שתף קטע נבחר

גוגל הכריזה על פלטפורמה סלולרית פתוחה

Android יצא לדרך: פלטפורמה סלולרית שאפתנית, שמטרתה להציע טלפונים ניידים זולים עם יישומים מקוונים אחידים המזכירים את האינטרנט הרגיל. בין השותפות: LG, סמסונג, HTC ומוטורולה. הטלפונים הראשונים יצאו לשוק במחצית 2008

מי שציפה ל-Google Phone ייאלץ להאזר בסבלנות. גוגל לא הציגה טלפון נייד חלופי ל-iPhone הנוצץ של אפל. במקום זאת, החברה הכריזה היום (ב') על אסטרטגיה סלולרית שאפתנית, הכוללת שיתופי פעולה עם 33 יצרניות, מפעילות סלולריות וחברות טכנולוגיות נוספות, במטרה לייצר טלפונים ניידים בעלויות נמוכות, המבוססים על סטנדרטים טכנולוגים פתוחים ויישומים ידידותיים ואחידים.

 

בין השותפות שכבר הצטרפו ליוזמת Open Handset Alliance היצרניות HTC הטאיוואנית, LG, סמסונג ומוטורולה, המפעילות T-Mobile, Sprint Nextel ו-NTT Docomo היפנית וחברות הטכנולוגיה אינטל, Nvidia ו-Texas Instruments.

 

החברה מסרה כי במסגרת היוזמה פותחה פלטפורמה סלולרית חדשה, המכונה Android, התאפשר לפתח תכונות סלולריות חדשניות במהירות רבה יותר. הפלטפורמות כוללת מספר שכבות תוכנה, בהן מערכת הפעלה, ממשק משתמש ויישומים.

  

מערכת ההפעלה הניידת של גוגל תתבסס על לינוקס, ותתמוך ביישומים של מפתחות תוכנה שונות מלבד השירותים של גוגל. החברה תפיץ בשבוע הבא כלי API שיאפשרו למפתחים לפתח יישומים נוספים עבור מערכת ההפעלה. הטלפונים יציעו גם ישומים של גוגל כמו Google Maps, סרטוני וידאו מ-YouTube ו-Gmail. נוסף על כך, החברה צפויה להציג שירותים חדשים המבוססים על מיקום המשתמש ותכונות של רשת חברתית.

 

מכשירים ראשונים - ב-2008

המכשירים הראשונים המבוססים על פלטפורמת Android צפויים לצאת לשוק לא לפני המחצית השנייה של 2008.

 

גוגל שואפת להרחיב את הכנסותיה מפרסום באמצעות הגדלת קהל המשתמשים בשירותים שלה. על פי הערכות, כיום יש כשלושה מיליארד טלפונים סלולריים בשימוש, בהשוואה למיליארד מחשבים אישיים.  

  

המטרה: לשנות את שוק הסלולר

בשנת 2005 גוגל רכשה את Android, סטארט אפ קטן שעומד במרכז התוכנית הנוכחית של גוגל לפיתוח תוכנה עבור מכשירים ניידים. במוקד המאמץ של החברה עומד הניסיון לפשט את השירותים המקוונים עבור טלפונים ניידים ולהופכם לאינטואיטיבים יותר למשתמש. המודל הפתוח עומד בקנה אחד עם OpenSocial, אסטרטגיית הרשתות החברתיות עליה הכריזה גוגל בשבוע שעבר, ובמרכזו פלטפורמה לפיתוח יישומים אחידים עבור כל רשת חברתית השותפה למיזם.

  

בתעשיית הסלולר עוקבים בדאגה אחר מהלכיה של ענקית האינטרנט, מחשש כי האסטרטגיה הניידת החדשה עלולה להזיק להן בטווח הארוך הרבה יותר מהיוזמה הצנועה של אפל. היוזמה מעידה על התסכול של גוגל מהמבנה הנוכחי של שוק הסלולר.

 

בשונה משוק המחשבים האישיים, היצרניות ומפעילות הסלולר קובעות במידה רבה לאילו תכנים ויישומים ייגשו המשתמשים בטלפונים סלולריים, בהם מידע GPS, אנשי הקשר, דפדפן ותכנים סלולריים. באמצעות האסטרטגיה החדשה גוגל מבקשת להעביר לידיה חלק מהשליטה ולהפוך את האינטרנט הסלולרי לדומה יותר לאינטרנט במחשב.

 

האסטרטגיה הסלולרית החדשה תאפשר לגוגל לפתח טלפונים סלולרים שיוכלו "לדבר זה עם זה" ברמת התוכנה, גם אם יתבססו על דגמים שונים וחברות ומפעילות שונות. גישה זו שונה בתכלית מהאסטרטגיה הסלולרית של אפל, שפיתחה מכשיר סלולרי אחד - ה-iPhone - והיא מכוננת שיתופי פעולה בלעדיים עם מפעילות סלולריות המעוניינות לשווקו.

 

אם גוגל תעמוד בציפיות ותציע ליצרניות ומפעילות סלולריות את התוכנה שלה חינם, הן יוכלו מצדן להציע ללקוחות טלפונים ניידים זולים במיוחד. נוסף על כך, נראה כי גוגל מתכוונת לסבסד את עלות המכשירים באמצעות חשיפת המשתמשים לפרסומות מותאמות אישית. האם המטרה הסופית היא להציע טלפונים במחיר אפסי תמורת פרסום מבוסס הקשר? מוקדם לדעת.

 

השותפות של גוגל יוכלו "לתפור" לעצמן את היישומים שמציעה החברה על פי רצונן והשקפתן. יש להמתין כדי לראות כמה פתיחות וגמישות ירשו לעצמן חברות אשר הנטיה הטבעית שלהן היא לפקח באופן הדוק על היישומים שהן מציעות. אף שרוב החברות שהצטרפו ליוזמה אינן מספר אחת בתחומן, המשקל הסגולי של כל אחת מהן אינו מבוטל וביכולתן להניע את שוק הסלולר לכיוון מסוים, אם היוזמה של גוגל תתפוס תאוצה.

 

בשלב זה כבר אפשר לדעת בוודאות כי פלטפורמת Aandroid היא אתגר רציני עבור מתחרות כמו Windows Mobile של מיקרוסופט וחברת Symbian, יצרנית מערכת הפעלה סלולרית הנמצאת בבעלות חלקית של נוקיה, יצרנית הסלולר המובילה. שתי האחרונות, לא במקרה, לא הצטרפו לברית של גוגל. גם חברות ענק נוספות כמו AT&T ו-Verizon, לא הצטרפו.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים