שתף קטע נבחר

עתירת פלאפון נדחתה: תיקנס בכ-600 אלף ש'

פלאפון עתרה נגד עיצום כספי שהטיל עליה משרד התקשורת בגין אי שליחת הודעות סמס למנויים שהזמינו שירותי תוכן, הכוללות פרטים לגבי השירות, לרבות מחירו. בית-המשפט דחה את העתירה: "מנויים נכוו משירות בו לא חפצו". פלאפון תשלם את הקנס + 20 אלף שקל על הוצאות משפט

בית-המשפט המחוזי בתל אביב דחה עתירה של חברת הסלולר פלאפון, אשר התנגדה לשלם קנס של 599,830 אלף שקל שהטיל עליה משרד התקשורת. פלאפון נקנסה באפריל 2014 בגין הפרת הוראות רישיונה בנושא הזמנת שירות ספקי תוכן. בית-המשפט קבע כי פלאפון בכל זאת תשלם את הקנס ותוסיף לכך תשלום של 20 אלף שקל על הוצאות משפט.

 

למרות החוק, שילמתם לאחרונה על שירותי תוכן בסלולרי בלי שהסכמתם לכך? ספרו לנו >>  

 

 

קיראו את החלטת בית-המשפט >>

 

ממשרד התקשורת נמסר, כי "במסגרת פעולות פיקוח שערך המשרד, נמצא כי חברות הסלולר, ובהן חברת פלאפון, לא שלחו למנויים מסרונים ובהם פרטים לגבי השירות, לרבות מחירו ועוד, כנדרש על פי הרשיונות. על כן, הטיל המשרד עיצום כספי על פלאפון".

 

פלאפון ביקשה מבית-המשפט לבטל או לצמצם את הקנס משלושה נימוקים: טעות בסיווג ההפרה; אי יישום נכון של השיקולים הרלוונטים לקביעת גובה הקנס שהוטל עליה; וקיומו של ספק ממשי, ביחס לשאלה אם בכלל נעשתה פעולת פיקוח בזמן אמת.

 

השופט: סכ"ה 4% מההכנסות היומיות של פלאפון

שופט בית המשפט המחוזי, אליהו בכר, דחה את העתירה בקבעו כי שיעור העיצום שהוטל על פלאפון הינו 17% בלבד מהסכום המרבי שהמשרד יכול להטיל, והוא בסך הכל עומד על כ-4% מהכנסתה היומית של פלאפון. השופט הדגיש, כי בית-המשפט לא ישים את שיקול דעתו במקום שיקול דעתה של הרשות המבצעת.

 

השופט סיכם את פסק הדין: "טוב תעשה העותרת (פלאפון מ.ק), כמו כל בעל רישיון עפ"י חוק התקשורת, לו תהא ערה עד למאוד לסכנות ולדרכי החתחתים העומדות בפני מנוי במהלך שימוש באותה פלטפורמה הנמסרת לטובת קבלת שירותים חיצוניים מעבר לאלה המסופקים לו ע"י בעל הרישיון עצמו, שכן לא מעט מנויים נכוו בדרכם לשירות בו לא חפצו או לא הבינו די את השלכות השימוש בו".

 

הרקע: בעבר, צרכנים שילמו מאות שקלים לשירותי תוכן

הרקע לעיצום הכספי שהוטל הוא סיוט צרכני ידוע: שירותי תוכן שצרכנים שילמו עליהם מאות שקלים בחודש, דרך חשבון הסלולרי. פרשה שנולדה מתוך אותו עיוות, היא פרשת איקיוטק.

 

חברות הסלולר מאפשרות צריכה של שירותי תוכן למיניהם (למשל מענה לשאלות טריוויה לצורך השתתפות בהגרלות פרסים וכדומה) למנויים שביקשו אפשרות גישה לשירותים אלה. התשלום עבור שירותים אלה נעשה באמצעות חשבון הטלפון הסלולרי החודשי של מנוי.

 

כיוון שצרכנים התלוננו על גבייה שלא ידעו את משמעה או שלא הבינו את גובהה כשנרשמו לשירותים, משרד התקשורת קבע הוראות ברישיונות של חברות הסלולר. ההוראות עוסקות באופן ההזמנה והרישום לשירותי תוכן באתרי אינטרנט של ספקי תוכן, לצורך הגברת השקיפות כלפי המנוי במהלך הזמנת השירות, ובמטרה לאמת את זהות מזמין השירות.

 

מה פלאפון וחברות תקשורת אחרות נדרשות לעשות? 

לפי ההוראות, החברות מחויבות בין היתר, לשלוח למנוי במהלך הרישום מסרונים שיכללו פרטים שונים לגבי השירות: מהות השירות, תעריפיו, ודרכי הפנייה האפשריות לצורך הסרת השירות.

 

במסגרת תיקון 57 לרישיון חברות הסלולר נקבע כי בעל הרישיון לא יספק בתמורה או שלא בתמורה, שירות שהמנוי לא ביקש במפורש לקבל, למעט שירות הניתן חינם לכלל המנויים ולא יאפשר אספקת שירות של ספק שירות שהמנווי לא ביקש במפורש לקבלו.

 

לפי התיקון, בקשה מפורשת של הלקוח יכול שתיעשה באמצעות:

 

1. מסמך חתום בידי המנוי שנשלח על חברת הסלולר.

2. הודעת דואר אלקטרוני שנשלחה על-ידי המנוי אל חברת הסלולר.

3. שיחת טלפון בין המנוי לבין חברת הסלולר.

4. הודעת סמס שנשלחה מהמנוי לחברת הסלולר.

5. הזמנת שירות באתר האינטרנט של חברת הסלולר או ספק השירות.

 

אם המנוי חסום, על החברה לוודא שהוא מבין

הקנס שחטפה פלאפון, נוגע לסעיף 5. (סעיף 58.6 (ב) (5) לרישיון). הסעיף מפנה לנספח ו' לרישיון. בסעיף זה (2), על תתי סעיפיו, מתוארות הוראות להזמנת שירותי תוכן דרך האינטרנט.

 

בין היתר נקבע כי "במידה והמנוי חסום לקבלת השירות, ישלח בעל הרישיון למנוי מסרון המודיע לו כי הוא חסום לקבלת סוג השירות שבוקש, וכי ניתן לפנות אליו לשם ביטול החסימה. כמו כן יודיע בעל הרישיון לספק השירות, כי המנוי חסום לקבלת השירות".

 

אם המנוי לא חסום: על החברה ליידע לגבי מהות ועלות

אם המנוי לא חסום לקבלת השירות, גם אז על חברת הסלולר לשלוח לו הודעת סמס הכוללת את: שם השירות, לרבות סיווגו כחד פעמי או מתמשך, מחיר השירות שיוצג באופן מפורט ובכלל כך פירוט בדבר תשלום חד פעמי או מתמשך, ואם מדובר בתקופה מוגבלת, את ציון התקופה ומחיר היחידה לפיה נמדד התשלום עבור השירות. בנוסף המנוי צריך לקבל קוד זיהוי, אותו על חברת הסלולר לוודא מול ספק התוכן.

 

לאחר שבמשרד התקשורת גילו בבדיקה שנערכה ב-2013, כי כלל חברות הסלולר לא מקיימות את הוראות הרישיון, פלאפון העבירה למשרד תשובה לדו"ח הפיקוח. לטענתה, הפיקה לקחים מהדו"ח, אך הוסיפה וטענה כי פעילות ספקי השירות אינה בשליטתה המלאה וכי המנויים יכולים למצוא את המידע הרלוונטי באינטרנט, כך שלא מדובר בהטעיה.

 

במשרד התקשורת מצאו כי בכל זאת מדובר בהפרה בעלת היקף נרחב שעלולה לפגוע בציבור רחב (ב-14 מתוך 20 המקרים שנבדקו, נמצאה הפרה). עקב כך, פלאפון פנתה לבית-המשפט. 

 

ממשרד התקשורת נמסר כי "המשרד ימשיך לפקח ולאכוף את קיום הוראות הרישיון והחוק מצד חברות התקשורת, וזאת במטרה להגן על זכויות הצרכנים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים