שתף קטע נבחר

מרוץ נגד השעון של טראמפ: המוסלמים שנחתו בארה"ב ברגע האחרון

המהנדסת מאיראן, החתן התימני והמשפחה העיראקית: האישור הזמני לאזרחי שבע מדינות מוסלמיות להיכנס לארה"ב נותן לאלפים מהם חלון הזדמנויות קצר לפני שיבוטל: "תמיד צפינו בסרטים אמריקניים וכרגע החיים שלנו בסרט"

 

 

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הורה בשבוע שעבר לאסור את כניסתם של אזרחים משבע מדינות מוסלמיות - סוריה, סומליה, לוב, תימן, סודן, איראן ועיראק. הצו הנשיאותי שעליו חתם טראמפ מנע במכה אחת את כניסתם לארה"ב של אלפי בני אדם, אך בסוף השבוע השעה שופט פדרלי את הצו של הנשיא הרפובליקני, ועד שתתקבל הכרעה בנושא נוהרים המוני מוסלמים מהמדינות האסורות לארה"ב. הם כל אחד מהם נושא ויזה לארה"ב, כל אחד רוצה לנצל את חלון ההזדמנויות הקצר לפני ששוב תיאסר כניסתו למדינה - וחלקם הותירו מאחור את ילדיהם.

 

עוד סיפורים מעניינים מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

נזאנין זינורי, מהנדסת מאיראן הורדה בשבוע שעבר ממטוס שעמד להמריא מדובאי לארה"ב ימים ספורים לאחר שטראמפ חתם על הצו הנשיאותי. במשך שבע השנים האחרונות היא התגוררה בארה"ב, עשתה דוקטורט באוניברסיטת קלמזון וכיום עובדת בחברת סטארט-אפ בדרום קרוליינה. מרגע שהשופט הפדרלי ג'יימס רובראט השעה את הצו של טראמפ, מיהרה זינורי, שביקרה לא מזמן את משפחתה באיראן, לשוב לארה"ב.

 

נימה אניייאטי, חוקר איראני, עם כרטיס הטיסה מרומא לניו יורק (צילום: AP) (צילום: AP)
נימה אניייאטי, חוקר איראני, עם כרטיס הטיסה מרומא לניו יורק(צילום: AP)
אנייאטי בנמל התעופה בניו יורק (צילום: AP) (צילום: AP)
אנייאטי בנמל התעופה בניו יורק(צילום: AP)

רולא עון, מנהלת ארגון זכויות אדם ערבי-אמריקני במישיגן, אמרה שהיא הגישה עתירה נגד הצו של טראמפ וסיפרה שהיא ממליצה לאנשים למהר לשוב לארה"ב. הדחיפות הרבה גורמת ללא מעט החלטות קשות. משפחה אחת מתימן, למשל, טסה ממצרים לניו יורק ללא הילדים שלה. לאב המשפחה ולשניים מילדיו יש אזרחות אמריקנים, אך לאם המשפחה יש ויזת מהגר ולשני ילדים נוספים שלהם אין בכלל ויזות לארה"ב ולכן הושארו בתימן עם קרובי המשפחה שלהם. "הם פשוט לא רוצים לקחת סיכון בהמתנה", אמרה עון.

 

"אני גאה להיות מוסלמי. איסלאם זה שלום"

במקרים אחרים, הסוף היה הרבה יותר טוב. נימה אנייאטי, בן 29 מאיראן, לא קיבל בשבוע שעבר אישור לעלות על טיסה לארה"ב. אבל אתמול, בעקבות צו המניעה של השופט הפדרלי, הוא עלה על טיסה מרומא לניו יורק כדי שיוכל להמשיך במחקר שלו בנושא ניתוח רובוטי.

 

עמאר אל-נג'אר מתימן נחתם ביום שבת בנמל התעופה JFK בניו יורק לאחר שסוף סוף הצליח לעלות על טיסה מטורקיה, שבה ביקר את ארוסתו. הוא תכנן להישאר בטורקיה שלושה חודשים, אך החליט לשוב מיד לארה"ב מרגע שהוסר זמנית האיסור על כניסת מוסלמים. בן דודו, פאהד אל-פאקיח, המתין לו בנמל התעופה. "אני צריך ללמוד. אני צריך לעשות עבודה", אמר אל-נג'אר. הוא סיפר שברח ממלחמת האזרחים בתימן ועבר ב-2015 מטורקיה לארה"ב. "אני מוסלמי. אני גאה בזה. איסלאם זה שלום", הוא אמר.

 

אימאן עלי, בת 12 מתימן, התאחדה עם משפחתה בסן פרנסיסקו (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
אימאן עלי, בת 12 מתימן, התאחדה עם משפחתה בסן פרנסיסקו(צילום: רויטרס)

אימאן עלי, בת 12 מתימן, נחתה אמש בנמל התעופה בסן פרנסיסקו והתאחדה עם משפחתה לאחר שקודם לכן לא הייתה יכולה להיכנס לארה"ב בגלל איסור הכניסה של הנשיא טראמפ. הוריה ושתי אחיותיה הם אזרחים אמריקנים ואילו היא נולדה במדינה הערבית ובמשך שנים חיה בנפרד ממשפחתה.

 

הילדה שחיה בנפרד ממשפחתה

ב-28 בינואר הלכה אימאן עם אביה אחמאד לשגרירות האמריקנית בג'יבוטי כדי לעבור ראיון שנקבע לה מראש - השלב האחרון לפני קבלת הוויזה שלה לארה"ב. אלא שהשניים לא הורשו לעלות על טיסה לארה"ב בגלל הצו הנשיאותי של טראמפ. "המתנו שבע שנים", סיפר האב אחמאד. "לאחר שבע שנים אנחנו סוף סוף בבית. זה מה שאנחנו צריכים. זה מה שאנחנו הכי צריכים", הוא אמר.

 

בשל העובדה שאימאן היא קטינה ובת להורים עם אזרחות אמריקנית, אז היא עצמה זכאית לאזרחות אמריקנית משלה.


 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
מונטר אל-עסכרי, בן 37 מעיראק, קיבל איומים על חייו בארצו משום שעבד כמתורגמן ומפנה פצצות עבור צבא ארה"ב. הוא ומשפחתו קיוו להתחיל חיים חדשים בארה"ב, אך הצו הנשיאותי שפרסם טראמפ הרס להם את החלום ובמשך שבוע הם היו תקועים בנמל התעופה בבגדד משום שעזבו את ביתם ועבודתם. למזלם הגדול, ממשל טראמפ ביצע כמה הקלות, בין היתר לאזרחי שבע המדינות המוסלמיות שעברו כמתורגמנים עבור הצבא האמריקני.

 

המתורגמן העיראקי קיבל סיוע מאנשי צבא אמריקנים

ביום שישי נחת אל-עסכרי בניו יורק ביחד עם רעייתו חיבה, בנו חסן ובתו דימה. כניסתו למדינה התאפשרה בזכות עזרתם של כמה יוצאי צבא אמריקנים. "אני לא מאמין שזה אמיתי", הוא אמר. "תמיד צפינו בסרטים אמריקניים ונראה שכרגע החיים שלי נמצאים בסרט. אין לי מילים. אני רק רוצה לומר למר טראמפ, הנשיא טראמפ: 'אנחנו בעלי ברית. אנא תן לנו להיות חברים שלך. אנחנו רוצים להיות חברים שלך. אל תאכזב את העם העיראקי. אנו מסתכלים על אמריקה כמו האח הגדול שלנו".

 

פואד שאריף סולימאן עם אשתו וילדיהם בניו יורק (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
פואד שאריף סולימאן עם אשתו וילדיהם בניו יורק(צילום: רויטרס)
עשו זאת. משפחת אל-עסכרי בנמל התעופה JFK בניו יורק (צילום: AP) (צילום: AP)
עשו זאת. משפחת אל-עסכרי בנמל התעופה JFK בניו יורק(צילום: AP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

תקוע בירדן עם משפחה בת שמונה נפשות. מועייד מאהר, פליט סורי (צילום: AP) (צילום: AP)
תקוע בירדן עם משפחה בת שמונה נפשות. מועייד מאהר, פליט סורי(צילום: AP)

לא ראתה את האחים שלה במשך תשע שנים. פאריבה טארוג'סטאמי, ציירת מאיראן, בנמל התעופה בניו יורק (צילום: AP) (צילום: AP)
לא ראתה את האחים שלה במשך תשע שנים. פאריבה טארוג'סטאמי, ציירת מאיראן, בנמל התעופה בניו יורק(צילום: AP)

תכנן להישאר עם ארוסתו בטורקיה למשך שלושה חודשים, אבל חזר מיד לארה"ב. עמאר אל-נג'אר (משמאל) בנמל התעופה בניו יורק (צילום: AP) (צילום: AP)
תכנן להישאר עם ארוסתו בטורקיה למשך שלושה חודשים, אבל חזר מיד לארה"ב. עמאר אל-נג'אר (משמאל) בנמל התעופה בניו יורק(צילום: AP)

נסעה לבקר את אמה החולה בדובאי. רוזלין סינחה בנמל התעופה הבינלאומי וושינגטון דאלס בווירג'יניה (צילום: EPA) (צילום: EPA)
נסעה לבקר את אמה החולה בדובאי. רוזלין סינחה בנמל התעופה הבינלאומי וושינגטון דאלס בווירג'יניה(צילום: EPA)
ניל ורוזלין סינחה נישאו באוגוסט האחרון בטקסס ורוזלין ממתינה לקבל גרין קארד. אך כשאמה חלתה ועברה כמה התקפי שבץ בדובאי, היא נסעה לבקר אותה. כשהייתה מעבר לים פרסם טראמפ את צו איסור הכניסה ורוזלין לא הייתה יכולה לשוב לבעלה בארה"ב. אף שהיא נולדה באיחוד האמירויות וגדלה שם, בדרכון שלה רשום שהיא מעיראק - מדינה שמעולם לא ביקרה בה, אבל כזו שנמצאת ברשימה השחורה של הנשיא האמריקני. "האפשרות שהיא לא תשוב לעולם או שנמין 90 ימים הייתה מפחידה", סיפר הבעל ניל. אמש, בסיוע של עורכי דין שהתנדבו לעזור לה, שבה רוזלין לארה"ב והתאחדה עם בעלה. "היה לי מזל", היא אמרה.


סינחה עם עורכת דינה (צילום: EPA) (צילום: EPA)
סינחה עם עורכת דינה(צילום: EPA)

ביקרה את המשפחה באיראן ולא הייתה יכולה לשוב לארה"ב. נזאנין זינורי (משמאל) לאחר הנחיתה בבוסטון  (צילום: AP) (צילום: AP)
ביקרה את המשפחה באיראן ולא הייתה יכולה לשוב לארה"ב. נזאנין זינורי (משמאל) לאחר הנחיתה בבוסטון (צילום: AP)

פאריבה טארוג'סטאמי, ציירת בת 32 מאיראן, נחתה בנמל התעופה JFK בניו יורק עם חיוך גדול על פניה ודמעות שזלגו מעיניה כשראתה את אחיה באולם הנכנסים. "אני שמחה מאוד. לא ראיתי את האחים שלי במשך תשע שנים", היא סיפרה. הציירת האיראנית ניסתה להיכנס לארה"ב בשבוע שעבר דרך טורקיה, אולם לא קיבלה אישור לעלות על טיסה בשל הצו של טראמפ. "בכיתי והייתי מאוכזבת מאוד", היא אמר. "כל מה שחשבתי עליו, מה שאני הולכת לעשות, התאכזבתי כל כך מהכול. חשבתי שהכול נגמר מבחינתי".

 

טארוג'סטאמי אמר שהיא מקווה ללמוד אמנות בארה"ב ושהיא מתכננת להצטרף בקרוב לבעלה שנמצא בעיר דאלאס, טקסס. הוא עבר לפני חצי שנה מאיראן לארה"ב, יש לו גרין קארד והוא עובד עבור סוכנות למכירת כלי רכב.

 

מועייד מאהר, פליט סורי בן 24, שוהה כיום במחנה של האו"ם בעמאן, בירת ירדן. אתמול הוא מילא ניירת עבור משפחתו בת שמונה הנפשות, אבל הוא סקפטי לגבי האפשרות שצו המניעה של השופט הפדרלי בארה"ב יחזיק מעמד עוד הרבה זמן. בכל מקרה, כרגע הוא ומשפחתו עדיין לא קיבלו ויזה לארה"ב כך שלא נותר להם, אלא לחכות לאישור הרשויות האמריקניות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
אימאן עלי (משמאל) בת ה-12 שהגיעה לארה"ב מתימן
צילום: רויטרס
מומלצים