טיירי מוגלר עם דוגמניות. "מעולם לא ראיתי או חוויתי דבר כזה. הזוהר! האופנה! הנשים!"

הילד הרע של האופנה: טיירי מוגלר, מהמעצבים החשובים במאה ה-20, הלך לעולמו בגיל 73

הוא הביא לעולם האופנה דימוי של נשים חזקות, סקסיות וביוניות, והפך למעצב שדוגמניות-על אוהבות במיוחד עד שפרש כדי להפוך את גופו למעבדת ניסויים. הלילה נמצא מת בביתו. "תמיד עשית את שלך. לא מתנצל"

פורסם:
עצב בעולם האופנה: מעצב האופנה טיירי מוגלר, מחשובי המעצבים במאה ה-20, נמצא מת הלילה בביתו שבצרפת בגיל 73 על ידי שני חבריו. סיבת המוות טרם נמסרה. ההודעה על מותו תפסה את חבריו ומשפחתו במפתיע, ופורסמה הלילה בחשבון האינסטגרם הפרטי של המעצב ושל בית האופנה המיתולוגי שהקים בתחילת שנות ה-70. מותו מגיע ימים ספורים לאחר לכתו בטרם עת של עורך האופנה האגדי אנדרה ליאון טאלי, שמת מהתקף לב. מותו של מוגלר בלילה לפני פתיחת שבוע ההוט קוטור הבוקר בפריז, ודאי יוביל למחוות רבות למי שהיה אחד ממנסחי האופנה העילית של עיר האורות.
10 צפייה בגלריה
אופנה
אופנה
תצוגת הוט קוטור של מוגלר לסתיו-חורף 1997-98
(צילום: AP)

"תמיד עשית את שלך. לא מתנצל. תצוגות האופנה היו ייחודיות ואפשרו לרבות מאיתנו לשחק תפקיד קטן בחזון שלך. אני מקווה שתמצא שלווה עם המלאכים שלך", ספדה לו הלילה דוגמנית העל כריסטי טרלינגטון, שעבדה בצמוד אליו בשנות ה-90.
"מעולם לא ראיתי או חוויתי דבר כזה. הזוהר! האופנה! הנשים!" כתב מעצב האופנה מארק ג'ייקובס, "תודה ששיתפת את הפנטזיות הפרועות ביותר שלך".
הדוגמנית לינדה אוונג'ליסטה, שעבדה שנים ארוכות בצמוד למוגלר ואף כיכבה בקליפ לשיר Too Funky של ג'ורג' מייקל בעיצוביו של מוגלר, פרסמה תמונה שלה בחשבון האינסטגרם לצד לבבות שבורים. יש רגעים בחיים שמילים לא יכולות לתאר.
כריסטי טרלינגטון בעיצוב של מוגלר

מנפרד טיירי מוגלר נחשב לאחד ממחדשי האופנה הצרפתית במאה ה-20. בעידן של אינסטגרם ואופנת רחוב העמוסה במכנסי טרנינג מודפסים, מוגלר נראה כמו מעצב מעולם אחר. אל התחום הגיע באמצע שנות ה-70, לאחר קריירה כרקדן בלט. "כשהתחלתי לרקוד, זה היה מדהים. היופי של האור, הווילון האדום ומחיאות הכפיים הקסימו אותי, אבל בעוד לכולם חיכה מישהו בתום המופע, לי אף אחד לא חיכה. היו לי שנים רבות שהייתי לבד. שנים של בדידות", סיפר בשנת 2018 בריאיון לווג הבריטי.
10 צפייה בגלריה
אופנה
אופנה
מוגלר וג'רי הול, 1995
(צילום: AP)

תקופה זו השפיעה עליו רבות, ובראיונות הנדירים שהעניק שב והדגיש כי לאורך כל שנותיו כמעצב לא היה אחראי רק על עיצוב הקולקציה, אלא גם על הליהוק, עיצוב הסט והחוויה הכוללת על המסלול, שנדמה כמו פנטזיה עתידנית. עיצוביו התאפיינו בשפה פוטוריסטית וחדורת פנטזיה, צלליות נועזות וארכיטקטוניות. לא פעם כונו הבגדים שיצר "קוטור תעשייתי", על שם החומרים הייחודיים שבהם עשה שימוש, כמו ויניל, לטקס, מתכת, פרספקס, זכוכית ו-PVC, שיחד עם גזרות מדגישות כתפיים ומחוכי צרעה הדוקים, יצרו דימוי של אישה חזקה, סקסית, ביונית וכוחנית. בין המוזות הרבות שליוו אותו בעבודתו היו ג'רי הול, לינדה אוונג'ליסטה, גרייס ג'ונס, אמן הבמה ג'ואי אריאס והדוגמנית הישראלית סטלה עמר אליס, שהייתה חברתו הטובה של המעצב וצעדה בקביעות בתצוגות שלו בשנות ה-90.
סטלה עמר אליס בתצוגה של מוגלר

"הגעתי לאופנה כי רציתי לעשות מופעים, ואופנה הייתה האמצעי שלי. התצוגות התקיימו פעמיים בשנה ומאוחר יותר ארבע פעמים בשנה", אמר בעבר בריאיון לאתר ALL I.C. "כשמכרתי כרטיסים בפעם הראשונה לתצוגה שעשינו באולם זנית' בפריז, הם נמכרו בשוק השחור ולתצוגה הגיעו 6,000 איש". לא פלא שבשנת 2014 הוא מצא את ייעודו, יוצר את המופע הבימתי The Wyld, מעין קרקס מודרני ששילב אופנה, הומור, פנטזיה ואקרובטיקה.
10 צפייה בגלריה
אופנה
אופנה
"הגעתי לאופנה כי רציתי לעשות מופעים, ואופנה הייתה האמצעי שלי". מוגלר, 1998
(צילום: AP)

בשיא הצלחתו כמעצב אופנה, עם קו בישום מצליח – הבושם Angel לדוגמה, נחשב עד היום לאחד הבשמים הנמכרים בעולם – החליט מוגלר בתחילת שנות האלפיים לפרוש מעולם האופנה. "אופנה היא דבר יפה, אמנות בתלת ממד על גוף האדם, אבל זה לא הספיק לי כמעצב. זה כבר לא היה הכלי הנכון בשבילי", הסביר מוגלר בריאיון למגזין Elle את הסיבות שהביאו לעזיבתו, "לכן הלכתי ליצור בדרכים אחרות. קו הבישום, לעומת זאת, עדיין מעניין אותי".
10 צפייה בגלריה
ג'רי הול בקמפיין לבושם אנג'ל של טיירי מוגלר, 1992
ג'רי הול בקמפיין לבושם אנג'ל של טיירי מוגלר, 1992
ג'רי הול בקמפיין לבושם אנג'ל של טיירי מוגלר, 1992
(צילום: קמפיין)

את מקומו בניהול האמנותי של המותג מוגלר מילאו מאז מעצבים רבים, ביניהם הסטייליסט ניקולה פורמיקטי, שבתצוגת הביכורים שלו ב-2011 נכחה על המסלול המוזה וחברתו הקרובה ליידי גאגא. בארבע השנים האחרונות מוביל את בית האופנה המעצב הצעיר קייסי קאדוולאדר, אך כמו קודמיו בתפקיד, הוא אינו מביא איתו אל המסלול את הגאונות של המעצב המייסד, שעבודתו זוכה בימים אלה לחשיפה על ידועניות כמו קארדי בי, קיילי ג'נר והאחות הגדולה קים קרדשיאן.
10 צפייה בגלריה
אופנה
אופנה
קארדי בי בעיצוב של מוגלר, 2019
(צילום: Jon Kopaloff/GettyimagesIL)

