אחת המצוות הידועות בסדר פסח, ובואו נודה גם מהמהנות שביניהן, היא שתיית ארבע כוסות יין. ההסבר הנפוץ לארבע הכוסות הוא שהן מכוונות כנגד ארבע לשונות גאולת ישראל. השנה יהיה לדבר משמעות מיוחדת, כשכולנו נקווה כי גאולת ישראל תתבטא בשחרורם של השבויים והחטופים והפיכתם לבני חורין.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עוד כתבות למנויים:
לקראת הסדר, וכדי שתוכלו להצטייד ביין האיכותי והמתאים ביותר עבורכם, בחנתי את מיטב המשקאות שנמצאים על המדפים השנה ומתוכם הרכבתי את רשימת הבקבוקים המומלצים לחג: החל מהפשוטים והשווים ב-35 שקלים ועד לגרסאות היוקרתיות שמתומחרות ב-449 שקלים. מיין לבן קליל, דרך רוזה מרענן ועד לקברנה כהה ועוצמתי. מתוך רשימה עצומה של יותר מ-1,200 יינות נבחרו 21 הבקבוקים המוצלחים ביותר שתרצו לשתות (לפחות) ארבע כוסות מהם.
מבחינת הכמויות, בשולחן הסדר מומלץ בקבוק אחד לכל חמישה מבוגרים. ומה אם לא כל האורחים שותים? לא נורא, יישאר לכם מספיק יין גם לפיקניק של יום העצמאות...
4 צפייה בגלריה
כוס יין
כוס יין
זה לא סדר פסח בלי יין טוב
(צילום: shutterstock)

כרמל, סלקטד, קברנה סוביניון-מרלו 2023

היקב הוותיק ביותר בישראל משיק שלושה יינות לקראת חג הפסח: בסדרה הגבוהה-גבוהה אפשר למצוא את "קריניאן נחל תנינים 2021", עבור אלו המחפשים אחר יין כבד, עשיר, מלא וגדוש בטעמים ותבלינים אקזוטיים (120 שקל). בסדרת האמצע של היקב, "פרייבט קולקשן", ניתן למצוא רוזה יבש, קליל, כיפי ועשיר בטעמי פטל ואוכמניות (45 שקל), ובסדרה העממית, "סלקטד", מוצע קברנה סוביניון-מרלו נעים ולא מחייב. מה שמכונה יין צעיר, מרענן ולשתייה מיידית, ומתאים מאוד גם לאלו שמתחילים את דרכם בעולם היין - 35 שקל.

תבור, רוזה, ברברה 2022

יקב תבור משיק לכבוד חג הפסח שלושה יינות במחיר שווה לכל נפש. יין לבן מזן שנין בלאן ומבציר 2023 הוא תענוג אמיתי. התחושה בעת השתייה היא של משחק בפה בין לימוניות לדבש, ובהמשך עולה חמיצות של ארטיק לימון. היין האדום הוא קברנה סוביניון 2018, פינג-פונג בין תבליני מזרח ומערב וברקע טעמי וניל וקרמל המגיעים מהחבית. הרוזה מזן הברברה 2022 יוצר חיוך של רעננות לאחר הלגימה הראשונה, ומעלה רובד טעמים עדינים, מתקתקים ומינרליים, שעושים נעים. כל שלושת היינות נמכרים במחיר זהה: 59.90 שקל.

ירושלים, SBL סוביניון בלאן 2023

אין יקב בישראל שמייצר כל כך הרבה סוגים של יינות איכותיים ובמחיר כה משתלם כמו יקב ירושלים. היינן הוותיק ליאור לקסר ייצר השנה שני יינות יוצאי דופן ברמתם. האדום הוא פטיט סירה "וינדמיל פרוג'קט" בציר 2020 מסדרת הפרימיום של היקב, ושווה ערך באיכותו למיטב יינות העילית בארץ. היין הזה נהנה מגודש של טעמי פירות יער, קפה וקרמל (130 שקל). הסוביניון בלאן של היקב הוא מציאה משתלמת עם בשומת של פסיפלורה ודשא קצוץ - מהריח הזה אפשר היה לייצר בושם מתנה לחג. מומלץ לפתיחת ארוחת הסדר. 65 שקל.

