אום אל-פחם, יום שלישי בצהריים. כבישים צרים, סמטאות, מכוניות שועטות מכל עבר. בין עשרות הרכבים מגיח רשיד ג'בארין על קטנוע, לובש חולצה אדומה ממותגת ועל גב הקטנוע שלו תלויה תיבה אדומה. הוא עוצר ליד חומוסייה מקומית, לוקח הזמנה וממשיך לכיוון היעד, שנשלח אליו לסלולרי באמצעות מפה. כעבור שבע דקות נסיעה הוא עוצר באמצע כביש ראשי, סביבו עשרות בנייני מגורים. הוא מתקשר, ותוך שני צלצולים יוצא לקוח מאחד הבתים, אוסף את החומוס, משלם במזומן, נותן לרשיד כיף ומשחרר אותו ללקוח הבא שלו.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
המחזה הזה נחשב, עד לפני שנתיים, למדע בדיוני באום אל-פחם. הזמנות טייק-אוויי ממסעדה באמצעות אפליקציה בערים שבהן, במקרים רבים, אין כתובות מסודרות, שמות לרחובות או מספרים לבתים. במגזר שבו השימוש בכרטיסי אשראי נמוך והמזומן עדיין שולט - התנאים לא ממש נראו בשלים לאפליקציות משלוחים סטייל וולט.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אבל ד"ר חסן עבאסי (32) זיהה כאן הזדמנות, וחברת המשלוחים HAAT שהקים לפני שנתיים היא סיפור הצלחה. החברה פועלת בחמישים ערים וכפרים במגזר הערבי, מטפלת בכ-150 אלף הזמנות בחודש ועובדת מול כ-900 מסעדות ועם מעל ל-800 שליחים.
4 צפייה בגלריה
ליאור אוחנה עם שליחי HAAT בפעולה
ליאור אוחנה עם שליחי HAAT בפעולה
ליאור אוחנה עם שליח HAAT רשיד ג'בארין, בפעולה
(צילום: גיל נחושתן)
מאז הקמתה החברה הצליחה לגייס כבר 3.7 מיליון דולר ונמצאת לפני סבב גיוסים נוסף. עכשיו היא מתוכננת להיכנס לראשונה גם למגזר היהודי, לעיר כרמיאל, ועובדת על השקה של האפליקציה גם במרוקו.
"קיבלתי טלפון מ'פיצה האט'", מספר עבאסי, "הם לא הבינו איך המכירות שלהם קפצו פי ארבעה באום אל-פחם ורצו לברר איתי מה קרה. היום אנחנו עובדים עם 15 סניפים שלהם. ל'מקדונלד'ס' לא היו משלוחים בכלל במגזר הערבי לפני שהגענו. התחלנו לעבוד גם עם 'דומינוס פיצה' בחיפה, ונתחיל לעבוד עם 'קנטאקי פרייד צ'יקן'".
משרדי החברה באום אל-פחם מעוצבים, מתוקתקים, מושקעים. לרגע אפשר לחשוב שאנחנו נמצאים באזור התעשייה בהרצליה פיתוח או ברמת החייל.
כבר לקראת הצהריים הבוס הגדול, ד"ר עבאסי, נכנס בסערה למשרדים כשבידו לפטופ פתוח; האפליקציה קרסה בגלל תקלה ועבאסי ממזער נזקים. "ברוכה הבאה לבית שלנו", הוא מקבל את פניי אחרי שסיים להציל את המצב.
ד"ר עבאסי: "כשניסינו לגייס את המסעדות הראשונות אף אחד לא האמין ברעיון שלנו. אמרו לנו שבמגזר רוצים יחס אישי, שאנשים אוהבים לשבת במסעדות. צחקו עליי, 'מה אתה, דוקטור למדעי המחשב שבא לקנות באגטים?'"
עבאסי הוא דוקטור למדעי המחשב ("את שלושת התארים שלי עשיתי בטכניון") ומאחוריו רקורד מרשים של עבודה בחברות כמו "אינטל" ו"גוגל" בציריך, בתל-אביב ובחיפה. הוא נולד באום אל-פחם, לפני כמה שנים חזר משווייץ להתגורר בעיר נעוריו ומ"גוגל" ציריך עבר לעבוד במשרדי החברה בחיפה.
"ב'גוגל' חיפה הכרתי את עלי (איוב - ל"א), השותף שלי למיזם", הוא משחזר. "כל הסיפור שלנו התחיל מזה שב-2018 חזרתי משוויץ לתקופה זמנית באום אל-פחם כדי לקבל עזרה מההורים - אשתי בדיוק הייתה אמורה ללדת את הילד השני שלנו, ורצינו לקבל תמיכה לשנה ואחרי זה לחזור לשווייץ, אבל אז פתאום חשבתי על 'האאט' והשאר היסטוריה. רוצה לשמוע מאיפה בא לי הרעיון?".
ספר, ספר. "קצת אחרי שעברנו לאום אל-פחם רציתי לעשות הזמנת אוכל הביתה, אבל המשימה הייתה בלתי אפשרית. לא מצאתי תפריט באון-ליין או סתם תמונה בפייסבוק של מסעדה שעושה משלוחים. זה היה מתסכל מאוד, במיוחד אחרי שבמשך כל השנים שגרנו בחו"ל הייתי רגיל לעשות טייק-אוויי שלוש פעמים ביום.
"אחרי שסוף-סוף מצאתי איזה מספר, התקשרתי למסעדה והזמנתי. כשהשליח הגיע הוא לא מצא את הבית שלי, כי אין כתובת רחוב ומספר בית באום אל-פחם, וגם אין שירות לקוחות שיטפלו בהזמנה. פה קלטתי שיש בעיה רצינית והבנתי שמישהו חייב לפתור אותה".
איך פתרתם את הבעיה? "השתמשנו בפתרון טכנולוגי, החל מהשליח ועד לתשלום למסעדה. רוב הפתרונות הקיימים באפליקציות היום מבוססי אשראי, במגזר הערבי רק חמישים אחוז מהאוכלוסייה מחזיקים אשראי ורק 25 אחוז משתמשים בו בתדירות גבוהה. המשמעות היא שכל פלטפורמה של שליחויות שפועלת בארץ מזניחה 75 אחוז מהאוכלוסייה".
האפליקציה של "האאט" בנויה כמו אפליקציית "וולט", מלבד שני אלמנטים שונים: טכנולוגיית GPS שלא מתבססת על כתובת אלא על מיקומו של הלקוח לפי הטלפון הנייד שלו, וגם אפשרות לשלם במזומן. גם העמלה, 15%-20% על דמי המשלוח, נגבית במזומן.
"היום אנחנו פועלים ב-15 אזורים בארץ - בעיקר בחברה הערבית - ויש לנו שלוחות בחיפה ובירושלים. בימים אלו אנחנו מתרחבים לאזורים ולמגזרים נוספים, בהם גם למגזר הבדואי בנגב, למגזר היהודי בכרמיאל וגם לשטחים; נתחיל עם טול כרם בתחילת אוגוסט ולאט-לאט נתרחב לשכם ולרמאללה. ויש עוד תוכנית - להשיק את 'האאט מרוקו' בספטמבר, ולהביא את הבשורה שלנו לערים ללא תשתיות במרוקו".
4 צפייה בגלריה
ד"ר חסן עבאסי, עלי איוב ואמיר באבאללה
ד"ר חסן עבאסי, עלי איוב ואמיר באבאללה
מהפכת השליחויות. מימין לשמאל: ד''ר עבאסי, איוב ובאבאללה
(צילום: גיל נחושתן)
איוב (38), צועד עם עבאסי מתחילת הדרך. "אני בא מתחום תעשיית ההייטק ונמצא כבר 20 שנה בתעשייה. עבדתי בעבר בכמה חברות סטארט-אפ, חייתי שנים באמריקה, עבדתי ב'גוגל' והקמתי סטארט-אפ שנמכר לחברה גדולה בתחום אבטחת המידע.
"הגעתי לארה"ב אחרי שעבדתי ב'מלנוקס' ונשלחתי לרילוקיישן מטעם החברה. ממש כמו אצל חסן, ם אנחנו גחזרנו לארץ אחרי לידת הילד השני. מ'גוגל' קליפורניה ל'גוגל' חיפה. במשרד הכרתי את חסן, השולחן שלי היה צמוד לשולחן שלו, וכשהוא התחיל לגבש את הרעיון למשלוחים - הצטרפתי לדרך".
מה גרם לך לרצות להצטרף למיזם? "גדלתי במג'דל כרום, כפר קטן בצפון, והבנתי את הצורך של המגזר הערבי במשלוחי אוכל. כמי שהיה רגיל לחיות בעמק הסיליקון, המקום הכי מתקדם בעולם, רציתי למנף ולקדם את האזורים שבהם גדלנו".
הצלע השלישית בחברה הוא אמיר באבאללה (29), סמנכ"ל השיווק והמכירות, שבדומה לעבאסי גם הוא נולד וגדל באום אל-פחם. "הגעתי לחברה לפני שנה, אחרי שהייתי מנהל מכירות בחברת 'יוניליבר'", הוא מספר. "חבר טוב שעובד ב'האאט' הציע לי להצטרף לצוות. אמרתי לו שיש לי תנאים של חברה גדולה עם משכורת בטוחה ושאני לא רגיל לעבוד בחברות קטנות וחושש לקחת סיכון. הוא אמר לי שפה יש אימפקט חברתי, משהו שאתה רוצה לייצר למשפחה ולחברים שלך, ולא תמצא אותו בעשרים חברות ענק אחרות. זה גרם לי לעזוב הכול ולבוא".
שיראז ג'בארין, מנהלת החשבונות של החברה: "בשביל החברה הערבית, זה שנפתחות אפשרויות עבודה כאלה זה מאוד מרגש. אין חברות כאלה אצלנו, אין תנאים כאלה, אין מקומות עבודה שמכבדים אותנו ככה"
באבאללה אחראי גם על גיוס המסעדות ועל מציאת אזורים חדשים לפעילות האפליקציה. "סגרנו עכשיו שתי עסקאות ענק עם רשתות בינלאומיות - 'דומינוס' ו-'KFC'. הן הצטרפו אלינו אחרי שראו את ההצלחה שלנו עם 'מקדונלד'ס' ו'פיצה האט' והאמינו בנו שאנחנו יכולים להוביל את המערך. אנחנו רוצים להיות חברת המשלוחים המובילה בערים ללא תשתיות, ובהמשך להתרחב גם למשלוחי פרחים, מתנות ועוד".
היה לכם קשה לגייס מסעדות בהתחלה? "בהתחלה אף אחד לא האמין ברעיון שלנו", מחייך עבאסי. "אמרו לנו שבמגזר הערבי רוצים יחס אישי, שאין ביקוש למשלוחים ושאנשים אוהבים ללכת למסעדה בעצמם. צחקו עליי, 'מה אתה, דוקטור למדעי המחשב שבא לקנות באגטים?' לא הבינו מה אני רוצה מהם בכלל. היה קושי להבין את העומק הטכנולוגי ואת המהפכה שאנחנו בונים.
"התחלנו מעשר מסעדות מקומיות באום אל-פחם, אבל האפליקציה צברה תאוצה במהירות מפתיעה ותוך שלושה חודשים היינו כבר עם עשרת אלפים הזמנות. לא דמיינו מספרים כאלה בכלל. משם התחלנו לגדול בקצב מסחרר ומסעדנים בעיר התחילו לפנות אליי עם משפטים כמו: 'שמעתי שהמסעדה ההיא מוכרת מלא, גם אני רוצה לעבוד איתך'. אבל סגירת המעגל שלי הייתה כששנה אחרי שהאפליקציה יצאה פנה אליי בעלים של מסעדה שמאוד לא האמין ברעיון בתחילת הדרך, ואמר לי: 'תקשיב חסן, 60 אחוז מההכנסה שלי תלויה בך היום, אני מתנצל שאמרתי שהשתגעת'".
לדבריו, "בתחילת 2020 כשראינו את הווייב פנינו ל'מקדונלד'ס'. הם ביקרו במשרדים שלנו, ולמרות שהיינו אז מאוד קטנים הם זיהו את הפוטנציאל והצטרפו. היום אנחנו עובדים עם 11 סניפים של מקדונלד'ס. אחוזי העמלות שלנו עומדים על 18 אחוז, כמעט חצי מ'וולט'. מאז שהתחלנו ביצענו כבר 1.7 מיליון הזמנות ויש לנו חצי מיליון משתמשים. באופן אישי אני הכי מתמוגג כשמגיעות הזמנות ממשרדים ממשלתיים".
מה המשמעות של השם HAAT? איוב: "בתרגום לאנגלית זה 'ברינג איט און' (בעברית: 'תביא לי')".
4 צפייה בגלריה
המשרדים של HAAT באום אל פאחם
המשרדים של HAAT באום אל פאחם
משרדי החברה באום אל-פחם
(צילום: גיל נחושתן)
רגע לפני שאנחנו מתיישבים לאכול את השווארמה האגדית שהזמנו, נכנסת לחדר שיראז ג'בארין (25), מנהלת החשבונות של החברה.
"עבדתי בסופרמרקט בפתח-תקווה", היא מספרת. "הייתי נוסעת לשם כל יום באוטובוס. לא היה לי ניסיון באף עבודה אחרת. ואז שמעתי על 'האאט'. התקבלתי והתחלתי לעבוד בשירות לקוחות ובמקביל בניתי את התפריטים. באותה תקופה היינו רק ארבעה עובדים שעשו הכול מהכול, כולל הבעלים. אחרי חודשיים התחלתי לעזור בחשבונות ובעמלות, ובהמשך עשיתי גם דוחות למסעדות ולמדתי חשבונאות במכללה באום אל-פחם. היום אני מנהלת מחלקת חשבונות שכוללת יחד איתי עוד שלוש עובדות. יחד אנחנו מנהלות את השליחים, העובדים והמסעדות. בעצם הכול נמצא תחת אחריות המחלקה שלנו".
ואיך מתנהלים עם העובדה שרוב התשלום עבור ההזמנות מתקבל במזומן? "שיטת המזומן היא באמת הכי מורכבת, אבל למדנו אותה לאט-לאט ועם הזמן הבנו איך להתנהל איתה. האמנתי ב'האאט' מהיום הראשון, אבל החברים והמשפחה לא האמינו ברעיון כמוני ואמרו לי שתוך חודשיים היא תיסגר, כמו הרבה דברים שניסו ליזום פה בעיר.
"בשביל החברה הערבית פתיחת אפשרויות עבודה מהסוג של 'האאט' זאת התקדמות מרגשת מאוד. אין חברות עם תנאים טובים כאלו אצלנו, שמכבדות את העובדים שלה. העבודה כאן שינתה לי את החיים ויצרה עתיד טוב יותר גם לבת שלי".
בחזרה לרשיד (28) השליח הנמרץ שרוכב על האופנוע בדרכו לעוד לקוח רעב בסמטאות הצרות של אום אל-פחם. לפני שהתחיל לעבוד ב"ההאט" היה נוסע בכל בוקר באוטובוס במשך שעתיים כדי לעבוד בתל-אביב כשליח של "וולט".
"אני כבר שנתיים ב'האאט'. לפני כן הייתי עובד בשליחויות באזור המרכז במשך עשר שעות בכל יום. בין לבין הייתי באוטובוס, בדרך לעבודה ובחזרה ממנה. ארבע שעות ביום הייתי מבזבז על נסיעות, והיום אני עובד ליד הבית וזה עולם אחר. אומנם עכשיו אני מסיים את היום עם 70 שקל טיפ ולא עם 300 כמו שקיבלתי במרכז וגם המשכורת נמוכה יותר (לדברי עבאסי שליחים ב"ההאט" מרוויחים 64 שקלים לשעה, פחות מהתשלום ב"וולט" בשקלים בודדים - ל"א), אבל אני עובד שבע שעות ביום, עוצר לאכול ארוחת צהריים בבית ונהנה משקט נפשי. זה שווה לי את האלף שקל פחות בכל חודש".
איך מתנהלים עם התשלום במזומן? "בגלל שהתשלום מתבצע במזומן, אני משלם למסעדה עבור ההזמנה. לכן, בתחילת כל משמרת אני מוציא 600 שקל במזומן מהחשבון שלי ומקפיד שיהיו לי שטרות ומטבעות מכל הסוגים כדי שאוכל להחזיר עודף. הלקוח מחזיר לי את הכסף שנתתי למסעדה פלוס העמלה".
4 צפייה בגלריה
סיור בואדי עארה 17
סיור בואדי עארה 17
גם בקלאווה מזמינים במשלוח. אום אל-פחם
(צילום: ירון שרון)
אנחנו יוצאים לדרך. המשלוח שהוזמן הוא מ"סנדוויץ' עאבד" ואנחנו שועטים על האופנוע לכיוון המסעדה שנמצאת בלב העיר. אין חור בכביש שאנחנו מפספסים. בנסיעה על האופנוע מבינים אפילו יותר עד כמה התשתיות באום אל-פחם רעועות. תוך דקות אנחנו מגיעים למסעדה ונכנסים לקחת את ההזמנה מעאבד. השעון באפליקציה מסמן שבעוד שתי דקות המנה תהיה מוכנה, והנסיעה ללקוח מתוזמנת לעשר דקות.
"זו אחת המסעדות שעובדות הכי חזק בעיר ", מסביר רשיד. "יש בה הכול מהכול: סנדוויצ'ים, שניצלים, המבורגרים. רק מפה אני אוסף משהו כמו 20 משלוחים ביום".
מה עוד אנשים מזמינים? "מה שאת רוצה. שווארמה, כנאפה, סביח. אבל הכי פופולרי זה המבורגרים. יש אנשים שמזמינים גם חומוס-פול ואפילו דבש. יש פה מישהו שמוכר דבש ועובד חזק מאוד".
לפני "האאט" לא היו משלוחים בכלל? "היו שליחים פרטיים שנסעו עם האופנוע האישי שלהם והיה לוקח להם שעה להגיע ללקוח, במקרה הטוב. באפליקציה אין משחקים, היא מראה לי תוך כמה זמן אני מחויב להגיע ללקוח, גם הלקוח רואה את ההזמנה ואת הסטטוס שלה. הכול שקוף.
"כאן על המפה", הוא מצביע על צג הטלפון. "נעוצה הנקודה של המשלוח. אין כתובת, אני לוחץ על הווייז ויוצא לשם לפי החישוב שהאפליקציה חישבה. יש סמטאות קשות פה באום אל-פחם, לפעמים זה לא מביא אותך במאה אחוז לנקודה, אז אני מתקשר ללקוח והוא יוצא. לפעמים אני צריך לתת לו נקודת ציון שבה אני נמצא כמו מכונית יונדאי אדומה והוא ישר מזהה אותי".
ההזמנה מוכנה. ריוואה, אחת מהעובדות במסעדה, מגישה לנו אותה בחיוך תוך כדי שהיא מציגה בפניי את ה"בון" המודפס שיצא מהמסוף אותו סיפקה לה האפליקציה. "ה'בון' של האוכל יוצא מהמכשיר הקטן הזה", מסבירה ריוואה. "כתוב שם בדיוק מה כוללת ההזמנה. את הקבלה עצמה אני מכניסה לקופה. לא מסובך בכלל".
רשיד מכניס את האוכל לקופסה אדומה ואנחנו יוצאים לכיוון הלקוחה לפי הוראות הווייז. תוך זמן קצר אנחנו מגיעים למתחם של מגרשי כדורגל וקאנטרי קלאב. רשיד עוצר, מרים טלפון ללקוחה ומתוך הקאנטרי יוצאים אישה ושלושה ילדים. היא משלמת במזומן ולוקחת אליה את משלוח ההמבורגרים. המשלוח בוצע בהצלחה.
מעולם לא הבריזו לך? השימוש במזומן עלול לזמן פתח לבעיות. "קרה רק פעם אחת שבה הלקוח לא המתין בנקודה וגם לא ענה. ספגתי את זה, בעיקר כי לרוב זה לא קורה. אנשים מכבדים אותך כי הם יודעים שיכול להיות שמחר הם או האחים שלהם יעבדו גם כן כשליחים".
מהקאנטרי אנחנו ממשיכים למסעדת בשר בשם "הפרופסור", שם מחכה לנו הבעלים יאסר מעלוואני. "עבדתי במקדונלד'ס 17 שנים. בתל-אביב, באילת וגם פה", מספר מעלוואני. "רציתי לחזור לאום אל-פחם ולפתוח מסעדה שתהיה שונה בנוף. פתחתי פה את 'הפרופסור', שהעיצוב שלו בנוי על דמויות מבית הנייר, מאוד אוהבים פה את הסדרה".
השליח, רשיד ג'בארין: "היום כבר מזמינים הכל. שווארמה, כנאפה, סביח, אבל הכי פופולרי זה המבורגרים. יש אנשים שמזמינים גם חומוס-פול, אפילו דבש. יש פה מישהו שמוכר דבש ועובד חזק"
מעלוואני ממשיך: "אני באתי מעולם האפליקציות, אבל המגזר לא הבין בזה כלום. כשהתחברתי ל'האאט' ישר הבנתי שיש פה פוטנציאל ענק. בזכות האפליקציה גיליתי מסעדות שפועלות לידי ולא היה לי מושג שהן קיימות בכלל. למרות זאת אני מודה שהיה לי חשש שהשליחים לא יסתדרו עם התשתית והכבישים באום אל-פחם, ולא הייתי בטוח אם הם יצליחו להגיע לבתים שאין להם כתובות. לשמחתי הופתעתי לטובה.
יחד עם זאת, גם הוא מודה כי לא היה פשוט לשנות את צורת החשיבה של הלקוחות ושל העובדים בעיר ולגרום להם להאמין במיזם החדש. "מה אנחנו מבינים בפרסום? לא מכירים פייסבוק או אינסטגרם", הוא אומר. "אבל הנה לאט-לאט אנשים מתחילים להבין את היתרונות של האפליקציה. למשל אתמול ב-12 בלילה הייתי רעב ורציתי ממתק שישמח אותי, אז הזמנתי כנאפה בשליחות במקום לצאת עם האוטו באמצע הלילה. לעזאזל, מה עשו לנו? אם לא היה את 'האאט' לא הייתי מתמלא ככה בקלוריות".
פורסם לראשונה: 07:32, 22.07.22