הרחק מהבירה הרועשת בוקרשט, ישנה ברומניה פנינה תיירותית אמיתית. קלוז' נאפוקה, בירתו היפה של חבל טרנסילבניה, היא אחד מאותם יעדים שהפכו פופולריים בחסותן של חברות הלואו-קוסט. בזכות מחירי הטיסה הנמוכים תיירים רבים גילו את העושר התרבותי, בתי הקפה הנעימים והפארקים הרחבים שהעיר הזו מציעה.
הטיסות לקלוז' מתבצעות על ידי חברת הלואו-קוסט וויז-אייר, ונחשבות לזולות במיוחד. אני למשל מצאתי טיסה בשיא העונה במחיר של 60 אירו, וזה אפילו לא המחיר הנמוך ביותר שנתקלתי בו. יצא לי כבר לראות טיסות בפחות ממאה שקלים הלוך ושוב.
כתבות נוספות למנויים:
אחרי הנחיתה תוכלו לקחת אוטובוס למרכז העיר במחיר של פחות מאירו. גם מונית היא לא אופציה יקרה. אובר או בולט למרכז העיר יעלו לכם 6 אירו.
15 צפייה בגלריה
בית האופרה בקלוז'-נאפוקה
בית האופרה בקלוז'-נאפוקה
בית האופרה בקלוז'-נאפוקה
(צילום: גלעד ילון)
התחבורה הציבורית בקלוז' נוחה וזולה. מחיר נסיעה באוטובוס הוא חצי אירו, ותוכלו להפחית אותו אפילו יותר אם תקנו כרטיסיות לפי מספר הימים שבהם תשהו בעיר. נסיעה ממוצעת בתוך העיר באובר או בבולט תעלה 5 אירו. בעבר היה אף גימיק חביב לשמירה על אורח חיים ספורטיבי, עם תחנה שהציעה כרטיס נסיעה בתחבורה ציבורית בתמורה ל-20 סקוואטים שתבצעו מולה, אבל היא כבר לא קיימת.
במלון הדירות Camino Home הנמצא במיקום מצוין בעיר מצאנו חדר ב-63 אירו ללילה לזוג ללא ארוחת בוקר. החדר מצויד במיטה זוגית ואפילו במיטת ספה נוספת. חשוב לוודא שבחדר שתזמינו יהיה מזגן פעיל, דבר שלא תמיד מובן מאליו באזורים אלו.
מי שמוכן לשלם יותר ורוצה להתפנק יכול ללון במלון 5 כוכבים, Sun Garden Golf & Spa Resort. מחירי החדרים שם מתחילים ב-115 אירו לזוג כולל ארוחת בוקר. המלון כולל מגרשי כדורגל, כדורסל וגולף, חדר כושר, ספא מצויד ושתי בריכות, והוא מקושר למסלולי אופניים. החיסרון המרכזי של המלון הוא המיקום שלו – כרבע שעת נסיעה מהעיר. למי שמעוניין רק ליהנות מהמתקנים של המלון מבלי ללון בו, מדי פעם מוצעים למכיר כרטיסי כניסה יומיים לבריכה או כרטיסים משולבים לבריכה ולספא.
15 צפייה בגלריה
מלון בקלוז'-נאפוקה
מלון בקלוז'-נאפוקה
מלון Sun Garden Golf & Spa Resort
(צילום: גלעד ילון)
ביום מרוכז אחד תוכלו לבקר בכמה אתרים מעניינים ומרשימים באזור העיר העתיקה, בהם בית האופרה, ארמון בנפי, שרידי מבצר העיר, כנסיות מרשימות ועוד. לרוב האתרים הכניסה היא בחינם.
את הסיור בעיר העתיקה מומלץ להתחיל בכיכר אונירי, המשמשת כלב העיר העתיקה של קלוז'. באזור תמצאו בתי קפה, חנויות ומסעדות. רוב האטרקציות המרכזיות בעיר נמצאות במרחק של עד חמש דקות הליכה מכאן. הכנסייה הגדולה של העיר נמצאת בכיכר, ואפשר לבקר בה בחינם. בנוסף, מדי פעם מתקיימות ברחבת הכיכר הגדולה הופעות ופעילויות מעניינות. בזמן שהותי שם למשל התקיים בעיר פסטיבל האופרה, ומדי ערב הוצג מחזה על במת הענק בכיכר ללא תשלום.
15 צפייה בגלריה
כיכר אונירי והכנסייה
כיכר אונירי והכנסייה
כיכר אונירי והכנסייה
(צילום: גלעד ילון)
דרך מקורית יותר להכיר את העיר היא בעזרת אפליקציית Questo. מדובר למעשה במשחק "חפש את המטמון" דרך הנייד, שמאפשר לכם להיחשף למקומות שונים בעיר. מחיר ההורדה הוא 5 אירו.
קלוז'-נאפוקה עשירה במוקדי תרבות ובמוזיאונים במחיר לכל כיס. המוזיאון האנתרופולוגי של טרנסילבניה נחשב לחשוב ביותר בכל רומניה, ותמצאו בו יותר מ-60 אלף מוצגים - פריטי לבוש, כלים וציורים שיציגו בפניכם כיצד נראו החיים בכפרים באזור.
15 צפייה בגלריה
משחק בטלפון בקלוז'-נאפוקה
משחק בטלפון בקלוז'-נאפוקה
אפליקציית Questo. דרך יצירתית לגלות את העיר
(צילום: גלעד ילון)
רוב קהילתה היהודית של קלוז' וסביבתה הוחרבה בשואה. במוזיאון היהדות בעיר תוכלו להציץ על אורח החיים היהודי באזור לפני מלחמת העולם השנייה. עוד בענייני היסטוריה, מוזיאון ההיסטוריה של טרנסילבניה מציג פריטים נדירים ומשונים מימי הביניים שהשפיעו על ההיסטוריה האזורית. הכניסה למקום עולה 3 אירו, ובימי ראשון הראשונים בחודש הכניסה חופשית.
מוזיאון נוסף ראוי לציון הוא מוזיאון האמנות שנמצא בתוך ארמון בנפי. במקום תוכלו להתרשם בעיקר מאמנות מקומית, והכניסה אליו עולה 3 אירו גם כן. עוד מוזיאון שכדאי לשקול לבקר בו הוא המוזיאון להיסטוריה רפואית, המציג את התפתחות הרפואה והרוקחות.
15 צפייה בגלריה
מוזיאון היהדות
מוזיאון היהדות
מוזיאון היהדות בקלוז'. זכר לקהילה שהושמדה בשואה
(צילום: גלעד ילון)
15 צפייה בגלריה
מוזיאון טרנסילבניה
מוזיאון טרנסילבניה
מוזיאון טרנסילבניה
(צילום: גלעד ילון)
לאחר שמיציתם את העיר העתיקה, מומלץ לבקר בפארק סטטויה (גבעת המבצר בתרגום חופשי), הנמצא מחוץ למרכז העיר העתיקה ליד מלון בלודרה. בפארק תמצאו משאיות אוכל זולות וברים בחיק הטבע שכיף לעצור בהם למנוחה קצרה ומרעננת. בצידו השני של הפארק ישנה תצפית מרהיבה על העיר.
בדומה לניו יורק, גם בקלוז' ישנו פארק המכונה "סנטרל פארק". מלבד הרבה ירוק בעיניים, תוכלו לשכור שם סירת פדלים בקצת פחות מ-3 אירו לאדם (ילדים בחצי המחיר).
אטרקציה נוספת בקלוז' היא הגנים הבוטניים שנמצאים למרגלות העיר העתיקה. הכניסה לפה עולה קצת יותר מ-2 אירו. בפנים תמצאו גינה יפנית, מסלול הליכה בחורשת יער וכמובן המון פרחים. זהו למעשה אחד מריכוזי הצמחייה הגדולים ברומניה.
15 צפייה בגלריה
הגן הבוטני בקלוז'-נאפוקה
הגן הבוטני בקלוז'-נאפוקה
הגן הבוטני. מריכוזי הצמחייה הגדולים ברומניה
(צילום: גלעד ילון)
אי אפשר להתייחס לחבל טרנסילבניה מבלי להזכיר את הדמות הספרותית המזוהה ביותר עם האזור, הערפד המפורסם דרקולה. טירת בראן, מקום מושבו בספר של הרוזן דרקולה, רחוקה מאוד מקלוז' (ארבע שעות נסיעה), אך ישנם סיורים מאורגנים בני יום למקום העוברים גם בסיגישווארה, המקום שבו נולד השליט ולאד דרקול שסיפק את ההשראה לאגדת דרקולה.
אף שקלוז' עצמה מציעה שלל מקומות מעניינים לבקר בהם, אנחנו ממליצים לטייל גם קצת מחוץ לגבולותיה. השכרת רכב לשם כך תעלה לכם החל מ-46 אירו ליום.
את הסיור מחוץ לקלוז' התחלנו בסלינה טורדה, מכרה מלח בעבר שנחשב לאחד העתיקים בעולם, ומרוחק חצי שעת נסיעה ממרכז העיר קלוז'. כבר יותר מ-90 שנה שהמקום לא משמש מכרה מלח, אך מתפקד כאטרקציה תיירותית מצוינת.
15 צפייה בגלריה
מכרות המלח בקלוז'-נאפוקה
מכרות המלח בקלוז'-נאפוקה
מכרה המלח המרהיב
(צילום: גלעד ילון)
עם הכניסה למקום החום הקיצי מתחלף במשב רוח קריר, וככל שיורדים אל תוך בטן האדמה (קצת יותר ממאה מטר) רק הולך ונהיה קריר יותר. מלבד המראות המפעימים, במקום שלל אטרקציות כמו גשרים מוארים, גלגל ענק, מגרש מיני-גולף, שולחנות פינג פונג ואפילו שיט בסירות באגם שבקרקעית. מחיר הכניסה לאתר: 10 אירו.
