ראש הממשלה איים על הממשל האמריקני, ולאחר שמועצת הביטחון של האו"ם אישרה ללא וטו אמריקני הצעת החלטה שקוראת להפסקת אש מיידית בעזה בזמן הרמדאן ושחרור מיידי וללא תנאי של כל החטופים - הוא מחריף את הטון כלפי הבית הלבן. "נסיגה זו פוגעת גם במאמץ המלחמתי וגם במאמץ לשחרור החטופים, משום שהיא נותנת לחמאס תקווה שהלחץ הבינלאומי יאפשר להם לקבל הפסקת אש ללא שחרור חטופינו", האשים הערב (שני) ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר שארה"ב נמנעה בהצבעה על הצעת ההחלטה שאושרה. התגובה של נתניהו: המשלחת שהייתה אמורה לצאת לארה"ב כדי לדון עם האמריקנים בתוכניות צה"ל לפעולה ברפיח תישאר בישראל.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ראש הממשלה נתניהו ונשיא ארה"ב ביידן
(צילום: מרים אלסטר, Eros Hoagland / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AF)
זמן קצר לפני ההצבעה במועצת הביטחון של האו"ם על הצעת ההחלטה, שכלל אינה מחייבת, הבהיר ראש הממשלה נתניהו לחברי המשלחת הישראלית, ובכללם השר רון דרמר וראש המל"ל צחי הנגבי, כי "אם ארה"ב לא תטיל וטו על החלטה להפסקת אש שאיננה מותנית בשחרור חטופים - אני מבטל את יציאת המשלחת לוושינגטון".
שגרירת ארה"ב באו"ם לינדה תומאס-גרינפילד נמנעה כאמור בהצבעה על הצעת ההחלטה שהעלו עשר מדינות שאינן חברות במועצת הביטחון, והיא אושרה בתמיכה של 14 מדינות. מנגד, האמריקנים הטילו וטו על הצעה של רוסיה שקראה להפסקת אש קבועה ולמעשה לסיום המלחמה.
3 צפייה בגלריה
 מועצת הביטחון של האו״ם מתכנסת להצביע על הפסקת אש לתקופת הרמדאן
 מועצת הביטחון של האו״ם מתכנסת להצביע על הפסקת אש לתקופת הרמדאן
הימנעות השגרירה האמריקנית
ראש הממשלה נתניהו מימש את האיום, והורה כאמור על ביטול יציאת המשלחת הישראלית לוושינגטון. "ארה"ב נסוגה מעמדתה העקבית במועצת הביטחון, שבה קשרה רק לפני כמה ימים בין הפסקת אש לשחרור החטופים", נמסר מלשכת נתניהו בעקבות החלטתו להשאיר את המשלחת הישראלית בארץ. "בהחלטה הקודמת סין ורוסיה הטילו וטו, בין השאר משום שהן תמכו בהפסקת אש בלי שחרור החטופים. בהחלטה הנוכחית רוסיה וסין תמכו, יחד עם אלג'יריה ומדינות אחרות".
נתניהו האשים: "ארה"ב לא הטילה היום וטו על הנוסח החדש שקורא להפסקת אש ללא התניה בשחרור החטופים. זוהי נסיגה ברורה מעמדתה העקבית של ארה"ב במועצת הביטחון מאז תחילת המלחמה. נסיגה זו פוגעת גם במאמץ המלחמתי וגם במאמץ לשחרור החטופים, משום שהיא נותנת לחמאס תקווה שהלחץ הבינלאומי יאפשר להם לקבל הפסקת אש ללא שחרור חטופינו".
בהודעת הלשכה נאמר עוד כי "ראש הממשלה נתניהו הבהיר כבר אמש שאם ארה"ב תיסוג מעמדתה העקרונית, הוא לא ישלח את המשלחת הישראלית לארה"ב. לאור השינוי בעמדה האמריקנית, ראש הממשלה נתניהו החליט שהמשלחת לא תצא". דרמר והנגבי היו אמורים לצאת הלילה לוושינגטון.
3 צפייה בגלריה
ג'ון קירבי תדרוך עיתונאים הבית הלבן וושינגטון ארה"ב
ג'ון קירבי תדרוך עיתונאים הבית הלבן וושינגטון ארה"ב
"מאוכזבים". דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב קירבי
(צילום: רויטרס/Evelyn Hockstein)
ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, נשאל שוב ושוב בתדרוך עם עיתונאים על החלטת נתניהו. בשלב ראשון הוא ציין שלא ידוע לו על ביטול הגעת המשלחת הישראלית לוושינגטון, אך בהמשך דבריו הוא ציין כי "ההחלטה של נתניהו לא לשלוח את המשלחת לוושינגטון מאכזבת. אנו מאוכזבים מאוד שהם לא יגיעו לוושינגטון, כדי לאפשר לנו לנהל איתם שיחות על אלטרנטיבות למבצע הקרקעי ברפיח".
קירבי אמר עוד: "ההצעה שאושרה מדברת על הפסקת אש מיידית ושחרור מיידי של בני הערובה, זה מה שאנחנו רוצים. אלה אותם עקרונות שאנו מקדמים במשך חודשים. זה לא אידיאלי שהמשלחת לא תגיע לוושינגטון. זה לא אומר שהיכולת שלנו לדבר איתם ולקיים שיחה הוסרה.
"גם שר הביטחון (גלנט) כאן, ואנו מצפים לשיחות איתו ונדון על רפיח. נעשה מה שצריך כדי לסייע לישראל להסיר את האיום של חמאס. אנו עדיין תומכים בישראל - זה לא השתנה. יש לנו שיחות כנות איתם על הצורך לצמצם פגיעה באזרחים, לאפשר ליותר סיוע הומניטרי להיכנס. אתה יכול לעשות את שני הדברים האלה באותו הזמן. אנחנו לא מאמינים שפלישה קרקעית לרפיח היא הדבר הנכון, במיוחד לאור המספר העצום של פליטים שנמצאים שם בעקבות המבצע של ישראל בעזה. השיחות יימשכו בלי קשר לתסכול הישראלי מההצבעה שלנו היום".

גנץ: "טוב היה עושה רה"מ אם היה נוסע בעצמו לארה"ב"

שותפו של נתניהו להנהגה בממשלת החירום, יו"ר המחנה הממלכתי השר בני גנץ, אמר בתגובה למהלך של ראש הממשלה: "למדינת ישראל יש חובה מוסרית להמשיך בלחימה עד להשבת החטופים ולהסרת איום החמאס וכך נעשה. החלטת מועצת הביטחון אינה בעלת משמעות אופרטיבית עבורנו, ובכל מקרה, נמשיך להקשיב לידידותינו, ונעשה תמיד מה שנכון לביטחון ישראל".
גנץ אמר עוד: "לצד זאת, חשוב לזכור - היחסים המיוחדים בין ישראל לארה"ב הם עוגן בביטחון וביחסי החוץ של ישראל, והשיח הישיר עם הממשל האמריקני הוא נכס חיוני שאסור לוותר עליו גם כשיש אתגרים ומחלוקות. טוב עשתה ארה"ב שהבהירה כי הפסקת אש תתקיים כתלות בהשבת החטופים.
"טוב ששר הביטחון נמצא כעת בארה"ב, וידון עם בכירי הממשל על הנושאים המדיניים והביטחוניים שעל הפרק ועל הצורך שלנו בהמשך הלחימה. לא רק שנכון שהמשלחת תיסע - טוב היה עושה ראש הממשלה אם היה נוסע בעצמו לארה"ב, ומקיים שיח ישיר עם הנשיא ביידן ועם בכירי הממשל. זה נכון בשגרה, וזה בוודאי נכון כעת, כשמשקל התמיכה של ארה"ב בישראל כה קריטי".
בלשכת נתניהו אמרו בתגובה לדברי גנץ: "לאחר שחמאס בירכו על החלטת מועצת הביטחון שעברה בהימנעות ארה"ב, בני גנץ עוד מציע הערב לשלוח משלחת לארה"ב. ראש הממשלה נתניהו דחה את הצעתו".

כפי שקירבי ציין, שר הביטחון יואב גלנט צפוי להיפגש היום בוושינגטון עם שורת בכירים אמריקנים כדי לדון בסוגיות השונות, ובכללן המשך הלחימה בעזה, חילופי האש עם חיזבאללה בצפון ונושא החימושים של צה"ל. לפני הפגישות עם היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן, אמר גלנט: "אין לנו זכות מוסרית לעצור את המלחמה בעזה עד אשר נחזיר את כל החטופים לביתם. אם לא נשיג הכרעה ברורה ומוחלטת בעזה - זה עלול לקרב מלחמה מצפון".
גלנט אמר עוד: "אני פותח כעת את ביקורי בוושינגטון כנציגה של מדינת ישראל ובשם ממשלת ישראל. הגעתי לכאן על מנת להבהיר את הצורך בחיזוק צה"ל ובחיזוק עוצמתה של מדינת ישראל. כבר בפגישה הראשונה עם סאליבן אבהיר את החיוניות במיטוט שלטון החמאס ובהחזרת החטופים אל ביתם. אנחנו נפעל נגד החמאס בכל מקום, גם במקומות שבהם עוד לא היינו. אנחנו נייצר אלטרנטיבה לחמאס על מנת שצה"ל יוכל להשלים את משימתו".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר בתגובה להחלטה שהתקבלה במועצת הביטחון של האו"ם: "ההחלטה מוכיחה את מה שהיה ידוע מאז ומעולם - מדובר במוסד אנטישמי, עם מזכ"ל אנטישמי, שמעודד את חמאס לעבר הניצחון המוחלט.
"הבחירה של הנשיא ביידן מנגד, להימנע מלהטיל וטו על ההחלטה מצידה של ארה"ב, מוכיחה מנגד כי הנשיא ביידן לא מעמיד בראש סדרי העדיפויות שלו את הניצחון של ישראל והעולם החופשי על הטרור, אלא את שיקוליו הפוליטיים. דווקא לאחר ההחלטה הזו אנו חייבים להגביר את העצימות במלחמה ולהמשיך לחתור בכל הכוח, בכל מחיר, להכרעת החמאס".