שתף קטע נבחר

לקראת הפסגה: "פוטין וטראמפ ידונו בפריסת כוחות אסד בגבול ישראל"

יום לאחר פגישתו עם נתניהו במוסקבה ולקראת הפסגה עם טראמפ בהלסינקי, נועד נשיא רוסיה עם יועצו של חמינאי. לפי הדיווחים הוא מגבש עסקה להרחקת כוחות איראניים מגבול סוריה-ישראל ולפריסת כוחות אסד. נתניהו במוסקבה: "במשך 40 שנה לא הייתה לנו כל בעיה עם משטר אסד"

ולדימיר פוטין דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ בפגישה קודמת(צילום: רויטרס)
 

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מאיץ את מאמצי התיווך להשגת הסכם שיכלול הרחקת כוחות איראניים וחיזבאללה מגבול סוריה-ישראל - לקראת פגישתו עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בשבוע הבא בהלסינקי. כך דיווח אמש (ה') אתר "בלומברג" האמריקני. על פי הערכות בכלי תקשורת בעולם, פוטין וטראמפ עשויים להגיע להסכם בפגישתם ביום שני על הצבת כוחות סוריים בגבול עם ישראל ברמת הגולן ואת העזיבה של כוחות איראניים וחיזבאללה מהאזור.

 
מחנה פליטים סורים ליד גבול ישראל ברמת הגולן (צילום: רויטרס)
גבול ישראל-סוריה(צילום: רויטרס)

מחנה פליטים סורים ליד גבול ישראל ברמת הגולן (צילום: EPA)
מחנה פליטים סורים ליד גבול ישראל. האם כוחות אסד יגיעו לשם בקרוב? (צילום: EPA)
 
 

פוטין נועד אתמול עם יועצו הבכיר של מנהיגה העליון של איראן עלי חמינאי, עלי אכבר ולאיתי, יום לאחר שהראשון נועד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בקרמלין. רוסיה הסכימה בעיקרון לדרישה הישראלית והאמריקנית כי כוחות שמגובים על-ידי איראן בדרום סוריה יורחקו מגבול ישראל ויוחלפו בכוחות הנאמנים למשטרו של הנשיא הסורי בשאר אסד. כך לפי יועצים בקרמלין. בעיתון TIME דווח כי רוסיה, שותפה קרובה של אסד, הזהירה כי הציפייה לעזיבה כוללת של איראן משטח סוריה אינה מציאותית. עם זאת, לאחרונה נראו סממנים של פשרות מסתמנות בין הצדדים.

 

העסקה, שלפי הערכות לא תפורסם גם אחרי פגישת פוטין וטראמפ ביום שני, משחקת לידיה של רוסיה - שתרה אחר רגיעה ביחסים מול ארצות הברית. "ערב הפסגה בין פוטין וטראמפ - נראה שמאמצי התיווך הרוסיים נושאים פרי", העריכה אילנה סופונינה, מומחית לענייני המזרח התיכון במוסקבה.

 

פוטין ונתניהו שוחחו במהלך פגישתם בעיקר על הנוכחות האיראנית בסוריה - נושא שיעלה בפסגת פוטין-טראמפ. רוסיה ואיראן שתיהן הציבו כוחות בסוריה כדי לחזק את משטר אסד, אך האינטרסים שלהן לא תמיד מתואמים - רוסיה שומרת על יחסים חמים עם ישראל והציגה לא אחת נכונות להתחשב בצרכיה הביטחוניים.

 

בריאיון שפורסם בעיתון "איל ג'ורנלה" האיטלקי שלשום, אמר שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו כי מוסקבה מקווה כי ישראל ואיראן יוכלו שתיהן להראות איפוק ולהמנע מעימות. "השימוש שלהם בכוחות צבאיים בסוריה בסופו של דבר תוביל להסלמה במתחים ברחבי כל אזור המזרח התיכון", אמר שויגו. "בהקשר הזה, אנחנו סומכים על אמצעים דיפלומטיים שייפתרו את חילוקי הדעות וששני הצדדים יגלו איפוק".

פגישת נתניהו ופוטין (צילום: AFP)
פגישת נתניהו ופוטין(צילום: AFP)
 

ולדימיר פוטין עם עלי אכבר וליאתי  (צילום: AP)
ולדימיר פוטין עם עלי אכבר וליאתי (צילום: AP)
 

בנימין נתניהו עם רמטכ
(צילום: AFP)

 

נתניהו: לא הייתה בעיה עם משטר אסד

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לכתבים טרם צאתו ממוסקבה חזרה לישראל כי "במשך 40 שנה לא הייתה לנו כל בעיה עם משטר אסד. לא נורה כדור אחד ברמת גולן. בתחילה היינו מוטרדים מדאעש, אחר כך באו איראן וחיזבאללה והדבר הזה לא השתנה. אנחנו לא נקבל את איראן ליד הגבול שלנו או בכל מקום בסוריה". הוא הבהיר, בנוסף, כי ישראל לא תאפשר כניסת פליטים: "אנחנו נותנים להם סיוע הומניטרי".

 

כי הקדים את הביקור ברוסיה בכמה ימים "לטובת שימור ההבנות בינינו – קודם כל על שימור חופש הפעולה". הוא הזכיר כי ישראל "פעלה כבר אמש. זו המדיניות שלנו. לא פחות חשובה היא העובדה שהדבר מקובל בצד הרוסי – אנחנו נפעל נגד מטרות של כל גורם שפועל נגדנו. אנו משתדלים לעשות זאת בתיאום מיטבי וישיר בין הצבאות הישראלי והרוסי. מדובר על חידוד המדיניות שלנו ביחס לסילוק האיראנים משטח סוריה".

 

במקביל, אמר גורם מדיני כי "הקשרים האישיים שנוצרו עם פוטין - שבאו לידי ביטוי גם בפגישה - משרתים מאוד את האינטרס הישראלי, בלשון המעטה". אותו גורם הוסיף כי "רוסיה פועלת להרחיק את האיראנים מקרבת הגבול – אבל המהלך הזה לא שלם".

 

נתניהו עצמו הוסיף כי "נמנע את חימוש חיזבאללה בלבנון דרך סוריה ונקפיד הקפדה יתרה על הסכמי ההפרדה. אתמול קיבלנו לכך הדגמה בכך שהפלנו את כלי הטיס. הוא לא היה תוקפני, אבל הוא חדר לשטחנו. גם בלילה תקפנו בלילה עמדות של הצבא הסורי ואנחנו לא נקבל שום זליגות". בטקס האזכרה לזאב ז'בוטינסקי, אמר נתניהו: נמשיך לפעול נגד ניסיונותיה של איראן וגרורותיה להיאחז צבאית בשטח סוריה, נדרוש מסוריה הקפדה מוחלטת על הסכם הפרדת הכוחות עליו חתמנו ב-1974. נגיב בתקיפות על כל הפרה של ההסכם הזה, כפי שעשינו אמש. וכמובן נשמור על חופש הפעולה המלא של צה"ל, על זכותנו למנוע פגיעה בריבונותנו ובאזרחינו. מי שחותר לסכן אותנו צפוי לשלם על כך מחיר כבד".

 

הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט, שדיבר בטקס האזכרה לחללי חטיבת גולני, התייחס למתיחות בגזרה הצפונית: "בתקופה שבה המפה האסטרטגית משתנה, בעוד כוח קודס האיראני מנסה לבסס את אחיזתו באדמת סוריה, וארגון חיזבאללה מנסה להתחמש בנשק מתקדם - אנו פועלים בנחישות רבה על מנת להרחיק איומים מגבולותינו ולפגוע בכל מבקשי רעתנו".

 

"אנו מוסיפים לשפר את המוכנות המבצעית שהצבנו בראש סדר העדיפויות ולהבטיח את הביטחון ואת תחושת הביטחון לכל אזרחי ישראל", הוסיף איזנקוט. "חיילי ומפקדי החטיבה, הוסיפו לשאת בעוז ולפעול בנחישות למימוש ייעודו של צה"ל, להגן על המדינה, להבטיח את קיומה ואם נידרש להפעיל את הכוח - לנצח במלחמה".

 


פורסם לראשונה 12/07/2018 23:20

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים