שתף קטע נבחר

מומחה ממשרד הבריאות: "להימנע מלפגוש את הנכדים"

פרופ' נמרוד מימון, שעומד בראש תוכנית "מגן אבות ואימהות", אמר בריאיון לאולפן ynet כי לאור הזינוק בתחלואה "מומלץ לבני הגיל השלישי שלא לפגוש את הנכדים - ואם כבר עורכים מפגש כזה, רק במרחבים פתוחים ועם ריחוק חברתי". חולת קורונה כבת 60 שסבלה ממחלות רקע נפטרה בהלל יפה

 

 

 

 

לאחר העלייה החדה במספר הנדבקים, משרד הבריאות חוזר שוב על ההמלצה למבוגרים שלא להיפגש עם הנכדים - מתוך חשש שנגיף הקורונה יחדור שוב לבתי האבות. פרופסור נמרוד מימון, שעומד בראש תוכנית "מגן אבות ואימהות" של משרד הבריאות, אמר בריאיון לאולפן ynet כי "למרות שזה מאוד קשה, המלצתי לבני הגיל השלישי היא להימנע מלפגוש את הנכדים - ואם כבר עורכים מפגש כזה, אז רק במרחבים פתוחים עם מסכה וריחוק חברתי".

 

הבוקר הודיע המרכז הרפואי הלל יפה בחדרה כי מטופלת כבת 60, תושבת ג'ת, שאושפזה במחלקה הייעודית למאומתי קורונה נפטרה הלילה למרות מאמצי טיפול כבירים של הצוות המטפל. האישה התקבלה לפני כמה ימים במצב קשה, וביומיים האחרונים חלה הידרדרות משמעותית במצבה. היא סבלה ממחלה כרונית ומחלות רקע שונות. 

מחלקת קורונה בשיבא (צילום: AFP)
מחלקת הקורונה בבית החולים שיבא(צילום: AFP)
 

 

תוכנית "מגן אבות ואימהות" שבראשה עומד פרופ' מימון נועדה לתת מענה למשבר הקורונה בבתי האבות, המוסדות הסיעודיים, בתי הדיור המוגן והבתים לתשושים. פרופ' מימון הדגיש כי חרף העלייה החדה בנדבקים, "הסטטיסטיקה מראה שאנחנו מצליחים לשמור על תחלואה יחסית נמוכה בקרב בני הגיל המבוגר, אבל אנחנו מבינים שלא ניתן להימנע לחלוטין מזה שהמחלה תגיע גם לבתי האבות".

 

 
 
 

 

לדבריו, "המטפלים בבתי האבות הם אנשים שחיים בתוך הקהילה, ושיעור התחלואה בקהילה עולה. טיפול סיעודי מעצם טבעו יוצר קרבה גופנית מאוד צמודה בין המטפל למטופל, וכשאין לנו את הריחוק החברתי המטפלים יכולים להעביר את המחלה גם אם הם עוטים מסכות ושומרים על היגיינה. בתקופה האחרונה אנחנו רואים כמה אירועים של התפרצויות ומבינים שדברים כאלה ילוו אותנו בשנה הקרובה".

 

למה אתם נערכים וכיצד?

"יש לנו יותר מאלף בתי אבות. תוכנית מגן אבות ואימהות מבוססת על זה שאנחנו מבצעים מודיעין ודיגומים של בתי אבות באופן תדיר, וכך אנחנו יכולים לזהות תחלואה, כי הרבה פעמים התחלואה היא א-סימפטומטית. אתה יכול להיות נשא של נגיף הקורונה ותרגיש מצוין, ועל-ידי ביצוע דגימות קבועות של כל בתי האבות בישראל אנחנו יכולים לזהות מקרי העברה ומבצעים פק"ל שלם כדי למנוע את התפשטות המגפה בתוך אותו בית אבות. זו שבירת שרשרת הדבקה מאוד מהירה".

 

 

 

מה המבוגרים יכולים לעשות?

"הקבוצה המרכזית היא האנשים שחיים בדיור מוגן. הם בדרך כלל מעל גיל 80, עצמאיים, יכולים לצאת ולחזור פנימה, פשוט חיים בקהילה של אנשים מבוגרים. ההמלצה עבור אותה קבוצה היא לנסות ולהימנע ממפגש עם הנכדים. למרות שזה מאוד קשה ואנחנו מבינים שהתקופה יוצרת קשיים בפני עצמם, אנחנו יודעים שהפגיעה בבני הגיל השלישי מאוד משמעותית מבחינת התחלואה ולכן זו המלצתי. אם עורכים מפגש כזה, כדאי שיהיה במרחבים פתוחים ותוך הקפדה על כללי משרד הבריאות - עטיית מסכה וריחוק חברתי".

 

כרגע זו המלצה, אתה תמליץ להפוך את זה להוראה מפורשת?

"אנחנו חיים בחברה פתוחה ואנחנו לא יכולים לכפות כל דבר על האוכלוסייה. לאנשים יש דעות שונות כלפי המצב. אנחנו יכולים להסביר, לשכנע, להמליץ ולספר, אבל מניעת מפגש עם הנכדים בצורה של כפייה לא נראית לי הדבר הנכון לעשות. אני חושב שבני הגיל השלישי מבינים את הסכנות ויודעים להגן על עצמם, אנחנו לא יכולים להיות פטרונים שלהם. הם יכולים להחליט בעצמם מה נכון להם ומה לא. המגפה תלווה אותנו בשנה הקרובה ואי אפשר לעבוד בצורה של כפייה לכל אורכה".

 

אתמול אובחנו 967 חולי קורונה נוספים בישראל - שיא יומי מתחילת המגפה. מתוך 19,896 בדיקות שנערכו, כמעט 5% יצאו חיוביות. מתחילת השבוע אובחנו 2,774 נדבקים חדשים - כפול מבכל חודש מאי. בעקבות שיעור התחלואה הגבוה הוחלט להטיל סגר על רובעים ג', ז' וח' באשדוד, וגם על שכונות הרכבת, שניר ונווה שלום בלוד.

 

ההכרזה על השכונות באשדוד ובלוד כ"אזור מוגבל" החלה הבוקר ותימשך עד ליום חמישי בשבוע הבא. מדובר בסגר קשיח שבו מותרת יציאה מהבית רק לצרכים חיוניים. לא תהיה יציאה לעבודה אלא רק של כוחות חירום חיוניים. בנוסף, מנכ"ל משרד הבריאות צפוי לחתום בהקדם על צו המגביל את פעילות מוסדות החינוך ועל צו שימנע התקהלויות בעיר ביתר עילית. קבינט הקורונה יכונס היום בשעה 15:00 לדיון נוסף על המצב.

 

בהכנת הכתבה השתתף רענן בן צור
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
מחלקת הקורונה בשיבא
צילום: AFP
מומלצים