חוץ מהפסדים כלכליים משמעותיים ופגיעה בבריאות הנפשית, לקורונה, כך מתברר, יש גם השפעות טובות: החל מהפחתה בזיהום האוויר, דרך שיפור בהיגיינה האישית וכלה בזינוק חד במספר הישראלים שאימצו לאחרונה חיית מחמד. אין לדעת אם הסיבה היא בדידות, עודף זמן פנוי או ניג'וסים חוזרים ונשנים של הילדים שמשתגעים בבית, אבל מדובר בעובדה: בחודשים האחרונים הישראלים צבאו בהמוניהם על "צער בעלי חיים" ואימצו חבר פרוותי חדש.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
לצד המאמצים החדשים ניצבים המתלבטים, שכן גידול חיית מחמד הוא הוצאה כלכלית נוספת שיש להביא בחשבון, ובימים טרופים אלה לא מדובר בעניין של מה בכך. רשימת ההוצאות השוטפות כוללת מזון, טיפולים רפואיים וציוד נלווה, וגם פנסיון למקרה שמתישהו תצאו לחופשה. אז רגע לפני שאתם מצרפים חבר חדש למשפחה, כדאי להבין במה כרוכה ההתחייבות הזו. או במילים אחרות: כמה עולה לגדל כלב או חתול?
7 צפייה בגלריה
כמה יעלה התענוג?
כמה יעלה התענוג?
כמה יעלה התענוג?
(צילום: Shutterstock)
בכלליות, גידול של כלב קטן במשקל של עד 10 ק”ג יעלה לכם כ-2,300 שקלים לשנה בלבד. לעומת זאת, גידול של כלב גדול, במשקל של מעל 25 ק”ג, כרוך בהשקעה שנתית של כ-4,700 שקלים בשנה. ההבדל ביניהם נובע מהסיבה שכלבים גדולים זוללים מזון רב יותר, נדרשים למתן טיפולים רפואיים שלעיתים יקרים יותר ולמוצרים נלווים דוגמת רצועה או אפילו ביגוד, שהם בהכרח יקרים יותר כי החיה גדולה יותר.
העלות השנתית של גידול חתול, לעומת זאת, תנוע סביב 1,500 שקלים לחתול בריא, שאינו זקוק ליותר מביקור אחד בשנה אצל הווטרינר.
שימו לב, הסכומים כוללים רק את כיסוי ההוצאות הבסיסיות השוטפות כמו חיסונים, רישיון, ציוד בסיסי, מזון וטיפולים נגד קרציות ופרעושים.
אם בחרתם לקנות כלב, דעו כי הרכישה תהיה יקרה במידה ניכרת מאימוץ מכלבייה או עמותה, בעיקר אם בחרתם בכלב גזעי. את הכלבים הגזעיים אפשר לקנות ממגדלים מקצועיים, אם כי ישנם אנשים שמגדלים כלבים בביתם (לא תמיד תחת פיקוח נאות, וגם לא תמיד באופן חוקי). המחיר של כלב גזעי מתחיל מכמה מאות שקלים, ויכול לטפס עד לאלפי שקלים ויותר. המחיר תלוי בגזע הכלב, ברמת הביקוש וההיצע הנוכחיים ולפעמים אף בזהות הוריו. גורים של כלבים זוכי תערוכות יעלו לרוב יותר.
לעומת זאת, עבור אימוץ מכלבייה או עמותה תשלמו עבור סל אימוץ בלבד. עלותו כ-600-500 שקלים, והוא כולל את החיסונים הראשוניים, את שבב הזיהוי שכל כלב שרשום במדינת ישראל צריך לשאת עליו ולפעמים גם עיקור או סירוס.
הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא לקחת את הכלב לווטרינר לבדיקה כללית, כשבוע מזמן הגעת הכלב הביתה. גובה ההוצאה כאן תלוי בצורך בחיסונים, בתרופות מונעות ובטיפולים מיוחדים. עבור כלב רגיל, מחיר סביר לביקור ראשון הוא כ-170 שקל, אם כי ישנם סלי אימוץ הכוללים את הביקור הראשון. לעומת זאת, ההוצאה על גורים תהיה גבוהה בהרבה, שכן בביקור הראשון עליהם לקבל שלושה חיסוני משושה, כדור נגד תילוע וכדור נגד תולעת הפארק וחיסון כלבת. ההוצאה במקרה זה מסתכמת בכ-1,200-1,000 שקלים.
כל כלב מחויב בחיסון כלבת (פעם בשנה), שעולה כ-50 שקלים לכלבים מסורסים וכ-350 לכלבים לא מסורסים. את חיסון המשושה על כל כלב לקבל אחת לשנתיים, ועלותו כ-250 שקלים.
7 צפייה בגלריה
כל כלב מחויב בחיסונים
כל כלב מחויב בחיסונים
כל כלב מחויב בחיסונים
(צילום: Shutterstock)
ניתן לעשות ביטוחים לכלבים - חלקם מכסים את רוב הטיפולים והחיסונים השנתיים (למעט כלבת שנעשה על ידי המועצה המקומית), וחלקם מעניקים החזר רק אם הכלב נזקק לניתוחים או תרופות מיוחדות. ביטוח המכסה את עלות החיסונים, השתתפות במימון תרופות עד 90% מהעלות וכיסוי ניתוחים יעלה בין 70 ל-150 שקלים בחודש, בהתאם למשקל הכלב. על אף שהביטוח יקר יותר מהטיפוליים הבסיסיים השנתיים הנדרשים, הוא הופך לנפוץ יותר ויותר בקרב מגדלי כלבים, שכן כמו כל ביטוח, הוא מעניק ביטחון ושקט נפשי לעתיד, למקרה שהכלב יזדקק לסיוע רפואי. רשת הביטחון הזו עשויה להיות מורגשת גם בארנק, שכן אם תרכשו ביטוח מראש לא תעמדו בדילמה אם בעתיד תצליחו לעמוד בהוצאות הכספיות הדרושות עבור טיפול רפואי הולם לכלב. בכל מקרה, חשוב להקפיד לקרוא את האותיות הקטנות ולראות מה בדיוק מכסה הפוליסה.
"מעולם לא נתקלתי בלזניה שלא אהבתי", כך אמר החתול המצויר והמפורסם גארפילד, שהתאפיין בחיבה יתרה ללזניה ולהמבורגרים. למרבה הצער, מה שאולי היה טוב לגארפילד לא יהיה טוב לכלב שלכם. יש להימנע מלהאכיל את הכלב בשאריות מזון המיועד למאכל אדם. אלה עלולות להזיק לבריאותו בשל רכיבים שאינם מתאימים לתזונת בעל חיים. מזון כלבים מכיל איזון נכון בין כל אבות המזון הדרושים לכלב, ויטמינים ומינרלים. ניתן להסתפק בהאכלה פעם ביום אך מומלץ פעמיים, עם עדיפות לאחר הטיול.
שוק תזונת הכלבים השתנה מאוד בשנים האחרונות, וכיום מנסים לבצע התאמה מדויקת ככל הניתן בין סוג הכלב למזון שהוא צורך, כך שהוא יקבל את המענה הכי נכון עבורו. מובן שיש להתאים את האוכל גם לשלב בחייו של הכלב - גור, בוגר, מבוגר או כלבים עם צרכים מיוחדים כמו קיבה רגישה, בעיות עיכול, רמת פעילות גבוהה או נמוכה ועוד.
וכמה זה עולה לכם? הוצאות המזון תלויות בגודל וברמה האנרגטית של הכלב ובאיכות המזון, שמחולק לשלוש קטגוריות: פרימיום, סופר-פרימיום ואולטרה-פרימיום. על מנת להאכיל כלב בינוני במשקל 20 ק"ג במזון מסוג פרימיום תיאלצו להיפרד מכ-150 שקלים בחודש. לעומת זאת, באוכל מסוג סופר-פרימיום ההוצאה תגדל ותעמוד על כ-280-250 שקלים. אוכל מסוג אולטרה-פרימיום, המכיל כמויות גדולות של בשר, יעלה 400-300 שקלים לחודש. מותגי מזון הכלבים הנפוצים בישראל הם אקאנה, טייסט אוף דה וויילד, פרו פלאן, נטורל דלישס, Go!, מונג' וג'וסרה.
מעבר למזון הבסיסי, חטיפי כלבים יעלו לרוב 30-10 שקלים, וגם כאן העלות תהיה בהתאם לסוג החטיף. חטיפים מיוחדים כמו עצמות ענקיות או חלקי בשר אקזוטיים עשויים לעלות גם 70 שקלים.
גם כמות האוכל הדרושה לכלב משתנה בהתאם לגילו, למשקלו ולסך הפעילות הגופנית שהוא מבצע. רצוי לשקול את המזון ולהתאים אותו למשקל הכלב ולצרכיו. פעולה זו עשויה לשמור על בריאותו, שכן היעדר בקרה על כמויות המזון עלול להוביל להשמנת יתר ולבעיות בריאותיות. מעבר לכך, המזון הוא ההוצאה המרכזית, ולכן האכלת יתר תוביל לבזבוז כסף. שימו לב, על מרבית שקי המזון יש טבלה המציינת את הכמות המתאימה.
צעצועים הם חלק חשוב בהתפתחות המנטלית התקינה של הכלב ובמצב הפיזי התקין שלו. זה לא אומר שחייבים לבחור צעצועים יקרים, משום שחנויות לציוד לכלבים מציעות טווח רחב של צעצועים, שמחירם נע מ-10 שקלים לחבלים פשוטים ועד ל-200 שקלים עבור צעצועי קונג לכלבים גדולי ממדים. בהתאם לרמת הפינוק שאתם מאפשרים לכלב, ההוצאה השנתית על צעצועים עשויה להסתכם ב-500-100 שקלים.
7 צפייה בגלריה
חלק חשוב בהתפתחות המנטלית. צעצועים לכלב ולחתול
חלק חשוב בהתפתחות המנטלית. צעצועים לכלב ולחתול
חלק חשוב בהתפתחות המנטלית. צעצועים לכלב ולחתול
(צילום: Shutterstock)
כמו לאדם, כך גם לכל כלב מגיע להתרווח במיטה חמימה ונעימה. מיטה שכזו יכולה לעלות 300-100 שקלים בשנה, בהתאם לסוג העיצוב, לגודל ולאיכות. כדאי להשקיע במיטה איכותית וקלה לניקוי, משום שזו תאריך חיים באופן משמעותי ותחסוך הוצאות חוזרות בעתיד.
כנדרש וכמצופה, יש להסתובב עם הכלב בעודו מחובר לרצועה ועל צווארו קולר עם סימנים מזהים. רצועות ניילון פשוטות עולות 50-25 שקלים, בעוד שרצועות פלקסי מתכווננות עולות 130-80 שקלים, בהתאם לגודלן. קולר לכלב עולה בין 15 ל-60 שקלים, בהתאם לגודלו, למעט קולרים העשויים מעור שעלותם גבוהה יותר והם יחסית נדירים.
בכל הנוגע לשיער, ההוצאה תלויה בכלב ובסוג הפרווה שלו. על תספורת לכלבים אפשר להוציא סכום של 300-180 שקלים בשנה, על מסרקים ומברשות 100-30 שקלים ועל שמפו ייעודי לכלבים 70-30 לבקבוק.
טיפול במספרה אינו מותרות. הוא חשוב להיגיינה של הכלב, והדברים אמורים בעיקר בכלבים בעלי פרווה ארוכה. בהחלט ניתן לקנות מכונת תספורת לכלבים ולספר אותם בבית, אך קחו בחשבון שלא מדובר במשימה פשוטה. טיפול במספרה יכלול תספורת ורחצה של הכלב, ויעלה בין 120 ל-350 שקלים, בהתאם לגודל הכלב ולסוג פרוותו.
ביקורים אצל הווטרינר הם חלק חשוב משמירה על בריאות הכלב, וכוללים חיסון לכלבת (שעליו משלמים כאמור בנפרד למועצה המקומית), בדיקה כללית ולעיתים גם קיצוץ ציפורניים. עלות הביקור היא כ-250 שקלים, וחשוב מאוד לוודא שהווטרינר מתרשם ממצבו הגופני של הכלב ובודק שמשקלו תקין. מובן שההוצאות הללו תלויות במצב הבריאותי של הכלב ובגילו. יש להביא בחשבון כי לביקורים הרגילים עלולים להתווסף מצבים פחות צפויים כמו מקרי חירום, מחלות כרוניות ותאונות שיביאו להוצאה נוספת.
7 צפייה בגלריה
חשוב לשמור על בריאותם
חשוב לשמור על בריאותם
חשוב לשמור על בריאותם
(צילום: Shutterstock)
בנוגע לטיפולי שיניים, חשוב לציין שכלבים לרוב לא עוברים טיפולי שיניים באופן שגרתי, אלא במקרים חמורים של אבנית ועששת, שבהם יזדקקו להסרת אבנית אצל הווטרינר. מדובר בהליך שלרוב מבוצע בהרדמה, ועלותו כ-800 שקלים. על מנת לשמור על שיני הכלב בריאות, מומלץ לבצע טיפול מונע ולצחצח אותן במשחה מיוחדת פעם או פעמיים בשבוע, תוך הוספה קבועה של מי פה המיועדים לכלבים למי השתייה שלהם.
אם הכלב ניזון ממזון איכותי ופעיל גופנית כנדרש, הרי שלא יהיה צורך בתרופות (אלא אם כן נפצע או הגיע לגיל מתקדם). לעיתים יידרשו תוספי מזון דוגמת שמן דגים, שעלותו 200-60 שקלים, בהתאם לאיכות ולרמת המדדים של הכלב.
רוב הכלבים מקבלי שיעורי חינוך או אילוף עד השנה השנייה לחייהם. אם יש לכם הזמן, היכולת והסבלנות תוכלו לאלף את הכלב בעצמכם, ולהיעזר במידע שבאתרי האינטרנט השונים. כלבים עקשנים במיוחד או כאלו שקיבלו חינוך לא טוב בעבר יזדקקו לאילוף מקצועי על ידי מאלף כלבים. סדרה של שישה שיעורי אילוף תעלה לרוב בין אלף ל-1,500 שקלים.
סביר להניח שמתישהו תצטרכו להשאיר את הכלב בבית, בין אם ליום בודד או לתקופת ממושכת, עקב נסיעות עבודה, סידורים או טיול משפחתי שלא יאפשרו לקח אותו איתכם. כשמדובר בתקופה של כמה ימים או יותר, פנסיון כלבים יהיה בדרך כלל זול יותר מבייביסיטר ואף נוח ומיטיב עם הכלב, בשל סביבה נעימה ושירותית. המחיר ינוע בין 90 ל-150 שקלים ליום. בפנסיון כלבים גדול ישכנו את הכלב יחד עם מספר רב של כלבים. זה יהיה פחות נוח עבורו, אבל המחיר יהיה נמוך יותר - 70-60 שקל ליום.
7 צפייה בגלריה
לא תמיד אפשר לקחת את הכלב איתנו. פנסיון כלבים
לא תמיד אפשר לקחת את הכלב איתנו. פנסיון כלבים
לא תמיד אפשר לקחת את הכלב איתנו. פנסיון כלבים
(צילום: Shutterstock)
עיקור וסירוס חשובים מאוד על מנת לצמצם את מספר הכלבים בישראל שהם ללא בעלים ומאכלסים את הכלביות. פעמים רבות כלבים וכלבות בורחים, והתוצאה היא שישנם גורים שצריך למצוא להם בית. סירוס כלב ישרה עליו רוגע ונינוחות, ויפחית את הסיכוי שיברח ויריח נקבה מיוחמת. עיקור כלבה ייטיב לרוב עם בריאותה, אבל במקביל עלול להגביר את האגרסיביות שלה.
סירוס הכלב מומלץ מגיל 8 חודשים ומעלה, ואת עיקור הכלבה מומלץ לבצע אחרי הייחום הראשון - אלו הם האומדנים המקובלים על מרבית הווטרינרים, אך יש כמובן גם דעות אחרות. העלות של סירוס או עיקור שיבוצעו על ידי וטרינר תהיה 1,200-1,000 שקלים, בעוד שביצוע ההליך דרך עמותה יוזיל את העלות ל-700-500 שקלים.
תוחלת החיים של קולרים אפקטיביים נגד קרציות היא כחצי שנה, ומחירם נע מ-120 שקלים ועד 260 שקלים. יש גם אפשרות של מתן טיפול באמפולות, שנחשבות לאפקטיביות יותר נגד פרעושים ועלותן 200-120 שקלים, בהתאם למותג ולגודל הכלב, וטיפול באמצעות כדור שמבוצע אצל הווטרינר. שימו לב, מדובר בטיפול שנוי במחלוקת שהביא את ה-FDA האמריקני להוציא אזהרה שלפיה ייתכן כי הוא פוגע בבריאות הכלבים. עלות טיפול, שאפקטיבי לשלושה חודשים, נעה בין 200 ל-350 שקלים.

חתולים גזעיים כמו סיאמי, פרסי, ספינקס או סקוטי עשויים לעלות בין 500 ל-5,000 שקלים, תלוי כמובן בסוג. הקפידו לרכוש ממגדל מקצועי ומנוסה שעליו יש ביקורות טובות.
אם תבחרו לקחת חתול מעמותה, תשלמו רק עבור סל האימוץ (500-250 שקל), שכולל גם חיסונים וגם טיפול מונע נגד תולעים, ולפעמים גם עיקור/סירוס. אם בחרתם לאמץ חתול רחוב, חשוב שתעניקו לו את החיסונים הדרושים.
7 צפייה בגלריה
חשוב להעניק את החיסונים הדרושים
חשוב להעניק את החיסונים הדרושים
חשוב להעניק את החיסונים הדרושים
(צילום: Shutterstock)
שירותים לחתול שצורתם מעין ארגז, המאפשרים לו להתפנות בפרטיות ובנוחות, יכולים לעלות החל מ-40 שקלים לארגזים פתוחים ועד ל-1,500 שקלים לשירותים סגורים אוטומטיים. אם אתם מחזיקים ביותר מחתול אחד, ייתכן שיש צורך בתא שירותים נוסף לנוחיותם של החתולים.
בנוסף, כלוב נשיאה שישמש אתכם לביקור אצל הווטרינר או בעת יציאה לטיולים יעלה החל מ-99 שקלים לדגם פשוט, ועד ל-600 שקלים לכלוב טיסה. יחד עם הכלוב נרכשים גם כלי אוכל ושתייה מפלסטיק או נירוסטה, שיעלו כ-15 שקלים לקערה.
לצד הציוד הבסיסי, יש מי שיראו במזרקת מים מוצר מותרות, אבל ישנם גם כאלה שמבחינתם מדובר במוצר חובה מכיוון שהוא מסייע לחתול לשתות נוזלים רבים יותר ולשמור על הכליות ודרכי השתן שלו בריאות. מזרקות שכאלו עולות כ-300-150 שקלים, בהתאם למותג ולנפח המים שהן יכולות להכיל.
לצד אלה ישנם צעצועים שאסור לוותר עליהם. חשוב לתת לחתולים צעצועים, וללמד אותם שלא לשרוט או לגרד את רהיטי הבית. הצעצועים עוזרים להם לבצע פעילות גופנית, לגרות את השכל ולשמור עליהם בריאים גופנית ונפשית. בכלליות, גורי חתולים יכולים לשחק עם כל דבר, אולם יש להם העדפות לדברים פשוטים כמו כדורי צמר ועכברי צעצוע. רמת ההשקעה הכספית תלויה בכם, ונעה מכמה עשרות שקלים ועד למאות שקלים.
כדאי לבצע הזמנה מסודרת מחנות חיות, ולהביא בחשבון את העלות לטווח הרחוק בהתאם לסוג ולכמות הנצרכת. חתול אחד אוכל בערך 2.5 ק"ג מזון יבש בחודש. כדאי לשלב לו בתזונה גם שימורים ומעדנים, שיגדילו את צריכת הנוזלים שלו (לחתולים יש נטייה להימנע משתייה מספקת, מה שעלול לפתח אצלם בעיות בדרכי השתן).
מזון זול יעלה 40 שקלים לחודש או אפילו פחות, בעוד שסוג איכותי של מזון שיבטיח שיעורי בשר וחלבון גבוהים יכול להגיע ל-200-100 שקלים. אם החלטתם לפעול על פי ההמלצה לשלב מזון רטוב, אפשר לספק לו מנה אחת על בסיס יומי או שלוש-ארבע בשבוע. ההוצאה על מעדנים איכותיים תסתכם בכ-70 שקלים לחודש.
העלות תלויה בסוג החול והמותג. חול מתגבש ואיכותי, שמאפשר ניקוי קל ונוח של הצרכים ונחשב לנפוץ ולפופולרי ביותר בישראל, יעלה בסביבות 90 שקלים לחודש לחתול אחד. לעומת זאת, שקית של חול קריסטל שדורש מינימום של תחזוקה וסופג כמות גדולה מאוד של נוזלים, שתספיק לרוב לשבועיים-שלושה עבור חתול יחיד, תעלה 25-11 שקלים.
7 צפייה בגלריה
מתגבש או קריסטלי?
מתגבש או קריסטלי?
מתגבש או קריסטלי?
(צילום: Shutterstock)
ההמלצה הגורפת היא לבצע טיפול מונע כנגד מזיקים על בסיס שנתי, שחשיבותו גוברת עוד יותר במהלך החודשים החמים של הקיץ. קולר נגד קרציות ופרעושים יעלה כ-200-40 שקלים ויהיה אפקטיבי לכשמונה שבועות. דרך נוספת היא באמצעות אמפולה, שאפקטיבית לפרק זמן של חודש ותעלה כ-40 שקלים.
כל חתול חייב לבקר אצל הווטרינר לפחות פעם בשנה, לשם בדיקה שגרתית וקבלת חיסונים. עלות הביקור והחיסונים היא כ-600-500 שקלים לחתול בריא למשך שנה.
*** התוכן באדיבות חנות החיות "אנימל שופ", בהנהלת מומחה הכלבים יובל בן בסת