שתף קטע נבחר

בניגוד לדיווחי ישראל: אוגנדה מוכנה לקלוט 500 פליטים

ישראל דיווחה על מו"מ שיאפשר לגרש לאוגנדה יותר מ-7,500 איש ואף טענה כי כבר גורשו לשם 650 פליטים מישראל. אך באוגנדה טוענים: "נקלוט רק עוזבים מרצון, ונבדוק שהם אכן פליטים"

 

מסיבת עיתונאים של שר הפליטים באוגנדה ()
שר הפליטים באוגנדה
אוגנדה מוכנה לקלוט עד 500 מבקשי מקלט אפריקנים מישראל – כך חשף הבוקר (ו') שר הפליטים והמוכנות לאסונות בממשלתה. "מדינת ישראל, בשיתוף עם ארגוני סיוע לפליטים ביקשה מאוגנדה לאפשר יישוב מחדש של כ-500 פליטים אריתריאים וסודנים בשטחה. הממשלה והמשרד שוקלים בחיוב את הבקשה", אמר השר במסיבת עיתונאים.

 

השר הוסיף: "יש לנו באוגנדה כבר מיליוני פליטים מסומליה ומאתיופיה, כך שהמעטים מישראל לא יהוו בעיה לאוגנדה כמדינה שלישית. למיטב ידיעתי, עדיין לא הגיעו פליטים מישראל".

גירוש מבקשי מקלט אוגנדה ()
נתונים שעלו מתשובת המדינה לבג"ץ

מאוחר יותר דווח ב-BBC כי שר הפליטים של אוגנדה הדגיש כי ארצו תקלוט רק מבקשי מקלט שיסכימו לעזוב את ישראל מרצונם וכאלה שכבר קיבלו מעמד של פליטים בישראל. "עם הגעתם, ייערכו בדיקות נוספות כדי לוודא שהם נופלים תחת הגדרה של פליטים. לאחר מכן הם יוכלו לבחור אם להתגורר במחנות פליטים או ביישובים עירוניים", הוסיף.


ההודעות של השר סותרות את הודעת המדינה לבג"ץ מיום שלישי האחרון, שעל פיה היא מנהלת משא ומתן מול אוגנדה לקליטתם של 7,548 מבקשי מקלט בעלי פוטנציאל לגירוש. כמו כן, לפי הודעת המדינה, רק בשנת 2017 "עזבו מרצון" לאוגנדה 630 מבקשי מקלט.

 

השר גם הכחיש כי אוגנדה עתידה לקבל תשלום עבור קליטת מבקשי המקלט. "האנשים שאומרים ברשתות החברתיות כי מדינות נותנות לנו כסף בכל פעם שאנחנו מקבלים פליטים טועים. למעשה, אנחנו אלה שמוציאים כסף על הפליטים האלה", אמר. זאת אף שעל פי ההסכם שישראל חתמה עם אוגנדה לקליטת מבקשי מקלט ש"עוזבים מרצון", ובעקבותיו אלפי מבקשי מקלט עזבו את ישראל לאוגנדה בשנים האחרונות – ישראל שילמה לאוגנדה 5,000 דולר עבור כל מבקש מקלט שקלטה.

 

אוגנדה הכחישה בעבר פעמים רבות כי היא מוכנה לקלוט מבקשי מקלט מישראל נגד רצונם, ואולם ממשלת ישראל טענה כי חתמה עמה על הסכם שכזה. שר החוץ של אוגנדה, הנרי אוקולו אאוריאם, אמר בשבוע שעבר: "אין לנו שום הסכם או הבנה מול ישראל בעניין קליטה של המהגרים. אם יגיעו אלינו מהגרים - נתעקש שיחזירו אותם".

 

בעקבות הכחשותיה של אוגנדה, שליח מיוחד מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו נמצא בה בשבוע האחרון ומנהל מגעים מול גורמים בממשל על מנת לתקן את ההסכם שלטענת ישראל נחתם עמה, כך שתהיה מוכנה לקלוט את מבקשי המקלט המגורשים.

 

בדיון שהתנהל ביום שלישי האחרון בבג"ץ בעתירות נגד תוכנית הגירוש, המדינה הודיעה כי טרם הושג הסכם שכזה, אך בהודעה שמסרה לפני כן לבית המשפט ציינה כי הסבירות לכך גבוהה. בעקבות זאת, שופטי בג"ץ קבעו כי כל 207 מבקשי המקלט הכלואים במתקן סהרונים בדרום ישוחררו עד יום ראשון הקרוב, אלא אם יתקבל אישור של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי קיים הסכם גירוש מול אוגנדה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים