סטיבן שפירו רגיל לנהל שיחות עם רוכשי בתים עשירים. הלקוחות של משרד התיווך שלו רוצים בתים שעולים 3 מיליון דולר, 10 מיליון דולר, 14 מיליון דולר. הם רוצים חדרי כושר, בריכות, בתי קולנוע ודונמים של אדמה.
והם רוצים בתים שאפילו הם לא יכולים להרשות לעצמם.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
"הם תמיד רוצים יותר", אומר שפירו, מייסד שותף של סוכנות הנדל"ן ווסטסייד בבוורלי הילס, קליפורניה. "הם תמיד רוצים יותר, תמיד יותר".
לא רוצים לפספס אף כתבה? הירשמו לערוץ הטלגרם שלנו
אף שאינו מוכן (או אינו רשאי) לאשר זאת, על פי הדיווחים, הסוכנות של שפירו תיווכה את עסקת 200 מיליון הדולר לרכישת הבית של ביונסה וג'יי זי - הבית היקר ביותר שנמכר אי פעם בקליפורניה.
4 צפייה בגלריה
הבית שרכשו ביונסה וג'יי.זי בקליפורניה
הבית שרכשו ביונסה וג'יי.זי בקליפורניה
הבית שרכשו ביונסה וג'יי.זי בקליפורניה
(צילום: Morley Construction)
הבית, שמשקיף על האוקיינוס השקט סמוך לפרדייז קוב, הוא חלק מ"שורת המיליארדרים", שהיא בדיוק מה שזה נשמע: רצועה המשופעת באחוזות ענק של עשירים. הם אולי נראים דומים - ענקיים, מפוארים ומתנשאים לגובה - אבל כל קונה רוצה כל אחד מהם מסיבותיו שלו.
"לא כל המיליארדרים נוצרו שווים", אומר ליאונרד סטיינברג, מתווך נדל"ן ארגוני בקומפאס, חברת נדל"ן ניו יורקית. "הדבר המרכזי שאפשר לומר על הקונים העשירים, הוא שהם שונים מאוד זה מזה", הוא אומר. "והכוונה לא לכמות הכסף שיש להם, אלא מבחינת הצרכים האישיים, הרצונות שלהם ומה שהם אוהבים", הוא מסביר ומוסיף: "ככל שהם מוכנים להוציא יותר כסף, הבית אמור להיות יותר מושלם".
לפי שפירו, שלקוחותיו רכשו בתים ב־14 מיליון דולר בממוצע בשנה שעברה, בשורה התחתונה מדובר בקונים שמחפשים איכות.
וכשמדובר בבית שנמכר תמורת 200 מיליון דולר (במזומן, לפי הדיווחים) - מקבלים איכות. הוא בנוי כולו מבטון, כולל בריכות חשמליות בכחול מנצנץ, חלונות מסיביים ונוף מדהים, ועוצב על ידי האדריכל היפני טדאו אנדו. במקור הוא נבנה עבור ויליאם בל, מאספני האומנות הגדולים בעולם, שרצה בית מגורים שישמש כמוזיאון אומנות לאוסף שלו.
העיצובים של טדאו אנדו מושכים אליו לקוחות עשירים. המעצב טום פורד היה אחד מהאמריקנים הראשונים שביקשו מאנדו לתכנן להם בית. אנדו גם תכנן בית במליבו שנרכש על ידי קניה וסט (אף שלפי הדיווחים הבית כיום נטוש ולא מתוחזק). השמועות אומרות שגם קים קרדשיאן נפגשה עם אנדו לפרויקט עבורה.
האדריכל היפני נוהג להשתמש בבטון חשוף לעבודותיו, ולעצב חללים שמאפשרים חדירת אור שמש טבעי, וכך הופך חומר שבמצבו הרגיל הוא משעמם וארצי לדבר מה "פואטי", מסביר אחמד עלי, פרופסור לארכיטקטורה באוניברסיטת טקסס A&M. לדבריו, הבטון המשתלב עם האור הטבעי יוצר מפגש בין עולם החומר לטבע, שהוא אלמנט נפוץ באדריכלות היפנית.
4 צפייה בגלריה
האדריכל והמיליונר
האדריכל והמיליונר
עיצוב של טדאו אנדו בבורסת הסחורות בפריז
(מתוך הסרט "המוזיאון והמיליונר")
סלבריטאים (או אספני אומנות) מעוניינים שאנדו יתכנן עבורם בזכות האסתטיקה שלו. לא מדובר רק בסגנון או ביכולת הביצוע, אלא גם בשם ובהכרה שהוא מביא עימו, אומר עלי. "אם מעוניינים בחתימת אומן, צריך להיות מוכנים לשלם את המחיר", הוא מסכם.
"יש אנשים שעבורם אדריכלות היא כמו אופנה, והם יקנו את ה'מוצר' כי האדריכל מפורסם או טרנדי, ולאו דווקא כי הם אוהבים את הבית", אומר הווארד דייויס, פרופסור לארכיטקטורה באוניברסיטת אורגון. "פעמים רבות מה שהם קונים בעצם זה דימוי ומוניטין".
אולם לדברי שפירו, לקוחות עשירים לא תמיד רוצים בית של אדריכל מסוים. לא פעם לקוחות פונים למשרד התיווך שלו כשהם מדמיינים סגנון מסוים של בית, כמו אמצע המאה או נאו-קולוניאלי. וגם אז, כשהם יסגרו עסקה, זה לא בהכרח יהיה על אותו סגנון שרצו.
יש בתים ששמם הולך לפניהם, כמו "הבית שמעל כולם" (The One Above All Else), גורד שחקים אלגנטי וגבוה בעיר ניו יורק, שמציע נוף לנהר ההדסון, לסנטרל פארק ולחלק גדול מקו הרקיע של העיר. ויש את חוות "ביוור הד" של רופרט מרדוק בדילון שבמונטנה, ששווייה 200 מיליון דולר לפי מגזין הלייף סטייל היוקרתי "רוב ריפורט".
התפשרות על המחיר הנכון היא עניין עצום עבור קונים עשירים. "כולם חושבים שהכסף שלהם צריך לקנות להם יותר ממה שהם מקבלים", אומר שפירו. כשאנשים עשירים מורידים את רף הציפיות שלהם בגלל המחיר, הם מקריבים חלק מהרצונות שלהם, הוא מסביר. אולי יוותרו על הנוף עוצר הנשימה, ואולי יסתפקו בפחות מטרים רבועים. בפעמים אחרות, אולי אפילו ייאלצו להסכים לשכנים.
4 צפייה בגלריה
מתוך הסדרה ''מסמנים את סאנסט''
מתוך הסדרה ''מסמנים את סאנסט''
בית למכירה בלוס אנג'לס, מתוך הסדרה ''מסמנים את סאנסט'' שעוסקת במכירת נדל''ן יוקרתי
(צילום: נטפליקס)
לדברי שפירו, לקוחות להוטים יזדקקו ללא יותר מ-30 עד 60 יום כדי לסגור עסקה. הכול זז מהר כשמדובר בבתים יקרים במיוחד, הוא אומר, כיוון שרוכשי דירות עשירים ישלמו פעמים רבות את כל הכסף במזומן, מבלי להשתמש בהלוואה ש"יכולה להאט את התהליך".
יש עשירים שעושים את העסקים שלהם רק בהיחבא, לוחשים אילו בתים עומדים למכירה וסוגרים עסקאות נחרצות. הסצנה ב"יורשים" שבה קונור רוי רוכש את בית אביו המנוח תמורת 63 מיליון דולר לאחר משא ומתן בן עשר שניות עם אלמנתו, אינה רחוקה מאוד ממה שקורה שם בחוץ.
4 צפייה בגלריה
יורשים
יורשים
הבית של לוגאן רוי ב''יורשים''. עסקה טובה?
(צילום: HBO)
כמו הבן הבכור במשפחת רוי, גם ידוענים מחפשים תמיד את העסקה הנכונה. הבעלים החדשים של הנכס בן 200 מיליון הדולר יכולים לומר לעצמם שהם עשו עסקה נהדרת, משום שלפי פורבס שווי הבית ההתחלתי עמד על 295 מיליון דולר. מחיר הרכישה עדיין לא עלה על עסקת השיא של כל הזמנים לנדל"ן בארצות הברית, שרשמה 238 מיליון דולר עבור פנטהאוז בניו יורק.
לדברי סטיינברג, רוכשי דירות עשירים מנסים לאחרונה את כוחם ברכישת פריטים שרק הם יכולים להשיג. "דברים שרק הם יוכלו לרכוש, שיבדלו אותם ויקנו להם מעמד וסטטוס שאחרים לא יוכלו להעתיק".
סטיינברג אומר שבתים כאלה צפויים לשמש למסיבות, לאירועים או לאירועי שיווק. "הם יצליחו למשוך את כל העולם אל הבית הזה", אמר. "זה יעד בפני עצמו".