ליהי טולדנו אומנם לא הגיעה לשלבים המתקדמים של "הכוכב הבא", אבל היא חייבת הרבה לשופטים שלא ידעו איך לאכול אותה לפני שלוש שנים. "השיח בתוכנית היה שאני זמרת מיושנת, בקונוטציה שלילית. זמרת שכבר לא שומעים היום", היא אומרת. "היה לי מאוד קשה לשמוע את זה, כי זה היה מול כל המדינה, גם לא חשבתי שאני שרה מיושן, כי גדלתי על השירים האלה. הייתי אז בת 17, וכמה חודשים אחר כך עצרתי את כל מה שהתחלתי – סינגלים שהוצאתי עם רוברטו, הסוכן שלי אז, והחלטתי לשבת ולחשוב מי אני ומה אני רוצה להגיד לעולם".
ומה הבנת? "הזמרות היום מפחדות מהדרמה ומהפאתוס ושרות בקטן, ואני כולי דרמה ואש. השיר 'החליפה האפורה', שיצא לפני חודש, ואין סיכוי שהייתי מצליחה לכתוב אותו אז, הוא שיר לסבי דרמטי על האקסית שלי ואני מתה עליו. הבנתי שלבוא 'צעקנית' ו'דרמטית' זאת גם אמירה".
כתבות נוספות למנויי +ynet:
האקסית ששברה את ליבה של טולדנו, ועליה השיר היפהפה שיופיע באלבום שלה שייצא בעוד כמה חודשים, היא השחקנית והסטנדאפיסטית טליה ברטפלד. "באותו יום, שהכול בינינו נגמר ולקחתי את הדברים שלי מהבית שלה והלכתי לישון אצל המנהלת שלי, שבורה ובוכה כמו ילדה קטנה, אמרתי, לפחות אני הולכת לכתוב עכשיו אלבום מדהים. ידעתי שאם כל כך כואב לי, ייצאו פירות נהדרים מהכאב הזה. יכולתי לשנות את זה לשיר פרידה מגבר, אבל זה לא התאים לי. רציתי לספר את הסיפור שלי. לא לעבוד על אחרים. בחורה שחייתי איתה שנה וחצי שברה לי את הלב, לא גבר חסון".
לא רוצים לפספס אף כתבה? הירשמו לערוץ הטלגרם שלנו

מה טליה אמרה כששמעה את השיר? "היא שלחה לי הודעה יומיים אחרי שהוא יצא וכתבה, 'אני גאה בך'. לילה לפני שהוצאתי את 'החליפה האפורה' התפללתי לקדוש ברוך הוא שהלוואי ויהיה לשיר הזה מקום במדינה הזאת. הוא יוצא דופן לא רק בז'אנר, גם בכתיבה, בשירה ובהפקה, ואני שמחה שאוהבים אותו".
השתיים הכירו בשירות הצבאי שלהן בתיאטרון צה"ל. "יכול להיות שזה ילדותי, אבל כשאני רואה בן אדם והלב שלי מפרפר מהשנייה הראשונה, זאת הולכת להיות אהבה ענקית. אני זוכרת שכשטליה נכנסה לחדר, אמרתי, מה זה הבייגלה מעל הראש שלה, וואו, איזו בחורה מיוחדת. מהרגע שאמרנו שאנחנו אוהבות, ישר עברתי לגור אצלה".
4 צפייה בגלריה
טליה ברטפלד
טליה ברטפלד
אהבה ענקית. טליה ברטפלד
(צילום: רותם לבל)
המהירות הזאת התאימה לך? "השנה של היציאה מהארון עם טליה הייתה לא פשוטה בשבילי. הדבר הכי קשה היה היציאה מול המשפחה שלי. אני לא חושבת שהם משלימים עם זה עדיין. אני גם לא עוצרת לעבד את זה. הם חשבו שנכון להפנות את השיר לגבר. הלכתי עם השיר הזה ועם עצמי נגד הבית, נגד דברים שחינכו אותי עליהם. זה מרד הנעורים שלי. היום אני יכולה להבין את ההורים שלי. הם גדלו על זה שזה לא טבעי, אבל אני עדיין אדרוש לחיות את החיים שלי כמו שאני רוצה. אלה החיים שלי, לא שלהם. זה קשה לי בהרבה מובנים כי אני מה־זה ילדה של אמא".
מה דוד שלך, הזמר עופר לוי, לא האדם הכי ליברלי, אמר על השיר? "עופר הוא תופעה. הבן אדם זמר ענק, אבל בן אדם מורכב. ואגב הומופוביה, הוא הכי מפרגן לשיר. הוא מעלה אותי בטיקטוק, באינסטגרם, שולח לי אחרי זה הודעות. זה מחמם את הלב וגם נותן המון תקווה. הנה, הבן אדם הכי דתי מפרגן לשיר".
היום, כשחברי כנסת ורבנים מתבטאים נגד הקהילה הלהט"בית, החשיבות עוד יותר גדולה. "אי־אפשר להיות בפרונט ולא לתת לזה את המקום הראוי. יש מיליון נערות כמוני שיושבות במיטה ופוחדות, אז מה, אני לא ארים להן? ברור שכן. בלי לשים לב השיר הזה נהיה עכשיו שיר פוליטי ואני מאוד גאה בזה. אהבה היא אהבה, כל אהבה, בין גבר לאישה, בין אישה לאישה ובין גבר לגבר. כל עוד אני אהיה פרצוף שבני נוער רואים ומכירים, אני לא אתן שילדים יפחדו להיות מה שהם".
טולדנו בת העשרים נולדה כשהקריירה של אביה, אבי טולדנו, מהזמרים הגדולים של שנות ה־70 וה־80, כבר הייתה מעבר לשיאה, אבל ההערצה תמיד הייתה שם. "כבר בגן ידעתי איזה זמר גדול הוא היה", היא מספרת. "כשהוא חגג 60 אמא שלי אירגנה לו אירוע עם כל הזמרים הגדולים בארץ, והבנתי מי הוא. היום אני מבינה איזה תפקיד חשוב יש לו במוזיקה הישראלית".
התייעצת איתו על הדרך? "כשהייתי בת 15 הוא היה יותר מעורב בקריירה שלי, היום זו רק הדרך שלי. אם הייתי מכניסה אנשים לתוך זה, הייתי מתבלבלת. יש שיר שכתבתי על אבא שלי ואנחנו עוד מתלבטים אם הוא יופיע באלבום הראשון או השני. זה השיר הכי חשוף שלי - על היחסים בינינו, על הפוזיציה של להיות בת של כזה אמן, ויש בו גם בית על הפרידה של ההורים. אמא שלי חיבקה אותי לפני שבוע ובכתה. שאלתי אותה למה היא בוכה, והיא אמרה, 'זה מקצוע קשה ואכזרי ואת צריכה לשמור על עצמך'. היא ניהלה את אח שלה עשר שנים והייתה נשואה לאבי טולדנו ומכירה את זה מאוד מקרוב".
לא קל להיות "הבת של"? "אני לא מכירה משהו אחר. נולדתי לתוך זה. בגיל ארבע ישבתי בהופעות שלו ורציתי להיות יחד איתו על הבמה. נכון, חובת ההוכחה שלי הרבה יותר גדולה משל אחרים, אני צריכה להוכיח שאני לא רק 'הבת של', אבל בסוף, אם המוזיקה טובה, לא משנה בן של מי אתה. אביב גפן הוא כבר מזמן לא הבן של יהונתן גפן. אח שלי אורי (kayma) עושה קריירה נהדרת בעולם בלי שום קשר לזה שהוא הבן של. אני לא מודאגת גם לגביי".
4 צפייה בגלריה
אבי טולדנו
אבי טולדנו
לא מקבל את הכבוד הראוי לו. אבי טולדנו
(צילום: ערן גרנות)
מקומם אותך שהמדינה שלנו לא יודעת לכבד אמנים מבוגרים כמו אבא שלך? "אני מסתכלת על אבא שלי ואומרת, הבן אדם עשה כאן קריירה בין הכי גדולות שהיו בארץ, עם כמעט 40 אלבומים ואין־סוף קלאסיקות, והוא לא מקבל את הכבוד שהוא ראוי לו מהאנשים שמנהלים את הרדיו. זה מבאס ומכאיב. אני שומעת את השאנסונים הנהדרים שלו, ויודעת שיום אחד אני אחדש אותם".
לפני שנה אבא שלך התראיין בטלוויזיה יחד עם אחיך ערן, שסובל מסכיזופרניה. "הערצתי אותו על הריאיון הזה, שהיו בו כנות ופתיחות גדולים".
