בתחילת המילניום, לפני שהפך לכוכב ריאליטי, שייע פייגנבוים אימן את קבוצת הכדורגל של "צפרירים חולון" במשחק נגד מכבי פתח-תקווה, שעמוס לוזון היה אחד מבעליה. פייגנבוים הובס 3:0, ולוזון לא פיספס הזדמנות להתבטא כלפיו בצורה האופיינית לו בירידה מהמגרש: "תגיד, עם האפסים האלה חשבת לנצח אותנו?".
פייגנבוים לא נשאר חייב. "ממה אתה מבסוט? ניצחת קבוצה של ילדים". לוזון, שמעולם לא התיימר לייצג נימוסים בריטיים, ענה: "מי אתה בכלל? יא אפס, יא זבל. בכיין, אתה והבן שלך. שניכם בכיינים ועושים הצגות". "שתוק, עבריין מסריח", ענה פייגנבוים הנסער, ואחרי עוד קללה מצד לוזון, התקרב לעברו ואמר לו: "עמוס, אל תדבר אליי בצורה כזו. אתה עבריין. אם אפתח את הפה ואפלוט מילים, אתה תצטער ותבכה על זה".
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כתבות נוספות למנויי +ynet:
התקרית ההיא, בשלהי נובמבר 2000, הסתיימה אחרי ששוטרים הפרידו בין הצדדים. 23 שנה חלפו, ופייגנבוים עדיין מעדיף לשמור לעצמו את מה שאיים לומר אז בקול רם. "אני בטוח שאף אחד לא רוצה לספר דברים על עמוס", אמר השבוע.
6 צפייה בגלריה
עמוס לוזון
עמוס לוזון
עמוס לוזון. קורבן של רדיפה?
(צילום: עמית שעל)
האירוע ההוא לא היה יוצא דופן. איש העסקים עמוס לוזון (61), מחזיק השליטה בחברת "קבוצת עמוס לוזון יזמות ואנרגיה" ובן זוגה לשעבר של מפיקת האירועים אירית רחמים, עלה לכותרות בחודש האחרון בעקבות הפצת סרטון אינטימי שלו בבריכת ביתו בארסוף, שהופץ לפי החשד כחלק מניסיון סחיטה של לוזון.
לאורך השנים עלה שמו לכותרות בשורת תקריות שכללו אמירות בוטות וניבולי פה, חשדות פליליים, עסקאות שהסתבכו והגיעו לבתי המשפט, הרשעות בעבירות בנייה ובתקיפה, חברויות וקשרים שהסתיימו בחריקה, ירי אזהרה לעבר בתי נשותיו לשעבר - וגם הצלחות עסקיות, ואנשים שמוכנים להישבע שמדובר בקורבן של רדיפה.
"נכון שלפעמים סגנון הדיבור שלו לא מוצא חן בעיני אנשים, אבל הוא אחד האנשים הטובים שאני מכיר", אומר על לוזון דני לוי, יו"ר הפועל פתח-תקווה לשעבר. "הייתי הפועל והוא היה מכבי, אז היו חיכוכים, אבל בראש השנה הקרוב אלפי אנשים יעשו חג בזכותו. הבן אדם הגיע מכלום, ובמקום לפרגן לו, יש קנאה וצרות עין".
אלא שבקרבתו של לוזון יש גם קולות אחרים, שמרשים לעצמם לדבר בצורה משוחררת. "הוא נע בין מתקתקות ויכולת לגרום לך להרגיש שאתה האדם הכי חשוב לו בעולם, לבין הרגע שבו הוא נהיה אגרסיבי בצורה בלתי רגילה", אומר אדם עם לא מעט שעות עמוס לוזון בחייו. "קשת הרגשות אצלו היא תמיד קיצונית".
6 צפייה בגלריה
שייע פייגנבוים כדורגלן עבר
שייע פייגנבוים כדורגלן עבר
פייגנבוים. חילופי קללות
(צילום: יאיר שגיב)
כמו מנעד הרגשות הקיצוני שמתאר מקורבו, כך גם סיפור חייו המורכב של לוזון: הפועל הצעיר ממשפחה קשת יום בפתח-תקווה, שהפך לאחד היזמים העשירים והמתוקשרים בישראל; האיש ששמו היה ידוע בעבר רק לחובבי ספורט, והפך לידוען שמככב במדורי הרכילות; אדם שמתואר כמשקיע זהיר, אך גם ידוע באורח חייו הראוותני; ולבסוף, כך על פי החשד, גם לקורבן ששלושה צעירים ניסו לסחוט בדרישה שישלם להם 13 אלף שקל כדי למנוע את הפצת הסרטון שבו תועד ברגע אינטימי עם צעירה.
לוזון, במהלך אופייני לו, לא הסכים להיסחט - והפרשה הנוכחית היא גם הזדמנות לחזור אחורה ולשרטט את סיפור חייו, סיפור הצלחה ישראלי קצת אחר.
הרבה לפני שהגיע הכסף הגדול, לוזון גדל במשפחה של עולים מלוב, בנם של חלפון ועליזה, עובד במחלקת תברואה ועקרת בית, שפירנסו בעמל את שבעת ילדיהם. "הוא גדל בבניין רכבת ברחוב כצנלסון בפתח-תקווה", מספר הקבלן דני לוי. "זה שיכון שנראה כמו מעברה, ועמוס היה עובד בתור קבלן שיפוצים בגבס. ואז הוא נכנס לנדל"ן והפך להצלחה מטאורית".
"ההון הראשוני שלו הגיע ממגרשים שהוא קנה והשביח בפתח-תקווה", מספר איש עסקים שעבד עם לוזון בעבר. "צריך להבין שעולם הנדל"ן שונה מהייטק או מהתעשייה, שם צריך לבוא עם מוצר. בנדל"ן, ועדת התכנון היא זו שיכולה לייצר לך את הכסף. אם רכשת קרקע כשאפשר היה לבנות עליה כמות מסוימת של דירות, ואחרי תהליך תכנוני המספר הוכפל או שולש - הפכת לאדם עשיר".
אחד המגרשים שתרמו להתעשרותו של לוזון הוא מתחם ירקונים, קרקע חקלאית בשטח של כאלפיים דונם, בגבול פתח-תקווה וכביש 5. לוזון רכש את הקרקע עם שותפיו, לוי שטרית ואפרים מאיר, שביקשו להפוך את האזור שכונה "הריאה הירוקה של גוש דן", למרכז עסקי של מסחר ובילויים. בינואר 98' הגיע הרגע המיוחל מבחינת לוזון, כשהוועדה המקומית לתכנון ובנייה בפתח-תקווה סיפקה את ההיתרים הנדרשים, בכהונת ראש העיר דאז גיורא לב.
הפרשה הזו הגיעה לבית המשפט ולימים התברר שההיתרים לא ניתנו כדין, אבל בזמן שהתיק התנהל, כבר נפתח במקום הקניון הפתוח "פאוור סנטר". ב-2012 לוזון והחברה בראשותו "ע. לוזון נכסים והשקעות בע"מ", הורשעו על פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון, בעבירות של הקמת מבנים ושימוש במקרקעין ללא היתר בנייה, שימוש בקרקע חקלאית בניגוד לחוק, שימוש במבנה בסטייה מהיתר ואי-קיום צו מינהלי. כשזה קרה, באמתחתו של לוזון כבר היו חמש הרשעות קודמות, בהן ביצוע עבודות ללא היתר, אי קיום צו בית משפט, תקיפת סתם והפרעה לשוטר במילוי תפקידו. הפעם העונש היה שווה מיליונים, כשבית משפט השלום בכפר-סבא גזר על המורשעים קנס בגובה 15 מיליון שקל.
"באותן שנים שבהן מתחם ירקונים הניב ללוזון רווחים נאים, נקשר שמו בשמם של עבריינים מוכרים. ב-2002 הוא נחקר והפך לעד תביעה במשפטו של רפ"ק גיורא עזורי, קצין משטרה ששימש ראש חוליית מודיעין בתי הסוהר"
בפסק הדין בערעור שהגישו לוזון ושותפיו, קבעו אז השופטים כי "כהיקפו העצום של המבנה, כך היקפה העצום של טובת ההנאה שהפיקו המערערים ממעשיהם, דהיינו, נכס בשווי של למעלה מ-100 מיליון שקל. לא מתוך מצוקה פעלו הנאשמים אלא למען בצע כסף. קופתם התעשרה מביצוע העבירות בהן הורשעו. בלב קרקע חקלאית קם לו קניון רחב ידיים אשר הניב (ועודנו מניב) רווח נאה לבעליו, והכול על חשבון הציבור הרחב".
"ב-20 השנים האחרונות ראינו את עלייתם של כמה יזמי נדל"ן, שהמשותף להם הוא שכל אחד מהם התביית על עיר מסוימת", אומר איש עסקים שעבד עם לוזון. "בפתח-תקווה, זה היה עמוס. הריבית האפסית והביקוש העצום לדירות מגורים בישראל, יחד עם פריחת ההייטק שיצרה ביקוש למשרדים, העשירה פה אנשים שהגיעו משום מקום, הצליחו לגייס הון ראשוני ונכנסו לתוך הטירוף של בועת הנדל"ן. העושר שלהם לא נגרם כתוצאה מיצירה ייחודית, הם פשוט היו במקום הנכון בזמן הנכון".
באותן שנים שבהן מתחם ירקונים הניב ללוזון רווחים נאים, נקשר שמו בשמם של עבריינים מוכרים. ב-2002 הוא נחקר והפך לעד תביעה במשפטו של רפ"ק גיורא עזורי, קצין משטרה ששימש ראש חוליית מודיעין בתי הסוהר. עזורי הואשם שקיבל טובות הנאה בעשרות אלפי שקלים, בתמורה להקלות והטבות שונות שהעניק לאסירים בבתי הסוהר.
בין היתר, בכתב האישום נטען כי חנניה אוחנה, עבריין מורשע בתחום הסמים, הרכוש והאלימות עבד בשירותו של לוזון, תחילה כנהגו ולאחר מכן כעוזרו. ב-2001, לפי כתב האישום, נערכה היכרות בין לוזון לבין עזורי, ובהמשך הגיעו לוזון, עזורי ואוחנה לסוכנות הרכב שהייתה אז ליעקב לוזון, האח, בפתח-תקווה. לוזון ואוחנה הציגו את עזורי כחברם וביקשו עבורו הנחה מקסימלית.
עזורי הואשם שפעל לקדם את ענייניו של רפי אוחנה, אחיו של חנניה, שהיה אז אסיר בעצמו, וכי עזורי שהיה בקשר עם עמוס לוזון, נהג לעדכן אותו בפעולותיו לטובת צמד האחים העבריינים. עזורי חתם לבסוף על הסדר טיעון והודה בקבלת שוחד ובהפרת אמונים, וכך נחסך מלוזון לעלות לדוכן העדים.
עסקי הנדל"ן אמנם היו אלה שהעשירו את חשבונו של לוזון, אך שמו ומשפחתו מזוהים יותר מכל עם עולם הכדורגל הישראלי. בשנת 92' רכש את קבוצת מכבי פתח-תקווה יחד עם אחיו, אבי, שבהמשך גם שימש כיו"ר ההתאחדות לכדורגל. אח נוסף, איציק, שימש בעבר כמנכ"ל הקבוצה, והאח יעקב היה בעבר מבעלי רשת בתי הקפה אילנ'ס. אחותם, אביבה מליחי, שימשה דוברת הקבוצה, ואחיינו, גיא לוזון, היה מאמן הקבוצה וכיום מאמן הנבחרת הצעירה.
בבעלות האחים לוזון, מכבי פתח-תקווה הפכה לפרקים לקבוצה בכירה בכדורגל הישראלי. "כשאחיו היה יו"ר ההתאחדות, עמוס שלט בענף ביד רמה", מספר בכיר בכדורגל הישראלי שמכיר את לוזון שנים רבות. "בניגוד לאבי, עמוס אמנם טיפח את בנו כשחקן, אבל מעולם לא היה פריק של כדורגל".
6 צפייה בגלריה
שלמה שרף
שלמה שרף
שרף. ''לוזון הוא לא כוס התה שלי''
(צילום: יובל חן)
בודדים הצליחו להתעשר כתוצאה מהשקעה בכדורגל הישראלי, אבל לא תמיד הרווח ממנו מתבטא בכסף. "ספורט לא מניב רווחים", אומר הבכיר, "זה שאתה יכול לתת גוד טיים לכל מיני אנשים, לסדר להם כניסה למשחקים חשובים, לתת להם מקומות ביציע הכבוד ולהפגיש את הילדים שלהם עם שחקנים נערצים - זה עושה את העבודה. עסקי הספורט לא מייצרים כסף, הם מייצרים כוח. כמו להחזיק מניות בערוץ טלוויזיה, כדי לייצר השפעה".
הפה הגדול של לוזון, שגם סיבך אותו לא פעם, הקפיץ אותו לכותרות מדורי הספורט. ההתאחדות לכדורגל הרשיעה אותו בדין משמעתי לא פעם על התנהגות בלתי הולמת, וכך נוצרה התדמית של בעלים שלא דופק חשבון לאיש. "אני לא מחבריו", אמר השבוע מאמן נבחרת ישראל לשעבר, שלמה שרף, שלפי דיווחים בעבר היה לא פעם בחיכוך עם לוזון. "הוא לא כוס התה שלי, הוא אף פעם לא היה חבר שלי וגם לא יכול היה להיות".
6 צפייה בגלריה
האח, אבי לוזון. ''נפגע ממנו''
האח, אבי לוזון. ''נפגע ממנו''
האח, אבי לוזון. ''נפגע ממנו''
(צילום: מוטי קמחי)
בשנת 2019 לוזון הדהים את עולם הכדורגל כשעזב את "הקבוצה המשפחתית", מכבי פתח-תקווה, ורכש את הפועל ראשון-לציון מידיו של איל ברקוביץ'. "הוא לקח את הקבוצה בגלל הבן שלו, עומרי", אמר השבוע דמות מוכרת בכדורגל הישראלי, ומכוון לכך ששבוע לאחר שלוזון רכש את הקבוצה, חתם בנו בקבוצה. בשיחות פרטיות טען אז לוזון שהוא פגוע מאחיו, אבי, כיוון שבמכבי פתח-תקווה לא ניתנה לבנו הזדמנות לשחק.
באוגוסט שעבר, כשלוש שנים אחרי שרכש את זכויות הניהול של הקבוצה, ורק שלושה ימים לפני פתיחת העונה בליגה השנייה, איים לוזון לעזוב את הקבוצה - ולמעשה, אחרי יותר מ-30 שנה, את הכדורגל הישראלי. "זה גועל אחד גדול, אין סיכוי שאהיה עוד יום אחד בכדורגל", אמר אז. מנגד, מילים לחוד ומציאות לחוד, לוזון עדיין משמש יו"ר הקבוצה.
אחרי שנים שבהן התעשר מנדל"ן והפך לדמות מוכרת בספורט הישראלי, הגיעה הזוגיות של לוזון עם מפיקת האירועים אירית רחמים, שהפכה אותו לסלב מקומי מחוץ למדורי הספורט. לאחר שהתגרש מברוריה, אם שלושת ילדיו, ניהל מערכת יחסים מתוקשרת עם רחמים במשך שבע שנים, שהסתיימה השנה. לאחר מכן דווח שהחל לצאת עם רבקה ווג, דוגמנית בת 23. המינוף העסקי של מעמדו החדש לא איחר לבוא.
"קפיצת המדרגה של הפרופיל העסקי שלו הגיעה עם הרכישה של קבוצת דורי", מספר גורם בסביבתו העסקית של לוזון. חברת הבנייה שנרכשה על ידו בשנת 2016 הסתבכה קודם לכן כלכלית במהלך בניית גורד השחקים "מגדלי הצעירים", סמוך לתחנת רכבת סבידור מרכז בתל-אביב, ולוזון ניצל את ההזדמנות וקנה 78 אחוזים מהשליטה בה מחברת "גזית גלוב" במחיר רצפה, באופן יחסי, של תשעה מיליון שקלים.
בכיר בעולם הנדל"ן: "לשבחו של עמוס ייאמר שהוא יזם זהיר מאוד. על אף שהוא ראוותן, נוסע בפרארי וחי חיים טובים באופן מוחצן, בהתנהלות העסקית שלו הוא מאוד זהיר. אני חושב שהבנקים והאנשים שבאים איתו במגע מבינים את זה"
הוא מיהר לשנות את שם החברה ל"קבוצת לוזון בע"מ" וכינס את מחזיקי האג"ח של החברה במלון סיטי טאוור. מול עיניהם ההמומות של הנוכחים, תקף את המשקיעים המוסדיים על הגדלת הוצאות החברה. "אני עובד קשה, בניגוד אליכם שאתם מוציאים הוצאות מבוזבזות לחברה", צעק על המחזיקים מול המיקרופון. "אני עובד קשה ואתם מבזבזים לי כסף על אולמות ובורקסים? איפה אתם חושבים שאתם חיים?" המשיך לוזון. "עד לפני חודש לקחתי אלף דולר לשעת ייעוץ והיום אני עובד בחינם, ולכם עוד יש מה להגיד, ואתם מאיימים בתביעות. על מה? מישהו חייב לכם משהו? אתם מתבלבלים, אני לא חייב לכם כלום".
"ממה נפשכם?" צעק לוזון, "מזה שבא פראייר ועובד לילות ללא שכר והביא איתו את אח שלו (יעקב לוזון, שמונה למנכ"ל החברה - מ"ש) שעובד ללא שכר ואת הבת שלו (ליה לוזון, שמונתה לעוזרת אישית למנכ"ל - מ"ש) שסגרה את העסק שלה כדי להרים את דורי למעלה? הבנקים יושבים בשקט כי בא אליהם עמוס לוזון".
בעניין הזה, אומרים גורמים עסקיים שמעורים בנושא, ייתכן שלוזון צודק.
"לשבחו ייאמר שהוא יזם זהיר מאוד", אומר בכיר בעולם הנדל"ן. "מכל החברות הבורסאיות שעוסקות בנדל"ן, הוא מאוד קשוב לאינסטינקטים שלו - והם טובים. בעשר השנים האחרונות הוא לא קנה כמעט שום מכרז שהוא חשב שהמחירים שלו גבוהים מדי. על אף שהוא ראוותן, נוסע בפרארי ובנטלי וחי חיים טובים באופן מוחצן, בהתנהלות העסקית שלו הוא מאוד זהיר. אני חושב שהבנקים והאנשים שבאים איתו במגע מבינים את זה".
6 צפייה בגלריה
yk13547745
yk13547745
עם בת הזוג לשעבר, אירית רחמים. היו ידועים במסיבות הפאר שלהם (צילום: אוראל כהן)
“בחבורה הזאת היה גם מנכ"ל 'דניה סיבוס', רונן גינזבורג, וקשה להמעיט בערך המוסף של הקשרים שנוצרו מכל המסיבות האלה. לדברים כאלה יש אפקט בביזנס. אם בעלי קרקע רוצים ש'דניה סיבוס' תבצע עבורם את הבנייה, הם יודעים שאם הם לא בקליקה - הם יצטרכו לעבור את כל המערכת הבירוקרטית של החברה, והנשמה תצא על הדרך. אם הם פוגשים אותו במסיבה - זה עולם אחר. במילים אחרות, אפשר לומר שאירית רחמים לקחה אותו מהפריפריה החברתית והפכה אותו ל'אין'".
למסיבות הנוצצות של לוזון ורחמים נהגו להגיע מיטב ידועני ישראל, אבל האירועים האלה הובילו גם לכמה תקריות שעוררו סערה והכירו לציבור הרחב את סגנונו של לוזון. במסיבת יום עצמאות שאירחו השניים בווילה בארסוף, תיעדה רחמים את בן זוגה מקפץ בין מתקנים מתנפחים לילדים, כשהיא נשמעת ברקע אומרת: "עמוסי רוצה מתנפחים". הכי רחוק מאיל הנדל"ן הקשוח שנראה על הבמה באספת מחזיקי האג"ח של חברת דורי.
בספטמבר שעבר, פורסם תיעוד ממסיבת יום הולדת ענקית שנערכה לכבודו, כשפגש על הבמה את הזמר עומר אדם, שהיה חלק מרשימת המופיעים באירוע. "גם איל פה", נשמע לוזון אומר לאדם, בהתייחס לאיל גולן. "אז רק אני, כאילו, זיינו אותי?", ענה לו אדם. "אם אתה לא תעלה את כולם לבמה..." בשלב הזה לוזון לקח את המיקרופון מידי הזמר, ואמר: "מי שלא יעלה לבמה, אני אאנוס אותו בברוטליות". אדם הגיב: "תודה רבה, זה מה שרציתי לשמוע".
6 צפייה בגלריה
yk13550616
yk13550616
עומר אדם. תקרית על הבמה
(צילום: משה נחומוביץ)
לרגל יום האהבה בחודש פברואר האחרון לוזון, שאינו נוהג להתראיין, סיפק ריאיון זוגי יחד עם רחמים למגזין Pplus של אתר ynet.
"יש לנו קשר מאוד מיוחד", סיפרה אז רחמים. "עמוס הוא עולם, אי של שפיות בחיים הסוערים שלי, ואיתו הכי מרגיש לי בית. לא יודעת איך זה יישמע לכולם, אבל הוא חבר, אבא, בעל, בן זוג, הגאון שלי, האיזון שלי". "אתה לא מזמין אהבה ולא קורא לה", אמר לוזון על אהבתו באותם ימים. "כשזה מגיע זה מגיע, זה לא משהו שאתה מחכה לו או מזמן אותו", הוסיף. שלושה חודשים לאחר מכן השניים נפרדו.
אלא שגם אחרי פרידתם של בני הזוג, שהיו מפעל לייצור כותרות במדורי הרכילות, הסערות סביב לוזון לא פוסקות. ב-20 ביולי, אחרי ששמו נקשר בבת זוג חדשה, ניגש לוזון לתחנת משטרת לב תל-אביב והגיש תלונה בגין ניסיון סחיטה באמצעות סרטון מיני שתיעד אותו, בסתר, מקיים מגע מיני בשטח הפרטי שלו בארסוף.
חקירת המקרה הועברה ליחידה המרכזית של מחוז המרכז, שחוקרת לרוב פשיעה חמורה כמו מקרי רצח. הסיבה לכך שימ"ר מרכז אמון על החקירה, נעוצה בכך שאירוע הסחיטה נעשה בסמוך לשתי תקריות חמורות נוספות ששמו של לוזון נקשר גם בהן - ירי בסמוך לביתה של גרושתו, ברוריה לוזון, בפתח-תקווה, וכן ירי בסמוך לביתה של אירית רחמים גם כן בחודש יולי האחרון. עם זאת, החקירה לא העלתה קשר בין האירועים.
כשבועיים וחצי לאחר קבלת התלונה של לוזון בגין ניסיון סחיטה על ידי סרטון מיני, נעצרו חשודים בסחיטה, שני צעירים מכפר שמריהו, שזהותם בשלב זה נאסרה לפרסום. לדברי סנגוריהם, מדובר ב"מעשה קונדס" והם לא צריכים את הכסף, ובוודאי שאינם קשורים לאירועי הירי
החקירה בימ"ר מרכז עדיין מתנהלת, אבל הפרטים שכבר התבררו מדהימים: כשבועיים וחצי לאחר קבלת התלונה נעצרו חשודים בסחיטה, שני צעירים מכפר שמריהו, שזהותם בשלב זה נאסרה לפרסום. לדברי סנגוריהם, מדובר ב"מעשה קונדס" והם לא צריכים את הכסף, ובוודאי שאינם קשורים לאירועי הירי.
לשאלה מדוע שורת האירועים הזו נקשרה בשמו של לוזון, אין עדיין תשובה שמניחה את הדעת. "הירי לעבר הבתים? עמוס ואני לא חברים היום, אבל זה המצב במדינה, מדרום עד צפון", משוכנע דני לוי, יריבו הספורטיבי לשעבר. "אין היום איש עסקים שלא נסחט ומשלם. רק שהפעם נפלו על עמוס, והם נפלו על האדם הלא-נכון".
פורסם לראשונה: 00:00, 18.08.23