שתף קטע נבחר

עקירת שן תמימה שהסתיימה בסכנת חיים ממשית

מיכאל גרין עבר עקירת שן בינה, וכשעתיים לאחר מכן החל מדמם באופן מסיבי. משלא הצליח לעצור את הדימום הגיע למיון בקפלן, שם התגלה כי מדובר בדימום מעורק דם פועם שהיה סמוך למקום העקירה. ד"ר חגי מירון שטיפל בו: "אם דימום אחרי עקירה לא עוצר לאחר 20 דקות – יש להגיע בהקדם לחדר מיון"

צוות היחידה לכירורגיה פה ולסת במרכז הרפואי קפלן טיפל לאחרונה במקרה לא שגרתי לחלוטין. מיכאל גרין (30) הגיע לבית החולים עם דימום מסיבי שסיכן את חייו לאחר פעולה שעבר עקירת שן בינה. הצוות הרפואי, בניהולו של ד"ר חגי מירון, הצליח להשתלט על הדימום בעורק הדם ולעצור אותו עם חומר מעודד קרישה ותפירה הדוקה.

 

"מדובר בבחור בריא לחלוטין שעבר עקירת שן בינה אצל רופא שיניים מנוסה ומיומן במרפאה פרטית באזור רחובות", הסביר ד"ר מירון, "במהלך כל הטיפול ובמהלך ההשגחה שלאחר מכן שנמשכה 30 דקות לא היה שום אירוע יוצא דופן או דימום חריג".

 

אבל כשעתיים לאחר העקירה בזמן שהמטופל היה בביתו החל דימום חזק מאוד אל חלל הפה. מיכאל ניסה לעצור את הדימום בכוחות עצמו לפי הנחיות רופא השיניים אך הדימום רק החמיר. בסופו של דבר החליט המטופל להגיע במהירות למיון של בית החולים קפלן ברחובות שם הועבר לבדיקה ראשונית על ידי ד"ר נועם ברטוב, רופא אף אוזן וגרון שהצליח לעצור את הדימום והזעיק את ד"ר מירון לסייע בטיפול כאשר הוא לוחץ על המקום על מנת לעצור את הדימום.

 

להערכת הצוות הרפואי איבד מיכאל ליטר של דם. זו כמות דם משמעותית ביחס לאירוע של דימום מחלל הפה. מיכאל גם הקיא כמות גדולה של דם שהוא בלע לאורך שעות עד שבבית החולים הצליחו לעצור לו את הדימום.

 

קפלן (צילום: דוברות קפלן)
מיכאל גרין וד"ר חגי מירון. ד"ר חגי מירון שטיפל בו: "אם דימום אחרי עקירה לא עוצר לאחר 20 דקות – יש להגיע בהקדם לחדר מיון"(צילום: דוברות קפלן)

"הצוות בביה"ח הציל את חיי"

"לאחר שהגעתי גיליתי כי מקור הדימום הוא מעורק דם פועם שהיה סמוך למקום העקירה ולאחר טיפול מקומי קצר בחדר המיון הצלחנו להשתלט על הדימום", מסביר ד"ר מירון, "ביצענו עצירת דימום עם חומר מקומי מעודד קרישה ותפירה הדוקה. בהמשך לאחר הטיפול מיכאל הושאר להשגחה במחלקת אשפוז למשך יומיים ושוחרר שמח ושבע רצון לאחר יממה".

 

מיכאל תאר את החוויה שעבר: "לאחר שעקרתי את השן היה קצת דימום וחיכיתי עוד חצי שעה אצל רופא השיניים ואז חזרתי הביתה. אחריי שעה וחצי התחיל דימום מאסיבי והרגשתי לאחר מכן חולשה והקאתי".

 

מיכאל הרגיש שמשהו לא בסדר והגיע לחדר מיון קפלן. "הצוות הרפואי עצר את הדימום לחלוטין לשמחתי ובדיעבד הבנתי שהם הצילו את חיי", הוא מוסיף "אושפזתי למספר ימים להשגחה כי ההמוגלובין ירד בשל איבוד הדם. עכשיו אני בבית עם האישה והילדים".

 

מיכאל סיפר כי לא האמין שטיפול שיניים יגיע למצב של סכנת חיים. "רופא השיניים שעקר לי את השן הגיע לקפלן לראות אותי ואמר שזו פעם ראשונה בקריירה שלו שזה קורה. תודה לרופאים בבית החולים שהצילו את חיי".

 

דימום קל לאחר עקירת שן הוא אירועי שכיח אך במקרים נדירים עלול להיגרם דימום מסיבי לאחר טיפול כירורגי בחלל הפה גם באנשים בריאים וללא מחלות רקע. "הגעתו המהירה של מיכאל לחדר מיון בקפלן היתה הדבר המדויק והנכון לעשות במקרה זה, ובדיעבד היא הצילה את חייו", מספר ד"ר מירון. "אם דימום אחרי עקירה לא עוצר לאחר 20 דקות – יש להגיע בהקדם לחדר מיון", הוא מסביר.

 

מה עושים במקרה של דימום לאחר עקירה:

במקרים בהם מתחרש דימום בחלל הפה לאחר עקירה או טיפול כירורגי אחר מומלץ לבצע את הפעולות הבאות:

 

1. לחיצה מקומית על אתר הדימום עם תחבושת או פד גזה לח. יש צורך להרטיב את התחבושת טרם הנחתה על מנת שהווה אמצעי עצירת דימום יעיל ושלא תדבק לקריש הדם.

 

2. בשום פנים ואופן אין לשחק עם קריש הדם שנוצר או לנסות ולהסירו או לנקותו. כל משחק כזה מעודד מחדש דימום מהפצע.

 

3. יש לנסות ולשמור על קור רוח שכן לחץ במצב שכזה מעלה את לחץ הדם ובכל מעודד דימום גדול יותר.

 

4. בכל מקרה בו הדימום אינו נעצר לאחר 20 דקות של לחץ יש ליצור קשר עם הרופא המטפל בהקדם או במקרים חריגים להגיע בהקדם לחדר מיון פה ולסת.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
עקירת שן בינה
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים