שתף קטע נבחר

לחגוג עם הסביבה: מסיבת יום הולדת אקולוגית

מסיבת יום הולדת - או כל אירוע מרגש אחר – לא חייבת להפוך לאסון אקולוגי של כלים חד-פעמיים, בלונים ושקיות. אפשר, ואפילו בקלות, לאזן בין הרצון לחגוג בגדול לבין שמירה על הסביבה. "יש ערכות להשאלה וכלים להשכרה בכל פינה בארץ", אומרת נריה שפירא, מדריכת קיימות, סביבה, קהילה ופרמקלצ'ר וחברת צוות המנטורים של פרויקט "חיים מאוזנים, חיים טובים" של "ידיעות אחרונות" ו-ynet בשיתוף אסם-נסטלה. "תכל'ס זה גם נעים יותר לאכול בכלים אמיתיים". יאללה מסיבה

בשיתוף אסם-נסטלה

 

מי לא מכיר את שקיות הזבל הענקיות שמחכות לנו בסיום מסיבת יום הולדת גדולה וצבעונית או מסיבת כיתה. רבים מאיתנו גם מוצאים את עצמנו חושבים כמה מהמרכיבים בתוך הערמות האינסופיות האלה לא יתכלו וירעילו עוד מאות שנים את האדמה. אז נכון שאולי לא נצליח לחגוג בלי להשאיר לגמרי לכלוך, אבל אין שום סיבה שלא נוכל לאזן אירוע משמח עם שמירה על הסביבה.

 

מחפשים איזון בחיים? היכנסו למתחם "חיים מאוזנים - חיים טובים"

 

חבל על הטבע (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
חבל על הטבע(צילום: shutterstock)

קיבצנו עבורכם כמה עצות איך לעשות את זה נכון:

בתקופה האחרונה עלה לכותרות נושא הכלים החד-פעמיים. במוסדות חינוך רבים וגם בעיריות הודיעו כי יחדלו לעשות שימוש בכלים שגורמים לכמויות אדירות של זבל ולזיהום משמעותי. "נסו להשתמש כמה שפחות בחד-פעמי", ממליצה נריה שפירא, מדריכת קיימות, סביבה, קהילה ופרמקלצ'ר וחברת צוות פרויקט "חיים מאוזנים, חיים טובים" של "ידיעות אחרונות" ו-ynet בשיתוף אסם-נסטלה.

 

 (צילום: shuttertock) (צילום: shuttertock)
(צילום: shuttertock)

"יש ערכות להשאלה וכלים להשכרה בכל פינה בארץ. תכל'ס זה גם נעים יותר לאכול בכלים אמיתיים. אתם יכולים גם להקים מיזמי השאלה - בערים רבות יש ערכות כלים למסיבות להשאלה (חפשו רב-פעמי בפייסבוק) או מרכזי השאלה של ציוד: ציוד טיולים, כלי עבודה וכו'".

 

"ימי הולדת הם המוקד שבו משתמשים הכי הרבה בכלים חד-פעמיים וקיימות אפשרויות טובות וידידותיות אחרות. במהלך יום ההולדת, ניתן להגיש את האוכל במפיות נייר, או באמצעות מזלגות קטנים ורב פעמיים", ממליצה חן ריבנר, מנהלת אחריות תאגידית באסם-נסטלה.

 

ואם חייבים לאכול בכלים, אפשר להציע לכל משפחה להביא כלים רב-פעמיים מהבית. כמו כן, אפשר להכין עמדת שטיפת כלים שתכלול פח לזבל אורגני, גיגית סיבון, גיגית שטיפה ומגבת. תתפלאו לראות עד כמה שטיפת הכלים הופכת לפעילות בפני עצמה ועד כמה הילדים נהנים מזה.

 

אפשר לייצר עמדה לשטיפת כלים רב פעמיים (צילום: shutterstock)
אפשר לייצר עמדה לשטיפת כלים רב פעמיים(צילום: shutterstock)
 

"בימי הולדת ומסיבות ביתיות ניתן לרשום עם טוש עמיד את שם האורח על הכוס וכך לכל אחד יש כוס משלו. מספר הכוסות לשטיפה יישארו כמספר האורחים. אצלי בבית יש כוסות צבעוניות וכל אחד בוחר לו את הצבע היומי שלו".

 

לשפירא יש לא רק עצות איך ליהנות תוך איזון עם מחשבה על הטבע והסביבה שלנו, אלא גם רעיונות למסיבות ששומרות לגמרי על רעיון הקיימות: "חפשו וצרו חלופות מקומיות לתרבות הצריכה - מסיבת השאלת בגדים וחפצים עם וייב טוב, שוק קח תן. קנו יד שנייה - יש היום מספיק בגדים לכל אוכלוסיית כדור הארץ ל-50 השנה הקרובות, מספיק רהיטים, מספיק כלים. חפשו ביד שנייה את המוצר שאתם זקוקים לו".

 

אפשר להשתמש בסל קניות רב פעמי, בבקבוקי שתייה רב פעמיים - פשוט למחזר (צילום: shutterstock)
אפשר להשתמש בסל קניות רב פעמי, בבקבוקי שתייה רב פעמיים - פשוט למחזר(צילום: shutterstock)

 

דיברנו על הכלים, אבל מה עם הקישוטים?

"בלונים הפכו לסמל הזיהוי של ימי הולדת", אומרת ריבנר, "יחד עם זאת, הבלונים הם אחד הגורמים המזהמים ביותר ועלולים לגרום למותם של בעלי חיים ימיים ויבשתיים. על מנת למנוע את הפגיעה, אפשר לשנות את הקישוטים מבלונים לקישוטי נייר. בדרך זו אפשר להפוך את ההכנות לימי הולדת לפעילות בפני עצמה. אספו יחד עם הילדים עיתונים צבעוניים והכינו מהם דגלונים, שרשראות, קשטו אריזות מזון ריקות ובנו קישוטים מדברים שנותרו בבית ואין בהם כל שימוש.

 

אפשר להכין קישוטים בלי לקנות חומרי גלם חדשים (צילום: shutterstock)
אפשר להכין קישוטים בלי לקנות חומרי גלם חדשים(צילום: shutterstock)

"במקום לארוז בשקיות ניילון את מתנות המסיבה, אפשר להכין מעטפות מעיתונים צבעוניים ולהכניס לתוכן חטיפים או שתיל קטן, כך תקטינו את השימוש בשקיות ניילון שבעצמן גורמות לזיהום סביבתי".

רעיון הקישוט שלא מזיק לסביבה יכול להיות גם הנושא המוביל לפעילות במסיבה. "אפשר לערוך פעילויות מחומרים ממוחזרים. כבר כחודש לפני המסיבה אפשר לאסוף גלילי נייר טואלט, לשמור אריזות משומשות או בקבוקי שתייה ולהכין פעילות יצירה שתלמד את הילדים ותסביר להם על חשיבות המחזור וגם תגרום להם הנאה", מוסיפה ריבנר, וממליצה על הספר "יוצרים מחדש" של מיטל מנש, שיסייע לכם למצוא רעיונות.

 

שקיות הפתעה עם מגע אישי ובלי לזהם את הסביבה (צילום: shutterstock)
שקיות הפתעה עם מגע אישי ובלי לזהם את הסביבה(צילום: shutterstock)

 

ועוד עצות מצוינות שלך שפירא גם בנושא המתנות: "במקום עוד מתנה סתמית שתעלה אבק, נסו להכניס ערך למתנה ולחגיגה. לא עוד ארוחת טייק אווי מלאה אריזות אלא מסעדה ביתית או סיור אוכל. או הביאו מתנה שהיא חוויה, כרטיס להופעה למשל. אפשר גם להכין מתנה או לרכוש מנוי דיגיטלי או גיפט קארד".

ילדים כבר יודעים שחשוב למחזר, אבל שיתוף שלהם בעשייה יחזק את ההבנה (צילום: shutterstock)
ילדים כבר יודעים שחשוב למחזר, אבל שיתוף שלהם בעשייה יחזק את ההבנה(צילום: shutterstock)

הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"

 

לא פעם אנחנו מרגישים שיצאנו מאיזון, מטרתו של פרויקט "חיים מאוזנים - חיים טובים" לעזור לכם להיכנס לאיזון בעזרת צוות מנטורים, כל אחד בתחומו, שיתנו טיפים ועצות שיכולים לעזור לכל אחד ואחת מאיתנו, כיחידים וכחלק מהמשפחה, כי חיים מאוזנים = חיים טובים.

 

בשיתוף אסם-נסטלה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
להכין את הקישוטים ממה שיש בבית
צילום: shutterstock
צילום: מזל שופן
נריה שפירא
צילום: מזל שופן
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים