חודשים מיום אישור התקנות כי אנחנו מעדיפים את הוודאות. אם קובעים רף. צריך לקבוע אותו מעל לשנה כי אם המערכת הפוליטית תלך לבחירות שנה לא תספיק".

 

דני מזרחי, מנכ"ל 'אופל בלאנס' העוסקת במתן אשראי חוץ בנקאי, התייחס לאכיפת החוק והשלמות הנדרשות בתקנות שלא נעשו עד כה ואמר כי "בדיונים הקודמים שאלתי מה יקרה אם תקרת הריבית תחול ולא ניתן יהיה לקבוע הוצאות שיחרגו ממנה. חלפו חודשים ועדיין אין תקנות. כיום אנחנו בבעיה כשאנחנו מסרבים ללקוחות מחשש לעבור על החוק. כל עוד אין תקנות אולי לפחות אל תבצעו אכיפה – אני היום מסרב למאות לקוחות בחודש".

 

מזרחי מציין בשיחה עם ynet כי "הבעיה היא בעיקר בעסקות בסכומים נמוכים ובעסקאות הקצרות. במיוחד עסקות ניכיון של צ'קים. מצד אחד יש חקיקה ראשית ומצד שני התקנות לא קיימות". הוא הוסיף כי לאשראי החוץ בנקאי יש חשיבות גדולה והוא נותן אפשרות מימון גם לאלו המסורבים בבנקים".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים