לפני כחודשיים וחצי ציינו בני משפחתה של מדלן מקאן את יום הולדתה ה-18. היה זה עוד ציון דרך עגמומי בפרשה שוברת הלב של היעלמותה של הילדה הבריטית בעיירת נופש בפורטוגל. גם הפעם, כמו ביתר 14 ימי ההולדת האחרונים שלה, לא היו שם שמחה, בלונים או עוגה, כי מדלן עדיין נעדרת.
כתבות נוספות למנויים:
בכל שנה, ב-12 במאי, עולים מנחמים רבים לרגל לעיירה רותלי שבמחוז לסטרשייר בצפון-מזרח אנגליה, כדי לציין את יום ההולדת של מדלן. השנה, בעקבות מגפת הקורונה, התאספות המונית שכזאת לא התאפשרה, ולכן רבים הסתפקו בתפילות מקוונות למציאתה.
  • לא רוצים לפספס אף כתבה?
ההורים, קייט וג'רי מקאן, פרסמו הצהרה פומבית לרגל האירוע: "בכל שנה, מאי הוא חודש קשה עבורנו. זוהי תזכורת לשנים שחלפו, לזמנים שאבדו או נגנבו מאיתנו", שיתפו. "אך השנה הכאב חד במיוחד, שכן היינו אמורים לחגוג את יום ההולדת ה-18 של מדלן". ההורים הוסיפו וציינו שמגפת הקורונה הפכה את השנה האחרונה "אפילו קשה יותר עבורנו, מסיבות שונות".
הקושי של מגפה עולמית אומנם הפך את יום ההולדת הזה למורכב יותר, אך הוא היה שונה מקודמיו גם מסיבה נוספת. הפעם נרשמה ברקע אופטימיות זהירה: אולי יתברר סוף-סוף מה קרה למדלן ואם היא חיה או מתה. בידי משטרת גרמניה חשוד מרכזי בפרשה, פדופיל בשם כריסטיאן ברוקנר, ונראה היה שהעולם קרוב מאי פעם לדעת מה עלה בגורלה של הילדה המתוקה, שפניה העגלגלות והתמימות ניבטות מהתמונות שתיעדו אותה עד גיל ארבע.
5 צפייה בגלריה
קייט וג'רי מקאן. נוקו מכל חשד
קייט וג'רי מקאן. נוקו מכל חשד
קייט וג'רי מקאן. נוקו מכל חשד
(צילום: MCT)
ההורים הוסיפו בהצהרתם כי הם נאחזים בתקווה, ולו הקלושה ביותר, לראות שוב את בתם האהובה, אך באופן מפוכח וריאליסטי הם ציינו עוד כי "אנחנו מוכרחים לדעת מה קרה לבתנו היקרה, לא משנה מה".
רצונם העז של ההורים לדעת מה עלה בגורל בתם, גם אם מדובר בגורל אכזר במיוחד, מאפשר להניח שגם אם חשדה של המשטרה יתברר כנכון, ומדלן נרצחה על ידי פדופיל מורשע זמן קצר לאחר שחטף אותה, הם יחושו בכל זאת הקלה מסוימת. פריצת הדרך החשובה ביותר מאז נעלמה הילדה מספקת להורים הכואבים קרן אור של תקווה.
אלא שבימים אלה נראה שהתיק המפורסם, המושקע ואולי הסבוך ביותר שידעו רשויות אכיפת החוק באירופה קורס. בסביבת החוקרים מתחילים להבין כי אין די ראיות כדי להאשים את החשוד שבידיהם. מעט יותר משנה לאחר שהרשויות בגרמניה הדהימו את העולם כשפרסמו שבידיהן מי שאחראי להיעלמות, נראה שהתעלומה קורעת הלב הזאת רחוקה מלהגיע אל סופה.
את סיפורה של מדלן מקאן צריך לספר רק למי שלא חי על הפלנטה הזאת בעשור וחצי האחרונים. ובכל זאת, נזכיר, הכול החל כשבני משפחת מקאן, זוג רופאים מצליחים ושלושת ילדיהם, מדלן והתאומים שון ואמילי, אז כבני שנתיים, נסעו לחופשה, יחד עם חברים נוספים וילדיהם, באתר הנופש פראיה דה לוז שבדרום פורטוגל.
בערב יום חמישי, 3 במאי 2007, יצאו ההורים לסעוד עם חבריהם במסעדת טאפאס בשטח אתר הנופש, במרחק של קצת פחות ממאה מטר מחדרי השינה ששכרו. את ילדיהם השאירו החברים, שיזכו מאוחר יותר מהתקשורת הבריטית לכינוי "שביעיית הטאפאס", בחדרים. הם סיכמו ביניהם שמדי חצי שעה יעשה אחד מהם את הדרך בשביל הקצר מהמסעדה לחדרים ויבדוק שהילדים בסדר. ב-21:05, במשמרתו של אביה, הוא ראה את מדלן בפעם האחרונה, ישנה במיטתה, "כל כך יפה", כפי שיאמר מאוחר יותר לכלי התקשורת.
במשמרת הבאה, זו של אימה של מדלן, הילדים לא היו בסדר. קייט פתחה את דלת חדר השינה של ילדיה וגילתה את הזוועה: מיטתה של מדלן ריקה. המשטרה, שהוזעקה למקום, החלה בתשאול צוות האתר ואורחיו עד שהפציע הבוקר, ועימו הפציעה חקירה משטרתית חובקת עולם שהפכה לאחת מחקירות היעדרות הילדים הגדולות, היקרות והמסקרנות בהיסטוריה של האנושות.
5 צפייה בגלריה
מתחם הנופש שממנו נעלמה מדלן מקאן
מתחם הנופש שממנו נעלמה מדלן מקאן
מתחם הנופש שממנו נעלמה מדלן מקאן
(צילום: mct)
החקירה החלה במשטרת פורטוגל, אולם גם צוות מושקע של משטרת לסטרשייר הצטרף אליה. לאלה חברו גופי חקירה יוקרתיים כמו הרשות להגנת ילדים מפני ניצול מקוון, והרוחות בקרב צוותי החקירה היו מתוחות. הפורטוגלים האשימו את הבריטים בהתנשאות, ואילו הבריטים את הפורטוגלים בכך שהשתמשו בכרטיסיות ישנות כדי לקטלג ראיות.
רגע לפני הפיאסקו של החקירה, ובטרם התבררו כל הפשלות של החוקרים, פורסמו באותו בוקר בפורטוגל וברחבי אירופה, וכן בעולם כולו, תמונות פניה של מדלן הקטנה - תמונות שאף אדם עם לב פועם לא יכול היה לעמוד בפניהן. עוד באותו יום הפכה מדלן מקאן לילדה הנעדרת המפורסמת בעולם.
התקשורת בעולם כולו פרסמה חדשות לבקרים כתבות על כל שביב מידע שעסק בפרשה. פדופילים שנחקרו, ריאיונות עם המשפחה, עדויות כי הילדה נראתה פה ושם ברחבי העולם, ואפילו כל קצה חוט שהגיע מטעמם של ידעונים ומגידי עתידות.
בין החשודים שמשטרת פורטוגל התייחסה ברצינות לאפשרות שהם מעורבים בהיעלמותה של מדלן היו הוריה. קייט וג'רי נחשדו ברצינות בשלב מסוים בכך שגרמו למותה של מדלן, ולאחר שהחביאו את גופתה דיווחו כי היא נעלמה. כמה חודשים אחרי ההיעלמות, משטרת פורטוגל הכריזה עליהם "ארגווידוס" – חשודים עיקריים בפורטוגזית.