טפרברג, אסנס, שרדונה 2022

זה שנים שיקב טפרברג יוצר מחוות לתרבות הישראלית, כאשר בעבר יצר שיתוף פעולה עם האופרה הישראלית, והשנה התחבר לאמן הגרפיטי "Dede" עת הפיק יין ישראלי שורשי – מזן הדבוקי – שהותאם לתוויות הפלסטרים שיצר האמן הישראלי המצליח. היין הספציפי יוצר במהדורה מוגבלת ולמעשה הוא כבר כמעט סולד אאוט, אבל כן כדאי לחפש לקראת החג אחר השרדונה בסדרת "אסנס" של היקב. הענבים משני אזורים בהרי יהודה ועמק האלה יוצרים יין עם בשומת טרופית, פה קטיפתי וסיומת מלאת חמאה. יין מעודן, המשתלב נהדר לצד דגים בתנור. 69 שקל.

לובטלי, סלנטו, פרימיטיבו 2022

הישר ממחוז פוליה בדרום איטליה מגיע לארץ יין כשר לפסח המופק מזן הפרימיטיבו האיטלקי (בארצות הברית אותו זן מכונה זינפנדל). זהו יין אדום עז, מתאים מאוד לחך הישראלי, או עבור התרים אחר טעמים מפולפלים ועשירים. צבעו אדום עז ממרבית יינות ישראל, והבשומת פירותית ועשירה דובדבן, שזיפים, וברקע ציפורן, וניל וקרמל. יין נעים מאוד, קטיפתי, ובהחלט ישתלב עם צלי הבשר של ארוחת החג. 69 שקל.

לה פורה בלאנש, תלפיות 2022

ביקב לה פורה בלאנש מצליחים לייצר יינות איכותיים באופן מדויק, נקי אך מתוחכם. היינות עשירים במגוון רבדים, ובהחלט אפשר לחוש שהם מופקים ביד אמן. השנה השיק היקב שני יינות נהדרים: "דביר אסטייט בלנד" עשיר בקברנה, שיראז ומרלו, מרוכז ועפצני, ומומלץ ליישנו שנים קדימה (129 שקל); והיין "תלפיות" האדום, המבוסס על ענבי מרסלאן, הוא תענוג מרוכז, אקזוטי ועשיר. שווה כל לגימה. 79 שקל.

רקנאטי, פרנץ' בלנד 2023

מדי שנה מביא יקב רקנאטי הפתעות חדשות, אם זה זנים פחות מוכרים, שיטות ייצור יין מתקדמות וטעמים פחות מוכרים שעושים חשק לעוד לגימה. לקראת הפסח, היקב השיק מרסלאן 2020 – זן אדום עשיר, קשוח, עשוי בצורה מוקפדת, לאלו שמחפשים אחר הכבד והרציני כמשקה המרכזי בארוחת החג (129 שקל). אולם דווקא הפרנץ' בלנד הקליל, על טוהרת שלושה זנים לבנים, ממלא את הפה בפריכות ועונג ומותיר מצרף של פירות טרופיים, שזיף צהוב וסיומת ארוכה ונעימה שתלווה את כל ההגדה – מומלץ מאוד. 80 שקל.

ויתקין, מסע ישראלי לבן 2022

יקב ויתקין ידוע ביכולת המופלאה שלו לייצר יין מגפנים המשתלבים באקלים הים-תיכוני. בסדרת "מסע ישראלי לבן" השכילו לשלב בין חמישה זני ענבים לבנים: גרנאש לבן, רוסאן, ויונייה, קולומבר ומעט גוורצטרמינר, וליצור מהם את אחד היינות הלבנים המשובחים בארץ. זהו יין בושמתי, מלא רעננות ומורכבות, עם שלד נפלא של מינרליות וטעמי פירות הדר, תפוחים ירוקים ומעט פרחוניות. מושלם לקבלת האורחים ולזמן קריאת ההגדה. 80 שקל.

בנימינה, פרפום דה בנימינה 2020

סדרת אבני החושן של יקב בנימינה כבר התפרסמה כאחת מן הסדרות המשובחות ביותר שקיימות בארץ, והשנה גם הושק ה"תרשיש" המבוסס קברנה סוביניון 2020 – מן התצורות הטובות ביותר שנעשו בישראל לזן זה, ובטח שביחס למחיר (95 שקל). אולם אם רציתם להביא יין מתנה לאורחים, או אפילו ללגום מאחד מיינות הרוזה הטובים ביותר שהופקו בארץ, אל תפספסו את הפרפום, שמגיע במארז יפה ומעניק עדינות, טעם ובשומת, כאילו אתם רצים בלב שדה אפרסקים בשיא פריחתו. 89 שקל.

נטופה, לאטור צהוב 2023

גם השנה יקב נטופה משיק יין אדום עשיר, בומבסטי ומלא נוכחות, "תל קאסר" מבציר 2021. זהו יין המורכב משני זנים קשוחים, גרנאש וסירה, והתוצאה היא יין מלא בשומת ריבתית ומפולפלת, וברקע טעמים מעודנים של פירות אדומים. היין הלבן השנה הוא מעדן לכל חך, "לאטור צהוב" מורכב מהזנים רוסאן ושנין בלאן, ומערבב בפה טעמי דבש ולימוניות מבוססת תפוח ירוק. חיפשתם משהו למנת העוף או לצד הסלטים לתחילת הארוחה – זה היין המושלם. 90 שקל.

טוליפ, אספרו, רוזה 2023

שלושה יינות מחממי לב הושקו השנה ביקב טוליפ לקראת חג הפסח: מאיה גרנאש לבן 2023. חשוב לציין כי היקב מייצר זן זה בפעם הראשונה, אך עושה זאת במקצועיות, וניתן להתענג על בושמי פרחים לבנים ומרמזי תפוח ירוק ומשמש (90 שקל). יין הסירה האדום בסדרת רזרב 2022 מתובל מאוד ועשיר (129 שקל). הרוזה שייצר השנה יקב טוליפ הוא סוג של פופ-אפ, רוזה יוצא דופן מהזנים מלבק וברברה, מלא ברעננות, צבעוניות פירותית וטריות בכל לגימה. 90 שקל.

בת שלמה, רוזה 2023

יקב בת שלמה פחות מוכר בכל בית בישראל, אבל בקרב אנשי תעשיית היין זכה כבר מזמן לשבחים בשל המקצועיות הרבה, העדינות באופי היינות וצורת הפקה סופר-אלגנטית. לקראת החג, היקב משיק "סוביניון בלאן 2023" שמוקדש לזכר אביב ברעם ז"ל, חבר כיתת הכוננות בכפר עזה שנפל בשבעה באוקטובר. יין באיכות אדירה ומלא בעשבוניות טרופית (99 שקל). לצידו מושק השנה גם הרוזה 2023, עשיר בבשומת פרחונית עדינה, פה מרענן וסיומת ארוכה ומלטפת מאוד. 99 שקל.

לה שאבליזיין, איקואנה 2023

אם אתם לא נוסעים לחו"ל בפסח הקרוב, אבל רוצים להרגיש צרפת, אסור לוותר על יין מנפת שאבלי שבצפון מחוז בורגון שבצרפת. היין המבוסס על זן השרדונה מינרלי מאוד באף, עם בשומת של פירות ופרחים, ואילו הפה מותיר אותנו עם טעם אלגנטי, מתוחכם, רעננות, חמיצות מרעננת, תבלינים עדינים, וניל וקרמל וסיומת ארוכה ומענגת. היין כשר לפסח, ובהחלט מעניק תמורה מלאה למחיר. 99 שקל.

פלדשטיין, אדום, גילגמש 2020

היקב של אבי פלדשטיין נחשב לאחד מן האמיצים ביותר בארץ, בשל התעוזה להתנסות בזנים מיוחדים, צורת העשייה המתקדמת והחשיבה הפילוסופית על עתיד תעשיית היין בארץ. לקראת חג הפסח, פלדשטיין משיק יין לבן מזן הדבוקי, שגדל בעבר הרחוק בארץ ישראל. התוצאה היא טעם נרכש, אך כזה היושב בצורה כה מאוזנת על הלשון ויכול לשמש כארוחה בפני עצמה (110 שקל). היין האדום, שמורכב מלא פחות משישה זנים, נוטה להביא את הרוח של בורדו לארץ, ועם זאת נותן טוויסט של אותנטיות מקומית ואיזה שפיץ מתחכם לקראת הסוף. 120 שקל.

ננה, טרה קוטה, שרדונה 2023

הכרמים של יקב ננה הנטועים באפיק העליון של נחל צין במצפה רמון מעניקים לתוצרי היקב אקלים מיוחד, ויינותיו זוכים לאיכות יוצאת דופן המבדילה אותם משאר היינות המופקים בארץ. ביין האדום "קסיופיאה" מבציר 2022 אפשר לזהות שלושה זנים אדומים כבדים, אך היין עצמו נגיש, נעים, קטיפתי וראוי לכל לגימה (130 שקל). היין הלבן מזן שרדונה מפתיע מאוד, מכיוון שהוא קליל לשתייה, ללא טעמי חבית, נהנה מחמיצות מושלמת ואיזון שישתלב מעולה עם החריימה, גפילטע פיש או הפשטידה שמביאה הדודה. 120 שקל.

