השר וחבר קבינט ניהול המלחמה בני גנץ הסלים היום (ב') את הטון שלו כלפי חוק הפטור מגיוס שמקדמת הממשלה, ושהטיוטה שלו שנחשפה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" חוללה סערה פוליטית ומשפטית. בהצהרה שנשא בקריית שמונה והתמקדה במצב בצפון ובסיוע לתושבים שפונו משם, התייחס גנץ גם למתווה הגיוס שמקדמת הממשלה - ותיאר אותו כ"קומבינה פוליטית" שנועדה לפתור משבר פוליטי מיידי, ולא כזו שתפתור את הסוגיה לעשרות שנים קדימה.

בפתח דבריו שב גנץ על האיום שלו מאתמול, ולפיו לא יוכל להישאר בממשלת החירום אם יאושר סופית המתווה – שבמתכונתו הנוכחית מעניק למעשה פטור לתלמידי הישיבות, ומדבר על יעדי גיוס שלא ברור אם ימומשו, ומתי בדיוק יחולו סנקציות כלכליות על אי-מימושן.
במקביל לדבריו הופצה טיוטה חדשה של המתווה, שתועלה מחר להצבעה בממשלה, וגם היא לא כוללת מועד לכניסת הסנקציות הכלכליות לתוקף. ההצעה הזו כוללת "יעדי גיוס שנתיים" שמספרם יאושר רק בהמשך, וגם תמריצים כספיים חיוביים. "לא ייתכן שדווקא בזמן שהחברה כולה מגויסת ומקיימת מאמץ למען הבית, הממשלה תקדם חוק שיפורר את יסודותיו", תקף בפתח הצהרתו.
גנץ הדגיש כי הוא ומפלגתו רואים חשיבות ב"לימוד תורה ובשמירת המסורת", אך הבהיר כי לא יוכל לתמוך בפתרון שלא יקדם שוויון בנטל. הוא הוסיף כי הוא מעוניין לעשות זאת בהסכמה, אך רק כזו שתכלול "פתרון שירות הוגן לכולם". לדבריו, "אנחנו רוצים פתרון לגיוס - ולא פטור לגיוס. אני חוזר ואומר - קידום וחקיקת חוק כמו שהממשלה מתכוונת להעביר יפגעו באחדות ויפגעו בביטחון, ולכן זהו קו אדום. חבריי ואני לא נוכל להיות חלק בממשלה שמעבירה חוק כזה בכלל, ובזמן מלחמה בפרט".
3 צפייה בגלריה
בני גנץ בהצהרה לתקשורת בקריית שמונה
בני גנץ בהצהרה לתקשורת בקריית שמונה
גנץ בקריית שמונה
(צילום: אביהו שפירא )
בתשובה לשאלת ynet אם המתווה, שלפני הפצת הטיוטה דווח כי יכלול אולי סנקציות כלכליות רק בעוד שנתיים, מהווה למעשה "מסמוס" של הכוונה לגייס חרדים - אמר: "אני לא רוצה לפתור רק משבר, אלא את האתגר הזה שילווה אותנו בעשרות השנים הקרובות - ולכן קומבינה פוליטית שפותרת בעיה כאן ועכשיו, אבל משאירה את ישראל עם הבעיה שלה, זה לא דבר שנכון לעשות אותו".
גנץ ציין כפתרון אפשרי את "מתווה השירות הישראלי" שהציג, אך הדגיש כי יסכים לקדם גם פתרונות אחרים - כל עוד אלו יהיו לדבריו "שלמים" ויתייחסו לכל חלקי החברה: "כולם משרתים, כולם תורמים, כולם מקבלים".
"אין שום דבר חדש במה שאני אומר, כל מה שקרה זה שפתאום נגמר הזמן - חבל שמתעוררים רק ברגע האחרון", הוסיף בהתייחסות לעובדה שהממשלה פועלת כעת בדחיפות, כיוון שבסוף החודש, בעוד שבוע אחד, יפוג תוקף הוראת השעה שמאפשרת להימנע מאכיפת גיוס חרדים. אותה הוראת שעה התקבלה בהחלטת ממשלה אחרי שפג תוקפו של החוק הקודם ביולי אשתקד. בממשלה מקווים שקידום החוק החדש ימנע פסיקה של בג"ץ ולפיה יש להתחיל לאכוף באופן מיידי את גיוס תלמידי הישיבות, כזו שאולי גם תפגע במימון של המוסדות הללו.
3 צפייה בגלריה
הפגנות בעד ונגד גיוס חרדים
הפגנות בעד ונגד גיוס חרדים
הפגנות בעד ונגד גיוס חרדים - בזמן שהלוחמים בעזה נלחמים
(צילום: דוברות המשטרה, דובר צה"ל, EPA/ABIR SULTAN)
"אני מקווה שיימצא לזה פתרון נכון, אני לא אקפוץ לכל פתרון - רק לפתרון נכון, כי האחריות לפתרון הזה היא לדורות קדימה, לציבור הממלכתי בישראל, לציבור החרדי בישראל, לציבור הערבי בישראל ולכל החברה כולה. אין יותר קומבינות. פתרון נכון - כולם שותפים, כולם מתאמצים, ושומרים על הערכים והאמונות של כל אחד מהאנשים".

גנץ למפוני הצפון: אחריותנו להחזיר אתכם הביתה, ואנחנו נערכים לכך

בהצהרתו התייחס גנץ גם ללחימה שנמשכת בחזית הצפונית, וחזר על האיומים המרומזים שמשמיעים כבר זמן רב בישראל בנוגע לאפשרות של החזרת הביטחון לתושבים באמצעות מבצע צבאי נגד חיזבאללה – אם לא ניתן יהיה להגיע להסדר מדיני. "אנחנו נמצאים במציאות של לחימה זמן ארוך, והזמן הזה אינו בלתי מוגבל. מדינת ישראל לא צריכה לאפשר עוד שנה אבודה בצפון", אמר.
3 צפייה בגלריה
שיגורים שיגור מטח רקטה רקטות מדרום לבנון לישראל
שיגורים שיגור מטח רקטה רקטות מדרום לבנון לישראל
מטח רקטות מלבנון לישראל, ארכיון
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
גנץ גם תקף את התנהלות הממשלה והאשים שעד כה לא גיבשה תוכנית סיוע לתושבים המפונים. "ביוזמתי כינסנו את קבינט המלחמה עם שר האוצר ושרים נוספים, וקיבלנו החלטה על קידום תוכנית לחיזוק הצפון. העובדה שהתוכנית הזאת לא מומשה, היא לא רק פגיעה בתושביה צפון אלא פגיעה בביטחון המדינה".
לדבריו, "זו אחריות שלנו כמדינה להחזיר את התושבים הביתה בביטחון, ואנחנו נערכים לכך. שמעתי היום דברים קשים על הטיפול האזרחי באזרחים, שלא ניתן להשלים איתם. אני מבקש להגיד קודם כל לתושבים כאן בצפון - אנחנו מבינים את הקושי העצום, אנחנו רואים את העומק שלכם והחברה הישראלית כולה מאחוריכם לפני חודשים".