שתף קטע נבחר

עסקת ה-S-400 יצאה לדרך, בינתיים ארה"ב שותקת

ארה"ב איימה בסנקציות אם טורקיה תרכוש את מערכת הנ"מ הרוסית, אך טרם הגיבה למשלוח הראשון שהגיע לאנקרה. בינתיים הגיע משלוח נוסף. הפנטגון תכנן מסיבת עיתונאים – וביטל אותה אחרי ששרי ההגנה של שתי המדינות שוחחו. בקונגרס קוראים לתגובה חריפה: "ארדואן בחר בשותפות מסוכנת עם פוטין"

 

 

על אף האזהרות החוזרות ונשנות ששיגרה לעבר טורקיה, בשל כוונתה לרכוש את מערכת ההגנה האווירית S-400 מרוסיה, ארה"ב עדיין לא הודיעה כיצד תגיב למשלוח הראשון של חלקי מערכת הנ"מ המתקדמת, שהגיע אתמול לאנקרה. בתוך כך, סוכנות הידיעות הרוסית TASS דיווחה כי הבוקר (שבת) נחת בטורקיה משלוח נוסף.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

  

שתיקתו של ממשל טראמפ מהדהדת אף יותר, כיוון שאתמול הודיע הפנטגון על מסיבת עיתונאים שתעסוק בנושא – ובהמשך מסר לכתבים שזו נדחתה ל"זמן בלתי מוגבל". ביטול מסיבת העיתונאים נעשה לאחר ששר ההגנה בפועל של ארה"ב, מארק אספר, שוחח בטלפון עם מקבילו הטורקי במשך חצי שעה.

דונלד טראמפ רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: MCT, רויטרס)
עימות בין בעלות הברית בנאט"ו. טראמפ וארדואן(צילום: MCT, רויטרס)

משלוח ראשון של S-400 לטורקיה (צילום: AFP)
פריקת המערכת הרוסית בבסיס באנקרה, אתמול(צילום: AFP)

משלוח ראשון של S-400 לטורקיה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

משלוח ראשון של S-400 לטורקיה (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

בפנטגון סירבו להתייחס לתוכן השיחה, אך במשרד ההגנה הטורקי ציינו שהשר הולוס אקאר אמר לעמיתו האמריקני כי רכישת טילי הנ"מ מרוסיה הייתה "הכרחית", וכי אנקרה שוקלת עדיין לרכוש גם את מערכת טילי הפטריוט מארה"ב. הוא הדגיש כי ערעור היחסים בין המדינות לא ישרת את האינטרסים של אף אחת מהשתיים.

 

בעוד בממשל טראמפ נמנעים לפי שעה מלהגיב, בקונגרס נשמעו תגובות חריפות של מחוקקים משני צדי המתרס הפוליטי. "קשה להפנים את העובדה שבעלת ברית בנאט"ו מעדיפה לצדד ברוסיה ובוולדימיר פוטין על פני הברית שלה והשותפות הקרובה שלה עם ארה"ב", מסר היושב הראש הדמוקרטי של ועדת יחסי החוץ בבית הנבחרים, בהודעה משותפת עם המחוקק הרפובליקני הבכיר בוועדה. "טורקיה וארדואן חייבים לעמוד בפני השלכות קשות בשל החלטה זו", מסרו אליוט אנג'ל, דמוקרט מניו יורק ומייקל מקול, רפובליקני מטקסס.

מערכת ה-s400 הגיעה הבוקר לטורקיה מבסיס ברוסיה (צילום: EPA)
מערכת הנ"מ המתקדמת של רוסיה. ארכיון(צילום: EPA)

משלוח ראשון של S-400 לטורקיה (צילום: AFP)
המשלוח הראשון (צילום: AFP)

מערכת ה-s400 הגיעה הבוקר לטורקיה מבסיס ברוסיה (צילום: gettyimages)
(צילום: gettyimages)

בחודשים האחרונים וושינגטון דחקה באנקרה לקנות את מערכת טילי הפטריוט שלה, והאשימה שהחלטתה לרכוש דווקא את המערכת הרוסית אינה עומדת בקנה אחד עם שותפותה בברית נאט"ו. היא הזהירה כי אם טורקיה תרכוש בכל זאת את המערכת הרוסית – היא תיפגע מכך כלכלית וצבאית. בין היתר, איימה ארה"ב למנוע ממנה לרכוש מטוסי F-35, ולסלקה מתוכנית הייצור הבינלאומית של הדור החדש של מטוסי הקרב החמקנים.

 

במחלקת המדינה כבר הזהירו בעבר שהחוק האמריקני מחייב הטלת סנקציות, בכל מקרה של רכישת כלי נשק "משמעותית" מרוסיה. גורמים רשמיים אמריקניים אמרו כי ארה"ב כבר השעתה אימונים של טייסים טורקים על מטוסי F-35, בבסיס של חיל האוויר באריזונה.

מערכת ה-s400 הגיעה הבוקר לטורקיה מבסיס ברוסיה (צילום: gettyimages)
מטוס תובלה רוסי נוחת באנקרה(צילום: gettyimages)
 

בארה"ב חוששים כי מערכת ה-S-400 תאפשר איסוף מידע על יכולות מטוסי ה-F-35 – מידע שעלול להגיע לידיים רוסיות. אך לא רק טכנולוגיה מונחת על כף המאזניים. לטורקיה תפקיד חשוב ביותר בהגנה האסטרטגית של נאט"ו, ויש מי שסבור כי נכונותה לרכוש נשק מתקדם מרוסיה – היריב המרכזי של נאט"ו – מעידה על האפשרות שנאמנותה לברית מוטלת בספק. שר ההגנה הטורקי התייחס לספק זה בשיחתו עם עמיתו האמריקני אמש, ואמר כי עסקת ה-S-400 לא מצביעה על "שינוי אסטרטגי" באנקרה.

 

הנשיא דונלד טראמפ הביע לאחרונה סימפתיה כלפי ההחלטה של טורקיה להשלים את העסקה מול רוסיה. הוא נפגש בשולי ועידת G20 ביפן בסוף החודש שעבר עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, ואמר כי ממשלו שוקל סנקציות על המדינה, אך ציין גם את חיבתו לארדואן. לאחר הפגישה הביע הנשיא הטורקי ביטחון שארה"ב לא תעניש את ארצו בעקבות העסקה.

ארכיון מטוס f-35 חיל האוויר מעל חצרים (צילום: AP)
ארה"ב איימה למנוע מטורקיה לרכוש מטוסי F-35(צילום: AP)

גם בסנאט האמריקני נשמעו קולות גינוי, מרפובליקנים ומדמוקרטים כאחד. "בהסכמתו לקבלת ה-S-400 מרוסיה, הנשיא ארדואן בחר בשותפות מסוכנת עם פוטין, על חשבון ביטחונה של טורקיה, שגשוג כלכלי ואחדותה של ברית נאט"ו", מסרו בהודעה משותפת חברי ועדת יחסי החוץ ושירותי הצבא בסנאט. הם כינו את המהלך הטורקי "איתות מדאיג של התקרבות אסטרטגית לרוסיה", ואיום על מטוסי ה-F-35.

 

דרק שולה, בכיר ביטחוני לשעבר בממשל אובמה, לא הופתע כלל מהתעקשותה של טורקיה להוציא לפועל את העסקה. "זו בעיה משמעותית עבור נאט"ו – במקרה הטוב היא תגביל את התפקיד של טורקיה בנאט"ו, ובמקרה הרע דברים יכולים לצאת משליטה", אמר. "בגלל שהאינטרסים המשותפים שלנו כל כך חזקים, אני מאמין שמקומה בברית יישמר, אבל זה יגרום נזק ממושך".

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן עצרת בחירות איסטנבול (צילום: AP)
מאמין שארה"ב לא תטיל סנקציות. ארדואן(צילום: AP)
 

אם ממשל טראמפ יממש בסופו של דבר את איומיו ויטיל סנקציות על טורקיה – יהיה זה שיא שלילי חדש ביחסים המתוחים ממילא בין שתי המדינות. בשנה שעברה כבר הטילה וושינגטון סנקציות על אנקרה, בעקבות כליאתו של כומר אמריקני – והן תרמו להחרפת המשבר הכלכלי בטורקיה.

 

הקרע האפשרי ביחסי המדינות מעלה גם סוגיה רגישה, שעד כה לא נידונה רבות בפומבי: כלי הנשק הגרעיניים של ארה"ב, אשר מוצבים בבסיס חיל האוויר אינג'ירליק, בדרום טורקיה. למדינה תפקיד משמעותי בהרתעה הגרעינית של נאט"ו, אך בעקבות הסכסוך החדש עלולים בוושינגטון לשקול מחדש את השארת הפצצות הגרעיניות בטורקיה.


פורסם לראשונה 13/07/2019 03:47

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: MCT, רויטרס
טראמפ וארדואן
צילום: MCT, רויטרס
מומלצים