• ה-2008 עם סוללות נטענות הוא רכב חשמלי ראשון וממש לא אחרון לפיז'ו בישראל
  • ייחודי בשוק המקומי: לא סיני ובכל זאת רשאי לענוד את התג הנחשק "רכב פנאי"
  • ראשון בתור אצל היבואנית שתנחית כאן בעתיד הלא רחוק מספר דגמים עם בסיס זהה
בגדול: פיז'ו מרשימה אותנו בשנים האחרונות לא רק בגלל שדרוג דרמטי באיכות (וכנגזרת מכך בתדמית), אלא בעיקר מכיוון שהיא כנראה היצרנית שהבינה טובה מכולן את חשיבות ההתאמה להנעה חשמלית. מבלי להכנס כרגע לסיבות (והנסיבות) שהקלו עליה להתמקד בעולם החשמל, ובהן קנסות אדירים שיטיל האיחוד האירופאי על יצרניות רכב מזהמות, ראויה לציון ההתגייסות הטוטאלית של הקונצרן הגדול בעידן השקע-תקע. ולראיה - שרשרת ארוכה של דגמים שאינם זקוקים למשאבה, וה-2008e (ב-165 אלף שקלים) הוא רק הראשון שבהם.
ה-2008e הוא חלוץ הדגמים החשמליים של המותג בישראל, אבל על בסיס יחידת ההנעה שלו יגיעו רבים אחרים מהקונצרן הענק ובהם: אופל קורסה ומוקה, פיז'ו 208, סיטרואן קקטוס ו-DS3. המתחרים הקיימים כיום בשוק הם הצמד הסיני שהראשון שבהם משווק אף הוא על-ידי אותה יבואנית (MG ZS EV) ו-GAC GE3 של יבואנית טויוטה - שניהם זולים ממנו אך לא נהנים - עדיין לפחות - ממידת אמון דומה של רוכש פוטנציאלי. יש גם שתי משפחתיות חשמליות (ותיקות יחסית) מבית יונדאי (איוניק) ומבית ניסאן (ליף) במחיר דומה אך טווח קטן יותר וכמובן, ללא תווית "רכב פנאי" נחשקת.
3 צפייה בגלריה
פיז'ו 2008e
פיז'ו 2008e
(צילום: רונן טופלברג)
כמה כוח: המנוע החשמלי ב-2008 מחובר ישירות לגלגלים הקדמיים ומייצר הספק סביר של 136 כ"ס. זה לא הרבה, אבל מיד נגיע ליתרונות. גם הזינוק ל-100 קמ"ש אינו מרשים ועומד על 9.8 שניות, ובכך היא איטית ב-0.7 שניות מגרסת הבנזין. בנוסף, המהירות המרבית מוגבלת ל-150 קמ"ש. ועכשיו לסיבות לאותם מספרים צנועים. מצברים בקיבולת 50 קוט"ש מאפשרים טווח נסיעה (תיאורטי, נצטרך לבדוק זאת) של 320 ק"מ. וזה כבר כמה עשרות ק"מ יותר ממתחרות ישירות. טעינה מהירה (100DC) תאפשר מילוי הסוללה ל-80% בתוך כחצי שעה, בעוד האחריות למערכת החשמלית תהיה לשמונה שנים או 160 אלף ק"מ - הראשון מהשניים.
יש הבדלים בינו ל-2008 רגיל? במפתיע, פחות מכפי שניתן היה לצפות ולקוות. שכן בשונה מהקונצרנים המתחרים פולקסווגן ורנו-ניסאן, אשר בוחרים לפתח ולשווק דגמים חשמליים ייעודיים, פיז'ו-סיטרואן-אופל (PSA) מציע מנועים נקיים מזיהום בדגמים רגילים ומוכרים. פחות עלויות פיתוח כמובן, פחות מורכבות טכנית, זמן הוצאה לפועל קצר משמעותית וביטול הצורך "לשכנע" את הקהל שמדובר במכונית ראויה. המחיר: פחות ייחודי. נראה שהצרפתים לא רק מוכנים אלא אפילו שמחים לחיות עם היחס בין רווח להפסד כאן.
3 צפייה בגלריה
פיז'ו 2008e
פיז'ו 2008e
(צילום: רונן טופלברג)
בחוץ יש סבכה שונה, בפנים שינויים קלים בלוח המחוונים. מרחב המחיה זהה לגרסאות רגילות למרות תוספת המצברים, כולל נפח תא המטען (434 ליטר). רשימת האבזור זהה לגרסה הבכירה של ה-2008 וכוללת מסך מגע בגודל "7, מצלמת נסיעה לאחור, לוח מחוונים דיגיטלי ("10), ארבעה שקעי USB, משטח טעינה אלחוטי, מראות מתקפלות חשמלית וחישוקי "17 קלים. אבזור הבטיחות כולל שמונה כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התראת שטחים מתים, תאורה דינמית, זיהוי תמרורים והתראת עירנות נהג.
3 צפייה בגלריה
פיז'ו 2008e
פיז'ו 2008e
(צילום: רונן טופלברג)
ובנימה אישית יותר: יבואנית פיז'ו מיצבה את ה-2008 החשמלי במחיר תחרותי יחסית אך הגיוני למדי בהתחשב בקיים. יקר מרכבי פנאי חשמליים וסיניים (שצפויים לקבל חיזוק בקרוב), אך אלה אינם מצטיינים באיכות נסיעה וסובלים מטווח נסיעה מוגבל (MG) או היעדר אפשרות לטעינה מהירה וללא מערכות בטיחות מתקדמות (GAC). מצד שני הוא עולה כמו משפחתית חשמלית מוערכת כמו יונדאי איוניק, אבל מציע עיצוב ייחודי. על פניו, עם חבילה סופר-אטרקטיבית. וזה אומר הצלחה שיווקית ברמת "מה שתוכלו להביא ארצה, תצליחו למכור".