דלתון, פאמילי קולקשן, קברנה פרנק 2024

יקב דלתון בימים אלו הוא בגדר בסיס צבאי. ממטרי טילים מהצפון פגעו כבר בכרמים, וגם היקב עצמו טווח לא אחת. יחד עם זאת, הייננים והצוות המקצועי של היקב מצליחים להגיע מדי יום, עושים את עבודתם במסירות וממשיכים להפיק את מיטב היינות שדלתון יודע לייצר – ועל כך מילה אחת, שאפו. יין הקברנה פרנק בסדרת פאמילי קולקשן הוא עבודת אמן לזן, ונראה כי נעשה מתוך מסירות ואהבה. קשת של טעמים עשירים, מפירות יער, דרך תבלינים ירוקים, ניחוחות מרעננים של מנטה וסיומת מתוקה עדינה ומפולפלת. חוויה חדשה בכל לגימה, מה שבהחלט ינציח את היין לפנתיאון הקברנה פרנק הישראלי. 120 שקל.

יתיר, חלוץ, קברנה פרנק 2020

יקב יתיר מיתג את עצמו מחדש בשנה החולפת עם מגוון סדרות חדשות, והתוצאה היא יין עילית המכונה "בצל העלווה" מבציר 2020 המופק מארבעה זנים. היין מציע עושר גדוש של פירות שחורים, לצד בשומות מן המזרח ורמזים לבשר מעושן (190 שקל). סדרה נוספת שהושקה ביקב היא סדרת "חלוץ", וברשימה זו הקברנה פרנק הוא עילוי. סלט פירות טריים ובשלים, לצד ירקרקות של פלפל בהיר, מותירים אותנו עם יין מלא רעננות, חדות ובעיקר אלגנטיות נעימה בכל לגימה. 130 שקל.

קסטל, פטי קסטל 2022

יקב קסטל נכנס מזמן לרשימת הפסגה של עילית היקבים הישראליים בזכות מסורת ייצור אלגנטית, נקייה ומדויקת. מתחת לסדרת ה"גראן ואן" היוקרתית של היקב נמצאת סדרת ה"פטי קסטל", שתמיד מעניקה תמורה מעולה למחיר. היין מורכב מחמישה זנים: מרלו, מלבק, קברנה סוביניון, קברנה פרנק ופטי ורדו – וזה בעצם ללגום יין כפי שהוא מיוצר במיטב הטירות הצרפתיות בבורדו: בשומת פירות אדומים, רמזים לאניס ולטבק, רובדי מורכבות ויכולת בגרות והבשלה רבת שנים. 139 שקל.

פסגות, פיק 2022

יקב פסגות החליט להתפרע ולצאת מהקופסה השנה והשיק שלושה יינות שונים, משונים ואיכותיים: "רוזי 2022" הוא יין רוזה פראי שיוצר בבעבוע טבעי – לאמיצים שאוהבים להתנסות בשונה, אך מיוחד וטעים (95 שקל). הקברנה סוביניון 2022 שהוציא היקב השנה הוא מן המשובחים ביותר שייצר, ובהחלט ראוי למדף אותו לעוד שנים ארוכות (100 שקל). יין "פיק" של היקב המופק מפטיט סירה ופטי ורדו משויך ומתאים לסדרת עילית – עשיר, אלגנטי, מלא צבע ומרובד שכבות. הטעם נותר הרבה זמן על הלשון, ורק עושה חשק לעוד לגימה. 150 שקל.

נוה, אדום 2019

יקב שאטו גולן מצפון הארץ יצר לאחרונה יקב-בת כשר בשם "נוה", שאיכות תפוקתו מצוינת וזהה לזו של היקב הוותיק. היקב מייצר כרגע שני יינות: לבן ואדום. נוה לבן מיוצר מסוביניון בלאן והוא אחד היינות היותר רכים, עדינים ונקיים שתטעמו אי פעם בארץ (179 שקל). נוה אדום נכנס לליגה הגבוהה ביותר של אדומים בארץ, שלמות ואיזון של וניל ועישון קליל, וברקע מנעד עצום של פירות אדומים הנמסים בכל לגימה. 179 שקל.

חברון, ארמגדון 2017

יקב חברון שונה בנוף הישראלי מכיוון שכרמיו ממוקמים בהרי יהודה, בגובה של אלף מטרים, ונהנים מבריזה מהחוף וצחיחות מן הנגב. עם אקלים כה יוצא דופן, היקב מייצר יינות שונים מכל מה שמיוצר בארץ, טעמים ובשומות שטרם הכרנו. תוך שילוב של זנים מסורתיים, כמו קברנה סוביניון, מרלו וסירה, נוצר יין מלא, גדוש, מלא עומק, כשהאף עשיר בבשומת של דומדמניות שחורות ושוקולד, והפה עפצני, רציני וטעמיו נותרים לאורך זמן. כדאי לפתוח את היין בתחילת קריאת ההגדה – כדי שינשום עמוק. לא זול, אבל בהחלט מיוחד. 449 שקל.