שתף קטע נבחר

תחקיר: כאוס וכשלים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים

עשרות אלפי ישראלים שסובלים מבעיות בריאותיות או שרישיונם נשלל לתקופה ממושכת, נשלחים לקבל את אישור המכון הרפואי לבטיחות בדרכים (המרב"ד) כדי לחזור לנהוג בכבישים. אלא שתחקיר "ידיעות אחרונות" ו־ynet חושף שורה של כשלים שפוגעת בנהגים המיואשים. הבעיה: תוכנה חדשה שנכנסה לשירות גורמת לכאוס אחד גדול במכון. משרד הבריאות: "פועלים למתן שירות יעיל יותר למטופלים"

"שלום, נקבע תור ב'טיפת חלב' ליום 25.12.19 בשעה 08:00 לד"ר א' פסיכיאטר, נא להצטייד בפנקס חיסונים". הודעת הטקסט ההזויה הזאת נשלחה על ידי משרד הבריאות לאדם שהמתין בסבלנות לתור המיוחל שיכריע אם הוא זכאי לקבל את רישיון הנהיגה שלו. כשהגיע לטיפת חלב בתאריך ובשעה שנקבעו, מצויד בפנקס חיסונים לכתובת שנשלחה אליו, הופתעו האחיות בתחנה שמספקת שירותי רפואה לתינוקות ונשים הרות לפגוש אותו שם.

  

לא מדובר במעידה חד־פעמית, אלא באחת מיני עשרות דוגמאות לאנדרלמוסיה שמתנהלת בשבועות האחרונים ב"מכון הרפואי לבטיחות בדרכים" (מרב"ד). תוכנה חדשה שנכנסה לשימוש לפני שלושה שבועות, מובילה לדליפה של מידע רפואי רגיש ולעיכובים משמעותיים בקבלת מענה, וגורמת לנזק עבור עשרות אלפי נהגים.

 

קיראו עוד

"התעללות באנשים": השירות הרע של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים

המחלות שעלולות להוביל לשלילת הרישיון שלכם

 

  ( )
המרב"ד. עיכובים משמעותיים ודליפת מידע רגיש

 

 

לא מדובר במכון זניח או שולי. תפקידו של המרב"ד לספק חוות דעת רפואיות ופסיכולוגיות כדי לקבוע אם נהגים שעברו אירועים רפואיים או שרישיונם נשלל לתקופות ארוכות — כשירים לשוב לכביש. כל נהג בישראל שעובר אירוע לב, אובדן הכרה, או שמצב בריאותו מידרדר לפתע, יכול לקבל הודעה על שלילת רישיונו עד לבדיקה של המרב"ד. כל נהג שדווח על ידי בית המשפט כבלתי כשיר לנהיגה או שהורשע בצריכת סמים או בנהיגה תחת השפעת אלכוהול, מופנה על ידי משרד הרישוי למכון. עשרות אלפי ישראלים זקוקים לשירותי המרב"ד, כשקהל היעד הוא ברובו אנשים עם מוגבלויות ומבוגרים. אבל גם כאלה שרוצים בסך הכל להוציא רישיון למונית, לאוטובוס או למשאית וזקוקים לחוות הדעת של המכון.

  

אחד מהם הוא מנשה דוידוב, בן 28, נהג מונית מרחובות ואב לשלושה ילדים קטנים. "הגעתי למכון כי שלחו לי מכתב שלכל בעל רישיון נהיגה על מונית יש זכות לתהליך מקוצר להוצאת רישיון לאוטובוס", דוידוב מספר. "במכון ביקשתי לעבור מבחן בעל פה, כי אני זכאי להקלות בעקבות אבחון אוטו־דידקטי שעברתי, אבל הנציגה אמרה שיבחנו את הבקשה שלי ושלחה אותי הביתה. פתאום אני מקבל הודעה ששוללים לי את הרישיון לנהיגה על מונית".

 

על מה ולמה?

"הלכתי אליהם והנציגה אמרה שרשום לה במחשב שאני לא יודע לדבר עברית. אמרתי לה, 'איך זה יכול להיות? אז באיזו שפה אני מדבר איתך עכשיו?' לא הייתה שום סיבה לשלול לי את הרישיון; לא נהגתי בשכרות, אני לא משתמש בסמים ובכל זאת מצאתי את עצמי עשרה חודשים בלי רשיון. לא יכולתי לנהוג במונית שלי ונשארתי בלי פרנסה".

  

דוידוב פנה לייעוץ משפטי והגיש ערעור באמצעות עורך דין, בטענה שעבר טרטורים נפשיים וכספיים בגלל שטות. "משרד התחבורה שלח לי טופס להרחיב את הרישיון לאוטובוס, הגעתי בתמימות ומרצוני, ובתמורה הייתי בשלילה עשרה חודשים", הוא אומר בכעס. "לא יכולתי להתפרנס, התחלתי לעבוד בגינון ואף אחד לא מפצה אותי על התקופה הזאת, זה פשוט בושה. למה אני צריך להיענש כי הגעתי להרחיב את הרישיון? זו פעם ראשונה בחיים שנתקלתי בדבר כזה והייתי בשוק".

 

  ( )
מנשה דוידוב. רישיונו נשלל

 

מידע רפואי רגיש דלף

מי שזועמים לא פחות על המהלך הם עובדי המכון שנתקלים לא פעם בסיטואציות על גבול האבסורד ונאלצים להשלים עם המצב. הבעיה מוכרת, העובדים כבר הפסיקו להיות מופתעים. אבל אף אחד בדרגות הגבוהות לא לוקח אחריות על המצב. "מאוחר מדי הבינו שיש פה בעיה מאוד רצינית", אומר ד', אחד העובדים במכון. "רצו לעשות הסבה ממערכת המידע הישנה שהייתה לנו למערכת חדשה. מאז שהיא נכנסה לפעולה אנחנו נתקלים בכל מיני תופעות משונות: אדם שיש לו דרישה רפואית לנהיגה עם משקפיים, ופתאום נמחקה ההגבלה הזאת מהמערכת. אדם אחר שיש לו רישיון נהיגה לרכב עם מלגזה והאישור שלו נעלם כך שהוא לא יכול להמשיך לעבוד".

  

ל"ידיעות אחרונות" נודע כי לפני שנכנסה המערכת לפעילות היא לא עברה בדיקות איכות או פיילוט, כפי שנעשה דרך קבע כאשר מבצעים מהלך רגיש שכזה. עובדת אחרת במכון הרפואי לבטיחות בדרכים מספרת: "לוחצים עלינו שלא להתנגד למערכת, אבל אכפת לי מהאזרחים ומהעובדים שחוטפים צעקות מאנשים, כבר שלושה שבועות שאנחנו בקושי נותנים תשובות למשרד הרישוי".

  

גורם במשרד הרישוי מאשר לנו את הפרטים, ומתאר את הכאוס שנוצר בעקבות שינוי התוכנה. "כדי לנהוג על משאית, אוטובוס או מונית, אדם צריך להציג תעודת יושר מהמשטרה", הוא אומר. "במערכת הישנה היה סנכרון בין המערכות, כך שאדם שרצה להוציא רישיון על משאית או אוטובוס ולא התאפשר לו, היו עוצרים אותו כבר בתחילת התהליך בלי לבזבז את זמנו. היום, במערכת החדשה, אין את הפונקציה הזאת שמוודאת שלאדם יש תעודת יושר, וכך נוצר מצב שאנחנו במשרד הרישוי מעבירים למרב"ד אנשים בלי תעודת יושר וזה יוצר עומסים אצלם".

 

 העובדים במכון מסבירים כי לפני שהחל השינוי עם התוכנה החדשה, זמן התגובה במרב"ד עמד על חודשיים בממוצע. עכשיו, לעומת זאת, ייאלצו אנשים להמתין בתור קרוב לחצי שנה. "במערכת הישנה יש טופס אזרח ותיק שנשלח על ידי משרד הבריאות לכל אדם מבוגר, כדי לבדוק אם חל שינוי במצבו הבריאותי. כל אדם כזה חייב להגיע לבדיקה אצל רופא ממיין. אם הרופא מזהה בעיה רפואית שיכולה לסכן את הנהיגה הוא צריך לדווח למכון ואנחנו מקבלים דוח. במערכת המחשוב החדשה לא אפיינו את הטפסים. רופאים ממלאים אותם והם 'נבלעים' באיזשהו מקום ולא נשלחים אלינו. אין לי מושג לאן הם נשלחים. איפה המידע הרפואי הרגיש הזה מסתובב?", מספר הגורם במשרד הרישוי.

  

אז איך השתרבבו טיפות החלב לכל הסיפור הזה? כדי לחסוך בעלויות, במשרד הבריאות רצו 'להעתיק' את מערכת זימון תורים שנבנתה עבור סניפי 'טיפות חלב' כדי שתשמש גם את המכון הרפואי לבטיחות בדרכים. אך גם אם הכוונה הייתה טובה, הביצוע לקה בחסר.

 

"מההתחלה אמרו לי יש בעייתיות במהלך המשולב הזה, ועכשיו כשאני מעלה תעודות זהות במרב"ד זה מראה לי נתונים רפואיים מטיפות חלב ופרטים רגישים כמו סיכום היריון של נשים", מספר אחד העובדים במכון. "ייתכן שהדבר גם דו־צדדי ובטיפות חלב יכולים לצפות בנתונים שנוגעים למצב רפואי המגביל נהיגה.

  

"המערכת החדשה עלתה מיליוני שקלים וצריך לעשות תחקיר מעמיק איך עלויות כל כך גבוהות לא הביאו למימוש של מערכת מוצלחת יותר. עולה השאלה האם בוצע במערכת הזאת פיילוט מסודר שהיה עולה על כל הפגמים הללו מראש, או שהפיילוט הוא על אנשים חיים? אם כן, היה צריך הרבה אומץ כדי לעשות דבר כזה"

 

  (צילום:
"בעיות היסטריות במערכ החדשה". עו"ד דורון ויגלר. צילום: "ספיד פיק" פ"ת

 

"חוסכים על חשבון הציבור"

מערכת המידע של המכון היא מערכת לניהול פניות לבחינת כשירות נהיגה. היא משמשת מאות עובדים ומהווה את התוכנה העיקרית שמאכלסת פרטים של אזרחים הצורכים את שירותי המכון. המערכת הישנה שימשה את המכון ב־15 שנה האחרונות עד אשר הוחלפה.

 

  

המערכת החדשה מבוססת על פלטפורמה טכנולוגית המאפשרת בין היתר יכולות חדשות, כגון מיכון תהליכים שבוצעו עד כה באופן ידני. גורם במשרד הבריאות מסביר כי "האמירה שלפיה המערכת החדשה מבוססת על זו שמשמשת את טיפות החלב, אינה נכונה. מטבע הדברים, בפרויקטים של מערכות מידע בהיקפים משמעותיים, יש חבלי לידה, צורך בתיקונים וצורך בזמן הסתגלות ולמידה".

  

אלא ש"זמן הלמידה" הזה בא על חשבונם של הנהגים, העובדים והרופאים. כך למשל, רז ניסים, בן 26 מחדרה, שנכנס לתסביך ביורוקרטי בעקבות החלפת התוכנה. "יש לי רישיון לנהיגה על רכב עד 12 טון", הוא מספר, "עברתי מבחנים והגעתי לבדיקה אצל פסיכולוג שהחליט לפסול אותי מהרחבת הרישיון ל־15 טון. הגשתי ערעורים, ועד שסוף־סוף ניצחתי והרישיון אמור לחזור אליי, אני תקוע בגלל המחשבים של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים. אני מרגיש שכרכו לי חבל סביב הגרון, יש לי הלוואות בבנק, אני רוצה לעבוד עם הטרקטור ומפחד לנסוע כי הרישיון לא חזר אליי. מה רציתי בסך הכל? להגדיל את הרישיון. עצרו לי את החיים, היו לי תוכניות, הייתה לי עבודה והפסדתי אותה. לא עשיתי שום דבר רע ועשו לי את המוות".

  

עו"ד דורון ויגלר, מומחה לתיקי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים שמייצג חלק מהנפגעים, מסביר כי "אנשים נפגעו מתקלת המכון לאחר שניצחו בוועדת ערר בסוף מאבק ממושך, והיו אמורים לקבל את הרישיונות שלהם. הם מחכים כבר יותר מחודש ולא יכולים לעבוד. נוספים אליהם אנשים שכל יום מגישים בקשות לקבל כשירות לנהיגה והדבר נמנע מהם. יש בעיות היסטריות במערכת החדשה, הם מקלידים תעודת זהות ועולים להם נתונים שלא קשורים בכלל לאדם שהגיש את הבקשה".

  

ג', עובד חיצוני למכון שמכיר את הנעשה, מספר שהבעיה הרבה יותר מורכבת. "מישהו במשרד הבריאות ניסה לחסוך בעלויות, ובמקום להשתמש בשירותים חיצוניים הפיל את התפעול של המערכת על אנשים בתוך משרד הבריאות. המערכת החדשה יקרה, אבל צריך להתאים אותה לצורכי המשרד. הם לא מצליחים לעשות את זה. להוביל מהלך כזה לוקח ארבע שנים. בארגונים גדולים יותר לוקח אפילו שש שנים".

  

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "במשרד הבריאות מאשרים שמתבצע הליך שדרוג תוכנה שיסתיים בימים הקרובים לצורך החלפת תוכנה ישנה על מנת לתת שירות טוב ויעיל יותר למטופלים".

  

"מאיימים לפטר אותנו"

בעקבות העבודה על הכתבה קיבלו העובדים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים איומים חוזרים ונשנים מההנהלה, כי אם יספרו לכלי התקשורת על הנעשה או יתנגדו באופן אקטיבי להחלפת המערכת הטכנולוגית, יפוטרו ממקום עבודתם. למעשה, כשהכריזו העובדים על סכסוך עבודה לאור החלפת המערכת, הורידו להם בשכר ונשלחו אליהם מכתבים על ידי בכירים במשרד הבריאות, שבהם צוין בין היתר: "הובא לידיעתנו כי עקב נקיטת עיצומים, אינך מקיים עבודה תקינה ומלאה. איננו מוכנים לקבל את פעילותך בעבודה חלקית ולפיכך הינך מתבקש שלא להגיע למקום העבודה או להימצא לידו ואינך זכאי/ת לשכר עבודה".

 

 

כשנודע לדמות בכירה בשרשרת הניהול של המכון כי כמה מהעובדים דיברו עם התקשורת, קמה "מהומה גדולה". לדברי העובדים, הם קיבלו הודעות ואיומים שלא להתלונן על המערכת החדשה או שיהיו חשופים לפיטורים. העובדים סיפרו כי שיטת האיומים היא עניין שבשגרה במרב"ד, ובעבר אף היו מקרים שבהם פוטרו עובדים "לאור התנהלות בריונית של בכירי המערכת".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים