טעויות העיצוב שעולות לכם ביוקר - ואיך תוכלו להימנע מהן

צביעה שגורמת לפיצוצים בקיר או בחירה בטרנדים על פני יעילות: לחפף בעיצוב הבית עשוי להיות זול לרגע, אך לעלות לכם הרבה כסף בהמשך. אספנו 7 טעויות עיצוב נפוצות ואת הדרכים הנכונות לצלוח את המכשולים שהן מציבות

עודכן:
תהליך עיצוב ושיפוץ הבית יכול להיות משימה לא פשוטה. החל במטראז' מוגבל, מערכות חשמל ומים מסועפות או תכנון מחודש של דירות קבלן, ועד לבחירת רהיטים, תאורה ואקססוריז – הסעיפים ברשימת ה-"תיקים" שעמם בעלי דירה צריכים להתמודד יכולים להיות בלתי נגמרים.
הדבר נכון עוד יותר עבור מי מאתנו שלא מתכננים לשכור למשימה מעצבי פנים או אדריכלי שיפוץ. כך לרוב, מה שהתחיל כדרך לחסוך את עלויות הטרחה של בעלי המקצוע, עשוי לחזור כבומרנג של טעויות שבסופו של דבר עולות ביוקר. הרשימה הבאה תעזור לכם לצלוח את המכשולים האלה בחן ואפילו לחסוך לכם לא מעט כסף.

1. תורת הצביעה הנכונה

נגיעות והבלחות של צבע יכולות לשנות את החלל הנתון מן הקצה אל הקצה. הן יכולות לסייע במתן פרופורציות שונות מהנתונות בחלל, להעניק השראה ורוגע – ובעצם להפיח חיים בבית. הטעות הראשונה שרוב האנשים מבצעים, מבית היוצר של "צבעתי לבד" או "חסכתי המון כסף ולקחתי את בן אחי", היא ויתור על שכבת בונדרול כהכנה לצביעת קירות הבית בפעם הראשונה. הבונדרול הוא למעשה דבק שמחזק את תשתית הקיר, וגם מקשר בינו לבין הצבע ותערובות אחרות שנמרחות עליו. כאשר מורחים אותו לפני הצביעה או תיקוני הקיר, הוא ימנע התקלפויות או "פיצוצי צבע" בהמשך.
16 צפייה בגלריה
צבע
צבע
צובעים לבד? לא לשכוח שכבת חומר מקשר
(צילום: ShutterStock)
אם יש לכם קיר מתקלף, תיקוני שפכטל לא יעזרו לכם. תיאלצו לגרד את הקילופים, עד היכן שאפשר, למרוח שכבת בונדרול נקודתית, ורק אז לתקן את הקיר בשתי שכבות שפכטל לפחות. לאחר ייבוש ושיוף, מומלץ למרוח שכבת בונדרול נוספת במקום, ואז לצבוע את הקיר בשתיים או שלוש שכבות, עד לכיסוי מלא. טעות נוספת שיכולה לגרום לקילופי צבע היא עבודת צביעה מהירה ובשכבות עבות מדי. לכן חשוב למשוח את הצבע בשכבות דקות, כדי להגיע לתוצאה טובה ומשביעת רצון.
16 צפייה בגלריה
וילונות ותאורה
וילונות ותאורה
לפני שאתם בוחרים בצבע עז - בחרו את הפריטים לחלל
(עיצוב: ורד בונפיליולי ופנינית שרת אזולאי. צילום: איתי בנית לנירלט)
טיפ נוסף שיכול לחסוך לכם "חרטה" וצביעה מחודשת בטרם עת הוא לבחור את הגוון המתאים לכם רק אחרי שתבחרו את פריטי הריהוט המיועדים ואת סך האלמנטים לחלל. בנוסף, כדאי להתחשב בגורמים נוספים כמו כיווני האור והתחושה הרצויה בחלל.

