אחרי הפרידה מגדעון סער, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מסר היום (רביעי) הצהרה לתקשורת בפתח ישיבת סיעתו בכנסת. גנץ ביקר את תקציב המדינה שצפוי לעבור היום בכנסת, הדגיש שקבינט המלחמה צריך להישאר מצומצם וכן אמר כי לא הופתע מהצעד של סער.

"אי-אפשר להתעלם מהעובדה שיש אתגרים בהתנהלות הממשלה. תקציב המדינה שיאושר היום משקף את הימים של 6 באוקטובר", אמר גנץ. "חמור מכך, צרכים מבצעיים אמיתיים וסדרי עדיפויות נפגעים כתוצאה מהתנהלות פוליטית שמטרתה למנוע את הרחבת השורות בצה"ל. במקום לנצל את האחדות בעם ואת הצורך הלאומי פוגעים בצה"ל בעת לחימה ומחריפים את הקרע בעם, אלו טעויות אסטרטגיות שנצטרך לתקן. דרכי תמיד הייתה דרך של הסכמות ושותפות, אבל המצב הקיים לא יוכל להימשך".
הוא התייחס למתיחות הפוליטית בנושא חוק הגיוס וכך גם לקריאות להקדים את הבחירות ולקיימן כבר עכשיו. "זה לא הזמן לעסוק בפוליטיקה, העניין הוא לא אני או מפלגתי אלא מדינת ישראל", אמר. "עכשיו עלינו להתרכז במאחד, בנכון ובניצחון, אחרי שתסתיים הלחימה נלך לבחירות, וכל אחד שיתמודד יסביר מה הוא מציע ומה הוא עשה בתקופה הקשה הזו".
גנץ השיב לשאלת ynet על האפשרות שהשר סער יצטרף לקבינט המלחמה, שכן אחת מדרישותיו הייתה שזה יישאר מצומצם. "יש משפט שאומר: 'אם זה לא שבור למה לתקן'. הקבינט עובד נכון, מביא את הדברים לקבינט המורחב ואני חושב שכך זה צריך להימשך". גנץ, כאמור, אמר כי לא ידע על כוונתו של סער למסור אמש הצהרה על צאת מפלגתו לדרך עצמאית, אך גם לא הופתע. "ההחלטה של גדעון ללכת לדרכו היא ההחלטה שלו", הדגיש גנץ. "אני חושב שמאז 7 באוקטובר מדינת ישראל במאבק על חייה ודמותה, המדינה יותר חשובה מהמפלגה. נעשה את זה בדרך הנכונה תוך שיתוף הציבור".
1 צפייה בגלריה
בני גנץ וגדעון סער
בני גנץ וגדעון סער
סער: "התנגדות גנץ אינה עניינית"
(צילום: יואב דודקביץ )
על התנהלות הקבינט המצומצם וניהול הלחימה ברצועת עזה, טען גנץ כי "כל קבינט המלחמה מאוחד בצורך להמשיך בפעולה הקרקעית כולל ברפיח כדי לפרק את היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס. כדי שננצח, עלינו להיות חכמים, ולא רק צודקים". גנץ התייחס גם לביקורת הבינלאומית, ורמז למתיחות עם הממשל האמריקני. "כדי לייצר את הלגיטימציה לפעולות, כולנו חייבים להיות מאוחדים גם בהקשבה לעולם וביצירת פתרונות הומניטריים שישרתו את המערכה והתהליך שאחרי, שיקדם אותנו לסיום השלטון האזרחי של חמאס".
סער מצידו הגיב לדברי גנץ: "אני בחרתי להיפרד מהשר גנץ בכבוד. לצערי, התנגדותו של השר גנץ לצירופי לקבינט המלחמה אינה עניינית ואינה מטעמים של טובת המדינה. בדיוק כפי שהייתה התנגדותו בתחילת המלחמה לצירופו של ח"כ אביגדור ליברמן לקבינט המלחמה", כתב בטוויטר.
"אבל - לגופו של עניין - גנץ טועה", הוסיף סער. "התנגדותו לשינוי הרכב הקבינט המצומצם נשענה על אבחנה שגויה - 'מה שעובד לא צריך לתקן'. ציבור רחב מאוד מרגיש ויודע שיש הרבה מה לתקן באופן ניווט המלחמה על ידי הקבינט המצומצם. זה לא על פוליטיקה אלא על הדרך להכרעה במלחמה".
במערכת הפוליטית ההערכות הן שנתניהו יסכים לצרף את סער לקבינט המלחמה משום שמדובר באינטרס משותף לסער ולו. כניסתו של סער למעשה תקטין את כוחם של גנץ ואיזנקוט - ותקבע כללי משחק פוליטיים חדשים. בסביבת נתניהו חוששים כבר תקופה ארוכה מהרגע שבו גנץ יחליט לפרוש, ובכך למעשה יתניע את המחאה מחדש ויערער את יציבות הממשלה. כניסת סער, מקווים בסביבת נתניהו, תקטין את האפקט הזה וגם תחליש את כוחו של בן גביר שלא יוכל יותר לאיים בהתפטרות ושיבוש עבודת הקואליציה.

אמש הודיע השר סער כי החליט לסיים את השותפות עם מפלגת כחול לבן ואמר כי פנה ליו"ר ועדת הכנסת כדי להקים מחדש לאלתר את סיעת תקווה חדשה-הימין הממלכתי בכנסת "כסיעה עצמאית, שתבטא באופן מובהק את תפיסת העולם הלאומית-ממלכתית".
בעקבות הודעת מפלגת תקווה חדשה-הימין הממלכתי על צאתה לדרך "עצמאית", ח"כ פנינה תמנו שטה תחליף את ח"כ זאב אלקין בתפקידו, ותמונה ליו"ר סיעת המחנה הממלכתי. הבוקר אמרה ח"כ תמנו שטה בשיחה עם ynet כי חברי המפלגה, "איחלו לסער בהצלחה. אנחנו ממשיכים להתמקד במה שבאמת צריך". החלק המעניין בהודעת הפירוק של סער אתמול הייתה קריאתו הפומבית לראש הממשלה בנימין נתניהו לצרפו לקבינט המלחמה. "אני רוצה להאמין שאין דיל בין סער לנתניהו, שבתקופה הזאת אנשים לא מתעסקים בפוליטיקה", אמרה ח"כ תמנו שטה. "קבינט המלחמה מתפקד וצריך להישאר מצומצם ופרודוקטיבי, לא לפתוח את השורות, שכולם יתעשתו. ברגע שפותחים את השורות עוד שחקנים רוצים להיכנס, כמו שבן גביר כבר אמר".

ח"כ שרן השכל (התקווה חדשה-הימין הממלכתי) אמרה כי היא בטוחה שבעתיד מפלגתה תשתף שוב פעולה עם המחנה הממלכתי. "מדינת ישראל זקוקה לממשלת אחדות רחבה", אמרה ח"כ השכל בריאיון ל-ynet. "אנחנו מאחלים לחברינו בהצלחה, הפערים האידאולוגיים גדולים וככל שהמלחמה התרחבה, הפערים לא קטנים גם בעניין המדיני בוודאי, בנושא המדינה הפלסטינית מסתכלים לטווח הרחוק".
לדבריה, לחברי תקווה חדשה "הייתה בעיה" עם נסיעתו של גנץ לוושינגטון בשבוע שעבר. "ההתנהלות בתקופת מלחמה, לא הייתה התנהלות נכונה. גם התגובה של ביבי לא הייתה נכונה. בתקופת מלחמה, כששר נוסע, ראוי ליידע את ראש הממשלה, לקבל אישורים". לטענתה, עמדת המפלגה לגבי נתניהו לא השתנתה: "היא מה שהיא היום ותהיה בעתיד".