אזור הנגב מתחבר לרובנו עם נופים מדבריים מהפנטים ואוויר נקי, אך יש עוד דבר שאזור הנגב עמוס בו: יקבים. 40 כאלו פועלים באזור, מהגדולים והמסחריים ועד לבוטיקים ולביתיים. בכולם תוכלו להשיק כוסית יין מול הנוף המרגיע של המדבר. לקראת הטיול הבא שלכם בדרום, בחרנו את 11 היקבים המומלצים ביותר באזור.
עוד כתבות למנויים:
ב-1996 רכשו סיגלית ואסף גלאי נחלה מוזנחת ומלאת קוצים, שאיש לא התגורר בה שנים. בעמל רב, בנחישות ובסבלנות הנחלה החלה לפרוח ולשגשג. בשנת 2000 ניטע הכרם, הראשון בצפון הנגב המערבי, על הנחלה צמוד לבית המגורים. יקב הבוטיק המשפחתי נוסד שנתיים מאוחר יותר. ביקב מיוצרים מדי שנה, בקפידה רבה ובמגע אישי, אלפים בודדים של בקבוקי יין איכותי וייחודי. הייצור נעשה תוך פיקוח הדוק על כל השלבים - החל מטיפול בגפנים שבכרם, דרך בציר ידני ועד לתהליכי ייצור היין ולהגעתו ללקוחות.
10 צפייה בגלריה
יקב גלאי
יקב גלאי
אסף גלאי מ''יקב גלאי''. יינות מענבים אדומים בלבד
(צילום: טל צירקמן)
ענבי היין מגיעים מחלקות כרם במשק עצמו, ובשנתיים האחרונות גם מחלקות כרם באזור מצפה רמון המדברי, בשיתוף פעולה עם כורמי האזור. האקלים בנגב היבש יחסית מיטיב עם הגפנים - קר מאוד בחורף, ובזמן ההבשלה בקיץ קיים הבדל טמפרטורה ניכר בין היום והלילה, דבר שתורם לאיכות גבוהה של פרי, להבשלה אופטימלית ולביטוי האופי הייחודי של החלקה ואזור בית הגידול.
החל מהבציר הראשון בשנת 2002, היקב ייצר יינות מענבים אדומים בלבד, לרוב ממסכים ממגוון הזנים מרלו, מרסלאן, סירה, קברנה-סוביניון וקברנה-פרנק. בשנת 2015 החל גם ייצור ייחודי של יין לבן המופק דווקא מהענבים האדומים-שחורים, ובשנת 2016 החל ייצור של יין סמוק – הרוזה. בנוסף, מיוצר גם יין קינוח ייחודי בסגנון פורט.
10 צפייה בגלריה
יקב גלאי
יקב גלאי
יקב גלאי. יש גם יין קינוח
(צילום: מאור אחרק)
ביקב ובכרם נערכים מפגשים, סיורים חופשיים וגם מודרכים, טעימות יין בליווי הסברים לצד גבינות ומטעמים, כמו גם בילוי חופשי להנאת האורחים ואירועים מיוחדים. שעות הפתיחה משתנות בהתאם לעונה, למצב הביטחוני, למזג האוויר ולפעילויות השונות ביקב.
ימים ושעות פעילות: שני עד חמישי בתיאום מראש, ימי שישי 16:00-11:00, ימי שבת 11:00-17:00
מחיר: אמצע שבוע - 150 שקל לאדם, רק טעימות יין בליווי הסברים - 99 שקל לאדם. סופי שבוע - 165 שקל לאדם, כולל טעימות יין, אוכל לפי בחירה וסיור.
להזמנות: אסף גלאי - 054-2166321
מרכז המבקרים של יקב יתיר מאפשר לכל אחד לגלות את עולם היין העשיר של היקב, להכיר את ההיסטוריה המרתקת של המקום ולהרגיש את החיבור למדבר. במרכז המבקרים נערכים סיורים וטעימות של מיטב יינות יתיר.
ליקב יתיר, השוכן למרגלות המצודה הקדומה בתל ערד, מרכז מבקרים חדשני המותאם לרוח המותג. המרכז ממוקם למרגלות המצודה בתל ערד היהודאית, מרחק עשר דקות מהכרמים הממוקמים ביער יתיר, בלב אזור התיירות של יער יתיר וסמוך לאתרים תיירותיים נוספים כגון רובע האומנים בערד, אתר סוסיא, מצדה וים המלח. ליער יתיר שבדרום הרי יהודה היסטוריה עשירה של ייצור יין - מדובר באחד האזורים המשובחים לגידול גפן, שקיים תעשיית יין ענפה ומפותחת עוד בימי קדם לפני 2,800 שנה. החקלאים שחיו בתקופה שבין חורבן הבית השני לראשית התקופה המוסלמית התפרנסו בעיקר מגידול ענבים וזיתים, וייצאו את התוצרת למצרים, לרומא וגם לרחבי ישראל.
10 צפייה בגלריה
יקב יתיר
יקב יתיר
יקב יתיר. למרגלות מצודה קדומה
(צילום: דוד סילברמן)
אחת ממטרותיו של יקב יתיר היא להדגיש את הייחודיות הטמונה ביינות המיוצרים תוך שימוש בטכנולוגיה ובציוד עדכניים, וכמובן בכרמים האיכותיים הנטועים באדמת גיר באזור גידול מהמרתקים בארץ. מרכז המבקרים של יקב יתיר מציע חוויה המשלבת חשיפה לעולם היין של היקב, להיסטוריה ולנוף המדברי.
שעות פעילות של מרכז המבקרים: א'-ה' 16:00-10:00, ו' 13:00-10:00, הסיורים מתקיימים בשעות: 10:00, 12:00 ו-14:00
מחיר: טעימה בסיסית, טעימה מודרכת של שלושה סוגי יינות לבחירה - 70 שקל, סיור מורחב - סיור מודרך הכולל ביקור וצפייה בתהליכי הכנת היין וטעימה מודרכת של 5 סוגי יינות עם פלטת גבינות - 150 שקל לאדם.
לתיאום ולמידע נוסף: שירי- 0545831840, סמדר- 0546458871.
10 צפייה בגלריה
מרכז המבקרים של יקב יתיר
מרכז המבקרים של יקב יתיר
מרכז המבקרים של יקב יתיר
(צילום: דוד סילברמן)
מרכז המבקרים של יקב הבוטיק לה פורה בלאנש, הממוקם במושב מצדות יהודה בבית יתיר, הפך בשנתיים האחרונות לנקודת ביקור פופולארית לחובבי היין. מרכז המבקרים צופה אל נוף פנורמי מרהיב של יער יתיר, והמבקרים יכולים ליהנות ממספר אופציות ביקור.
את היינות של היקב יוצר היינן ברונו דרמון, בעל למעלה מ-30 שנות ניסיון כיינן בינלאומי, לצידו של מנכ"ל היקב, יעקב בריס, שגדל במשפחה של מגדלי יין ומייצריו. היקב החל לשווק את יינותיו בפברואר 2020, אז ייצר 15 אלף בקבוקים, והשנה כבר הגיע לייצור של 60 אלף בקבוקים. אופציה נחמדה היא להגיע בימי שישי, ולשבת לצפות עם כוס יין ביד בנוף הקסום של יער יתיר.
10 צפייה בגלריה
מרכז המבקרים של יקב לה פורה בלאנש
מרכז המבקרים של יקב לה פורה בלאנש
צופה אל נוף מרהיב. לה פורה בלאנש
(צילום: אנטולי קרינצקי)
מחיר: ביקור טעימות יין של 4-3 סוגי יינות: 50 שקל לאדם, בתוספת פלטת גבינות, לחמים ומתבלים - 95 שקל לאדם. ארוחת בוקר + טעימות של כ-4-3 סוגי יין בליווי פלטת גבינות, קיש וסלט - 120 שקל (מומלץ לתאם מראש).
לפרטים והזמנות: 058-6619897.
בועז ורינה עלו ארצה בשנת 1996 מדרום אפריקה, וכיום מתגוררים בבאר מילכה שברמת הנגב. הם נטעו כרמים בשנת 2012, ובשנת 2016 כבר חגגו בציר ראשון. בעקבות חזון לנטיעת כרם בריא, משנת 2021 הכרם מטופל בסגנון ביו-דינמי. במקביל לגידול גפנים, הזוג מפיק שמנים אתריים מעשבים, כמענה לצורך להשלים את הפארמה המסחרית בתרופות טבעיות ומסורתיות.
תנאי הגידול הייחודיים במדבר כוללים שמש קיצונית, וגורמים לעלייה מוקדמת של הסוכרים. כדי להאריך את משך הבשלת הענבים, הם משתמשים בשיטה חדשנית של הדליה בשתי קומות. חשוב לציין כי משנת 2022 בועז ורינה מייצרים יין טבעי, ללא תוספות כלל.
למי שמעוניין, במקום קיים צימר, ומועברים סיורים על תעשיית היין המדברית ושמנים אתריים מעשבי תיבול.
ביקורים בתיאום מראש.
לפרטים נוספים: אתר האינטרנט של משק דרייר או בטלפון: 054-7749323.
יקב שדה בוקר הוקם בשנת 1999 בקיבוץ שדה בוקר, ומייצר יין מענבים שנרכשים ממצפה רמון ומרמת הנגב. היקב ממוקם בקרבת צריף בן גוריון, וצמוד למלון היוקרה קדמא. צבי רמק, יינן היקב, עלה לישראל מקליפורניה בשנת 1980 לאחר שסיים תואר ראשון באגרונומיה, והתיישב בקיבוץ שדה בוקר יחד עם גרעין העולים שלו עקב תפיסה ציונית. בשנת 1995 החליט צבי להרחיב את הידע המקצועי לייננות, וטס יחד עם משפחתו לנאפה ואלי בקליפורניה, שם התמקצע בהכנת יין. היקב הוא אחד היקבים הראשונים בישראל שעברו לכשרות בפיקוח רבני צהר.
10 צפייה בגלריה
יקב שדה בוקר
יקב שדה בוקר
יינות משלל ענבים. יקב שדה בוקר
(צילום: צבי רמק)
היקב מייצר יינות מענבים מהנגב מהזנים מלבק, מרלו, שיראז, פטי ורדו וקברנה סוביניון. בנוסף לטעימות יין, במקום קיימים גם בית קפה וחנות לתוצרת מקומית, הכוללת יינות מיקבים אחרים מהנגב, שמן זית מזיתים שגדלים בקיבוץ ומוצרי מזון. מסביב ליקב ישנם מגוון מסלולי טיול.
שעות פתיחה: א'-ה' 16:00-9:00, ו' 14:00-9:00, ש', 16:00-10:00 (אין צורך לתאם ביקור, למעט קבוצות. מומלץ לוודא טלפונית שהמקום פתוח)
לפרטים נוספים: צבי רמק, 050-7579212
בשנת 1984 הגיעו יהודה וצביה פרידמן, זוג צעיר עם ילדה קטנה, למושב צופר שבערבה. החלום להיות חקלאים בישראל קרם עור וגידים, והם הקימו את המשק המשפחתי במושב. לאורך השנים גידלו שלל יבולים שונים שנמכרו בארץ ובחו"ל. בשנת 2014 החליטו להגשים חלום נוסף ולפתוח יקב משפחתי קטן.
הבציר הראשון ב-2015 סימל את תחילת הדרך בעולם היין, שנושא בתוכו התחדשות ועבודת כפיים, והפך לחלק בלתי נפרד מהוויי המשפחה. ענבי היקב מגיעים מאזור מישור הרוחות שבמצפה רמון, בגובה 760 מטרים מעל פני הים - זאת על מנת לייצר יין מדברי ייחודי.
10 צפייה בגלריה
יקב מואה
יקב מואה
יקב מואה. יין מדברי ייחודי
(צילום: אריאל ב. גולד)
עוד בימים ששימשה דרך הבשמים להובלת מוצרי מותרות מחצי האי ערב ועד חופי הים התיכון, התגלו יתרונות ארץ המדבר לגידול ענבים ולייצור יינות איכות. השמש החזקה המאפיינת את האזור, הפרשי הטמפרטורה החדים בין היום ללילה, אדמת הלס והאקלים היבש, כל אלו נותנים לענבי היין את ייחודם המדברי.
במרכז המבקרים אפשר לטעום את יינות היקב, לטעום גבינות נגביות ולאכול תוצרת חקלאית טרייה מהמשקים בסביבה. ניתן לערוך ביקב אירועים פרטיים ואירועי חברה. בימי חמישי ושישי מתקיים ביקב שוק איכרים.
שעות פתיחה: א'-ה', ש' 17:00-11:00, ו' 17:00-10:00 (צריך להזמין מקום).
לפרטים נוספים: יהודה, 052-3666095.
היקב הוקם בשנת 2012, ומקפיד על מינימום התערבות בתהליך עשיית היין. עיקר המאמץ מושקע בהליכים פיזיים כמו קירור, השריות ארוכות וערבובים. ליקב הבוטיק יש את היכולת לרכז מאמץ ותשומת לב מרבית לכל זן ענבים, ולכל אצוות בציר בנפרד.
היקב עושה שימוש בענבי כרמים במדבר, בעיקר מאזור מצפה רמון, בגובה 800 מטרים מעל לפני הים. התנאים הייחודיים של האזור כוללים את היובש המוחלט במדבר מחד, ואת משטר ההשקיה המוקפד מאידך. ההבדלים החדים בטמפרטורת בין היום והלילה ובין החורף והקיץ, קרינת השמש הקיצונית, המינרליות של אדמת הלס וסלעי הגיר ומשטר הריסוסים הדליל שומרים על רעננותו ועל מורכבותו הטבעית של העינב, ובאים לידי ביטוי באיכות היין.
היקב כשר למהדרין, וניתן לעשות סיור ביקב וטעימות יין, כאשר בקרבת היקב בערד ישנם מסלולי רכיבה, טיול ואטרקציות מדבריות.
שעות פתיחה: 15:00-9:00, בתיאום מראש.
פרטים נוספים: 054-4232425.
היקב בחוות צל מדבר מנוהל על ידי בעל החווה זיו ספקטור והיינן המנוסה אילן טיפטי. זהו יקב בוטיק ביתי, המחדש מסורת עתיקת יומין של ייצור יין מענבים הגדלים בוואדיות ובטראסות של הר הנגב. בחווה מקפידים על חוויה מדברית אותנטית ופשוטה.
החוות באזור מגדלות ענבי יין בהתבסס על חקלאות מתקדמת הנשענת על הטראסות העתיקות של הנבּטים. הנוודים מצאו הזדמנות להתיישבות קבע בחוות קטנות בערוצי הנחלים של הר הנגב הגבוה, וניצלו את הידע באגירת מי הגשמים והשיטפונות כדי לפתח חקלאות משגשגת ולגדל כרמים של ענבי יין משובחים. יקב הבוטיק הביתי מייצר כאלפיים בקבוקים בכל בציר.
10 צפייה בגלריה
יקב נבאטו
יקב נבאטו
יקב נבאטו. נקודת יציאה מושלמת לטיולים באזור
(צילום: חוות צל מדבר)
למי שמעוניין לבקר, היקב ממוקם בחוות צל מדבר על מצוק מכתש רמון, שמורת הטבע הגדולה בישראל. המיקום הוא נקודת יציאה מושלמת כדי לחקור את שבילי המדבר או לבלות במצפה רמון עצמה. בחווה קיימים מתקנים וחוויות שמחברות למדבר - בקתות נוודים ממוזגות בבנייה אקולוגית ייחודית מדברית, גלריית אבן, טראסות נוף, פינות מדורה, אוהל בדואי, סטודיו לסדנאות וריטריטים, תצפיות כוכבים, בר ושירותי קייטרינג.
תהליך עשיית היין נעשה לפי ההלכה אך ללא השגחה, ואין תעודת כשרות.
ניתן לערוך במקום סדנאות יין, אירועים פרטיים, אירועי חברות, ריטריטים, כנסים וסדנאות מנהלים. כל הפעילויות והביקורים בתיאום מראש בלבד.
לפרטים נוספים: 054-6277411
גל ורוני תושיה הקימו את המשק החקלאי-חינוכי בשנת 2012, בלב המדבר בין דיונות החול שעל גבול מצרים, וגרים עם ארבעת ילדיהם במושב באר מילכה. בשנת 2020 הוקם היקב שבו יוצרו בשנה האחרונה כ-8,000 בקבוקי תירוש ויין.
במשק נטועים כ-31 דונם של ענבי יין קברנה סוביניון, פטיט סירה, פטי ורדו, שנין בלאן, אליקנט בושה ומוסקט המבורגי, המגודלים על פי המסורת הנבּטית ונבצרים באופן ידני בלילה. כמו כן ישנם גם ענבי מאכל ודונמים רבים של עצי זית, מטעים ופרדסים של גידולים חקלאיים מגוונים.
10 צפייה בגלריה
קברנה בבוחל
קברנה בבוחל
31 דונם של ענבים
(צילום: גל תושיה)
במשק ניתן לערוך סיור מודרך הכולל את סיפורו ההיסטורי והגיאוגרפי המיוחד של האזור, בשילוב עם הסיפור האישי והמרתק של רוני וגל על הדרך שעשו מהופעות במועדוני תל אביב וברלין ועד להקמת המשק במדבר.
בסיור עוברים בין הגידולים המגוונים בחווה, טועמים מפירות העונה, שומעים הסברים על תהליך הגידול האורגני באזור מדברי, חקלאות עברית-מדברית בת קיימא, והשילוב בין עבודת האדמה ורוח האדם. כמו כן קיימים במקום גם סיור וסדנת טעימות יין המלווים בגבינות ובלחם מקומי כאופציה, שבהם לומדים על תהליך הכנת היין ועל ההבדלים בין היינות השונים.
שעות פתיחה: א'-ה' 17:00-9:00, ו' 12:00-9:00 (בתיאום מראש)
לפרטים נוספים: רוני 052-8977520, גל 050-8666323

חוות משכית

החווה של אורן ושרון פלד היא חווה תיירותית-חקלאית הממוקמת בנחל צין העליון ומהווה חלק מפרויקט "שפת מדבר" - מתחמים תיירותיים באזור מצפה רמון. החווה הוקמה בשנת 2013 על שרידי חווה נבטית עתיקה, והיא כוללת כרם זיתים, כרם ענבי יין, בוסתן עצי פרי נשירים, חלקת ירקות אורגניים וחלקה ניסיונית של ינבוט אריזונה.
10 צפייה בגלריה
חוות משכית
חוות משכית
חוות משכית. המקום כולל גם אתר קמפינג
(צילום: חוות משכית)
בחוות משכית נטועים כ-30 דונם של ענבי סוביניון בלאן, סירה, פרנץ' קולומבר ושנין בלאן, שמהם מכינים אלפי בקבוקי יין. ניתן לקיים במקום בתיאום מראש טעימות יין וטעימות מודרכות של שמני זית.
בחווה אתר קמפינג הכולל אוהלי דום סגורים ומחוממים וסוכות להקמת אוהלי קמפינג, מטבחון, שירותים ומקלחות, וכן בריכת שכשוך. החווה נמצאת במיקום אידיאלי כנקודת יציאה לטיולים במכתש רמון, בהר הנגב או בנחל צין, לטיולים בשבילי האופניים הסמוכים ולטיולים קצרים למצפה רמון או לחוות הסמוכות.
הגעה בתיאום מראש בלבד: שרון פלד, 050-7383045.