5 צפייה בגלריה
ההורים. עדיין מחפשים תשובה
ההורים. עדיין מחפשים תשובה
ההורים. עדיין מחפשים תשובה
(צילום: EPA)
אף שכמה חודשים לאחר מכן הם נוקו מהחשד, חובבי קונספירציות בעולם ממשיכים לטעון לאשמתם של בני הזוג הבריטים הקרירים, ומסתמכים בין היתר על חיוכים מוזרים שתועדו ביניהם בימים שלאחר היעלמות בתם. דפי פייסבוק, אתרים וסרטוני יוטיוב מספקים "ראיות" לאשמתם. גונסאלו אמראל, ראש צוות החקירה הפורטוגלי הראשון שחקר את ההיעלמות, ופוטר מאז, מחזיק עד היום בדעה נחרצת כי בני הזוג מקאן הם שהעלימו את בתם - ושהם מהתלים מאז במשטרה, בתקשורת ובעולם כולו.
במהלך השנים נחקרו המוני עברייני מין אירופאים, נחשפו רשתות מחליאות לניצול מיני של ילדים קטנים, פורסמו אין-ספור תחקירים עיתונאיים, ספרים וסרטים וגם סדרה אחת של ענקית הסטרימינג העולמית נטפליקס, אך מדלן מקאן, או לפחות גופתה, מעולם לא הייתה במרחק נגיעה יותר מאשר עם ההכרזה על כריסטיאן ברוקנר, פדופיל בעל עיני מאיימות, כ"ארגווידו" המבטיח ביותר שהיה בידי הרשויות וכמפתח לפתרון תעלומת ההיעלמות של הפעוטה הבריטית.
ב-4 ביוני 2020, בעוד העולם עסוק בבעיה משותפת אחרת, מגפת הקורונה, כינסה משטרת גרמניה מסיבת עיתונאים והדהימה את העולם. "אנחנו מאמינים שבידנו מי שאחראי להיעלמותה של מדלן. אנחנו מתייחסים לחקירה כאל חקירת רצח", מסר התובע הגרמני הנס כריסטיאן וולטרס, ושמט את הקרקע מתחת לרגליהם של מי שנאחזו בתקווה שמדלן תימצא חיה. הוא הציג את החשוד, שהחוק בגרמניה אסר לפרסם את שמו, כ"כריסטיאן בי", אזרח גרמני בן 43.
באותו הערב, בגרסה הגרמנית ל"בשידור חוקר", פורסם כי החשוד הוא אסיר המרצה עונש מאסר בגרמניה, ובעל עבר פלילי עשיר של תקיפות מיניות של ילדות, אשר התגורר בקרבת פריאה דה לוז בעת ההיעלמות. נטען כי הוא נהג גם לפרוץ לדירות נופש באזור, וכי הטלפון הנייד שלו אוכן בסביבות אתר הנופש כשעה לפני שמדלן נעלמה. הוצגו תמונות של רכב מסחרי מסוג פולקסווגן ששימש אותו בתקופה שבה מדלן נעלמה, ושל מכונית מסוג יגואר שגם היא הייתה בבעלותו.
5 צפייה בגלריה
כריסטיאן ברוקנר פדופיל חשוד כ איש ש חטף ו רצח את מדלן מקאן גרמניה בריטניה
כריסטיאן ברוקנר פדופיל חשוד כ איש ש חטף ו רצח את מדלן מקאן גרמניה בריטניה
כריסטיאן ברוקנר פדופיל חשוד כ איש ש חטף ו רצח את מדלן מקאן גרמניה בריטניה
(מתוך העיתון "בילד")
בתוכנית פורסם מספר טלפון שממנו קיבל החשוד שיחה שנמשכה כחצי שעה, והציבור התבקש לסייע בכל דרך אפשרית לחקירה. "הוא כבר מאחורי סורג ובריח. אתם יכולים להרגיש בטוחים לדבר", הפצירו בתוכנית. כמה ימים לאחר מכן התראיין וולטרס לתקשורת הבריטית. כשנשאל מדוע מניחים החוקרים שמדלן אינה בין החיים, ענה בנחרצות אך במסתוריות כי "יש כל כך הרבה עובדות שמצביעות על כך שהיא מתה, שאין שום אפשרות שהיא עדיין חיה".
בהמשך התברר כי חקירה סמויה התנהלה נגד ברוקנר כבר מ-2017, ורק כעת הוחלט לפרסם זאת בציבור. "מדובר בפריצת הדרך המשמעותית ביותר מאז שמדלן נעלמה", זעקו מומחים, ששמו מבטחם בכך שאם שלוש המשטרות - הגרמנית, הפורטוגלית והאנגלית - סבורות כי הן תפסו את החוטף, כנראה מדובר בבינגו.
עם הפרסום החלו לצוץ גם סימני שאלה: מיהו אותו כריסטיאן בי? אילו ראיות יש בידי המשטרה שהביאו אותה לצאת בהודעה כה חריגה ודרמטית? מדוע כיוון החקירה הזה הוביל את החוקרים להניח שמדלן אינה בין החיים? מה אומר החשוד? האם הוא יוכל לכוון את החוקרים לגופתה של מדלן?
בתחילת הדרך היה ברור שהראיות נגד ברוקנר נסיבתיות בלבד. התובע הגרמני הודה כי אין בידי המשטרה כל ראיה פורנזית המצביעה על אשמתו. יחד עם זאת, הוא הטיל את יהבו על הפרסום של זהות החשוד והודה כי במשטרה מצפים למידע מהציבור שיסייע להשלים את הפאזל, אשר במשך כל כך הרבה שנים היו חסרים יותר מדי חלקים כדי להרכיבו.
בינתיים הסתערו התקשורת העולמית ובמיוחד הצהובונים הבריטיים על החדשות המרעישות ועל השאלות המסקרנות, כמוצאי שלל רב. הם פרסמו ריאיונות עם מי שהכירו את ברוקנר, שסיפרו על סוטה מין, אדם מוזר ומפחיד, שיכול היה להתרברב ש"הרכב שלי כל כך גדול שאפשר להסתיר בו ילדה קטנה". אביה של חברתו לשעבר של ברוקנר אמר לעיתונאים ש"תמיד ידענו שהוא מעורב". מי שלא דיברו כל השנה האחרונה הם ברוקנר והרשויות - עד שלאחרונה החליטו שני הצדדים לשבור את השתיקה.
"סקנדל!" זעק ברוקנר מהכלא. במאי האחרון הוא כתב מכתב מנוסח היטב בתאו בכלא בעיר אולדנבורג ושלח אותו למערכת העיתון הגרמני הנפוץ "בילד". הוא מכחיש מכל וכל שפגע בילדה הבריטית: "זה דבר אחד להאשים מישהו בביצוע פשע, ודבר אחר לחלוטין, שלא לומר סקנדל לא ייאמן, כשתובע אחד מתחיל בקמפיין תקשורתי נגד אדם לפני שהחל הליך משפטי כלשהו נגדו". ברוקנר תקף באופן אישי את התובע וולטרס וקרא לו להתפטר מתפקידו. למכתב צירף קריקטורה של תובעים שמזמינים במסעדה "פילה פורנזי", כבדיחה על כך שאין בידי התביעה ראיות כאלה נגדו.
את וולטרס, לפחות כלפי חוץ, זה לא הרשים במיוחד: "אני מאמין שאנחנו במרחק חודשים ספורים מפענוח הפרשה", הצהיר לפני חודש בריאיון לעיתון הבריטי "מירור", שנה בדיוק לאחר פרסום החשדות נגד ברוקנר. הוא חשף כי צוות החקירה "מאוד מרוצה" מההתקדמות בשנה האחרונה, וכי מאז הפרסום "קיבלנו כמה טיפים מעניינים" מהציבור. "אנחנו מאמינים שנוכל לפענח את תיק מדלן מקאן, אך זה ייקח לפחות עוד כמה חודשים. אנחנו שבעי רצון מההיענות לפנייתנו לעדים, אבל למרבה הצער לא כל השאלות שלנו זכו למענה עדיין".
וולטרס נשאל כיצד ייתכן שברוקנר, שהואשם בינתיים, עדיין לא תושאל על ידי צוות החקירה כחשוד בהיעלמות של מקאן. "אנחנו נתחקר אותו כשנסיים את כל יתר החקירה שלנו", השיב. "כשנסיים את כל פעולות החקירה, אנחנו נפרסם את תוצאותיה לציבור וכן פרטים נוספים".
בריאיון הודה וולטרס כי אף על פי שפרסמו את מספר הטלפון שנה לפני כן, עד היום לא הצליחו החוקרים להגיע אל זהותו של האדם שעימו שוחח ברוקנר בליל ההיעלמות. הוא גם הודה שאיש מצוות החקירה לא שוחח עדיין עם קייט וג'רי מקאן, שנמצאים כל העת בביתם בבריטניה.
ה"מירור" פרסם גם ציטוטים מפי "מקורבים לברוקנר", שמביעים חשש שהוא לעולם לא יואשם בפרשה, ישתחרר מהכלא וישוב בחזרה הביתה. "זה פשוט לא ייאמן שאף נציג של המשטרה או התביעה לא נפגש אפילו פעם אחת עם ברוקנר", אמרו. כמו כן ציטטו את מפכ"ל הסקוטלנד יארד לשעבר, שאמר כי "החקירה מתייבשת" ו"נראה שהחוקרים סתם גוררים רגליים".
5 צפייה בגלריה
מדלן מקאן. הייתה אמורה לחגוג 18
מדלן מקאן. הייתה אמורה לחגוג 18
מדלן מקאן. הייתה אמורה לחגוג 18
(צילום: EPA)
לפי "ה"מירור", ערוץ חמש הבריטי הודיע כי בקרוב יעלה לשידור סדרת תעודה בת שלושה פרקים, אשר תצביע על חורים עמוקים בחקירה המשטרתית ובטענה שכריסטיאן ברוקנר הוא מי שחטף ורצח את מדלן מקאן ב-2007. היוצרים שומרים את רוב הפרטים בסוד בינתיים, אולם גילו שהסדרה לא רק שוללת את ברוקנר כחשוד, אלא גם תצביע על צמד אזרחים רוסים כעל מי שעומדים מאחורי המעשה הנורא.
אם תיאור הסדרה מזכיר לכם את סדרת הדוקו "צל של אמת" ששודרה אצלנו בישראל, ושטענה כי ייתכן שלא רומן זדורוב רצח את תאיר ראדה אלא צעירה בשם אולה קרבצ'נקו, זה לא במקרה. בשנים האחרונות הצליחו כמה סדרות "פשע אמיתי" היכן שהחוקרים המיומנים ביותר כשלו ופענחו פשעים חמורים. במקרה של "צל של אמת", יוצרי הסדרה טעו והציעו כיוון רחוק מהאמת: הפרקליטות הודיעה לאחרונה כי התיק נגד קרבצ'נקו נסגר מחוסר אשמה. האם זה מה שיעשה הדוקו החדש לפרשת מדלן מקאן? מוקדם לדעת.
שנה חלפה מאז הפרסום על החשדות נגד ברוקנר, ארבע שנים עברו מאז שהחלה החקירה נגדו ו-14 שנה מאז שמדלן הקטנה נעלמה כאילו בלעה אותה האדמה. מה קרה בינתיים? ברוקנר טרם הואשם. רשויות אכיפת החוק באירופה לא פרסמו עדיין שום בדל של ראיה נוספת לאשמתו של ברוקנר - אפילו לא את זו שהובילה אותם לפני שנה לקבוע בוודאות כמעט שחצנית כי הילדה מתה.
התובע הגרמני עדיין מספק הופעות תקשורתיות, וברוקנר עושה צחוק מהרשויות ממקום כליאתו. ומדלן? עדיין נעדרת. האם היא חגגה לאחרונה יום הולדת 18? האם היא יודעת שהיא בת 18? האם היא בחיים? ייתכן שלעולם לא נדע.