לפני שתעזבו את המקום, צמוד ליציאה תמצאו את בריכת המלח דורגאו (Durgău), מקום מושלם לעצירת התרעננות עם מיטות ים ושמשיות. מחיר הכניסה: 3 אירו.
15 צפייה בגלריה
בריכת המלח דרגאו
בריכת המלח דרגאו
בריכת המלח דורגאו. מקום טוב למנוחה
(צילום: גלעד ילון)
כחצי שעה נסיעה מסלינה טורדה תמצאו את שמורת הטבע קאילזה טורזי (cheile turzii). מומלץ לעצור כאן ולהתרשם מהנופים היפים ומהטבע שיציע לכם שלל פעילויות, בהן שבילי הליכה ואופניים, קירות טיפוס ואומגה ב-10 אירו.
הכניסה לשמורה עולה לפי אתר האינטרנט של המקום אירו בודד, אבל בפועל לא נדרשנו לשלם כלל כשביקרנו שם. אפשר להעביר בשמורה אחר צהריים שלו בפיקניק או יום שלם בחיק הטבע, תוך הליכה על שפת המים או בנופים הירוקים הנשקפים מאחת מפסגות ההרים שבאזור הפארק. עוד מקום שכדאי לעצור בו הוא רימאטה (Rimetea), כפר קטן ופסטורלי עם בתים לבנים יפהפיים באווירה שקטה ונינוחה במיוחד. לצד ההרים והנופים הירוקים תוכלו לצאת משם למסלולי הליכה בטבע.
אם אתם בענייני מסתורין וכשפים, כדאי לכם לבקר ביער הויה באצ'ו (Hoia Baciu), הנמצא במרחק כמה דקות נסיעה מקלוז' ונחשב לפי האגדות המקומיות ליער המקולל בעולם. שלל מיתוסים נשזרו סביב היער כמו עב"מים שנצפו בשטחו, רועה צאן שנכנס למקום עם מאתיים כבשים שעקבותיהן נעלמו וילדה קטנה ששוטטה לבדה ביער ולא ידוע מה עלה בגורלה. הכניסה לאמיצים היא בחינם.
15 צפייה בגלריה
קאילה טורזי
קאילה טורזי
קאילה טורזי. מומלץ להתרשם מהנוף
(צילום: גלעד ילון)
15 צפייה בגלריה
היער המקולל בקלוז'-נאפוקה
היער המקולל בקלוז'-נאפוקה
היער המקולל. לחובבי קונספירציות העב''מים
(צילום: גלעד ילון)
האלכוהול בעיר העתיקה זול מאוד. כוס יין או פיינט בירה מחבית יעלו לכם בממוצע 2.5 אירו, והמחיר הממוצע של קוקטייל הוא 4 אירו.
בכל הקשור לאוכל, מחירה של ארוחה נע לרוב סביב 12 אירו. מסעדות מומלצות הן Toulouse ו-Bujole בכיכר אונירי, Form Cafe, בר עם אוכל טוב ושתייה זולה ן-O'Peter's Irish Pub & Grill, בר אירי המגיש אוכל גם בשעות מאוחרות שבהן המטבח סגור במסעדות האחרות באזור.
15 צפייה בגלריה
חיי הלילה בקלוז'-נאפוקה
חיי הלילה בקלוז'-נאפוקה
חיי הלילה בקלוז'-נאפוקה. בירה בפחות מ-10 שקלים
(צילום: גלעד ילון)
מעט מחוץ לקלוז' אפשר להתארח אצל "אתי מבשלת בכפר", ישראלית המתגוררת בטרנסילבניה ומכינה לתיירים ארוחות רומניות-הונגריות טיפוסיות, כמו ארוחת גולש על מדורה בתמורה ל-22 אירו לאדם. בנוסף עורכת אתי סדנאות בישול טרנסילבני מסורתי, שם היא תלמד אתכם להכין בין השאר Varza a la clui, שכבות של כרוב מאודה עם אורז, בשר טחון ותבלינים. מנה שכדאי מאוד לטעום אצל אתי היא פפאנש, מאפה בצק מטוגן עם גבינה וריבה שמשמש קינוח אופייני באזור, ומחירו 5 אירו.
15 צפייה בגלריה
פפנש בקלוז'-נאפוקה
פפנש בקלוז'-נאפוקה
אתי מציעה את מנת הפפאנש המפורסמת
(צילום: גלעד ילון)
הקניות בקלוז' נאפוקה זולות למדי. ישנם כמה קניונים בעיר, אך המומלץ ביותר נמצא דווקא במרחק של רבע שעת נסיעה ממרכז העיר - קניון Vivo, שיציע לכם את מבחר המותגים הגדול ביותר במחירים נוחים יחסית.
15 צפייה בגלריה
קניון בקלוז'-נאפוקה
קניון בקלוז'-נאפוקה
קניון Vivo. המקום המומלץ לשופינג
(צילום: גלעד ילון)