2. הגודל לא קובע

איך מתמודדים עם המטראז' ההולך וקטן של דירות בימינו? ובכן, הסוד הראשון ליצירת חלל מרווח שנראה גדול הוא זרימה נכונה ופתיחות מקסימלית לאוויר ואור טבעיים. מפתחים גדולים יוצרים תחושת מרחב והופכים את החלל למואר ברוב שעות היממה.
16 צפייה בגלריה
ספה מינימליזם
ספה מינימליזם
מפתחים רחבים ורהיטים צפים מועילים לתחושת מרווח בחלל
(עיצוב: עדי גפן ורועי גידלי. צילום: איתי בנית)
הטריק הנוסף שיסייע לפתוח את החלל ולהרחיב אותו הוא מיעוט בפריטי ריהוט ובחפצים קטנים, והעדפת רהיטים גדולים בחלל. כך למשל ספה ארוכה ובסיסית בחדר המגורים במקום "מקטעים" של כמה ספות וכורסאות גם יחד. על אותו עיקרון ממש, בחירה באריחי ענק בהירים בחדר הרחצה למשל, במקום אריחים קטנטנים שההפרדה ביניהם ניכרת, תעניק גם לחלל קטן מראה מרווח ומאוורר יותר.
16 צפייה בגלריה
ספריה דו צדדית מפוסלת בחלל, בעיצובו של יפרח בן צבי. צילום שי אפגין
ספריה דו צדדית מפוסלת בחלל, בעיצובו של יפרח בן צבי. צילום שי אפגין
שלבו רהיטים מודולריים בתכנון
(עיצוב: יפרח בן צבי. צילום: שי אפגין)
אפשרות טובה נוספת ליצירת מרווח ואוויר לנשימה הוא שילוב רהיטים מודולריים, כמו שולחן שיכול להתארך ולשמש עבור מספר גדול של אנשים בעת הצורך או רהיטים שמשלבים בין שימושים שונים – אחסון ותצוגה, למשל. לעומת זאת, לצד קיר ארוך העדיפו ספרייה גדולה יותר, שבה תוכלו לחלק את האביזרים המשלימים בצורה מאווררת יותר, במקום להציג עומס ויזואלי על פני רהיט קטן-מידות.

3. פונקציונליות קודמת לאסתטיקה

הדוגמה הכי טובה להעדפה השגויה של "יפה" על פני "אופה" מתרחשת בעיקר במטבח – לרוב החלל היקר ביותר בבית המשמש אותנו ברמה היומיומית. זה קורה לרוב בעת רכישת המטבח הראשון שלנו, אבל יכול לקרות גם בהמשך, תודות לשפע התמונות של מטבחים מעוצבים ויפהפיים ברשת.
16 צפייה בגלריה
מטבח פונקציונאלי
מטבח פונקציונאלי
התאימו את המטבח לצרכים האמיתיים שלכם
(עיצוב: רותם שייקר. צילום: שירן כרמל)
מתלבטים בין מטבח החלומות שלכם למטבח קרוב למציאות? בחרו באופציה השנייה והתאימו אותו לצרכים האמיתיים של בני המשפחה. פתרונות פרקטיים שגם נראים יפים, בדמות משטחי עבודה שנראים כמו שיש אך קלים לתחזוקה או חיפויים שנראים ממש כמו עץ ומתאימים לאזורים רטובים, יכולים לסייע כאן.
16 צפייה בגלריה
מטבח אחסון
מטבח אחסון
אי ישיבה רחב המתאים למספר שימושים
(עיצוב: גרשון צור. צילום: עודד סמדר)
מעבר לצרכים הפרקטיים שקשורים לבישולים עצמם, דאגו לתכנון נכון של משטחי עבודה, תאורה נאותה ובחירת מוצרי חשמל איכותיים. כך למשל, דאגו לאי ישיבה רחב שיתאים לישיבה יומיומית ונינוחה ויוכל לשמש אפילו מקום להכנת שיעורי הבית של הילדים והעדיפו אותו על פני שולחן אוכל יקר וגדול שלרוב אין בו שימוש.

4. קבלו פרופורציה

בחירת פריטים שלא לפי מידה יכולה להשפיע עמוקות על תפיסת החלל ולגרור שינויים וקניות מיותרים ותכופים. הדוגמה הראשונה לכך היא הווילונות בבית – רבים בוחרים וילונות קצרים ותולים אותם ממש מעל לקו החלון, דבר שמדגיש את גודלו הנתון של החלון, "מקצר" את הקיר ומנמיך את החלל. בחירה נכונה תהיה בווילונות ארוכים ומיקומם גבוה יותר, סמוך לתקרה והרבה אחרי שקו החלון נגמר – כך תיווצר אשליה של חלונות גדולים וארוכים יותר, ושל תקרה גבוהה יותר.
16 צפייה בגלריה
ספות גדולות וגופי תאורה
ספות גדולות וגופי תאורה
אמנות בגובה העיניים וספה רחבה ופרופורציונאלית
(עיצוב: סטודיו LOROS TLV. צילום: Peled Studios)
באופן דומה, גם אמנות שתלויה גבוה מדי על הקיר, כפי שרבים נוהגים לעשות, אינה מטיבה לא עם הקיר ולא עם האמנות. ההמלצה במקרה הזה היא לדאוג לתלות את התמונות השונות כשחלקן התחתון בגובה העיניים, לטובת "חווית משתמש" טובה יותר. תליית אמנות כ-30-20 ס"מ מעל גב הספה תדגיש את היצירות בקומפוזיציה הנבחרת מבלי להפריע כאשר נשענים על הספה.
16 צפייה בגלריה
שטיח
שטיח
שטיח גדול ודומיננטי מרכז סביבו את החלל
(עיצוב: אודליה רשף. צילום: מאור מויאל)
דוגמה נוספת שמשפיעה על הפרופורציות בחלל היא השטיחים. ביכולתו של שטיח "לעשות את החדר", כפי שנאמר בסרט ביג לובובסקי. שטיח גדול יציע נקודת מוקד עבור החלל ויאגד סביבו את כל הפריטים, לעומת שטיח קטן מדי, שיכול "להוזיל" את מראה פינת הישיבה, ולהקטין אותה, מבחינה ויזואלית.

5.תכננו מקומות אחסון נאותים

הבלגן בבית הוא האויב האמיתי של כל זירה, והוא למעשה "המחיר הוויזואלי" שאנחנו משלמים על חללים שאינם מתוכננים כראוי. במרבית המקרים הוא נובע מהיעדר מקומות אחסון נאותים ומספיקים, או לחילופין, מעומס של פריטי ריהוט שכמו מזמינים להניח עליהם בגדים, חפצים ושאר מרכולות.
16 צפייה בגלריה
מרווח נישות אחסון
מרווח נישות אחסון
נישת תצוגה ואחסון ליד המדרגות כפתרון לבית קטן
(עיצוב: מרב זהר. צילום: שירן כרמל)
16 צפייה בגלריה
אחסון חכם
אחסון חכם
"חדר כביסה" חבוי במסדרון הבית
(עיצוב ותכנון: הלל אדריכלות. צילום: מאור מויאל)
עצות המומחים לסידור הבית הן להשאיר תמיד מגירה או שתיים ריקות, ולדאוג שתהיה "כתובת" לכל פריט. בגזרת המעצבים, ההמלצה היא להרבות בעבודות נגרות בהתאמה אישית שיחליפו קירות, כוכים ונקיקים בבית, ויהפכו כל נישה לפונקציונלית. כך, כאשר תדאגו, לדוגמה, לארון שירות נסתר בכניסה לבית, תוכלו להרגיל את עצמכם לשים בו את התיק, את מפתחות הבית ושאר פריטים שלרוב משתלטים על שולחן האוכל. באותו אופן, תכנון נישות בתוך תאי מקלחון הוא פתרון מצוין לאחסון הסבון והשמפו, למענן תוכלו לזנוח את מעמדי המתכת שנוטים להחליד עם הזמן.

6. מלכת הטעויות - האמבטיה

על הטעויות שנעשות בתכנון ועיצוב חדרי הרחצה והשירותים בבית אפשר לכתוב ספרים שלמים. אך נתמקד כאן בשתי טעויות העיצוב המציקות ביותר. הראשונה מתייחסת לכלי סניטציה שאינם מותאמים לשימוש – כך למשל בחירה בברזים שחורים טרנדיים שנוטים לסבול מכתמי אבנית ונזקקים לניקוי ולטיפול על בסיס יומי.
16 צפייה בגלריה
שירותים
שירותים
הקפידו על אריחים איכותיים
(עיצוב: שרון ברקת. צילום: אורית ארנון )
טעות נפוצה נוספת המתרחשת בחדרי הרחצה היא בחירה באריחים זולים לחיפוי הקירות. עשו לעצמכם טובה ובחרו באריחים חזקים ועמידים, כמו גרניט פורצלן, שאינם סופחים מים. כיצד תזהו שבחרתם אריח טוב? ראשית, בדקו האם טיפת מים שטפטפתם מאחור אינה נספגת במהירות, אלא נותרת על האריח. שנית, תוכלו להתייעץ בחנות ולוודא שאתם בוחרים באריח מתוצרת איטליה או ספרד, כזה שכולו גרניט פורצלן, ולא מצופה בגלזורה דקה.
16 צפייה בגלריה
מקלחת ונישה
מקלחת ונישה
נישת אחסון במקלחון
(עיצוב: לבנת כהן מירין. צילום: גדעון לוין)
נקודה נוספת לפיקוח כאשר משפצים את חדרי הרחצה, היא איטום איכותי שהתייבש כהלכה, לפני התקנת החיפויים. בעת הדבקת האריחים, שימו לב שההמלצה היא לא להשתמש ביותר משני סנטימטרים של דבק אריחים. אם יש צורך ליישר את הקירות, חשוב שלא להתעצל ולדלג על שלב הטיח, ובמקומו להשתמש בכמות נכבדה של דבק אריחים. הדבק לא יוכל לשאת את משקל האריח לאורך זמן, והתוצאה: "פיצוצים" ושברים על האריח.

7. תאורה לכל תרחיש

התאורה היא אחד מהאלמנטים החשובים בחלל, שלרוב נזנחת וממתינה לסוף תהליך השיפוץ. גם אם עמלתם על עיצוב החדר היפהפה בתבל, תאורה לקויה, שאינה מספיקה או מחמיאה, תגרע ממראהו. תאורה בגוון חמים תשדר תחושת ביתיות, במקום תאורה בגוון לבן קר.
16 צפייה בגלריה
עיצוב תאורה
עיצוב תאורה
ריבוי גופי תאורה לתרחישי תאורה שונים בסלון
(עיצוב פנים: הילה אלטר. צילום: מאור מויאל)
הקפידו ליצור מספר תרחישי-תאורה בצורת שכבות, בגבהים שונים ובעוצמות שונות. מצד אחד גופי תאורה שישטפו את החלל באור, עם רדת החשיכה, ומצד שני העשירו את החלל בעזרת גופי תאורה רצפתיים, צמודי-קיר או שולחניים, כתאורת אווירה. אלה יציעו פתרונות מקיפים, החל ממשתה המוני ומואר היטב ועד תאורת אווירה רכה לאירוח אינטימי, כזה שיחמיא וידגיש, "על הדרך", את האלמנטים המעוצבים בחלל.

עוד 5 טיפים שישדרגו לכם את הבית בזול:

  • במקום להשאיר את קירות הבית ערומים ולבנים, תוכלו להיעזר בחיפויי קיר דוגמת טפטים או מדבקות קיר – שיהפכו אותם למעין תכשיטי מוקד בחלל. במקום להידרש לפחי צבע, הרבה סבלנות ויד יציבה, הדבקה של מוצר מוכן, צבעוני או מודפס, תעשה את העבודה ברגע. הקירות המעוצבים יוכלו לשאת עליהם, לאחר שתחפו אותם בחן, תמונות, יצירות אמנות, ושאר אלמנטים כמו מראות ומדפים מעוצבים.
16 צפייה בגלריה
מדבקות קיר
מדבקות קיר
לא בטוחים באיזה צבע לצבוע? נסו מדבקות קיר
(צילום באדיבות קרן דניס מדבקות קיר)
  • אריחים המיועדים להדבקה הם פתרון קל יחסית, שמחליף את תהליך השיפוץ המייגע של החלפת האריחים הקיימים. תוכלו למצוא בשוק אריחים מדוקקים שמיועדים להדבקה על אריחים קיימים במחירים אטרקטיביים, ולעשות שינוי מהותי בבית. מי שמבקש לעשות שינוי בחדר הרחצה, מבלי להשבית אותו, יוכל להוסיף אריחי טפט צבעוניים ומעוטרים ולהוסיף אותם מעל לאריחים הקיימים. מדבקות בדוגמת אריחים הם פטנט נוסף שיקל עליכם לבצע את השינוי המיוחל, מבלי להזדקק לאנשי מקצוע כלל.
  • הצעה קלה לשדרוג שתעשה הבדל גדול היא להחליף את בקבוקי הסבון והשמפו הגנריים בבקבוקי זכוכית יפים, ועליהם תג בדמות מדבקה מעוצבת. את המדבקות תוכלו להכין ולהדפיס בעצמכם, בדומה למדבקות המעוצבות עבור התבלינים, ואלה יעניקו מראה הומוגני ומעוצב.
16 צפייה בגלריה
בית בגבעתיים
בית בגבעתיים
פינות ישיבה שונות בסלון הבית
(עיצוב: שרון ברקת. צילום: אורית ארנון)
  • נסו לשנות את הקומפוזיציה בחלל המרכזי, ולדאוג לעצב אזורי שיחה ופינות ישיבה מזמינות. בסלון שצורתו מרובעת כדאי לארגן מעין מעגל שיחה, ואילו בסלונים מוארכים תוכלו ליצור כמה פינות, תוך צמצום וקיבוץ כמה פריטי ריהוט ביחד, מול נקודת מוקד מרכזית, לישיבה נינוחה בצוותא. חשוב להשקיע בתכנון מעברים נוחים עם זרימה נכונה, שיסייעו לכם להסתובב בחלל מבלי להיתקל בפריטי ריהוט.
16 צפייה בגלריה
בית צבעוני
בית צבעוני
צאו מהקופסה: הפגינו טעם אישי בביתכם
(עיצוב: רונה קינן פיש. צילום: סיגל בר אל)
  • ביסוס של נימה אישית בבית יגרום לכם להרגיש מחוברים לעיצוב ולהציג זירה שונה וייחודית מכל מה שתמצאו ברחבי הרשת. החל מספרי קריאה ועיון ועד פרטי אמנות ואספנות שמשקפים אתכם נאמנה – דאגו להכניס פריטים משובבים שיפיצו שמחה ואושר, תוך הקפדה על מינונים נכונים. בכלל זה, גם חפצים ופריטי ריהוט ששיפצתם, מחזרתם ושדרגתם בעצמכם, יעזרו לכם ליצור חללים נעימים ואהובים.
פורסם לראשונה: 13:30, 23.05.22
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button