שתף קטע נבחר

מכה לחברות הסלולר וליוניסל: 16 תיקונים חדשים

חברות הסלולר יתבקשו בעוד שלושה חודשים לחסום שירותי תוכן שמועברים באמצעות חברות כמו יוניסל, אלא אם המנוי ביקש במפורש לקבלם. וסוף סוף, החברות יאלצו להודיע לנו לפני שאנחנו גולשים מעבר לחבילת הגלישה, לשלם לנו מע"מ והפרשי הצמדה וריבית על החזר בגין חיובים לא צודקים

קיבלתם פעם חיובים באמצעות יוניסל וחברות דומות? חויבתם על משחקוני טריוויה מבזקי אסטרולוגיה במאות שקלים? הילדים שלכם צרכו שירותים בסכומים עצומים ובחברת הסלולר אמרו: "זה לא קשור אלינו"?. משרד התקשורת, בראשותו עומד השר משה כחלון, הודיע היום (א') כי יאסור על חברות הסלולר, בעוד שלושה חודשים מהיום, לאפשר גישה לשירותי תוכן שונים, בלי הרשאה מראש של הצרכן.

 

 

אחרי שימוע שנערך ב-7 במרס לחברות הסלולר, על 16 תיקונים צרכניים ברישיונותיהן, המשרד קבע שעל החברות הסלולריות להציג בפני כל מנוי חדש "טופס גישה לשירותים" בעת ההתקשרות. בטופס זה, המנוי יתבקש לסמן אם ברצונו שהמכשיר שברשותו יהיה "פתוח" או "חסום" לשירותים שונים כמו גלישה באינטרנט הסלולרי, שירותי שיחות לחו"ל, הורדת רינגטונים, משחקים וידיאו, הצבעות לתוכניות טלוויזיה מתן תרומה ב-SMS וקבלת תוכן מתמשך כמו עדכוני חדשות משחקי טריוויה, אסטרולוגיה, דיאטה וספורט.

 

האפשרות הראשונה בטופס תהיה חסימה של השירותים האלה באופן גורף. כשמדובר במנוי ותיק, החברות יחויבו לצרף לחשבון הטלפון את הטופס המדובר לפחות פעמיים בשנה. אם המנוי רוצה בפתיחת המכשיר שלו לשירותים אלה או רוצה בחסימתו, עליו לשלוח את הטופס המאושר או הלא מאושר לחברה. אם תוך שנה לא תתקבל תשובה מהמנוי, החברה תחסום אותו מכל השירותים הללו למעט שירות השיחות לחו"ל.

 

חורגים מחבילת הגלישה? החברות יחויבו לשלוח לכם הודעה

תיקון נוסף וחשוב שהתקבל עוסק באחד הסיוטים הסלולריים: גלישה באינטרנט מבלי משים, מעבר לגדרי חבילת הגלישה, מה שמביא לחיובים אסטרונומיים.

 

לפי התיקון, החברות יידרשו לשלוח הודעת SMS למנוי שרכש חבילת גלישה, שתגיע למכשיר הנייד שלו וכן למכשיר נייד אחד נוסף על פי בחירתו של המנוי (למשל הורה וילד), בסמוך לניצול 75% ו-95% ממכסת הצריכה של חבילת השירות, במידה והתעריף מחוץ לחבילת הגלישה יהיה גבוה ביותר מפי 1.25 מהתעריף בתוך חבילת הגלישה.

 

ההודעות בעצם יתריעו בפני המנוי כי הוא עומד לחרוג ממכסת הצריכה במסגרת חבילת הגלישה שרכש וכך הוא יוכל לכלכל את צעדיו ולהימנע מחיובים גבוהים בגין חריגה ממכסת הצריכה.

 

החזר כספי כולל מע"מ והפרשי הצמדה וריבית

תיקון חשוב אחר עוסק בכספים שחברות הסלולר חייבות לצרכנים במקרים של גביית יתר. הן יתבקשו להחזירם תוך 21 יום, תוך נימוקים. וסוף סוף - ההחזרים, ינתנו למנוי בתוספת מע"מ והפרשי הצמדה וריבית.