לגדול כאחות קטנה במשפחה עם כזאת מורכבות, זה מעצב אותך בדרך מסוימת? "נולדתי לתוך המציאות הזאת. אחי נמצא הרבה במחשבות שלי. אני לא מתכחשת לזה ולא מתעלמת, זה כואב לי במקומות הכי עמוקים, אני פשוט לא נותנת לעצמי להרגיש את זה לפעמים במלוא העוצמה, כי כשאני מרגישה את זה במלוא העוצמה זה יכול לשתק אותי. עצוב לי לדעת שאח שלי נולד לחיים מורכבים, שמלווים בכדורים, ובחלק מהזמן גם בסבל גדול. אנחנו לא נפגשים הרבה, אלא פעם בחודש־חודשיים, אבל אני משתדלת שהוא ירגיש שאני איתו כל הזמן ושגם אם החיים שלי מוטרפים עכשיו, זה עדיין לא אומר שהוא לא חשוב לי. לצערי הגדול אין לסכיזופרניה פתרון, וזה הורס אותי. ברגע שאבא דיבר על זה, הפתיחות הזאת איפשרה לאנשים להתמודד עם מצבים כאלה ולהבין אותם. אני משתגעת מזה שאין לי דרך לעזור לו. לא משנה כמה אני אראה אותו, כמה אני אחשוב עליו וכמה אני אתקשר אליו, זה בתוכו. המילים שלי לא יוכלו לעזור לו. אני אוהבת מאוד להציל אנשים מסיטואציות קשות, להיות המלאך המושיע, וכאן אני מרגישה חוסר אונים".
כשמלאו לטולדנו 11 התגרשו הוריה. "הייתי ילדה מאוד בוגרת – שנכנסה בכל הכוח והלב לענייני היחסים של ההורים", היא אומרת. "יש לי אחים שהיו אז ילדים וראו את הכול מהצד, ואני הייתי כל הזמן באמצע, ביניהם, וזה היה מאוד לא פשוט. אני אוהבת את ההורים שלי מאוד, אבל זה שרט אותי בהרבה מובנים. זה יכול היה להיות הרבה יותר פשוט אם הייתי פחות מעורבת".
בשנים האחרונות אבי טולדנו חובק בת זוג חדשה, רונית דוד, שצעירה ממנו ב־23 שנים. "היא מהממת", אומרת ליהי. "הוא לוקח אותן יפות תמיד. ליאורה (אשתו הראשונה) הייתה הורסת, ואמא שלי, חגית, הורסת את הבריאות".
בשנים האחרונות טולדנו מתמודדת עם פגיעה מינית שעברה. "זאת הייתה טראומה שהצלחתי להשתחרר ממנה רק ביחסים שלי עם בן הזוג האחרון שלי, יובל", היא אומרת. "הוא כזה בן אדם רגיש וקשוב ומכיל, וגרם לי לבטוח שוב בגברים ולא לחשוש מהם. בקשר עם טליה הייתה בריחה מההתמודדות עם הפגיעה המינית. הנה, התאהבתי באישה, וזה אחרת, הגברים לא חלק מסיפור האהבה שלנו. כשנפרדתי מטליה פחדתי לחזור לגברים, אבל עשיתי את זה. באותו ערב שבו החלטתי שאני מתגברת על הפחדים, ידעתי שעכשיו הכול הולך להיפתח בפניי. עד אז היו לי שיחות עם אמא שלי. אמרתי לה, 'אני כנראה אחיה עם זה כל החיים. אני לא מצליחה לגדול מזה'. אני בחורה חזקה, אמיצה ובוגרת, אבל זה נראה לי חזק ממני. אבל לשמחתי התגברתי".
פגשת מאז את הגבר שפגע בך? "כן, וסלחתי לו. זה חלק מהתהליך. אני לא יכולה להישאר עם כעס וטינה. זאת לא אני. אני רק כואבת על הילדה שהייתי ועל הרגע העצוב הזה. אני מרחמת עליו. אנשים שפוגעים מינית הם אנשים מסכנים. איזה באסה לו לחיות עם עצמו כל החיים. הוא עושה לי גועל בכל הגוף ויש ימים שאני רואה אותו ויש לי חמלה כלפיו. יש אנשים שיגידו, שיאכל לעצמו את הלב, למה את סולחת לו? אבל החמלה שלי אינטרסנטית. היא עוזרת לי להמשיך הלאה".
עכשיו, אחרי שהוחתמה על ידי יוניברסל, עם שיר ראשון שכבר נכנס לפלייליסט, תפקיד ראשי במחזמר "מרי לו" ותפקיד בסדרת הנוער המסקרנת "תלאתה", כבר ברור שטולדנו נמצאת על מסלול ההמראה שלה. אבל כבר מגיל צעיר ליהי, בתם של טולדנו וגרושתו חגית, ידעה שתהיה זמרת. "נולדתי עם החיידק הזה והוא לא מניח לי", היא אומרת. "ההופעה הראשונה שלי הייתה במתנ"ס גן יבנה בתחרות יום ירושלים. שרתי את 'מורה לחיים' של קרן פלס. בגיל 14 כבר ניהלתי וביימתי להקת נוער בגן יבנה".
בגיל 15 עברה ללמוד בתיכון לאמנויות תלמה ילין בגבעתיים. "נסעתי כל יום לתלמה ילין, או שישנתי אצל האחים שלי בתל־אביב", היא אומרת. "באתי ממחוז הערסים והפרחות למחוז ההיפסטריות, הלסביות וההומואים, ולא ידעתי איך אני אמורה להתנהג. זה היה הלם תרבות. באתי עם ציפורניים וחולצת בטן, והייתי מאוד שונה בנוף וקשה לעיכול. הייתי במשבר זהות מאוד גדול - מה אני? אני פרחה? היפסטרית? שמאלנית? ימנית? כל עיצוב הזהות שלי היה מוגבר, אבל אני חולה על זה שכך החיים שלי מתנהלים".
מתי התגבשה הזהות שלך? "בצבא. בתלמה ילין היה לי לא נוח בגוף שלי. לא אהבתי אז שום דבר בי ולא הרגשתי אמיתית וכנה עם עצמי. בהיכרות עם טליה היה משהו שעיצב אותי. הבנתי מי זאת ליהי האמיתית. היא אוהבת גם גברים וגם נשים ושרה ישן ודרמטי. בתלמה ראיתי לראשונה לסביות, וזה היה פתאום סבבה. כשהייתי ילדה היו לי מחשבות על נשים, אבל לא ברמה של להגיד את זה בקול רם. זה היה מאוד מפחיד. בתלמה היה משהו שהוציא את זה ממני, אבל זה עדיין היה מאוד לא פשוט. לא באתי ממקום שמסמפט את זה".
מבחינתה של טולדנו הכנות – ולא רק לגבי חיי האהבה שלה – היא האופציה היחידה. כשהתחרתה ב"כוכב הבא" הייתה בקשר רומנטי עם אור עמרמי ברוקמן. "אור ואני הכרנו באודישנים", היא אומרת. "שני ילדים חולמים ומתוקים. היינו שנה וחצי, און אנד אוף, ביחד. זה נגמר כי זה פשוט לא התאים יותר. גדלנו והיו בינינו פערים בתפיסות. בכלל, לקשרים שמתחילים באון אנד אוף אין עתיד. זה היה רומן חמוד, מלא קסם, של ילדים שהתאהבו בריאליטי, אבל זה לא באמת היה יכול להחזיק. יש באור משהו אמיתי וכובש. הוא אפילו לא יכול לזייף. אתה מסתכל עליו ומיד קורא אותו".
4 צפייה בגלריה
מתוך 'מרי לו'
מתוך 'מרי לו'
צרחות שמחה. מתוך ''מרי לו''
(צילום: שי הנסב)
ולפני שבוע נפרדה מיובל לוי, בן הזוג שלה בשנה האחרונה, המבוגר ממנה בכמעט עשור. "הפרידה מיובל מכאיבה לי כי אני אוהבת אותו מאוד", היא אומרת. "הרגשתי שבגלל הקריירה שלי אני נותנת לו הרבה פחות ממה שאני יכולה וממה שמגיע לו. הלב שלי לא יכול להיות עכשיו בפרפורים. זה מבאס אותי כי אני נולדתי בשביל הפרפרים בבטן, לא פחות משנולדתי לעשות אמנות. אני חולה על להתאהב, אבל לא היה לי זמן לזה".
השנה טולדנו הגשימה חלום כשנבחרה לגלם את התפקיד הראשי במחזמר "מרי לו", המבוסס על שיריו של צביקה פיק ומועלה בהצלחה בתיאטרון הארצי, מיסודו של סמי לוי. לצידה מככבים טל גרושקה שמשחק את גבריאל, טלי אורן ואקי ואבני. "רוב הזמן אני בייסורים ובחוסר ביטחון, אבל הפעם התעקשתי להיבחן", היא אומרת. "ברגע שצדי צרפתי אמר לי שאני מרי לו, התגלגלתי על הרצפה וצרחתי משמחה. בתקופה האחרונה אני מסתכלת על הפוסטר של 'מרי לו', ואומרת, יו, זו ליהי, הילדה החולמנית מהמתנ"ס בגן יבנה, שחלמה כמו מרי לו להיות כוכבת גדולה ולכבוש את העולם, ויש לי דמעות של אושר בעיניים".
איך העבודה עם צרפתי? "אני מטורפת על צדי. הוא המורה שלי, המנטור והלב. האיש בן יותר מ־80 והוא הבחור הכי חד שפגשתי. יש לו תשוקה שאני מאחלת לעצמי רבע ממנה. זאת בחירה אמיצה של התיאטרון ושל צדי לקחת בחורה די אנונימית, ולשים אותה בפרונט. יש משפטים שצדי אומר לי על החיים ועל העולם שאני עושה להם סייב במוח להמשך הדרך".
הכרת את צביקה פיק? "לא אישית, אבל גדלתי עליו והערצתי אותו תמיד. אין לחנים יפים כאלה בעולם".
4 צפייה בגלריה
מתוך 'תלאתה'
מתוך 'תלאתה'
מתוך ''תלאתה''
(צילום: ערוץ טין ניק HOT)
לצד העבודה על האלבום הבכורה שלה, שייצא בחברת יוניברסל ושאת כל השירים שבו כותבת טולדנו ("כולם אישיים וחשופים. אני לא יכולה בלי כנות") טולדנו הצטלמה לסדרה "תלאתה" שיצרו מיכל קופר קרן וליאור ירון ותשודר משבוע הבא בערוץ טין־ניק לצופי HOT. סיפורן של שלוש נערות בנות 16 משכונה מעורבת ביפו - האחת יהודייה, השנייה ערבייה והשלישית בת לפליטים מאפריקה, שמקימות להקת בנות רב־לשונית, ומככבות בה גם טיילור מלכוב, ואלרי חמאתי ופרפילוב מונגוזה. "אני מתרגשת מהסדרה", היא אומרת. "אני מה זה שמחה שהנוער שלנו יראה את הסדרה וילמד ממנה. היא חשובה בטירוף. היא מדברת על כל מה שרלוונטי היום – ששחורים ולבנים, אשכנזים ומזרחים יכולים וצריכים לחיות ביחד באהבה ובדו־קיום. הלוואי שהמציאות תשתנה ולא נהיה כל כך מפולגים. אני משחקת שם לסבית. גם טליה הצטלמה לסדרה. היינו אז כבר פרודות, והיה בשיתוף הפעולה הזה סגירת מעגל, שגרמה לי לשחרר אותה באמת. היו לנו שם כמה שיחות, בהן דיברנו על דברים שהיו צריכים להיאמר ולא דיברנו עליהם אחרי הפרידה, וזה הקל עליי. גם ב'חווה ונאווה' שיחקנו יחד. היינו עדיין זוג ונפרדנו שבוע אחר כך. היא גזרה אז את פנקס החוגר שלה וגזרה את הזוגיות שלנו".
אפרופו המציאות, מה התחושות שלך לגבי הממשלה החדשה? "אני עצובה בשביל הקהילה שלי ומפוחדת, ורק יכולה לקוות שהדברים ישתנו. אני גם מאמינה שהם ישתנו כי יש לנו כוח גדול. אם לא הייתי עכשיו ערב־ערב בהצגה, הייתי בהפגנות. בשנייה שיהיה לי זמן, הפנים שלי יראו בהפגנה כי אני לא מסכימה עם מה שקורה כאן".
איך את רואה את העתיד שלך? "שנים היה לי קשה עם זה שאני אאוטסיידרית, ועכשיו אני אומרת, יאללה, זה הקטע שלי. אני מרגישה שאני מגשימה את החלומות שלי ולא אוותר על האמת שלי".

טולדנו תופיע ב"מרי לו" בבית החייל בתל־אביב ב־23־24 במרץ, וב־30 במרץ במשכן לאמנויות הבמה באשדוד.