שתף קטע נבחר

אטופיק דרמטיטיס וקורונה: כך תשמרו על הבריאות

איך מומלץ לחבוש מסכה? האם מותר לשים כפפות, האם להפסיק את הטיפול והאם דלקת עור אטופית מגדילה את הסיכוי להידבקות? על התמודדות עם קורונה לחולי אטופיק דרמטיטיס

בשיתוף העמותה הישראלית לאטופיק דרמטיטיס

 

נגיף הקורונה התפרץ בסין בדצמבר 2019 וגרם למגפה עולמית. עשרות אלפי בני אדם מתו, רבבות רבות חלו ומאות מיליונים ברחבי העולם נאלצו להפסיק את שגרת חייהם.

 

שמירה מיטבית על היגיינה עשויה להקטין את הסיכוי להידבק בנגיף אך יוצרת אתגר משמעותי עבור חולים באטופיק דרמטיטיס. איך מומלץ לחבוש מסיכה? האם מותר לשים כפפות? כדאי להפסיק את הטיפול? והאם דלקת עור אטופית מגדילה את הסיכוי להידבקות או לסיבוכים של המחלה?

 

קורונה מדבקת יותר משפעת

נגיפי הקורונה מוכרים למדע כמעט מאה שנים, ועוד משנות ה-60 ידוע שהם גורמים למחלות בבני אדם. נגיפים אלו גורמים לקוצר נשימה, לשיעול, חום, כאבי שרירים, כאבי גב, כאבי גרון, בחילות והקאות ולהפרעות בחוש הטעם. נגיפי הקורונה שכיחים בקרב בעלי חיים – במיוחד בקרב עטלפים וככל הנראה יש להם תפקיד משמעותי באבולוציה של הווירוס.

 

תמותה משפעת מוערכת ב- 0.2-0.4 אחוז ממקרי התחלואה ולפי ארגון הבריאות העולמי שיעור התמותה מקורונה עומד על 3.4 אחוז. קיימת סבירות שהנתון הזה ישתנה לאור מחקרים ונתונים ממדינות שונות, אך ברור כבר עכשיו שהוא גבוה יותר מזה של שפעת.

 

שיעור ההדבקה מנגיף הקורונה דומה לשפעת. אדם חולה מדביק בממוצע כ-2.5 בני אדם נוספים. זה יותר מנגיף ה-MRSA – אדם חולה ב- MRSA מדביק בממוצע אדם אחד בלבד, והרבה פחות מחצבת – אדם חולה בחצבת מדביק בממוצע 18 בני אדם נוספים.

 

אטופיק דרמטיטיס (צילום: shutterstock)
לשמור על היגיינת הידיים לפני שנוגעים בעור(צילום: shutterstock)

 

לשטוף ידיים, לנגב היטב ולמרוח קרם לחות

תפקידו העיקרי והמרכזי של העור הוא להגן עלינו. גם ברמה המכנית – להגן על הרקמות, וגם ברמה החיסונית – העור מהווה את המחסום הראשון בפני פתוגניים. דלקת עור אטופית (אטופיק דרמטיטיס) היא מחלה דלקתית שמתבטאת בהתקפי אקזמה, גרד ויובש בעור. ההפרעה העיקרית בדלקת עור אטופית היא פגיעה בשלמות העור שגורמת לכשל בתפקיד ההגנה של העור.

 

"למיטב ידיעתנו, הווירוס עצמו לא מחמיר את האטופיק דרמטיטיס, עם זאת האמצעים להגנה מפני הנגיף עלולים לגרום להחמרה של הדלקת", מסבירה ד"ר רוני דודיוק-גד, סגנית מנהל מחלקת עור במרכז הרפואי העמק ומרצה בכירה קלינית בפקולטות לרפואה בטכניון ובאוניברסיטת טורונטו "הסיבות לכך יכולות להיות בגלל תדירות גבוהה של שטיפת הידיים במים, שימוש בחומרים שאמורים לחטא את העור והסביבה, והמתח שמאפיין את התקופה הזו, שעלול להחמיר את המחלה".

 

שטיפת ידיים חשובה על מנת למנוע הידבקות בנגיף, ובוודאי צריך להקפיד על הנחיות משרד הבריאות. יחד עם זאת, שטיפת ידיים בתדירות גבוה בכלל, ולחולי דלקת עור אטופית בפרט, עלולה להגביר סדקים ויובש עורי ולכן מומלץ לשטוף ידיים במים פושרים. "אין שום סיבה לשטוף ידיים במים חמים במיוחד. מים מאד חמים או קרים עלולים לפגוע בעור ולכן מומלץ לשטוף ידיים במים פושרים", מסבירה ד"ר דודיוק-גד. "בנוסף, מומלץ להשתמש בסבונים עדינים. יחד עם זאת, כדאי להימנע מרחצה בשמנים בלבד מפני שאלו אינם יעילים דיים לניקוי מיטבי של הידיים".

 

לאחר השטיפה, מומלץ לייבש את הידיים במגבת רכה או בנייר מגבת. פעולת הייבוש חשובה מאוד. ידיים שנותרות לחות ובמיוחד אם הן באות במגע עם האוויר, הופכות בקלות לכאלו שעוברות תהליך דלקתי. "אחרי הייבוש אני ממליצה לשמן את העור עם קרם לחות. עדיף ללא בושם או חומר משמר", אומרת ד"ר רוני דודיוק-גד. "השימוש בקרם לחות לא יגביר את הסיכוי לסבול מזיהום או להידבק בווירוס. בנוסף, מומלץ לשמן את הידיים באופן תדיר במהלך היום. אם העור מאוד יבש כדאי להשתמש בכפפות כותנה לאחר שימון הידיים".

 

במידה ויש צורך בשטיפת כלים, ניקוי של הבית או מגע עם חומרים המעוררים גירוי (אירטנטים) כדאי לשטוף ידיים עם סבון, לייבש אותן, למרוח קרם לחות, ולאחר מכן לעטות כפפה מכותנה ומעליה כפפה נוספת חד פעמית (ניטריל- ללא אבקה). "עדיף להימנע ממגע באופן ישיר של העור עם כפפות ניטריל או כפפות מלטקס ולהשתמש בכפפות כותנה", מסבירה ד"ר דודיוק-גד.

 

שימוש בחומרים שונים לחיטוי הידיים (כמו אלכוג'ל) הוא לעתים הכרחי בימים אלו, אך אנשים עם עור ידיים סדוק וייבש עלולים לסבול מהחמרה של הסימפטומים ואף יכולה להיגרם להם תפרחת עורית. "אני ממליצה לשמן את הידיים באופן תדיר עם קרם לחות, על מנת למנוע יובש", אומרת ד"ר דודיוק-גד. "בנוסף כדאי שהשימוש הראשוני עם חומר חיטוי ייעשה עם כמות קטנה על מנת לבדוק את התגובה בעור. בכל מקרה מומלץ לשמן את העור לאחר השימוש בתכשיר חיטוי".

 

לא להפסיק את הטיפולים

אין סיבה להפסיק את השימוש בטיפולים מקומיים. להפך, בתקופה הזו חשוב להקפיד הקפדה ייתרה לשמור על הידיים ועל אזורים אחרים בגוף שיכולים להחמיר ולהמשיך את הטיפול המניעתי. "גם חולים שיש לגביהם חשד שנדבקו בקורונה צריכים להמשיך עם הטיפולים המקומיים אם דלקת העור האטופית שלהם זקוקה לטיפול", מסבירה ד"ר דודיוק-גד.

 

מה לגבי טיפול בפוטותרפיה (טיפול בעור באמצעות קרינת UV)?"בחלק מהמחלקות בארץ המכונים נותנים מענה רגיל, בחלקם ניתן מענה חלקי רק לחולים הקשים, ולכן יש צורך לבדוק באופן פרטני מול כל מכון", מסבירה ד"ר דודיוק-גד.

 

אין שום המלצה להפסיק טיפולים בכדורים וזריקות לדלקת עור אטופית באנשים בהם אין חשד או עדות לזיהום בקורונה. "אין צורך להפסיק טיפולים המווסתים או מדכאים את מערכת החיסון בזמן מגפת הקורונה אם למטופל אין עדות לזיהום בקורונה או סימפטומים החשודים או המאפיינים תחלואה בקורונה. הפסקת הטיפול באופן פתאומי עלולה לגרום להחמרה בדלקת עור אטופית", מסבירה ד"ר דודיוק-גד. "במידה ומופיעים תסמינים של קורונה או שהמטופל עבר בדיקה – ונמצא כחולה מאומת יש לפנות לרופא המטפל –דרמטולוג או רופא המשפחה על מנת לקבל החלטה פרטנית".

 

שאלות נפוצות

האם בגלל הסדקים בעור יש סיכוי גדול יותר לתחלואה?

קרוב לוודאי שלא.

 

האם חולי אטופיק דרמטיטיס נמצאים בקבוצת סיכון?

לא – כמובן רק במידה ואין להם תחלואה ריאתית נלווית כגון אסטמה. אקזמה עורית לא מהווה גורם סיכון לסיבוכים מקורונה. למרות שדלקת עור אטופית היא מחלה כרונית, היא שונה במובן הזה ממחלות כרוניות אחרות. מי שנוטל תרופות אימונוסופרסיבים (שמדכאות את מערכת החיסון) צריך להיזהר יותר אבל לא להפסיק ליטול אותן.

 

 איך לחבוש מסכה?

לעיתים חבישת מסיכה באופן ממושך עלולה לגרום לאקזמה בפנים. לכן מומלץ לשטוף קודם את הפנים בעדינות, למרוח קרם לחות עדין נון-קומודוגני (שאינו סותם את נקבוביות העור) ואז להניח פיסת בד עדינה על הפנים ורק אחר כך לחבוש את המסיכה הרגילה.

 

 כיצד לשמור על מעקב רפואי בזמן המגפה?

חשוב לברר בקופות החולים על פלטפורמות של "טיפול מרחוק - טלדרמטולוגיה" ושירותי אונליין שונים.

  

 בשיתוף העמותה הישראלית לאטופיק דרמטיטיס

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Shutterstock
לשמור על הבריאות בימי קורונה
צילום: Shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים