חגיגות השנה האזרחית החדשה בפתח, ואין דרך טובה יותר לקבל אותה מאשר עם יין מבעבע אלגנטי וצונן, כזה שיגרום לכם להרגיש חגיגיים גם אם אתם שותים אותו כשאתם יושבים בפיג'מה על הספה בסלון.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
מדפי האלכוהול בחנויות היין וברשתות השיווק מוצפים במבחר עצום של יינות מבעבעים, מקאווה ועד שמפניה, ולפי הנתונים שהן מספקות, במהלך השבוע האחרון של השנה האזרחית נמכרים יותר יינות מבעבעים מאשר בכל השנה יחד.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
7 צפייה בגלריה
בקבוק וכוסות של יין מבעבע
בקבוק וכוסות של יין מבעבע
משקה האלים. שמפניה
(צילום: Shutterstock)
כאמור, מבחר המבעבעים בחנויות הוא עצום, במיוחד בימים שלפני ערב השנה האזרחית החדשה, ומי שאינם שותים מבעבעים באופן קבוע עלולים למצוא את עצמם מבולבלים מול שפע הבקבוקים שממלאים את המדפים. לטובת אלו, נציין שיש כמה הבדלים עיקריים בין סוגי היינות המבעבעים השונים, המתבטאים באזורי הייצור, בזני הענבים, במשך ההתבגרות בבקבוק וכמובן בשיטת הייצור, שמשתנה מאזור לאזור. הנה הם לפניכם.
השמפניה, שנהנית מיחסי ציבור מצוינים ובצדק, היא למעשה יין מבעבע המיוצר בשיטה המסורתית של נפת היין שמאזור שמפיין שבצרפת, שם הומצא ופותח המשקה הפופולרי לפני כ-300 שנה.
והנה נתון מעניין בנוגע למשקה היוקרתי שאולי יפתיע אתכם: יינות מבעבעים שיוצרו מחוץ לחבל שמפיין אינם יכולים להיקרא שמפניה. דוגמה לכך היא תביעה שהגיש התאגיד הצרפתי - המאחד תחתיו מגדלי ענבים ויצרני יין מחבל שמפיין - נגד החברות "מי עדן" ו"מעיינות עדן" בשנת 2015. בתביעה, התאגיד הצרפתי הורה ליצרנית המים הישראלית להפסיק להשתמש במילה "שמפניה" במסגרת הסיסמה המסחרית שלה - "מי עדן - השמפניה של הטבע". הצרפתים בחבל שמפיין נחמדים עד שזה נוגע בשמפניה שלהם. האמת? צודקים.
7 צפייה בגלריה
היישר מקטלוניה. קאווה
היישר מקטלוניה. קאווה
היישר מקטלוניה. קאווה
(צילום: Shutterstock)
לעומת השמפניה, הקאווה מיוצרת ברובה בנפת היין פנדס שבקטלוניה, אף שניתן לייצר אותה גם באזורים אחרים בספרד. המשקה הפופולרי מיוצר משלושה זני ענבים מקומיים: מקבאו, שארלו ופאריידה, בעוד ששמפניה מיוצרת בדרך כלל מזני הענבים שרדונה, פינו נואר או פינו מונייה.
הבדל נוסף בין שני המבעבעים הוא משך התבגרות היין - בעוד ששמפניה בסיסית מתבגרת לפחות 15 חודשים על שמריה, קאווה מחויבת על פי חוק לזמן התבגרות של תשעה חודשים בלבד. מובן שהשוני בענבים, בשיטות הייצור ובזמן ההתבגרות משפיע גם הוא על איכות היין ועל טעמו.
7 צפייה בגלריה
בית הייצור של הלמברוסקו. אמיליה-רומאניה, צפון איטליה
בית הייצור של הלמברוסקו. אמיליה-רומאניה, צפון איטליה
בית הייצור של הלמברוסקו. אמיליה-רומאניה, צפון איטליה
(צילום: shutterstock)
בנוסף לשני אלו, כמעט בכל סופרמרקט בארץ אפשר למצוא גם את הלמברוסקו - יין מבעבע זול שחולק את שמו עם זן ענבים איטלקי, ובמקרים רבים גם מופק ממנו. מקורם של הענבים ושל היין בארבעה אזורים שונים במחוז אמיליה-רומאניה, ובאזור אחד במחוז לומברדיה שבאיטליה.
יש לציין ששיטת הייצור של הלמברוסקו אינה זהה לשיטה שבה מייצרים את יינות השמפניה והקאווה, ולכן הוא אינו מוגדר בקטגוריית המבעבעים המיוצרים בשיטה המסורתית.
"ישנן שתי שיטות מרכזיות לייצור יינות מבעבעים", מסביר היינן הראשי של יקב רמת הגולן, ויקטור שונפלד. "השיטה הראשונה היא השיטה המסורתית, כמו בנפת היין שמפיין שבצרפת, שבה היין עובר תסיסה משנית על השמרים בתוך הבקבוקים. השיטה השנייה היא שיטת שארמה (Charmat) החדשנית יותר, שבה היינות עוברים תהליך תסיסה משנית במכלים גדולים בלבד. שיטה זו מאפשרת אחידות גדולה יותר במוצר, וכמובן עלות ייצור נמוכה יותר המתבטאת במחיר היין, אולם לשיטה החדשנית יש גם חיסרון - פחות עומק בבשומת ובטעמים".
ואיך האיכות משפיעה על הטעם? "יין מבעבע באיכות גבוהה הוא לא רק יין טעים לשתייה, אלא גם נחשב ברמה המקצועית לתו תקן של איכות גבוהה במיוחד. מעטים היקבים בעולם שמצליחים לייצר יינות כאלו".
האם תהליך הפקת יין שנעשה בשיטה מסורתית, כמו שמפניה או קאווה, יקר יותר? "בהחלט. תהליך הייצור מורכב יותר ויקר משמעותית מייצור יין רגיל, מכיוון שבתהליך הייצור של יין מבעבע אנחנו בוצרים את ענבי השרדונה והפינו נואר האיכותיים ביותר. עוד הבדל משמעותי הוא שבשיטה המסורתית תהליך התבגרות היין ארוך יותר. בעוד שיין רגיל מתבגר בין חודש לשנתיים, בהתאם לאיכות היין, תהליך ההתבגרות של יין מבעבע אורך במינימום שנה, ויכול גם להגיע עד לעשר שנים. לשמור יין במשך עשור או יותר ביקב זה גם הרבה נדל"ן, וגם את זה צריך לחשב בעלות הכלכלית של המשקה בסופו של דבר".
רגע לפני שעת השי"ן, זו שבה נחלץ את הפקק מהמבעבע שלנו ונרים לחיים, הקרבנו את החך ואת הכבד כדי לעשות לכם קצת סדר בין הבועות. בחרנו 17 יינות מבעבעים נהדרים שמומלץ להתחיל איתם את השנה החדשה.
7 צפייה בגלריה
יינות מבעבעים
יינות מבעבעים
שמפניות שכדאי לכם להכיר
(צילום: יח"צ)

ברטל, ברוט רוזה

שמפניית הרוזה הקלאסית מורכבת מארבעת הזנים המקובלים במחוז שמפיין: פינו נואר, פינו מונייה, פינו בלאן ושרדונה. היין אומנם יבש, אך הצבע הוורדרד מביא איתו מגוון טעמים, פריכות ומינרליות עשירה אל מול בועות קטנות וסיומת ארוכה.
מחיר: 195 שקלים.

לנסון, ווייט לייבל

שמפניה קלאסית ומוכרת, שהענבים בה מגיעים מכמה חלקות וכרמים בשמפיין. השמפניה מבוססת על יין מבציר 2015 שהתיישן במשך ארבע שנים על השמרים, ובתווית מיוחדת זו מעורבבים גם יינות רזרב, שחלקם התיישנו עד 20 שנים, ומהווים 35% מהממסך. השמפניה בצבע קש בוהק, ניחוח של אגס, מאפים טריים, דבש ומרציפן. הטעם הוא פירותי ומינרלי. מושלמת מול מאכלים מעט חריפים.
מחיר: 229 שקלים.

פול רוז'ה, ברוט רזרב

שמפניה יבשה NV המיוצרת באחד מבתי השמפניה המסקרנים בחבל שמפיין, שהוקם ב-1849, ומשמשת כיום כשמפניה הרשמית של בית המלוכה הבריטי. השמפניה מורכבת משילוב של שרדונה, פינו נואר ופינו מונייה, והתוצאה היא יין מבעבע עדין ואלגנטי בעל סיומת פריכה וחלקה.
מחיר: 238 שקלים.

רויאנר ברוט

בית השמפניה רויאנר (Ruinart) נוסד בשנת 1729, ונחשב כיום לבית השמפניה הוותיק בצרפת ולאחד המותגים הפופולריים. מדובר במשקה אלגנטי ומאוזן באופן מושלם, המפיק ניחוח פירותי עדין כשברקע טעמי תפוח, משמש ושקדים. סיומה ארוכה ונעימה ביותר.
מחיר: 259 שקלים.
7 צפייה בגלריה
כאן מייצרים את השמפניה שלכם. חבל שמפיין, צרפת
כאן מייצרים את השמפניה שלכם. חבל שמפיין, צרפת
כאן מייצרים את השמפניה שלכם. חבל שמפיין, צרפת
(צילום: shutterstock)
פיליפונה, רויאל ריזרב ברוט
שמפניה המופקת בעיקר מזן הפינו נואר ומציעה איזון מושלם בין מבנה, חמיצות וטעמים. ואם כבר בענייני טעם אנחנו עוסקים, אז אל תתפלאו אם בעת הלגימה ממנה תרגישו טעם של לחם קלוי בשילוב חמאה, דבש ופטל אדום ונגיעות של ביסקוויטים. ואם זה נשמע לכם כמו שילוב מוזר ואולי אפילו מבהיל במידת מה, הסירו דאגה מליבכם - מדובר ביין נהדר שיכול להתמודד היטב מול עוף ונקניקים. להשיג ברשת הרמיטאז’.
מחיר: 350 שקלים.

מואט א-שנדו, ברוט אימפריאל

ייתכן, ואנחנו לא מגזימים, שמדובר בשמפניה המוכרת בעולם. שמפניית מואט א-שנדו מורכבת מזני פינו נואר, פינו מונייה ושרדונה, ונחשבת לאחד היינות הטובים ביותר בקטגוריה שנמצאת בטווח שבין איכות למחיר. היא עשירה בפרי, במינרליות ובבועות עדינות וכיפיות במיוחד.
מחיר: 280 שקלים.

ג’אקובאזי למברוסקו לבן I איטליה

יין לבן חצי יבש, המופק מענבי למברוסקו ומונטה-ריקו ומיוצר ביקב ג’אקובאזי שבלב חבל אמיליה-רומאניה בצפון איטליה. הוא מגיע בבקבוק יפהפה ומלא נצנצים, שללא ספק ישאיר רושם טוב על האורחים שלכם. היין בעל ניחוח של פירות טריים, מתיקות טובה וטעם שיורי ארוך ומתקתק. הוא מגיע גם בגרסאות של רוזה ואדום חצי יבש.
מחיר: 30 שקלים.

וילרנאו, ברוט רזרבה

קאווה אורגנית עם בועות עדינות, ניחוח פירותי וטעם חמצמץ נפלא. היא מיוצרת ביקב וילרנאו שבסנט סדורני דה אנויה, האזור היוקרתי והאיכותי ביותר לייצור קאווה בלב-ליבה של קטלוניה, ומופקת מענבי חרלו, מקבאו ופרלאדה, עוברת תסיסה שנייה בבקבוק ובהמשך מתיישנת בבקבוק במשך 19 חודשים לפחות.
עובדת בונוס: העיצוב הייחודי של הבקבוק נוצר בהשראת עבודותיו הייחודיות של האדריכל הקטלאני המפורסם אנטוני גאודי.
מחיר: 55 שקלים (אופציה נוספת: שני בקבוקים ב-100 שקלים).

פרקשנט, קורדון נגרו

אחד היינות היותר פופולריים בארץ. הוא מופק מהזנים פארלדה, מקבאו ושארל-לו, ובעל גוון צהוב, בהיר ומבריק, ניחוח פירותי מודגש של מלון ואפרסק וטעם אלגנטי וקליל.
מחיר: 59 שקלים.

דלתון, ברוט I ישראל

בשנה שעברה הפיק יקב דלתון שבגליל העליון את אחד היינות המבעבעים הטובים ביותר. אלף בקבוקים בלבד נוצרו, כולם על בסיס זן העינב פינו גרי מכרם משגב. התוצאה היא יין צלול, רך ואלגנטי במיוחד, שלא נופל מהיינות המיוצרים בחבל שמפיין. עשינו בשבילכם את העבודה ובדקנו עם אילו מאכלים הוא משתלב הכי טוב, ולאחר בדיקות מעמיקות גילינו שהוא נפלא לצד פירות ים, גבינות כחולות ופירות הדר.
מחיר: 220 שקלים.

רזיאל, רוזה I ישראל

יקב רזיאל (מבית יקב קסטל) הפיק יין מבעבע בשיטה המסורתית מענבי פינו נואר ושרדונה ומשלושה בצירים שונים. היין תסס בחביות עץ ענקיות והתבגר במשך שישה חודשים. הוא יבש מאוד ובעל גוף בינוני, כלומר מתאפיין ברמת אלכוהול שנעה סביב 12.5%-13.5%, ולכן גם מעניק תחושה מלאה יותר לעומת היינות הקלים. קשה להתעלם מהניחוח והטעם של הפירות האדומים והטוסט הטרי שמופקים ממנו, ואחרי שתסיימו כוס אחת ממנו - אין סיכוי שלא תמשיכו לסיבוב נוסף.
מחיר: 279 שקלים.

ירדן, ברוט רוזה 2016 I ישראל

אחד מהיינות הישראליים המוצלחים ביותר, המיוצר ביקב רמת הגולן משילוב של ענבי שרדונה ופינו נואר שנבצרו ברמת הגולן. מדובר ביין מאוזן מאוד, עם גיזוז בדיוק במידה הנכונה, וניחוחות של מינרליות, לחם קלוי וחמאה. הטעם עצמו מלא, עשיר, אלגנטי ומעודן עם סיומת ארוכה. אידיאלי לערב השנה החדשה ומשתלב מצוין לצד נקניקים, קוויאר וגם קינוחים.
מחיר: 150 שקלים.
7 צפייה בגלריה
יינות מבעבעים
יינות מבעבעים
(צילום: יח"צ)

כרמל, באזז, קריניאנו I ישראל

ביקב כרמל הוותיק משיקים בימים אלו את היין המוכר המיוצר בו בגוון לבן (מענבי מוסקט), וגם בגרסה הוורודה שלו (מענבי קריניאן). מדובר ביין קליל ומוגז קלות בעל מתיקות עדינה ונעימה. בשל הקלילות שלו, הוא מתאים מאוד להגשה בתחילת אירוע או קבלת פנים.
מחיר: 30 שקלים.

פרלינו, רוזה I איטליה

יין רוזה איטלקי יבש מאוד המופק מזני הענבים גלרה ופינו נואר. הפרלינו עדין מאוד, וכך גם הבועות שבו, ועם זאת הוא בעל ניחוח מודגש ומאוזן וטעמו כיפי, ואינו מאפיל על טעמים אחרים.
מחיר: 50 שקלים.

דקורדי, בורגו, סולה רוז I איטליה

יין איטלקי קליל מאוד בעל טעם פירותי וניחוח נפלא של ורדים, המיוצר ביקב דקורדי שבצפון איטליה. למרות הפירותיות שבו, הוא לא סובל ממתיקות יתר ומשתלב היטב לצד קוויאר, אבל גם לצד תותים בשמנת. להשיג ברשת בנא משקאות.
מחיר: 60 שקלים.

מיונטו, פרוסקו ברוט I איטליה

יין מבעבע המיוצר מ-100% ענבי גלרה המגיעים ממחוז ונטו שבאיטליה, המיוצר בשיטת שארמה ועובר תסיסה שנייה במכלי נירוסטה. היין מרענן, בועותיו עדינות והסיומת שלו ארוכה. סביר מאוד שכבר עם הטעימה הראשונה תצליחו לזהות את טעמי התפוח והאפרסק המודגשים, וברקע, בעדינות רבה ומבלי להשתלט, דבש מתקתק.
מחיר: 55 שקלים (אופציה נוספת: שני בקבוקים ב-100 שקלים).

פרימו V, פרוסקו I איטליה

המשקה הבא הופק בשיטת שארמה, המקובלת בייצור יינות פרוסקו, מענבי גלרה ופינו נואר שנבצרו במחוז ונטו שבצפון איטליה. התוצאה הנפלאה היא יין ורדרד וצלול, בעל בועות עדינות, מתיקות עדינה ולא מכבידה וניחוח של פרחים ופירות אביביים.
מחיר: 59 שקלים.

ברטנורא, פרוסקו, רוזה I איטליה

מבעבע נוסף שמגיע אלינו ממחוז ונטו האיטלקי, ומופק אף משילוב של ענבי גלרה ופינו נואר. לעומת הפרימו, הברטנורא הוא יין יבש, עדין ורענן, ובעל ניחוח שמזכיר תותים טריים.
מחיר: 85 שקלים.
7 צפייה בגלריה
יינות מבעבעים
יינות מבעבעים
(צילום: יח"צ)