"אני מאוד ביקורתית כלפי עצמי, רואה רק את הפגמים". לינור אברג'יל בשיתוף הפעולה שלה עם המותג בננה

לינור אברג'יל: "ברגע שהמראה החיצוני הוא הדבר החשוב בחייך – את בבעיה"

היא מאמינה שלנשים נמאס מלבוש חשוף ושהסערה סביב השביס שלה הייתה ברכה מאלוהים. עכשיו היא מתפללת שבנותיה לא ירצו לדגמן ומככבת בשיתוף פעולה אופנתי, עם פאה

פורסם:
לפני ארבעה חודשים שיתפה לינור אברג'יל את עוקביה באינסטגרם בווידוי. היא נזכרה בהנחייתה את טקס המשואות ביום העצמאות ה-71 למדינת ישראל. לבושה שמלה לבנה בעיצוב עידן לרוס שהבליטה בטן הריונית ושביס מנומר וגבוה, עוררה אברג'יל סערה ציבורית ותקשורתית שהוציאה מגברים, חילונים ואשכנזים ברובם, פרנויה מודחקת.
השופט בדימוס עודד אל-יגון, נשיא בית משפט השלום בבאר שבע לשעבר, פרסם פוסט בפייסבוק שבו כינה את כיסוי הראש שלה "תרבוש רב קומות". "מאידך, שמלתה ההדוקה מבליטה היטב את שדיה המתנוססים בגאון לתפארת מדינת ישראל כדי לשמח את לבם של אחינו החילונים", כתב אל-יגון.
גם רוגל אלפר, מבקר הטלוויזיה של עיתון "הארץ", נשמע מודאג מהנמרה שהישירה אליו מבט מהמסך. "המנחה לינור אברג'יל נראתה כמו כלתו של אלוהים: לבושה בשמלה לבנה, ראשה עטוי שביס מנומר, ראוותני וטווסי. פניה בהקו בגוון כתמתם, לוהטים בשיזוף מוגזם בנוסח טראמפ, שהדגיש את שיניה הצחורות".
7 צפייה בגלריה
לינור אברג'יל
לינור אברג'יל
"לקחתי מזה מסר לחיים: 'כשמלבינים את פניך, תסתום'". לינור אברג'יל בטקס הדלקת המשואות
(צילום: גילי אלגבי)

לקח לאברג'יל כשנתיים להגיב לסערה. "כשאני מנסה להיזכר בפעם האחרונה שממש נהניתי להיות על במה עם ערך מוסף גדול, אני נזכרת בערב הדלקת המשואות", כתבה. "זה היה כבוד עצום להנחות ערב ממלכתי, אבל ערב קודם הכול התפקשש והייתי איומה בחזרה הגנרלית. יצאתי למרפסת והתפללתי מעומק הלב שכל מה שיזכרו מהטקס זה את כיסוי הראש ומה שלבשתי. רק זה מה שעניין אותי. וזה בדיוק מה שהיה. תרם לזה אותו שופט לשעבר שהרים להנחתה וכולם רק רצו לסקול אותו באבנים, ואילו אני, שראיתי מהצד את קידוש השם – רציתי רק להודות לו כי לזה בדיוק התפללתי".
"לפני טקס הדלקת המשואות יצאתי למרפסת ובכיתי: 'ריבונו של עולם, בזכות הצניעות וכיסוי הראש, תעשה שזה מה שיזכרו'. וזה מה שבאמת קרה. לא חשבתי שהקב"ה ייקח את זה לאקסטרים ובממדים האלה, אבל זה מה שהיה בנבכי לבי"
לאברג'יל אין כעס על הסערה הציבורית סביבה. הכול לשם שמיים ולקידוש השם. עובדה, תפילותיה נענו. סימן מאלוהים. "לא הגבתי לזה בזמן אמת", משחזרת השבוע אברג'יל בשיחה עם ynet. "גם לא היה טעם להגיב, כי הרבה הגיבו בשמי (בין היתר, שלי יחימוביץ' כינתה את השופט "שוביניסט טיפש עם לשון מלוכלכת" והשרות שרן השכל ואיילת שקד הצטלמו עם שביס כאות הזדהות, ואפילו הגיע טלפון מראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, שבשנת 2015 בדק אפשרות לשריין אותה לרשימת הליכוד, א"י). מעבר לזה, כיוונתי לשם. לילה קודם לכן הייתה חזרה גנרלית שהייתה איומה, וביום הטקס קיבלתי טקסט חדש לחלוטין, וכל זה בשידור חי, לראשונה בחיי. יצאתי למרפסת ובכיתי: 'ריבונו של עולם, בזכות הצניעות וכיסוי הראש, תעשה שזה מה שיזכרו'. וזה מה שבאמת קרה. לא חשבתי שהקב"ה ייקח את זה לאקסטרים ובממדים האלה, אבל זה מה שהיה בנבכי לבי".
צפית את הביקורת?
"לא ברמה הזאת. אבל בזכות אותו 'עלבון' – אין אדם שלא דיבר על זה. לקחתי מזה מסר לחיים: 'כשמלבינים את פניך, תסתום'. מעז יצא מתוק וכל כך הרבה אנשים דיברו בשבחי".

"לאנשים יש תמיד מה לומר כשזה מגיע לצניעות"

החיבור בין לבוש וצניעות מלווה את אברג'יל (40) מאז החלה את מסע החזרה בתשובה לפני יותר מתריסר שנים. רק עכשיו, לדוגמה, הציפו תמונות דוגמנות חדשות שלה, משיתוף פעולה שהיא משיקה עם מותג האופנה הצנוע "בננה" של המעצבת ציפי קורצווייל, דיון מחודש בנראות שלה. את כיסוי הראש החליפה אברג'יל בפאה שטנית ארוכה. הרשת, כדרכה, סערה.
7 צפייה בגלריה
שיתוף הפעולה של לינור אברג'יל ובננה
שיתוף הפעולה של לינור אברג'יל ובננה
"לנשים נמאס מכל העירום הזה". לינור אברג'יל מדגמנת את שיתוף הפעולה עם בננה
(צילום: שי פרנקו)

"לרוב, הביקורת מגיעה מבנות שמצטלמות בבגד ים", היא צוחקת. "למה זה מושך אש? לא יודעת. לאנשים יש תמיד מה לומר כשזה מגיע לצניעות. הם לא יסתכלו על עצמם, אלא יגידו על אחרים, בזמן שאותה אישה הולכת חצי עירומה. בעולם שבו אני חיה, אני נדרשת לנתב בין העולמות. קשה להיות רק עם משהו אחד, כי זה מאוד ממתג. לא פשוט ללכת בין הטיפות. טוב שיש לי את שתי האפשרויות".
הקולקציה החדשה מציעה שמלות קז'ואל צנועות העשויות כותנה או בדי ג'ינס, בצבעוניות חיה של ורוד בזוקה, צהוב לימון, ירוק דשא והדפסים כמו דוגמת משבצות בשחור-לבן או פרחים צבעוניים. הקשר בין אברג'יל לקורצווייל נולד במהלך תקופת הקורונה, כאשר אברג'יל, שכל הרצאותיה מול קהל בארץ ובעולם הופסקו, חיפשה דרך נוספת ליצור.
לדבריה, ההיכרות עם קורצווייל התרחשה קודם, כשזו הלבישה אותה לאירועים, והקולקציה הנוכחית היא רק טעימה בשיתוף פעולה מתמשך. "חיפשתי לעצב משהו יומיומי", היא מסבירה. "לא מתחכם, לא מתקמט, נוח, כביס ובצבעים חיים. רציתי שמלות שמתכתבות עם טרנדים עכשוויים ושלא בהכרח נראים 'דתיים'. בגדים שמתאימים לכל אישה".
7 צפייה בגלריה
שיתוף הפעולה של לינור אברג'יל ובננה
שיתוף הפעולה של לינור אברג'יל ובננה
"לקח לי זמן לדייק את עצמי: הריונות, לידות, גיל, טעם שמשתנה ומתגבש, בטח באופנה"
(צילום: שי פרנקו)

זו לא הפעם הראשונה שאברג'יל פונה לעיצוב אופנה. לפני ארבע שנים הקימה את המותג LYA עם חברתה יפית אטיאס (בתו של איש העסקים רמי לוי), אך העסק נסגר לאחר כשנה. "ייצרנו בארץ ולמדנו על בשרנו החי כמה שזה קשה", היא מסבירה מדוע המותג נסגר. "אי אפשר להתפרנס מייצור בארץ של בגדים במחיר זול ובאיכות טובה. בסופו של דבר, לא מעריכים תפירה טובה, כי אז הבגדים יצטרכו לעלות בהתאם ואין לזה שוק. המחירים אצלנו נעים בין 380-350 שקל לשמלה. זה נראה לי סביר. בכל זאת, מדובר במותג, לא בבגדים בבזאר".
"אני מאוד ביקורתית כלפי עצמי, רואה רק את הפגמים, למרות שהיום יותר נוח לי להצטלם מאשר בצעירותי. עסקית – אני חושבת שזה נכון שאלבש את הבגדים. חשוב שנשים, בנות גילי לדוגמה, יראו נשים כמותן ולא יחששו להתלבש מחוץ לקופסה. לא כל הזמן שחור, אפור ולבן"
גם אם קשה לאפיין מהבגדים שפה ייחודית של אברג'יל כמעצבת, אין ספק ששמה המפורסם מוסיף לאפיל שלהם. זו גם הסיבה שהצטלמה לקדם את הבגדים בקולקציה. "להגיד לך שנהניתי בצילומים? אני מאוד ביקורתית כלפי עצמי, רואה רק את הפגמים, למרות שהיום יותר נוח לי להצטלם מאשר בצעירותי. אם בצעירותי חשבתי שאני נראית פחות טוב, היום אני יודעת שאני נראית מעולה. עסקית – אני חושבת שזה נכון שאלבש את הבגדים. אני גם לא מכוונת רק ללקוחות צעירות, אלא גם לנשים. וחשוב שנשים, בנות גילי לדוגמה, יראו נשים כמותן ולא יחששו להתלבש מחוץ לקופסה. לא כל הזמן שחור, אפור ולבן".
7 צפייה בגלריה
שיתוף הפעולה של לינור אברג'יל ובננה
שיתוף הפעולה של לינור אברג'יל ובננה
"נשים דתיות לא מוכנות להתפשר יותר על סטייל"
(צילום: שי פרנקו)

בשנים האחרונות אנחנו עדים להתפתחות גדולה בבגדים ייעודים למגזר, עם מעצבות כמו חנה בן סימון, שיראל אברהמי ואחרות. את מרגישה שיש יותר אפשרויות כאישה דתייה?
"נשים דתיות לא מוכנות להתפשר יותר על סטייל. יש גם יותר פתיחות מהמגזר החילוני: הרבה נשים רוצות להתלבש צנוע, בלי קשר לדתייה או לא דתייה. לנשים נמאס מכל העירום הזה והן רוצות להתלבש באופן נשי ומתוחכם".
איך היית מגדירה את סגנון הלבוש שלך?
"לקח לי זמן לדייק את עצמי: הריונות, לידות, גיל, טעם שמשתנה ומתגבש, בטח באופנה. היום הסגנון שלי קליל, צעיר, צבעוני, נינוח, פרקטי ולא מתחכם מדי".

"החוק לא מגבה את הקורבנות"

אברג'יל התפרסמה לפני 23 שנה כמלכת היופי של ישראל ומיס עולם לשנת 1998. באוקטובר 1998, ימים ספורים לפני תחרות מיס עולם, נחשף כי נאנסה באיטליה על ידי סוכן הנסיעות נור שלמה. בשנת 2014, לאחר שש שנים של עבודה, יצרה את הסרט התיעודי "מיס עולם האמיצה", שהיה אולי נקודת ההתחלה של תנועת MeToo, שהגיעה לשיאה שלוש שנים לאחר מכן. הסרט היה מועמד באותה שנה לפרס האמי היצירתי בלוס אנג'לס בקטגוריית הסרטים התיעודיים.
בין לבין הספיקה להשלים לימודי משחק ועריכת דין, והיא חיה בנתניה עם בעלה, סוכן האמנים אורון כלפון (המייצג את סטטיק ובן אל, שלום אסייג ומרגי) וארבעת ילדיהם. בימים אלו היא משתוקקת לחזור לבמה ולמסך הטלוויזיה, ולאחרונה גילתה את האינסטגרם, שם היא מפרסמת מוצרים בשיתופי פעולה מסחריים. "לפני הקורונה, לא השתמשתי באינסטגרם. העלו בשבילי תמונות, אבל מאז הקורונה הכללים השתנו", היא מסבירה. "אתה חייב להיכנס לפלטפורמה הזאת, אחרת אתה מחוץ למשחק".
7 צפייה בגלריה
לינור אברג'יל זוכה במיס וורלד, 1998
לינור אברג'יל זוכה במיס וורלד, 1998
"אני לא חושבת שהרבה השתנה מאז שנחשפתי עם הסיפור שלי". הזכייה במיס עולם, 1998
(צילום: רויטרס)

על ההשפעות של תנועת MeToo, היא פחות מעוניינת לדבר. "אני לא הדוברת של זה", היא שבה ואומרת. "אני לא חושבת שהרבה השתנה מאז שנחשפתי עם הסיפור שלי. וגם לא הרבה השתנה מאז MeToo. אולי קצת יותר נשים מדברות. אני שומעת הרבה סיפורים, אבל אני כבר קהת חושים אליהם", היא נאנחת. "יש הרבה רוע בעולם וצריך להתמקד בטוב. הדבר החשוב שצריך לעשות הוא לשנות את החוק נגד תוקפים מיניים".
אנחנו ארבע שנים לתוך תנועת MeToo ואפשר לראות שינוי מסוים בסטנדרטים המוסריים. בבתי המשפט עדיין לא התרחשה מהפכה, אך יש מקרים שמצביעים על שינוי כמו פסק הדין של השחקן משה איבגי.
"זה לא מספיק. רוב האנשים שמבצעים את העבירות לא מפורסמים, והם ממשיכים בחייהם כרגיל. החוק הוא מעפן. החוק לא מגבה את הקורבנות".
7 צפייה בגלריה
שיתוף הפעולה של לינור אברג'יל ובננה
שיתוף הפעולה של לינור אברג'יל ובננה
"תעשיית הדוגמנות לא יכולה להיות מעצימה בשום צורה"
(צילום: שי פרנקו)

את הביקורת שלה כלפי ניצול של נשים, אפשר לשמוע בין השורות כשהיא נשאלת האם היא מוצאת העצמה בתעשיית הדוגמנות – זו שהשתייכה אליה במשך תקופה, זו שהיא מנהלת איתה יחסים מורכבים הפעם כאישה החובשת כיסוי ראש.
"99 אחוז מכל מה שקורה בעולם הדוגמנות אינו מעצים, בטח ובטח אם את ילדה בת 14, 15 או 18. לרוב, העולם הזה מקטין. מקצוע הוא לא. מקצוע נצלני הוא כן. וכל זאת בגלל שהוא מנוהל ברובו על ידי גברים"
"תעשיית הדוגמנות לא יכולה להיות מעצימה בשום צורה", היא פוסקת. "99 אחוז מכל מה שקורה בעולם הדוגמנות אינו מעצים, בטח ובטח אם את ילדה בת 14, 15 או 18. לרוב, העולם הזה מקטין. מקצוע הוא לא. מקצוע נצלני הוא כן. וכל זאת בגלל שהוא מנוהל ברובו על ידי גברים".
בארץ רבות מבעלות סוכנויות הדוגמנות הגדולות והחזקות הן נשים: אלינור שחר, זיוה מיכאל, רותם גור.
"אבל מי שמנהל את העולם הזה הם גברים. וברגע שההתעסקות במראה החיצוני היא הדבר החשוב בחייך – את בבעיה. אני לא רוצה שהילדה שלי תגדל ככה".
ואם אחת הבנות שלך תבקש לדגמן ביום מן הימים?
"אוי ואבוי לה! אוי ואבוי לה!" צוחקת. "בשביל זה, אני מתפללת עליהם מעכשיו. אני יודעת מה יקרה? רק שיהיו בריאים. לא אזרוק בגלל זה אף ילד מהבית, אבל אני מאמינה שילד לא קם ורוצה להיות משהו יום אחד. אתה מחנך לערכים. ואצלנו בבית אני לא שמה את הנראות במקום הראשון".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button