שתף קטע נבחר
הכי באזזזז
    זירת הקניות
    שירותים ב-SMS: הטוב, הרע והמכוער
    אפשר להתעדכן ב-SMS במצב חשבון הבנק ואפילו לאתר כך חלקת קבר. אבל מה קורה אם עניתם לשאלות טריוויה, וגיליתם שחויבתם במאות שקלים? נציגי יוניסל ודוידוב גרטלר מנסים להסביר. אולי משרדי התמ"ת המשפטים והתקשורת יצליחו לשים קץ לתופעה, אבל בינתיים, דוחפים יד לארנק שלנו בחסות החוק
    לא תמיד הודעת SMS שורפת לנו רק כמה אגורות. לפעמים, SMS שווה את משקלו בזהב. וכשתגלו את זה, זה יהיה בדרך הקשה. מה בסך הכל רציתם? לקבל 3,000 שקל לבזבוזים בזארה, או לזכות בחופשה בתאילנד. במקום זה פונקתם במצעד הודעות SMS לא נגמר לנייד שלכם, ובחיובים של מאות שקלים. בלי ששמנו לב, הסלולרי הולך והופך לכרטיס אשראי, ובלחיצת כפתור או בליטוף מִשטח מגע אנחנו מאפשרים תחיבת יד קלה לארנק שלנו.

      

    ישנם שירותים מועילים מאוד ב-SMS. שאילתות לרכבת או לאגד בחצי שקל, איתור מסעדה כשאתה מסתובב ברחוב רעב באמצעות SMS לדפי זהב, עדכוני חדשות, הזמנת תור בקופ"ח, מעקב אחרי תנועות בחשבון הבנק, העברת מזומן מחשבון לחשבון ב-SMS של בנק לאומי, שירותי איתור חניה ואפילו שירות איתור חלקת קבר ב-SMS, של חברה קדישא, תמורת שקל. 

     

    ישנם גם שירותים שגוררים עלות נכבדה, כמו שירות הורה מלווה של סונול, פוינטר ומנורה, שמאפשר להורה לקבל הודעות SMS כשהילד שלהם נוהג ברכב ועובר את המהירות החוקית. אבל מדובר בשירות רב שלבי, שדורש מחשבה, ולא בהרשמה של רגע שתעשה שמות בחשבון הסלולר שלך.

      

    ועם זאת, כיוון שהטכנולוגיה רצה מהר והמחוקק זוחל לאט, ההסדרה בתחום קרובה לאפס. הפוטנציאל להרוויח בקלות באמצעות שירותים ב-SMS הוא עצום, וכל השירותים הללו שמקלים על החיים מאוד, נפגעים בגלל תדמית לא מדהימה שיש לשירותים אחרים, פחות נחוצים, שגילו את הטריק המדהים: הסלולר כמסלול אקספרס לעו"ש שלנו.  

     

    טיפים, אסטרולוגיה, קואצ'ינג, עצות רומנטיות ומשחקים - כל אלה מוגשים לצרכנים על מגש הכסף, הרבה כסף, שהוא הודעת ה-SMS. מי שנרשם לשירותים האלה אולי מקבל מידע, אבל גם הופך ללקוח שבוי של החברות שמספקות אותן. הכל לכאורה חוקי, וחברות הסלולר מנערות את חוצנן ביד אחת, וביד השנייה הם מקבלות 50% וגם 60% מהרווחים.

     

    "החיוב היה אסטרונומי"

    רוב התלונות שמגיעות ל-ynet בעניין חיובים של מאות שקלים על שירות עלום, נוגעות ליוניסל. חיפוש ברשת מעלה קבוצות והודעות בנוסח: "יוניסל הרסה לי את החיים". רבים מהם לא זוכרים בכלל שנרשמו לשירות ב-SMS, למרות שלכאורה אין דרך לקבלו מבלי להירשם.

      

    לקוח אחד מספר: "במשך מספר שנים, אבי שילם 70 שקל בחודש ליוניסל, על תוכן אסטרולוגי. כשגיליתי, בפלאפון הפנו אותנו לספק התוכן לבירורים, אבל סירבתי: לפי החוזה, היא זו שחייבת לי דין וחשבון על החיובים. בסוף קיבלתי את הכסף. כשחברות הסלולר יאלצו לטפל בעצמן בעשרות אלפי לקוחות עיקשים ועצבניים, שלא יסכימו להיות מטורטרים לגורם שלישי לא נודע, אני מאמין שיאלצו לשנות את יחסם המזלזל בלקוחות".

      

    לקוח אחר מספר: "נפתח לי חלון במחשב עם שאלת טריוויה פשוטה, שמענה עליה יאפשר לי להרוויח אלפי שקלים. הכנסתי את מספר הטלפון, קיבלתי קוד אישי ואז שאלות, והחיוב היה אסטרונומי. זו לא חוכמה גדולה לגרום לאנשים ליפול בפח".

     

    יוניסל: "עומדים בחזית על לא עוול בכפינו"

    אבל למעשה יוניסל היא לא מי שמארגנת את משחקוני הטריוויה והאסטרולוגיה, אלא לרוב רק המתווך, ליוניסל שני כובעים: היא ספק תוכן, בעיקר של מוזיקה מזרחית לסלולר, והיא הסולק הגדול בתחום, מעין חברת אשראי סלולרית. כלומר, היא הכביש המהיר שמחבר בין ארבע החברות הסלולריות לחברות התוכן. היא רק השליח. יש לה שרתים שמסוגלים לקלוט כמויות אדירות של הודעות SMS ולנתחן בזמן אמת ולכן ההצבעות לכוכב נולד עוברות דרכה.

     

     

      

    הסיבה בגללה צרכנים מאשימים את יוניסל בלבד, היא טכנולוגית. בחשבונית המשתמש שלנו מופיע השם "יוניסל" - גם כשהתוכן ועיקר הגבייה נעשים על-ידי חברת תוכן וחברת הסלולר, שכידוע לכל צרכן שחווה חיוב כזה - לרוב מתנערת מאחריות.

      

    "זה זמן רב שאנו מנסים להיאבק ברישום 'יוניסל' בחשבונית", אומר היועץ המשפטי של החברה, איתן שמיר. "אנחנו רוצים שבמקום יוניסל יהיה כתוב שמו של ספק התוכן, אבל זה מסובך טכנולוגית. כשאת מצביעה 10 פעמים לכוכב נולד, לא תראי בחשבון: 'קשת', אלא 'יוניסל פתרונות סלולר בע"מ'. רק באורנג' כותבים בחשבונית את שם השירות, ואכן אנו רואים ירידה בתלונות של לקוחותיה.

      

    "יש דעה רווחת בציבור, שיוניסל זה מישהו שגונב ועושק אותך בחסות החוק. זה לא נכון. אנחנו עומדים בחזית על לא עוול בכפנו, וסופגים את האש בשביל כולם. אנחנו מרוויחים משירותי הטריוויה והמידע אחוז מאוד קטן - עיקר הכסף נוחת אצל המפעיל הסלולרי וספק השירות. אנחנו גובים עמלה, כמו כרטיסי אשראי, של אחוז ורבע".

      

    אבל אתם עובדים עם החברות האלה.

      

    "חברות גילו שאנשים אוהבים לענות על שאלות טריוויה, אחת מעתיקה מהשנייה, והן מרוויחות יפה. אנחנו מחייבים אותן לא לשלוח לשון הרע, ולעמוד בחוק הגנת הצרכן והספאם. אי אפשר לוודא שכולן עושות זאת, אבל ישנו מהלך שסלקום יזמה, שמיושם בימים אלה, של אחידות ושקיפות בפרסום השירותים. לפני יומיים ישבנו עם חלק גדול מהספקים והם הסכימו, שכל הפרסומים יהיו בפורמט מסוים, מבלי לגלול, בו אתה אמור לציין את עלות השירות, מה התדירות שלו ואיך לנתקו. אבל אני לא צופה שכמות התלונות תקטן. אז יזהר הקונה. שום דבר לא בא בחינם".

      

    אל תטעו: המהלך הזה לא בא כי חברות הסלולר והתוכן נתקפו ביסורי מצפון, אלא כי הן רוצות להימנע מתביעות. אז מה עושים כשרואים חיוב ליוניסל בחשבון הסלולר? קודם כל מתקשרים לחברת הסלולר ומבקשים לחסום את הנייד משירותי יוניסל. בשל היותה סולק, יוניסל היא החברה היחידה שיש לה הסכם עם כל חברות הסלולר, לפיו הן יכולות לחסום את כל שירותי התוכן שלה. אבל אם מדובר בשירות של ספקיות תוכן אחרות, כמו שלרוב קורה, - חברת הסלולר תטען שאין לה יכולת לסגור את ברז הודעות ה-SMS, ושעלינו לפנות לספק התוכן עצמו.

      

    העומדות מאחורי משחקי הטריוויה: גרטלר ודוידוב ו-amazecell

    אז מיהן החברות הללו? המובילות שבהן: amazcell (אמייזסל) והשותפות גרטלר דוידוף שמפעילה את sense. לא תראו את השמות שלהן בחשבונית, אבל הן אלה שאמונות על עיקר תכני הטריוויה שחייבם בסימביוזה עם יצר ההימורים שלנו. כדי לערוך הגרלות והימורים – על חברה לקבל אישור ממשרד האוצר. אבל לטריוויה, שזה מעין מבחן ידע לא צריך אישור כזה.

      

    כמה הן גובות? על השירות של חברת amazecell שמכונה: "לא מצונזר! רוצה להיות הפנטזיה של כל בחורה? הטיפים הסודיים שיטריפו לה את החושים כל יום אצלך בנייד", ישלם הנרשם 70 שקל בחודש, לא כולל חיובים על גלישה סלולרית.

     

    מדובר ב"שירות מנוי מתחדש" כלומר, יתכן שגם כשתגיעו לגיל 100תקבלו הודעות SMS מהחברה משום שלדבריה: "הודעות ימשיכו להישלח אלייך עד שתבקש להתנתק מהשירות על-ידי שליחת המלה 'נתק' או ביצירת קשר עם שירות הלקוחות של החברה בבקשה להפסיק את השירות".

     

    Amazecell גם עושה שימוש מתוחכם בשמות של חברות ענק מוכרות: "5,000 שקל מתנה לעיצוב הבית שלך מחדש", אם רק תענה על שאלות שקשורות באיקאה. בחלון הזה, שצץ אצלנו השבוע, הם שיפרו מאוד את הנראות הצרכנית. צירפו תקנון, והדגישו באותיות בולטות: "השירות הוא שירות מנוי מתחדש ובהתאם לתקנון, הנני מאשר שאני בן 18+. הקמפיין אינו באחריות איקאה".

     

    לחברה יש גם שירותים מוגבלים בזמן, אולי בגלל סבלנות פוקעת של צרכנים, כמו "תחרות טריוויה" בת 3 חודשים. עלות למשתתף: כ-300 שקל.

     

    גרטלר דוידוב הם השולטים בתחום, והם מציעים: "18 אלף שקל במזומן ללא הגרלה", אם תזהו את גולדה מאיר על שטר ישן, או "קבל פורשה בוקסטר לשבוע שלם מתנה"! גם כאן נחויב עד הנצח ("תשלום שבועי מתחדש"), למרות ש"השירות הוא ללא התחייבות וניתן להתנתק בכל עת". כמה זה עולה? רישום של חצי שקל, 15 שקל כל שבוע, 2 שקלים לשאלות, 26 מקסימום בחודש, סה"כ 112.5 שקל לחודש.

     

    "הלקוחות מבקשים לקבל תוכן מדי יום או שבוע"

    איתן אריה, מגרטלר דוידוב מסביר: "אנחנו מפעילים שירות לקוחות, שנותן מענה לכל שאלה ובקשה של לקוח וכל מקרה מטופל לגופו. למשל בקשות להקפאה זמנית, יצירת קשר עם אנשי התוכן, עלויות ושאלות לגבי המשחקים והפרסים".

      

    למה 15 שקל דמי השתתפות?

      

    "בשירותי התוכן שלנו מושקעים משאבים רבים כדי לספק חוויה מקצועית ומהנה למשתתפים,ובחלקם אף ניתן לזכות בפרסים אטרקטיביים. בעלות נמוכה, הלקוח יכול ליהנות משירות תוכן איכותי, מקצועי ואף לזכות בפרסים יקרי ערך". 

     

    למה החיוב מתמשך ומתחדש?

      

    "לקוח שמצטרף לשירותי התוכן, מעוניין לקבל את המידע המתעדכן מדי יום או שבוע, זאת מהות השירות. הלקוחות מבקשים לקבל את התכנים עד לבקשה אחרת מצידם. יתרון משמעותי בשירותי התוכן שלנו הוא שלקוח יכול לבקש לסיים את קבלת התכנים בכל עת, בזמן קצר ביותר וללא שום התחייבות או קנסות, בשונה מחברות רבות בתחומים דומים".  

     

    היכן מתפרסמים שמות הזוכים בחידוני הטריוויה?

      

    "פרטי הזוכים מופיעים באתרי הטריוויה ובשירות הלקוחות שלנו".

      

    מדוע צריך לגלול מטה כדי לראות כמה עולה השירות?

     

    "זה פשוט לא נכון. אתרי האינטרנט שלנו מכילים מידע רב, ברור, קריא וגלוי. המידע מופיע בצורה ברורה ביותר בכל אתר. בנוסף, אנו משנים את תוכן וצורת האתרים לעיתים תכופות על פי דרישות המפעילות הסלולריות המבקשות שהאתרים יוצגו על פי סטנדרטים מחמירים וקפדניים במיוחד".

     

    "שודדים קטינים בגלל חולשת משרד התקשורת"

    אבי וייס מאתר thecom, מתריע נגד התופעה כבר זמן רב: "שודדים את עם ישראל, ואת משרד התקשורת זה לא מעניין. מדובר בכשל שוק של בין מיליארד ל-2 מיליארד בשנה, שעובר בשקט בגלל חולשת משרד התקשורת. רק לפני שבוע וחצי הוציא המשרד תיקון בנושא מספרים מקוצרים, ובתקנות כתוב שהדבר היחידי שעליו יש לשלם זה עלות השיחה. אז איך יתכן שגובים שקלים על השירותים האלה? ומה קורה כשמישהו מפר את התיקון? כנראה כלום.

      

    "בכל העולם מספרי פרימיום מפוקחים, ורק בישראל זה שוק פרוץ. משרד התקשורת קבע לפני 10 שנים שלמספרי פרימיום מסוימים יהיה מחיר קבוע, והם יהיו תחת פיקוח. מאז, הוא לא עשה כמעט כלום בתחום.

     

    הבעיה העיקרית היא קטינים, שמשתתפים בשעשועונים האלה. צריך להגביל את שירותי הטריוויה והמידע האלה, שכמו שהגבילו את מספרי 1919 האירוטיים בדור השלישי. כי אין בדיקה אמיתית שהמשתתף אינו קטין. זה קזינו חד כיווני, אני מקבל מכתבים של אימהות מיואשות, שהילד שלהם נרשם לשירות הזה. אבל לחברה קטנטונת שמורכבת מעשרה אנשים זו מכונה להדפסת כסף".

      

    מה עושה המחוקק? משרד התקשורת מתכנן להעביר באוקטובר מספר תיקונים לרישיונות חברות סלולר, לפיהם הן יתבקשו יציגו בפני מנויים טופס נגישות לשירותים, בו אפשר יהיה לסמן: חסום לשירותי SMS בתשלום, כולל כאלה שהרישום אליהם נעשה דרך האינטרנט. בנוסף, יחייבו את החברות לקבל אישור מפורש מהצרכן לכל שירות ולשמור את האישור אצלה.

     

    מהתמ"ת מסרו בתגובה: "אנחנו מודעים לבעיה. בשלב זה לא ניתן לטפל בתלונות מסוג זה במסגרת חוק הגנת הצרכן. יחד עם זה בשל חומרת הבעיה וריבוי התלונות מסוג זה, הנושא נבדק במשרדנו בשיתוף משרד המשפטים ואנו שוקלים במסגרת האפשרויות גם שינוי חקיקה של חוק הגנת הצרכן כדי לטפל בתופעה הרווחת במשק". 

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "שירותים ב-SMS: הטוב, הרע והמכוער"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    המקצוענים
    שירות חביב: איתור חלקת קבר באמצעות סמס
    15 שקל להרשמה ועוד עשרות שקלים בחודש
    התוצאה: חשבונית חודשית מתנפחת
    מומלצים