שתף קטע נבחר

גילי חיה עם חצי לב שבנו לה הרופאים

גילי רונן (48) מצור־יגאל נולדה בלי מסתם בחצי הלב הימני, וסבלה בכל יום מחייה. לפני שנתיים הידרדר מצבה עד כדי סכנת חיים, השתלה נפסלה בשל מורכבות המצב. צוות קרדיולוגים מבילינסון פתח במסע הצלה חובק עולם במטרה להציל אותה. הרופאים פיתחו המצאה פורצת דרך, בנו לה חצי לב, והחדירו אותו לגופה בצנתור, ללא ניתוח. עכשיו היא מתאוששת בבית, כשהחיים לפניה

דרמות רבות חווה העולם בכל הנוגע להשתלות לב. לאינספור הסיפורים האנושיים שנלוו לכך מצטרף כעת סיפור ישראלי יוצא דופן. במרכזו צוות קרדיולוגים מבילינסון שהפך את העולם כדי להציל את חייה של גילי רונן (48) מצור־יגאל, נשואה ואם לילדה בת 12. הרופאים עשו את הבלתי ייאמן והצליחו לבנות בעבורה חצי לב – הישג רפואי חסר תקדים.

  

סיפורה של גילי התחיל בגיל אפס. היא נולדה עם מום קשה בחצי הלב הימני, שלא תיפקד מכיוון שהיה ללא מסתם. כתוצאה מכך, חלק גדול מהדם שאמור להגיע לריאות זרם בחזרה לגוף, ויצר שורת בעיות מסכנות חיים.

 

  (צילום: יריב כץ)
גילי רונן. ניתוח ראשון כבר בגיל 3 שבועות(צילום: יריב כץ)

 

"מאז שאני זוכרת את עצמי הייתי חולנית וחלשה", מספרת גילי. כבר בגיל שלושה שבועות עברה ניתוח, אך ללא הועיל. היא סבלה מקשיי נשימה חמורים ועברה אינסוף אשפוזים. בגיל 19 נותחה בשנית, אך המצב לא השתפר וחיי הסבל נמשכו.

  

לפני שנתיים חלה הידרדרות במצבה ונשקפה לה סכנת חיים. "סבלתי כל הזמן מבצקות בגוף, מקוצר נשימה ומחולשה ואושפזתי שוב ושוב בבית החולים בילינסון". כל טיפול היה סיוט, כמו למשל חיבור נקזים להוצאת נוזלים מגופה. "מישהו יכול לתאר לעצמו מה זה לנקז לך מהגוף 10 ליטר? זה מטורף".

 

צופה לחיים חדשים נטולי סבל

לפני שנתיים פנה אליה ד"ר רפי הירש, מנהל היחידה למומי לב במבוגרים מהמערך הקרדיולוגי בבילינסון. הרופא, שמטפל בה כבר 20 שנה, בישר לה כי אמצעי הטיפול בה אזלו. עם זאת הפיח בה תקווה מסוימת וסיפר כי יש כיוון, כרגע תיאורטי, למציאת פתרון עולמי חדש.

  

"האמת שדי חששתי, כי זה ללכת אל הלא־נודע. אבל כל כך סמכתי על הרופא, אז נתתי לו אור ירוק". מכאן ואילך פתח צוות קרדיולוגים מבילינסון, בראשות ד"ר הירש, במסע חובק עולם כשהמטרה אחת: להציל את גילי.

  

"חלון ההזדמנויות להציל אותה הלך ונסגר לנו מול העיניים. עמדנו בפני שוקת שבורה ונאלצנו לחשוב הכי רחוק שאפשר מחוץ לקופסה", מספר הירש, אדריכל המבצע. "ידענו שניתוח נוסף יסכן אותה, וגם השתלת לב נפסלה בגלל אותו מום. המטרה הייתה לבנות לה חצי לב. נדרשנו לתכנן פרוצדורה מודולרית ייחודית התפורה למידותיה של החולה".

 

בשלב ראשון נשלחה הדמיית סי־טי לב של החולה לחברה בלגית, כדי שתייצר לב בתלת־ממד. כשהדגם הגיע לבלינסון הצוות התאמן עליו. "יצרנו מעין צינור שיחבר בין שני חלקי הלב של החולה, שבתוכו ניתן להשתיל את המסתם שחסר לה. אבל עמדנו בפני בעיה כי גודל המסתמים הסטנדרטי לא התאים ללב שלה", מספר הירש.

  

הצוות הישראלי פנה לחברה אמריקאית שפיתחה באותם ימים סוג של עוגן שמטרתו לתאם בין חללים גדולים בלב, ובין המסתם. "הם גלגלו אותנו מכל המדרגות, כי מה פתאום שיתנו לנו מוצר בהליך שלא עבר עדיין אישור ורגולציה".

 

  (  )
הצוות הרפואי, בתום הצנתור

 

כאן נכנסה התושייה הישראלית לתמונה: פרופ' רן קורנובסקי, מנהל המערך הקרדיולוגי, טס לארה"ב עם דגם הלב. "הייתי נחוש לחזור עם הישג, וידעתי שחייה של גילי תלויים בכושר השכנוע שלי", הוא משחזר. קורנובסקי נפגש עם ראשי החברה, ותשעה חודשים מורטי עצבים לאחר מכן נעתרו האמריקאים לשכנועיו. בשלב זה נכנסה למבצע חברת הסטרט־אפ הישראלית "אינוויטק", שפיתחה רכיב חיוני לצורך ההליך.

  

בשבוע שעבר הגיע רגע האמת, והניתוח יצא לדרך. "זה היה כמו מבצע צבאי מורכב, מסובך ומתוכנן בקפידה", מספר פרופ' קרונובסקי. "התכנסנו כל הצוותים בחדר הצנתורים כשאנחנו עובדים בסנכרון מדויק, ובנינו לחולה חצי לב באמצעות צנתור. הצוות ראשון בנה תעלה בצד הלב הימני, השני השתיל את העוגן שעליו הושתל המסתם, השלישי השתיל את המסתם - וכך חידשנו אספקת דם תקינה לחלק הלב הימני של החולה".

  

מדובר בהישג עולמי פורץ דרך, שכן חצי הלב לא הושתל בגופה של החולה בניתוח, אלא הוחדר לגופה באמצעות צנתור. חמישה ימים בלבד לאחר הניתוח שוחררה גילי הביתה, וכעת היא צופה בתקווה לחיים חדשים ונטולי סבל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים