יו"ר הימין הממלכתי גדעון סער דחה הצעה להצטרף לקבינט לניהול המלחמה תמורת תמיכה בחוק הפטור מגיוס - למרות שבליכוד הובטח לו שהמהלך ייצא לפועל גם אם בני גנץ יתנגד לו. כך נודע ל-ynet. בסופו של דבר, רגע לפני פרישתו של סער מהממשלה הוא סירב להצעה האחרונה שהוצעה לו, והמשא ומתן התפוצץ.
בכירים בקואליציה אומרים כי במסגרת הקושי לאשר היום (שלישי) בממשלה את המתווה לחקיקת חוק הפטור מגיוס, והביקורת הציבורית הגוברת סביב החוק, ביקש נתניהו לגייס את סער כתומך במתווה החדש, שעה שגנץ הבהיר פומבית שהוא מתנגד לו. בליכוד ביקשו את תמיכת סער למהלך ובכך קיוו לייצר לגיטימציה ציבורית טובה יותר, מתוך הערכה שגנץ לא יפרוש מהממשלה גם אם סער יצורף לקבינט.
בליכוד היו שסברו כי צריך ללכת כברת דרך עבור סער משום שבניגוד לגנץ, איתו יכול להיות אופק פוליטי, בשל העובדה שהוא מחזיק בעמדות ימין ונחשב לשחקן פרגמטי. אלא שההצעות שגובשו נדחו באופן חד על ידיו, והסוף היה ברור.
גורם בכיר בקואליציה תקף היום את סער, וטען כי הוא "מתח ביקורת על ניהול המלחמה ותבע להצטרף לקבינט המלחמה - אבל אם לא היה מסרב לתמוך בחוק הגיוס, הוא היה מצורף לקבינט המלחמה והיה יכול להשפיע שם על המדיניות". לדברי הבכיר, "פוליטיקה זו לא תוכנית כבקשתך. אי אפשר רק לקבל בלי לתת".
ןעוט...
ריאיון עם ח"כ זאב אלקין(צילום: אורי דווידוביץ)

יו"ר סיעת הימין הממלכתי זאב אלקין הביע היום בריאיון לאולפן ynet התנגדות חד-משמעית לנוסחים שבהם דנים לקראת ההצבעה היום על המתווה לחוק הפטור מגיוס. "עמדתנו היא מאוד ברורה. אנחנו אמרנו לפני ההצבעה היום בממשלה שנוסח החוק שמופץ, מתווה יותר נכון, כי אין נוסח חוק יש רק מתווה, הוא מתווה רע, הוא לא יקדם אותנו בשום דבר בנושא הגיוס. אנחנו נגד החוק הזה", אמר ח"כ אלקין.
לדברי אלקין, "אני מעריך שלמרות מכתבי ההתפטרות הנציגים שלנו בממשלה, שהם חברי ממשלה לעוד 48 שעות, יבואו היום ויצביעו נגד החוק הזה בממשלה, ואנחנו נמשיך להיאבק בו בכנסת. הוא חוק רע, הוא לא יקדם גיוס".
אלקין התייחס גם לדרישה של סער להצטרף לקבינט המלחמה, ולביקורות שהשמיע על ניהולה בעת פרישתו ולקראתה. "לא הייתה לנו השפעה. אם אתה לא יכול לשנות מבפנים, צריך לנסות להשמיע קול ברור מבחוץ, זה תפקידה של האופוזיציה", ציין אלקין. "מה שהיה לנו זה אחריות בלי סמכות, במיוחד שבסופו של דבר עמדותינו שונות מהעמדות של גנץ, שכביכול ייצג אותנו בקבינט המלחמה".
צילום: דוברות המשטרה
"זה מתווה רע, הוא לא יקדם אותנו בשום דבר". הפגנת חרדים נגד חוק הפטור מגיוס בירושלים(צילום: דוברות המשטרה)
צילום: אביהו שפירא
"רואים שהשוני בינינו הפך למשמעותי, כי גנץ אומר שמצבנו מצוין". יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ(צילום: אביהו שפירא)
הוא הוסיף כי "רואים שהשוני הפך למשמעותי, כי גנץ אומר שמצבנו מצוין. אנחנו חמישה חודשים מנהלים מלחמה מול האויב הכי חלש שלנו במזרח התיכון, ואנחנו רואים כמה רחוקים אנחנו מהשגה של יעדי המלחמה. אנחנו חושבים שאם זה יימשך בדרך הזו זה יביא אותנו למבוי סתום, ואני חושב שיותר ויותר ברור שאנחנו הולכים לשם. לדעתי, בעוד כמה חודשים נהיה במצב הרבה יותר גרוע ממה שאנחנו היום".
אתמול נחשף ב-ynet כי בליכוד העבירו לסער הצעה לשמש כמוזמן מעת לעת בקבינט המלחמה, בדומה לשרים בכירים אחרים שמוזמנים לדיונים מפעם לפעם - וכי גם להצעה הזו סער סירב. גורמים בליכוד אמרו כי ההצעה הועברה לסער משום שכל פתרון אחר היה עלול לסבך את המצב מבחינת השותפים האחרים, איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'. בהקשר הזה ציין אלקין כי נתניהו "בסופו של דבר היה צריך להכריע פה בוויכוח שהוא לא אישי. אבל בסופו של דבר, כל מה שמנחה אותו זה פחד מאיתמר בן גביר - אז ככה זה נראה, כל הצורה של ניהול המלחמה".
פרישתו של סער מהממשלה מכניסה את נתניהו לעמדה בעייתית, שכן הפרשנות הרווחת עד כה הייתה שאם גנץ יפרוש מהממשלה, סער הוא זה שיעניק לנתניהו מרחב תמרון פוליטי מול הקשיים המתעוררים בממשלתו. כעת, אחרי פרישת סער, נתניהו נשאר עם מערכת היחסים העכורה בינו לבין גנץ.