כאב ודם. זה היה המחזה הראשון שנגלה לעיניהם של אנשי הצוות הרפואי שהוקפצו בסוף השבוע האחרון לחוות "קרוקולוקו" בערבה, כדי לטפל בילד ראם ג'באלי בן ה-4 שננשך בידו על ידי תנין. "ראיתי את המקרה מול העיניים שלי, הוא הכניס את היד פנימה, והתנין פשוט נגס בו", סיפרה אימו המבועתת, שהסבירה כי הילד חשב לתומו ללטף את התנין. ג'באלי הפצוע הובהל במסוק לבית החולים, שם עבר ניתוח וככל הנראה יזדקק לניתוחים נוספים. היתקלות שכזו עם אחת החיות החזקות ביותר בטבע הותירה את חותמה, והזכירה עד כמה היא מסוכנת.
כתבות נוספות למנויים:
זו לא הפעם הראשונה שתנין תוקף אדם. גם בשבי וגם בטבע – ההיסטוריה של האדם והתנינים עקובה מדם. ב-2014 ילד בן 11 נהרג על ידי תנין כשיצא לדיג עם הוריו בפפואה גינאה החדשה. ב-2016 נחרד העולם לשמוע שאליגטור תקף והרג פעוט בן שנתיים בפארק השעשועים דיסניוורלד שבארה"ב. לפני כחודש נהרג אדם במקסיקו לאחר שנכנס לאגם שורץ תנינים.
  • לא רוצים לפספס אף כתבה?
והיו עוד תקיפות קטלניות רבות ברחבי העולם כולו. התקיפה הגדולה ביותר חלה, ככל הנראה, במלחמת העולם השנייה. ב-1945 חטיבה יפנית שהייתה מוצבת באי ראמרי שבמיאנמר הותקפה על ידי הצי הבריטי ונאלצה לסגת. דרך הנסיגה היחידה הייתה חציית 16 ק"מ של ביצות מנגרובים שבהן שרצו אלפי תניני ים. לפי דיווחים של חיילים בריטים, התנינים תקפו את היפנים - ומחטיבה שמנתה כאלף חיילים נותרו בחיים רק 20 איש.
5 צפייה בגלריה
הילד שהותקף על ידי תנין בחוות התנינים ''קרוקולוקו'' שבערבה
הילד שהותקף על ידי תנין בחוות התנינים ''קרוקולוקו'' שבערבה
הילד שהותקף על ידי תנין בחוות התנינים ''קרוקולוקו'' שבערבה
(צילום: אלבום משפחתי)
שמו המדעי של התנין (Crocodylus) נגזר מיוונית עתיקה. הוא מטיל אימה על האדם עוד מהעת העתיקה, ובחלק מהתרבויות אף ייחסו לו תכונות מפלצתיות – או אלוהיות. השם העברי המוכר "תנין" מתייחס למעשה לקרוקודילים מאפריקה, לאליגטורים החיים בארה"ב ובסין ולגוויאל ההודי - בעל החוטם הצר והארוך, שאינו נחשב מסוכן לאדם למרות שיניו החדות.
בני משפחת התנינאים הם בין המפותחים והגדולים שבזוחלים החיים בים וביבשה. עוצמת הנשיכה שלהם אדירה, והגדולים שבהם הם טורפי-על. מבנה גופם מותאם היטב לאורח חייהם, ולכן השתנה רק במידה מועטה במהלך מיליוני שנים. "המינים הקטנים ביותר, דוגמת התנין הגמדי או תנינון, אינם טורפי-על ולכן מהווים מזון ליגוארים ולאנקונדות. לעומת זאת הגדולים ביותר, כמו למשל תנין הים, תנין יאור וגוויאל הודי, מגיעים לאורך של כ-7 מטר ושוקלים כ-2 טון ומתאפיינים בעוצמת נשיכה גדולה מאוד", מסביר ד"ר גילי חסקין, מורה דרך ובעל התמחות בלימודי ארץ ישראל.
5 צפייה בגלריה
לא כולם טורפי-על. תנין קטן בחוות ''קרוקולוקו''
לא כולם טורפי-על. תנין קטן בחוות ''קרוקולוקו''
לא כולם טורפי-על. תנין קטן בחוות ''קרוקולוקו''
(צילום: דנה קופל)
לא רק הנשיכה עוצמתית, גם מערכת העיכול שלהם חזקה במיוחד. "מערכת העיכול של התנין היא מבין החזקות של עולם הטבע. הקיבה שלו כה חומצית עד שהיא מסוגלת לעכל גם חלקים קשים של בעלי חיים, בהם עצמות וקרניים", מסביר חסקין. הם אולי נראים כאילו אינם זזים כלל, אך חסקין מסביר כי הם מסוגלים להגיע למהירות של עד 17 קמ"ש (4.72 מטר לשנייה), ויכולים לשהות מתחת למים עד חצי שעה כשהם מרגישים מאוימים. "במרבית הזמן, התנינאים אינם מבזבזים אנרגיה רבה על הציד. שיטת הציד העיקרית שלהם היא מארב מתחת לפני המים בהמתנה לבואו של טרף. הם מסתמכים על הסוואה ועל יכולתם המפותחת להישאר סטטיים מתחת לפני המים, כאשר רק עיניהם, אוזניהם ונחיריהם מעל לפני המים. אחרי שתפס את טרפו, התנין מבתר אותו באמצעות 'גלגול המוות', שבו הוא מסתובב סביב עצמו בפראות ומפעיל לחץ רב-עוצמה על גוף הטרף".
עוצמת הנשיכה של התנינאים היא החזקה ביותר בעולם הטבע כיום, ורק הכריש מסוג העמלץ הלבן מתחרה בהם. ד"ר חסקין מסביר כי התנינים הגדולים ביותר מפעילים כוח רב כאשר הם נושכים בעוצמה מלאה. השיניים שלהם חדות, חזקות וארוכות, וכאשר הלסתות נסגרות על הטרף, הוא חווה טראומה רב-מערכתית קשה - פציעות קשות ועמוקות, עצמות שבורות, קטיעת עצבים ואובדן דם רב, וסיכוייו להפסיק את האחיזה ולהימלט נמוכים מאוד.
5 צפייה בגלריה
תנין יאור. הקטלני מכולם
תנין יאור. הקטלני מכולם
תנין יאור. הקטלני מכולם
(צילום: Shutterstock)
"תנין היאור הוא התנינאי הקטלני ביותר בעולם. באפריקה תוקפים תניני יאור מדי שנה בין 275 ל-745 בני אדם (כ-63% מהתקיפות מסתיימות במותו של הקורבן). הפציעות האופייניות לתקיפות שלא הסתיימו במוות הן בדרך כלל שברים, אובדן גפיים וחתכים עמוקים. רובן המוחלט של התקיפות נעשה מתוך המים, ורק מיעוטן על היבשה", אומר חסקין, ומוסיף כי עוצמת הנשיכה של תנין היאור היא החזקה ביותר שנמדדה, בשל הפעלת כוח העולה על משקל של כ-2.3 טון. "הוא תוקף, הורג וטורף כמעט כל בעל חיים שמתקרב אל שפת המים או נכנס לתוכם, כולל בעלי חיים גדולים כגון תאו אפריקאי, זברות, גנו ואנטילופות שונות. הגדולים והקטלניים שבהם טורפים אף אריות, גורי היפופוטם, גורי פילים ובני אדם. רק היפופוטמים או קרנפים בוגרים חסינים במידה גבוהה מפניו".
הידיעה שמדובר בבעלי חיים המסוכנים לאדם אינה חדשה לאנושות. אך מדוע הזוחלים הקטלניים תוקפים אנשים? חסקין סבור שהסיבה העיקרית היא גם הסיבה הפשוטה ביותר – מזון. "בני אדם הם יונקים גדולים יחסית, אולם לא מעבר לגודלו המרבי של הטרף שהתניניאים מסוגלים לאכול - תנין יאור בוגר בגודל מלא מסוגל לאכול גם בהמות גדולות ממנו במשקל רב בהרבה משל אדם.
5 צפייה בגלריה
תנין ים באוסטרליה
תנין ים באוסטרליה
תנין ים באוסטרליה
(צילום: shutterstock)
"יחד עם זאת, סיבות נוספות לתקיפת אדם בידי תנין יכולות להיות נעוצות בהגנה על טריטוריה (במקרה של זכרים) או על הקן והביצים (במקרה של נקבות). מקרי התקיפה בשל שתי הסיבות הללו מתרחשים בעיקר בחודשי עונת הרבייה. כך למשל, דווח על מקרים שבהם תנין תקף סירה שבה ישבו בני אדם, ולאחר שאלו ברחו מהסירה הטובעת התנין המשיך להרוס אותה. סיבה נוספת היא בשל הגנה עצמית".
תנין שיראה באדם טרף פוטנציאלי, יתגנב לסביבתו בחשאי. לעומת זאת, נקבה שתרצה להרחיק אדם מהקן שלה תראה סימני עצבנות גלויים וברורים כדי להרחיקו. התקפות רבות חלו בשל חוסר זהירות – קרבה מיותרת של אנשים לתנינים ואפילו מגע איתם, שהוא כאמור מסוכן מאוד. עם זאת, ישנן בעולם אוכלוסיות שאין להן ברירה אלא לחיות בצידה של החיה האימתנית ולבוא במגע עימה. באפריקה, למשל, חיות קהילות שלמות סמוך למקורות מים שורצי תנינים. הן מודעות לסכנה, אך זקוקות למקור המים מדי יום – לרחצה, כביסה, השקיה, ציד ועוד.
5 צפייה בגלריה
אליגטור נכנס לבית בפלורידה
אליגטור נכנס לבית בפלורידה
אליגטור נכנס לבית בפלורידה
"השילוב בין גודלו וכוחו הרב של תנין היאור, לבין העובדה שבאפריקה הלא מפותחת רבים מהתושבים תלויים במקווי מים כמו אגמים ונהרות לפרנסתם ולמחייתם, הוא הגורם העיקרי למספר הרב של ההרוגים", אומר חסקין. הוא מסביר כי תנין הים גדול, חזק ותוקפני יותר מתנין היאור, אך מכיוון שהוא חי באזורים שבהם לתושבים יש מערכת מים מודרנית והם חיים בצפיפות נמוכה יותר (אוסטרליה למשל), מספר התקיפות נמוך בהרבה מאשר באפריקה. בארצות הברית, לעומת זאת, עיקר מקרי התקיפות מתרחשים בפלורידה - שם ישנו מגע קרוב בין אליגטורים אמריקניים לבני אדם שפולשים לאזור המחיה שלהם. "האליגטורים תוקפים עשרות פעמים מדי שנה, אך מספר ההרוגים קטן יותר מכיוון שהאליגטור לא גדול, חזק ותוקפני כמו התנין", אומר ד"ר חסקין.
ויש גם יצורים מסוכנים במיוחד, אפילו בהשוואה לאחיהם ממשפחת התנינאים. כאלה שהילה של אימה נקשרת סביבם בעקבות סיפורים מסמרי שיער. "אחד מאוכלי האדם הידועים לשמצה הוא תנין יאור ענק תוקפני במיוחד באורך 6.1 מטרים", מספר חסקין. "לפי השמועות הוא הרג 300 בני אדם ביבשת השחורה".