כמעט כולם (ויקום מי שלא) היו שמחים לרכוש רכב חשמלי. איך אנחנו כל כך בטוחים בזה? כי מה הסיכוי שמישהו יסרב לרכב שבמשך חמש-שש שנים מיום קנייתו לא יעמוד אפילו פעם אחת ליד משאבת דלק, לא ישחרר עשן מהאגזוז ולא ישמיע רעשי מנוע? עם רכב חשמלי ברשותכם, אתם תשלמו פחות על אנרגיה לתנועה ולתחזוקה שוטפת, לא תרעישו כמעט בכלל ותזהמו פחות את הסביבה.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
רק שבינתיים יש עדיין בעיות לא פתורות. הוא גם יקר יותר, וגם לא ברור לכם לגמרי איך מסתדרים עם תחנות טעינה, מהירה או ביתית, ואין מספיק ניסיון במוסכים ועוד ועוד. ספק אם בעקבות קריאת המדריך לרכישת מכונית חשמלית משומשת, שבו אתם קוראים כעת, תמהרו לרכוש חשמלית יד שנייה. מה שבטוח, לחלק גדול (מאוד) מהשאלות שמטרידות אתכם תקבלו תשובה.
11 צפייה בגלריה
(איתן קג'יה)
באתר הלוחות יד2 הופיעו השבוע בין 350 ל-400 מכוניות חשמליות למכירה, וזו כמות עצומה בהתחשב בעובדה שמספר החשמליות שנמכרו בישראל לאורך כל השנים האחרונות גבוה רק במקצת מעשרת אלפים מכוניות. אפשר למצוא שם כ-80 רכבי טסלה מודל 3 (בעיקר), שחלקן הלא קטן עולה יותר ממחירן כחדשות, לצד כ-10 יונדאי איוניק 5, ג'ילי ואחרות שבעליהן מנסה לעשות רווח מהיר על אוטו חדש, בתקופה שבה חלק מהמכוניות המשומשות הופכות לסוג של מניה עם תשואה - כולל אלה המוכנים למכור (בתשלום כמעט מופרך) את הזכות לרכב שיגיע בעוד כמה חודשים.
בסופו של דבר, הלוח מציע כעת כ-200 חשמליות משומשות מיד ראשונה או שנייה, בפורמט הרגיל של רכב שמתבקש לפנות מקום בחניה המשפחתית לטובת אחד חדש. החל מבעלי MG ZS EV, החשמלית הנמכרת ביותר ב-2020, שרוצים לשדרג לדגם החדש וארוך הטווח, דרך בעלי רנו זואי, סופר-מיני חשמלית שמאות ממנה נעות על הכבישים, ועד לבעלי אודי e-tron, רכב היוקרה החשמלי הראשון בישראל.
11 צפייה בגלריה
טסלה
טסלה
טסלה - הכי הרבה ביד 2
(צילום: פטר קלנר)
רגע, חובבי נוסטלגיה (שלא נוהגים הרבה) יכולים לרכוש לעצמם אפילו אחת משתי רנו פלואנס ZE אחרונות משרידי בטר פלייס, שבאופן פלאי עדיין על הכביש - הצעירה שבהן משנת 2012, עם טווח חשמלי מוצהר של, החזיקו חזק, 80 ק"מ. המחיר המבוקש עומד על 27 אלף שקלים, וכולל רכב דומה שממנו ניתן לפרק חלקים. אם זה יקר מדי, תמיד תוכלו לבחור במודל 2014 שיעלה לכם 15 אלף שקלים בלבד. המוכר לא מפרט יותר מדי, רק מציין שהסוללה מעניקה 50% טווח. במילים אחרות, תוכלו לנסוע באוטו הזה לבקר את החברים בצד השני של העיר, ואפילו לחזור לעמדת הטעינה בבית. וזהו.
11 צפייה בגלריה
זוכרים את בטר פלייס?
זוכרים את בטר פלייס?
זוכרים את בטר פלייס?
(צילום: רועי צוקרמן)
אם כבר נגענו בכסף, החשמלית החדשה הזולה בארץ (עד לבואה של דאצ'יה ספרינג) היא פיאט 500e שמחירה 137 אלף שקלים (דגם הבסיס ב-110 אלף שקל לא באמת נמכר), בעוד שבשוק היד השנייה אפשר למצוא את זואי, מהחשמליות המודרניות הראשונות שהגיעו ב-2017, ב-60 אלף שקלים. יש גם מעט יחידות של יונדאי איוניק בגרסה חשמלית ונדירה בכ-100-80 אלף שקל, ודגמי MG מאוד צעירים באזור ה-120-110 אלף שקל.
מי שמעוניין להשקיע הרבה יותר, יכול לרכוש פורשה טייקן חדשה לחלוטין ב-1.2 מיליון שקלים או את ספינת הדגל EQS של מרצדס תמורת 900 אלף שקלים, שתיהן ביבוא מקביל. ובעצם, פחות או יותר כל דגם חשמלי שבא לכם ומשווק בעולם, כולל פורד מוסטנג מאך e (כ-340 אלף שקל) ואפילו טסלה מודל X, שתסופק (אולי) במאי 2022 במחיר של כ-600 אלף שקלים.
בעוד כמה שנים זה ישתנה, אין ספק בכך. אבל נכון להיום, חניה קבועה - בעיקר חניה פרטית בבית משלכם - שבה תוכלו תמיד לטעון את הרכב היא תנאי כמעט בסיסי לרכישת חשמלית. כן, יש עמדות טעינה איטית (AC) ציבוריות שמפוזרות במקומות רבים, והן מתרבות במהירות. יש גם עמדות טעינה מהירה (DC) המפוזרות בארץ, כמה עשרות. אבל לא ניתן באמת להחזיק רכב חשמלי ולהיות רגוע אם אין עמדה ביתית, או לפחות כזו בעבודה, שאליה אתם יכולים להתחבר בלי בעיה מדי יום.
את ההיתכנות להתקנה של עמדת טעינה ביתית מבחינת הספק החשמל בדירה או בבניין אפשר לבדוק בדף השני של חשבון החשמל. המינימום להתקנת עמדה הוא 25 אמפר תלת-פאזי, שכן הטעינה מתבצעת לרוב ב-16 אמפר, ולכן נדרש עודף אנרגיה לקיום מערכות החשמל בבית עצמו. אתם לא רוצים להישאר בלי מקרר ובלי מזגן כי האוטו צריך להגיע לירושלים ובחזרה, נכון?
עמדה תעלה לכם בין 1,500 שקל לעמדה ניידת ל-2,000 שקל עבור אחת קבועה, וזו האחרונה דורשת גם התקנה, במחיר ממוצע של 3,000-2,000 שקל. זכרו כי בית עם חשמל חד-פאזי יתקשה לתמוך באספקת זרם סביר לטעינת הרכב, ובמקרה כזה תידרשו לבצע גם שדרוג למערכת החשמל הביתית, שיעלה עוד כ-5,000 שקלים.
11 צפייה בגלריה
יונדאי איוניק ניסאן ליף
יונדאי איוניק ניסאן ליף
ישנן עמדות טעינה ציבוריות, אבל לפחות כרגע חייבים גם עמדה בבית
(צילום: ניר בן זקן)
גרים בבית משותף? העניין כאן מורכב יותר. אין עדיין חקיקה שתמנע מוועד הבית להערים קשיים, ובכל מקרה חניונים תת-קרקעיים, כאלו הנפוצים בבתים משותפים, יתקשו לתמוך בטעינה של יותר משלוש-ארבע חשמליות בו-זמנית, מה שמחייב התקנת תשתית טעינה מנוהלת והכנה לעמדות טעינה בעשרות או מאות אלפי שקלים. כל חברות הטעינה מציעות את השירות, וחלקן מממנות בעצמן את ההליך - תמורת תוספת למחיר החשמל בהמשך כמובן. יש גם לבדוק מהיכן לוקחים את החשמל - באופן ציבורי עם מונה נפרד או שנדרשת הקמת נקודת חשמל ייעודית.
בכל מקרה, אם אתם רוצים חשמלית משומשת, מוטב שתגורו בבית פרטי ותשקיעו בין 5,000 לעשרת אלפים שקלים בתשתית טעינה הולמת. אפשר בפחות, אבל זה כן סכום שכדאי לקחת בחשבון. אפשר לא להשקיע בכלל, ולסמוך על עמדת הטעינה בקומה 3- בחניון בניין המשרדים שאליו אתם מגיעים כל יום - לא כולל חגים, חופשים וסופי שבוע, נא לא לשכוח.
אם במכונית משומשת רגילה חוששים ממצב המנוע ותיבת ההילוכים, בחשמלית דואגים למצב הסוללה, שיכולה לעלות כמו מכונית משומשת. סוללות של MG, דגמי פיג'ו 208 ו-2008 ואופל קורסה מתומחרות בכ-40 אלף שקל אצל היבואן. סוללה של רנו זואי כבר עולה יותר מ-70 אלף שקל, כמו אחת של מיני קופר חשמלית. סוללה של יונדאי איוניק כבר מגיעה ל-80 אלף שקל, וזו של אודי e-tron ל-150 אלף שקל. כל היצרנים מציעים אחריות לסוללה, לשבע-שמונה שנים, 160-150 אלף ק"מ, אבל פגיעות בגלל תאונות ונזקי נסיעות אינן מכוסות.
"חשוב לבדוק את תחתית הרכב, שם ממוקמת הסוללה, ולבחון שלא חטפה מכה. אוטו יכול להמשיך לנסוע, אבל עם נזק שיקצר את חיי הסוללה", מסביר שי מוסקוביץ', מנהל השירות של צ'מפיון מוטורס, יבואנית אודי, סקודה, סיאט ופולקסווגן.
"חשוב לבדוק גם מכות באזור כבלי המתח שסביב פתח הטעינה, שבדרך כלל ממוקם בחשמליות בכנף שמצד המנוע או בחלק האחורי של הרכב. גם פה יש פוטנציאל לנזק בדמות חוטים שלא חוברו כמו שצריך ומתחככים, אירוע שיכול להיגמר בקצר ובשריפה. בחשמליות, יותר מבשאר המכוניות, חשוב עוד יותר לבדוק מי תיקן תאונות ברכב, ולוודא שבוצעו טיפולים שוטפים".
ניתן לבדוק את הסוללה באופן עצמאי באמצעות שקע OBD, אך ההמלצה הגורפת והבטוחה יותר היא לקחת את החשמלית שבה אתם מעוניינים לבדיקת "מצב בריאות סוללה" (SOH, ראשי התיבות של State Of Health) במוסך יבואן או במאה מוסכים מורשים שהוכשרו כבר לטפל ברכב חשמלי. בעיקרון, סוללה תקינה תציג מעל 95% קיבולת לעומת מצבה כחדשה ברכב שגילו אינו עולה על שלוש שנים.
11 צפייה בגלריה
רנו זואי
רנו זואי
רנו זואי. הסוללה תעלה לכם הרבה
(אודי עציון)
"בדיקת בריאות סוללה מראה מהי הקיבולת הנוכחית של הסוללה יחסית למקור, ומה מצב התאים ושאר מערכות המערכת החשמלית. גם אם מדובר בתקלות שמכוסות באחריות, חשוב לדעת מה מצב הרכב ואילו חיים הוא עבר עד עכשיו", אומר שחר בסטר, המנהל הטכני של לובינסקי, יבואנית פיז'ו, סיטרואן, MG ו-DS. "הבדיקה אורכת בין שעה לשעתיים, ועלותה היא לפי שעתון היצרן. ב-MG, למשל, המחיר במוסך המרכזי הוא 360 שקל לשעה".
אפשר גם לשפץ סוללה ברכב חשמלי, בדומה לשיפוץ סוללה ברכב היברידי, אבל יש מעט מאוד מקומות בארץ המוסמכים לבצע את השיפוץ. הוא שונה במורכבות תהליך הפירוק, הגורר גם משך תיקון של שלושה עד ארבעה ימי עבודה, פי שלושה מברכב היברידי, והעלות בהתאם. זאת בגלל גודל הסוללה עצמה, משקלה, מערכת הקירור שבה עם נוזל ייעודי והמתח הגבוה יותר. פירוקה אורך זמן רב יותר, ומחייב כלים ייעודיים ולבוש ייחודי (נעליים, בגדים וכפפות) המבודד מחשמל. בשיפוץ מוחלפים מודולים תקולים. החלפת התא עצמו תתאפשר רק בעתיד.
כאשר רוכשים חשמלית משומשת, חשוב לזכור כי חלקן כבר על הכביש שלוש-ארבע שנים, וזה בערך פרק הזמן שנותר להן עד לסיום תקופת האחריות על הסוללה היקרה להחריד. "האיחוד האירופי דורש כיום מיצרנים שאחרי עשר שנים הסוללה תהיה עדיין תקינה ועם 80% לפחות מהקיבולת המקורית, אבל זה לא בהכרח מכסה חשמליות שנמכרו בעבר", מסביר דורון כהן, בעל מעבדה פרטית לתיקון סוללות ומדריך למוסכים בנושא.
"אורך החיים של סוללה נשמר הכי טוב כשהיא עם 40%-60% מהקיבולת, ונפגע מאוד בקצוות. לרוקן סוללה לגמרי בנסיעה זו טראומה לסוללה, וגם שמירה על 100% או קרוב לכך מייצרת עומס אלקטרוני ומאיצה את הבלאי. אין בעיה לטעון ל-100% לפני נסיעה ואז להשתמש בכל טווח הרכב בנסיעה, אבל לא בריא לו לעמוד זמן ממושך בטעינה מלאה".
ועוד כמה נקודות חשובות: כהן מזהיר בעלי חשמליות שלא להניע מכוניות אחרות ש"נגמר" להן המצבר. "מערכת החשמל בחשמליות לא בנויה לזה, למרות שיש להן בעצמן מצברי 12 וולט, התומכים במערכות היקפיות. ניסיון הנעה כזה עלול לעלות בחיי ממיר המתח שמחירו, שימו לב, עשרות אלפי שקלים. רוצים לעזור לשכן או לעצמכם במקרה שהמצבר במכונית הרגילה נגמר? החזיקו באוטו סוללת הנעה (בוסטר) נפרדת שעולה 200 שקל".
נקודה נוספת נוגעת למידת השימוש בטעינה מהירה. עמדות מהירות מסוגלות לטעון חשמלית מ-10% ל-80% בתוך כחצי שעה, או לספק כ-100 ק"מ בתוך 15-10 דקות. "היצרנים ממליצים כי טעינה מהירה לא תהיה אמצעי הטעינה העיקרי לרכב, שכן היא מאיצה את הבלאי", אומר שחר בסטר מלובינסקי, "אבל אין מגבלה על היקף השימוש בטעינה מהירה, ואם משתמשים בה חשוב לבצע אחת לחודש 'איזון תאים' - טעינה איטית ארוכה שבה הרכב מווסת את קיבולת החשמל בין כל תאי הסוללה ומשווה ביניהם. האוטו יודע לבצע זאת לבד, אין צורך להיכנס למוסך ואין בעיה להפסיק את התהליך באמצע אם צריך לנסוע. הוא יוכל להמשיך את התהליך בסיום הנסיעה".
יבואני הרכב החשמלי מספקים אותו בדרך כלל עם כבל טעינת AC, שמחירו בשוק כאלף שקל. יש הרוכשים גם כבל לטעינה משקע ביתי (300 שקל) למקרה חירום. בעמדות AC ציבוריות ואיטיות אין כבל, ולכן חייב להיות אחד ברכב. בעמדות ה-DC המהירות יש כבל מובנה. בכל מקרה, כדי להשתמש בעמדות הציבוריות חייבים להיות מנויים של חברת הטעינה המפעילה אותן. אפקון, ג'ינרג'י, EVEDGE וסונול EVI הן הגדולות.
המנוי לא עולה כסף, אבל מחייב הרשמה מוקדמת והכנסת פרטי כרטיס אשראי. העמדות מופעלות דרך אפליקציה, או באמצעות צ'יפ RFID שתוכלו לרכוש תמורת כ-40 שקל ולקבל בדואר, אבל טעינה מהירה אינה זולה אלא יקרה יותר. אם בבית תשלמו 51 אגורות לקוט"ש, בטעינה מהירה יש חברות שגובות 2.3-2 שקל לקוט"ש - פי ארבעה ויותר. ג'ינרג'י גובה שקל מלקוחות מזדמנים ו-75 אגורות ממי שרכשו ממנה עמדה, וטסלה כרגע לא גובה כסף מבעלי הרכב מתוצרתה ברשת הטעינה המהירה שלה. זה ישתנה, ואז תגבה שקל לקוט"ש.
בדומה לרכישת רכב רגיל, גם כאן תידרשו לבחור ברכב המתאים לשימוש הצפוי. כמו במכוניות רגילות, רכב קטן יהיה מצוין בעיר אבל פחות יתאים לנסיעות משפחתיות על בסיס קבוע. בכל מקרה, שימו לב לטווח הנסיעה הרשמי, הורידו ממנו כ-25%-30% ובדקו אם זה מתאים לפרופיל הנסיעה השגרתי שלכם. יכולת לטעינה מהירה תמיד תהיה עדיפה, אך בשוק הרכב המשומש שאינו מודרני היא כמעט שאינה קיימת. לדרך.
11 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
רנו זואי הוצגה לראשונה לפני כעשור, וזכתה להצלחה אדירה באירופה עם יותר מ-400 אלף יחידות שעלו על הכבישים שם. אלינו הגיעה ב-2017, ונמכרה בעיקר עבור פרויקטים של תחבורה שיתופית. היא מבוססת על הקליאו (דור 4), אבל העיצוב שלה שונה ונראה עדכני גם כיום. הגרסה המומלצת ביותר היא זו שנחתה כאן בסוף 2018, עם מנוע חשמלי חזק יותר ומצברים גדולים יותר, המאפשרים טווח נסיעה גדול בהרבה של כ-300 ק"מ, לעומת מחצית מכך לגרסאות המוקדמות.
  • מחיר: מ-65 אלף שקל (ל-2016) עד 116 אלף שקל (ל-2021)
  • הספק, מומנט, הנעה: 109 כ"ס, 22.9 קג"מ, קדמית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 11.4 שניות, 135 קמ"ש
  • קיבולת מצברים, טווח נסיעה: 41 קוט"ש, 305 ק"מ
  • טעינה מהירה: אין
11 צפייה בגלריה
MG ZS EV
MG ZS EV
(צילום: ניר בן זקן)
MG ZS EV היה הרכב החשמלי הראשון שהציב אלטרנטיבה למשפחתית רגילה, ובהתאם הפך לחשמלי הנמכר ביותר כאן עד נחיתת מודל 3, עם 2,250 יחידות שעלו על הכביש. לכן הוא גם נפוץ יחסית בשוק המשומשים. הוא מבוסס על ה-ZS הרגיל עם ממדים משפחתיים, רשימת האבזור שלו עשירה בגרסאות הבכירות, והוא גם מצויד במערכות בטיחות מתקדמות כציוד תקני ובציון של חמישה כוכבים במבחני ריסוק של EuroNCAP.
  • מחיר: מ-107 אלף שקל (ל-2019) עד 128 אלף שקל (ל-2021)
  • הספק, מומנט, הנעה: 143 כ"ס, 36.4 קג"מ, קדמית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8.2 שניות, 140 קמ"ש
  • קיבולת מצברים, טווח נסיעה: 45.6 קוט"ש, 263 ק"מ
  • טעינה מהירה: 50DC, כ-30 דקות ל-80%
11 צפייה בגלריה
GAC GE3
GAC GE3
(צילום: ניר בן זקן)
ל-GAC היו ציפיות גבוהות מהשוק הישראלי, אבל בעיות שונות הביאו לכך שהיא העלתה על הכביש רק 300 יחידות מה-GE3 המיושנת, ואז השיווק הופסק - בין היתר מכיוון שמדובר ברכב ותיק ללא אפשרות לטעינה מהירה, ולכן מוגבל בנסיעות מחוץ לשגרה. עוד נציין שהוא אינו מציע מערכות בטיחות אקטיביות. מצד שני יש לו יתרונות על פני מתחריו בדמות טווח נסיעה גדול יחסית, ותא נוסעים מרווח ומאובזר.
  • מחיר: מ-109 אלף שקל (ל-2020) עד 122 אלף שקל (ל-2021)
  • הספק, מומנט, הנעה: 177 כ"ס, 29.5 קג"מ, קדמית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8.6 שניות, 156 קמ"ש
  • קיבולת מצברים, טווח נסיעה: 54.7 קוט"ש, 309 ק"מ
  • טעינה מהירה: אין
11 צפייה בגלריה
יונדאי איוניק EV
יונדאי איוניק EV
(צילום: ניר בן זקן)
איוניק EV היא גרסה חשמלית למשפחתית היברידית שזכתה כאן לפופולריות יוצאת דופן. כמוה יש לה תא נוסעים ואזור מטען שימושיים למשפחה, מערכות בטיחות מתקדמות, איכויות נסיעה גבוהות בעיר ומחוצה לה ובעיקר מערכת הנעה חשמלית מתקדמת ויעילה. שיווק מקומי החל ב-2019, ושנה וחצי לאחר מכן הגיעה מתיחת הפנים, עם מצברים גדולים יותר המאפשרים טווח נסיעה של 311 ק"מ ומערכת טעינה רגנרטיבית מתקדמת.
  • מחיר: מ-111 אלף שקל (ל-2019) עד 140 אלף שקל (ל-2021)
  • הספק, מומנט, הנעה: 136 כ"ס, 30.1 קג"מ, קדמית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9.9 שניות, 165 קמ"ש
  • קיבולת מצברים, טווח נסיעה: 38.3 קוט"ש, 311 ק"מ
  • טעינה מהירה: 50DC, כ-55 דקות ל-80%
11 צפייה בגלריה
ניסאן ליף
ניסאן ליף
(צילום: ניר בן זקן)
עד השקת טסלה מודל 3, ניסאן ליף הייתה החשמלית הנמכרת ביותר בעולם, עם יותר מחצי מיליון יחידות מאז הוצגה לראשונה ב-2010. הדור השני הוצג בסוף 2017 ונחת כאן שנתיים לאחר מכן, עם שיפור מכל בחינה וטווח נסיעה גדול יותר, יכולת טעינה מהירה, מרחב מחיה נדיב יותר ואיכויות נסיעה גבוהות. החיסרון העיקרי - מערכת המצבר נותרה מקוררת אוויר, ובתנאים מקומיים זה הביא לצריכת חשמל מופרזת ולטווח נסיעה צנוע בהרבה, ובמקביל פגע בקצב הטעינה המהירה.
  • מחיר: 122 אלף שקל (ל-2019) עד 146 אלף שקל (ל-2021)
  • הספק, מומנט, הנעה: 150 כ"ס, 32.6 קג"מ, קדמית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 7.9 שניות, 144 קמ"ש
  • קיבולת מצברים, טווח נסיעה: 40 קוט"ש, 270 ק"מ
  • טעינה מהירה: 50DC, כ-60 דקות ל-80%
11 צפייה בגלריה
פיז'ו 2008e
פיז'ו 2008e
(צילום: רונן טופלברג)
ה-e2008 היא גרסה חשמלית לרכב הפנאי הקטן והמוצלח של פיז'ו. מערכת ההנעה והמצברים זהה לזו שבכל הדגמים הנקיים מזיהום של קונצרן PSA, ומציעה ביצועים טובים, טווח סביר ויכולת טעינה מהירה משובחת. במקרה של ה-2008 נוספים גם עיצוב מרשים ואיכויות נסיעה גבוהות, שהפכו אותו לדגם הנקי מזיהום הנמכר ביותר של PSA כאן עם 250 יחידות.
  • מחיר: מ-137 אלף שקל (ל-2020) עד 146 אלף שקל (ל-2021)
  • הספק, מומנט, הנעה: 136 כ"ס, 26.5 קג"מ, קדמית
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9 שניות, 150 קמ"ש
  • קיבולת מצברים, טווח נסיעה: 50 קוט"ש, 319 ק"מ
  • טעינה מהירה: 100DC, כ-30 דקות ל-80%