שתף קטע נבחר
 

מירוץ החימוש של גוגל ופייסבוק: כך זה נראה

מסע הרכש של שתי הענקיות גוגל ופייסבוק, שרשם אמש ציון דרך נוסף עם רכישת הענק של וואטסאפ בידי פייסבוק תמורת 19 מיליארד דולר, מתנהל כבר מספר שנים. המטרה: הרחבת השירותים שלהן, כניסה לתחומים חדשים - וגם עצירת מתחרות המאיימות על שליטתן בשוק. שופינג טכנולוגי

עסקת הענק לרכישת אפליקציית המסרים המיידיים הסלולרית, וואטסאפ, בידי הרשת החברתית פייסבוק היא האחרונה בסדרת רכישות הענק שביצעו בשנים האחרונות שתי הענקיות - פייסבוק וגוגל. שתי החברות נכנסו לתחומי פעילות חדשים, וביצעו מספר רכישות גדולות שנועדו לשפר ולהרחיב את השירותים שלהן. לרכישות אלו יש גם מטרה נוספת והיא למנוע תחרות מצד חברות שמאיימות על הדומיננטיות שלהן בשוק.

 

 

גוגל, שנוסדה ב-1998, סימנה לעצמה בשנים האחרונות מטרה חדשה והיא כניסה לעולם הסלולר המתפתח. כבר בשנת 2005 רכשה החברה את מערכת ההפעלה הסלולרית Android ושילמה עליה 50 מיליון דולר, "כסף קטן" במונחים של היום.

 

ב-2005 פייסבוק התחילה את צעדיה הראשונים בדרך לכבוש את הגולשים כשרכשה את הדומיין facebook.com.

 

גוגל ופייסבוק צומחות ורוכשות

ב-2006 ביצעה גוגל את אחת הרכישות הגדולות והמשמעותיות ביותר שלה, עם רכישתה של YouTube, אתר שיתוף הווידאו הגדול בעולם, בתמורה ל-1.65 מיליארד דולר. YouTube נוסדה ב-2005 על ידי שלושה עובדים של חברת Paypal, צ'אד הרלי, סטיב צ'ן וג'אוודקארים.

 

ב-2007 גוגל ביצעה רכישה משמעותית מאוד בתחום הפרסום המקוון, עם רכישת DoubleClick, עבור 3.1 מיליארד דולר. DoubleClick, חברת טכנולוגיה לניהול פרסומות, נוסדה בשנת 1995 על ידי קווין אוקונור ודווייט מרימן, שרדה את בועת הדוט.קום ונרכשה על ידי החברות Hellman & Friedman ו-JMI Equity בשנת 2005.

 

ב-2009 גוגל לקחה עוד צעד קדימה בתחום הפרסום המקוון עם רכישת AdMob, שנוסדה רק שלוש שנים קודם לכן, עבור 750 מיליון דולר. AdMob היא אחת מפלטפורמות הפרסום הסלולרי הגדולות בעולם, שעל פי נתוניה מציגה יותר מ-40 מיליון באנרים ומודעות טקסט בכל חודש.

 

באותה שנה החלה גם פייסבוק לבצע רכישות משמעותיות לצורך הגדלת הצמיחה בתחום הרשתות החברתיות, עם רכישת FriendFeed, חברה הפועלת בתחום האחדת נתונים ברשתות חבריות, עבור 47.5 מיליון דולר. ב-2010 פייסבוק רכשה את הקניין הרוחני של Friendster, עבור 40 מיליון דולר, על מנת להתפתח בתחום הרשתות החברתיות.

 

ב-2011 נכנסה גוגל ברעש ובצלצולים לתחום המכשירים הסלולריים, לאחר פעילות רבת שנים בעיקר בתחום האינטרנט והתוכנה, עם רכישת Motorola Mobility, חטיבת המכשירים הסלולריים של מוטורולה, עבור 12.5 מיליארד דולר. הרכישה בוצעה בעיקר על מנת לקבל את הזכויות על הפטנטים של חברת הבת של מוטורולה.

 

עוד שם ידוע ומפורסם שהסתפח לגוגל הוא מדריך המסעדות המפורסם Zagat, שנרכש עבור שירות המפות והמקומות של גוגל ב-2011 עבור 151 מיליון דולר.

 

באפריל 2012 הודיעה פייסבוק על הרכישה המשמעותית הראשונה שלה, עם רכישת אפליקציית שיתוף התמונות Instagram, עבור 1 מיליארד דולר במזומן ובמניות. על פי הנתונים, פייסבוק השתמשה ברבע מהמזומנים שהחזיקה בידיה לצורך הקנייה. בעת הרכישה מספר העובדים ב-Instagram עמד על 13 עובדים בלבד.

 

לאחרונה ביצעה גוגל רכישות מפתיעות למדי בתחום הרובוטיקה, עם רכישת Boston Dynamics ומספר חברות אחרות בתחום, בסוף 2013, בצעד שעורר חששות רבים על השתלטותה של גוגל על כל היבט בחיינו. החברה נכנסה גם לתחום הבית החכם, עם רכישת Nest עבור 3.2 מיליארד דולר, בינואר 2014.

 

כעת מגיעה רכישת הענק של Whatsapp עבור סכום דמיוני של 19 מיליארד דולר על ידי פייסבוק, בעוד צעד במרוץ לשליטה מוחלטת על החיים המקוונים שלנו.

 

רכישות של חברות ישראליות

גוגל ביצעה מספר רכישות של חברות ישראליות בעבר: בשנת 2013 גוגל ביצעה רכישה מרכזית מאוד עבורה וגם עבור שוק ההייטק הישראלי, עם רכישת של שירות הניווט Waze עבור קרוב למיליארד דולר. Waze נוסדה ב-2008 על ידי אורי לוין, אהוד שבתאי ואמיר שנער, שהצליחו להפוך אותה לאחת מהאפליקציות הפופולריות ביותר בתחומה ולאיום של ממש על שירות Google Maps.

 

ב-2010 רכשה גוגל את חברת LabPixies, מפתחת הגאדג'טים, ואת Quicksee, חברת הווידאו המקוון עבור 10 מיליון דולר.

 

הרכישה האחרונה של גוגל של חברה ישראלית בוצעה ממש לפני מספר ימים, ב-16 בפברואר עם רכישת SlickLogin, בתחום האבטחה.

 

גם פייסבוק היתה פעילה ברכישות של חברות ישראליות בשנים האחרונות: ב-2011 רכשה פייסבוק את החברה הישראלית Snaptu, המפתחת יישומים המאפשרים צפייה באתרי אינטרנט במכשירים סלולריים שאינם חכמים, עבור סכום של בין 60 ל-70 מיליון דולר. מייסדי החברה, שנוסדה ב-2007, הם רן מקבי וברק נווה.

 

במהלך אותה שנה רכשה פייסבוק את Face.com הישראלית, הפועלת בתחום זיהוי פנים, עבור 100 מיליון דולר. מייסדי החברה הם גיל הירש, יניב טייגמן, מוטי שניברג ואדן שוחט.

 

האם מדובר בעסקה טובה עבור פייסבוק?

ומה אומרים האנליסטים על הרכישה האחרונה של פייסבוק? בנדיקט אוונס, אנליסט בתחום המובייל מלונדון, אמר כי רכישת וואטסאפ מראה את הלהיטות של פייסבוק להיות הפייסבוק "הבאה". לדבריו, "מרתק להשוות את התגובה האגרסיבית של גוגל ופייסבוק לגורמים המשבשים את השוק שלהן, לפעולות של קודמותיהן לפני עשור שהתקשו ואיבדו את דרכן".

 

על פי רוב אנדרל, אנליסט בכיר ב-Enderle Group שהתראיין לרשת CNBC, "מדובר בסכום מטורף. לדעתי הם שילמו מחיר גבוה מידי, והם עשו את זה כי הם מיואשים".

 

רוברט פאבליק, אסטרטג שוק ב-Banyan Partners, דווקא רואה פוטנציאל אמיתי בהצלחת העסקה. "אתם ככל הנראה הולכים לראות אנשים שיפקפקו בעסקה, ויפעילו לחץ על מניות פייסבוק, אבל למעשה פייסבוק מנסה ומצליחה במובנים מסוימים לגרוף רווחים מהפעילות שלה. מדובר בצעד נוסף בכיוון", אמר.

 

גרג סטרלינג, אנליסט ב-Opus Research, העריך כי מדובר בסיכון עבור פייסבוק, משום שעולם המדיה החברתית משתנה בכל שנה ובעתיד הקרוב עשויה לצוץ אפליקציה טובה יותר. "בשנה הבאה אולי נראה אפליקציה אחרת עם קצב צמיחה מהיר. לדעתי תג המחיר הגבוה מגיע מהייאוש של אי ההצלחה של פייסבוק לקנות את Snapchat.

 

"קיים גם גורם הנוער. פייסבוק חייבת להחזיק בכלים שימשכו את המשתמשים הצעירים, ואינסטגרם לא צפויה לעשות את זה לבדה. פייסבוק הופכת להיות סוג של חברת האחזקות לנכסים שונים בתחום המדיה החברתית, שמושכים קהלים שונים".

 

לדברי פרופסור וויל סטוארט, מהמכון להנדסה וטכנולוגיה, "בחירת מועמדים לרכישה שעשויים להחליף את פייסבוק בסופו של דבר, היא אסטרטגיית הישרדות טובה - לעת עתה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
אריק שמידט, יו"ר גוגל
צילום: AP
צילום: AP
מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק
צילום: AP
מומלצים