שתף קטע נבחר

סוף עידן באירופה: מרקל תפרוש בסוף הכהונה

קנצלרית גרמניה, שמכהנת בתפקיד מאז 2005 ונחשבה במשך שנים לאישה החזקה בעולם, הודיעה כי היא מוותרת על ראשות מפלגתה וכי בתום הקדנציה שלה כקנצלרית, ב-2021, תפרוש ולא תתמודד על שום תפקיד פוליטי. אתמול ספגה המפלגה שלה עוד מפלה, הפעם בבחירות בהסן

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הודיעה היום (ב') לחברי מפלגתה, המפלגה הנוצרית-דמוקרטית (CDU), כי לא תתמודד על כהונה נוספת כיושבת ראש המפלגה וכי הכהונה הנוכחית שלה כקנצלרית תהיה האחרונה. "הממשלה איבדה את האמון, ואני מקבלת את האחריות למה שקרה מאז הבחירות הפדרליות בשנה שעברה", אמרה מרקל. "אני מאמינה שעלינו לפתוח דף חדש".

 

מרקל הבהירה עם זאת כי היא מתכוונת להמשיך לכהן כקנצלרית וכחברת פרלמנט עד לבחירות הבאות, ב-2021. לדבריה לאחר מכן לא תנסה להיבחר לשום תפקיד פוליטי. יו"ר חדש למפלגה ייבחר בתחילת דצמבר.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

 

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מודיע ש לא תרוץ לעוד כהונה (צילום:  AFP)
מרקל מכריזה בצהריים: לא ארוץ לכהונה נוספת(צילום: AFP)

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מודיע ש לא תרוץ לעוד כהונה (צילום:  AFP)
(צילום: AFP)
 

מרקל בת ה-64 היא יושבת ראש ה-CDU זה 18 שנה, מאז שנת 2000, והוויתור שלה על התפקיד יוציא לדרך במפלגה מרוץ ירושה. הבחירה ביושב ראש חדש – או יושבת ראש חדשה – תאפשר להם לבנות לעצמם שם ותדמית עד לבחירות הכלליות הבאות, שאמורות להיערך ב-2021. לפי דיווחים היורשת המועדפת על מרקל היא מזכ"לית המפלגה אנגרט קאמפ-קרנבאואר, וזו כבר מיהרה להודיע שתתמודד על התפקיד. מרקל הבהירה שלא תרוץ לכהונה נוספת כקנצלרית גם אם הבחירות יוקדמו.

גרמניה פרישת אנגלה מרקל מראשות מפלגתה היורשת המועדפת עליה אנגרט קאמפ-קרנבאואר (צילום: AP)
אנגרט קאמפ-קרנבאואר, היורשת המועדפת על מרקל(צילום: AP)

גרמניה פרישת אנגלה מרקל מראשות מפלגתה היורשת המועדפת עליה אנגרט קאמפ-קרנבאואר (צילום: AFP)
מרקל וקאמפ-קרנבאואר, אתמול(צילום: AFP)

ההודעה על החלטתה של מרקל לפרוש מראשות ה-CDU באה אחרי שאתמול ספגה המפלגה עוד כישלון בבחירות לרשויות המקומיות, הפעם במדינת המחוז הסן. המפלגה הגיעה למקום הראשון שם, אבל איבדה הרבה מכוחה. מנגד נרשמה התחזקות של מפלגת הירוקים ושל מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה", המתמקדת במצעה בהתנגדות למהגרים, בעיקר המוסלמים, שמרקל אפשרה בשנים האחרונות את כניסתם לגרמניה. לפני שבועיים ספגה מפלגתה של מרקל מכה גם בבחירות בבוואריה.

 

פסגת G7 ()
התמונה המפורסמת מוועידת ה-G7

פגישה נשיא ארה
חילוקי דעות עמוקים. מרקל עם טראמפ(צילום: EPA)

פתיחת שערי גרמניה ליותר ממיליון מהגרים מהמזרח התיכון, חלקם הגדול פליטי מלחמה מסוריה ומעיראק, פגעה מאוד בשיעור האהדה למרקל מאז שנת 2015. כבר בבחירות הכלליות שנערכו בשנה שעברה הצליחה "אלטרנטיבה לגרמניה" להגיע להישג חסר תקדים ולזכות ב-94 מושבים בבונדסטג. ביוני השנה איים משבר בין מרקל לבין שר הפנים שלה סביב סוגיית המהגרים להביא לקריסת ממשלתה.

 

זאת לא אותה מרקל

 

מרקל, שזו כהונתה הרביעית כקנצלרית גרמניה, נחשבה במשך העשור האחרון למנהיגה החזקה ביותר בעולם, והיא זכתה לשבחים רבים על האופן שבו ניהלה את משבר האירו. מגזינים נחשבים, בהם "פורבס", הכתירו אותה שנה אחר שנה לאישה החזקה בתבל. ביוני השנה זכתה לסיקור נרחב תמונה מוועידת מדינות ה-G7 שבה היא נראית רוכנת בסמכותיות על שולחן לעברו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, כמנהלת הישיבה. בינה לבין טראמפ יש חילוקי דעות עמוקים.

אנגלה מרקל במוזיאון ישראל (צילום: רויטרס)
מרקל מקבלת תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת חיפה בביקורה בישראל בתחילת החודש(צילום: רויטרס)

 

חולשתה היחסית של מרקל בפוליטיקה הגרמנית עשויה להגביל כעת את יכולתה להנהיג את האיחוד האירופי, דווקא בימים שבהם מתמודד האיחוד עם הברקזיט, עם משבר התקציב האיטלקי ועם התחזקותן של מפלגות פופוליסטיות לקראת הבחירות לפרלמנט האירופי, שייערכו במאי הקרוב.

 

קודמה של מרקל בתפקיד הקנצלר, גרהרד שרודר, התפטר ב-2004 מראשות מפלגתו, המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, על רקע קשיים בממשלתו, אבל המשיך לכהן כקנצלר. במשך שנים התעקשה מרקל שהקנצלר צריך להיות גם המנהיג של מפלגתו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום:  AFP
קנצלרית גרמניה מרקל
צילום: AFP
מומלצים