את תרומתו וחשיבותו כמעצב ניתן לראות בשנים האחרונות ברטרוספקטיבה הנודדת של יצירותיו. מאז ספטמבר מוצגת במוזיאון לאמנות דקורטיבית בפריז תערוכת הרטרוספקטיבה Thierry Mugler, Couturissime (נעילה: 24 באפריל 2022), לאחר שהוצגה במונטריאול וברוטרדם. תורי הענק בכניסה למוזיאון שאיגדו צעירים ומבוגרים, חובבי אופנה ותרבות כאחד, ודאי יתארכו בעקבות מותו. התערוכה היפהפייה מציגה לראשונה בצורה מוזיאלית את עיצוביו של מי שנחשב במשך שנים ל"ילד הרע" של האופנה הצרפתית, תואר שחלק עם המעצב ז'אן פול גוטייה. את התערוכה יזם ואצר טיירי מקסים לוריוט, מי שב-2011 אצר באותו מוזיאון רטרוספקטיבה מעיצוביו של גוטייה.
10 צפייה בגלריה
אופנה
אופנה
תלבושת של מוגלר בקליפ המפורסם של ג'ורג' מייקל לשיר Too Funky
(צילום: Patrice Stable©)

"כשפניתי אל טיירי בהצעה לתערוכה, הוא לא היה מעוניין לפתוח את הארכיון שלו ולהביט לאחור. חשבתי שזה יהיה בלתי אפשרי לעשות אותה", סיפר לוריוט בריאיון למגזין פייפר, מילים שנשמעות הבוקר כבעלות משמעות כפולה. "לא רצינו ליצור רטרוספקטיבה כרונולוגית, שתהיה כמו הלוויה של יצירתו – אלא עולם שלם, חגיגה של אמן. של מוגלר".
בתערוכה מוצגים כ-150 פריטי לבוש ואביזרים שעיצב מוגלר לקווי ההוט קוטור, ready to wear ובגדים למחול ותיאטרון, לצד 100 צילומים וקטעי וידיאו, כולם מהשנים 2004-1977. בתערוכה מוצגות שלוש מיצירותיו הידועות של מוגלר: חליפה מקולקציית אביב-קיץ 1998 עם מחוך עשוי אבני חן בצורת להבה ומעליה בלייזר אדום א-סימטרי רחב כתפיים; בגד המתכת הביוני שאומץ מאוחר יותר גם על ידי ביונסה; ומחוך האופנוע הנודע בעיצובו, זה שכיכב בקליפ המפורסם של ג'ורג' מייקל לשיר Too Funky עם הדוגמניות לינדה אוונג'ליסטה, נדיה אורמן, אווה הרציגובה ואחרות. לשיר שתי גרסאות ערוכות: האחת בבימויו של מייקל, השנייה בבימויו של מוגלר עצמו, שהתכסח עם הזמר על הסט וערך וידיאו משלו.
(הקליפ לשיר Too Funky של ג'ורג' מייקל)

מלבד אובדן העניין באופנה כמדיום, מוגלר רצה להיעלם גם מהזוהר שהקיף אותו וחזר לשמו הראשון, מנפרד, שאיתו נולד וגדל בשטרסבורג למשפחה שמרנית. מי שהיה אחד המעצבים הנאים בענף האופנה של שנות ה-90, בחר עם עזיבתו להפוך את גופו למעבדת ניסויים: הוא השתיל סחוס באפו והפך אותו לרחב, העלה מסת גוף בשרירים מנופחים ועיטר את גופו בקעקועים. אם בעיצוביו לנשים ביקש מוגלר ליצור גוף פוסט-מודרני שלא בהכרח תאם את המציאות, הרי שבהופעתו החיצונית הוא ביקש ליצור מהלך דומה.
10 צפייה בגלריה
אופנה
אופנה
תצוגת הוט קוטור של מוגלר לאביב-קיץ 1997
(צילום: AP)

בכתבה שפורסמה ב-2010 בניו יורק טיימס ועסקה בשינוי החיצוני והעסקי של המעצב, הסביר מוגלר כי השינוי הפיזיולוגי שעבר הוא חלק מהחלטה להפוך את גופו למונומנט עיצובי שיהיה פרויקט חייו. "הפסקתי לעצב אופנה כי נמאס לי להיות על הברכיים ולהפוך אנשים אחרים למהממים ונפלאים", אמר, "עד אז השתמשתי באופנה כדי לבטא את עצמי בצורה מקסימלית, אבל בשלב מסוים זה לא הספיק לי והחלטתי ללכת צעד אחד קדימה".
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button