 

החזר כספי בסכום הגבוה מ-100 שקל (כולל מע"מ והפרשי הצמדה וריבית) - יועבר ישירות לחשבון הבנק של המנוי תוך 3 ימי עבודה ממועד מתן המענה בכתב. החזר כספי בסכום של עד 100 שקל (כולל מע"מ והפרשי הצמדה וריבית) - יינתן בחשבון הטלפון העוקב למועד מתן המענה בכתב. אם חיוב הסלולר של המנוי נמוך מההחזר, היתרה תועבר ישירות לחשבון הבנק שלו. כל זאת בלי הצבת שום תנאים.

 

פירוט עיקרי התוכנית בעמוד הראשון לחוזה

עוד התקבל: הבהרת החוזה לצרכן, קרי הקצאת עמוד בחוזה, שיגיע בראשיתו ויפרט את עיקרי פרטי התוכנית בשפה בהירה שאינה משפטית: משך תקופת ההתחייבות ומועד סיומה; כל התעריפים שעל פיהם תחייב החברה את המנוי עבור השירותים; פירוט ההטבות שניתנו למנוי; שיעורו של כל תשלום קבוע; אם קיים; ואופן חישוב קנסות היציאה (לפי התיקון שייכנס לתוקף ב-1 בינואר בחוק ההסדרים) בנוסף, החברות יחויבו להודיע למנוי 14 יום על שינוי בתעריפים, בתוכנית ללא התחייבות.

 

החיוב יבוא אחרי שליחת הודעה ולא לפניה; החשבון הסופי יהיה סופי

החברות גם יחויבו שלא לגבות כספים מהמנוי אלא 10 ימים אחרי ששלחו לו הודעה על חיוביו. כיום הן קודם שולחות יד לחשבון הבנק או האשראי, ורק אחרי כן שולחות הודעה על החיובים.

 

גם בקשות ההתנתקות שלנו ילכו בקלות רבה יותר, לפי התיקונים: החברות יהיו חייבות לנתק מנוי מייד, לפי בקשתו וגם לשלוח לו הודעה על כך, ולמחוק את פרטי חשבון הבנק או כרטיס האשראי שמצויים אצלם. החשבון האחרון למנוי ייקרא "חשבון סופי". אפשר יהיה לחייב מנויים אחרי החשבון הסופי אם נותרו להם תשלומים על המכשיר.

 

ולסיום, הגישה אל כל מוקדי הפניות הטלפוניים לקבלת תלונות בנושאי תקלות, אובדן או גניבה, תהיה באמצעות "שיחה חינם למתקשר" (1-800) מכל טלפון בארץ. הגישה לכל מוקדי שירות הלקוחות תהיה באמצעות מספר עם כוכבית ובאמצעות מספר 1-700 או 1-800. שירות הפקסימיליה המשמש לצורך קבלת תלונות ציבור, לא יהיה מספר סלולרי, אלא קווי.

 

נוסף לזאת, גם מנוי עסקי יקבל מידע בחשבון הטלפון לגבי משך תקופת ההתחייבות, מועד סיומה ודמי היציאה למיניהם בגין הפרת ההתחייבות. ויוכל לבקש מהחברה פירוט בכתב לגבי אופן חישוב החזר כספי בגין חיוב יתר וחיוב חד-פעמי.

 

התיקונים הללו יצטרפו לרפורמה בשוק הסלולר שתיכנס לתוקף ב-1 בינואר בחוק ההסדרים. הרפורמה כוללת הפחתת קנסות היציאה גם רטרואקטיבית ל-8% מהחשבון החודשי הממוצע כפול מספר החודשים שנותרו למנוי, איסור נעילת SIM ואיסור למנוע שימוש באמצעים אינטרנטיים כסקייפ, לשיחות חינם דרך הסלולרי. משרד התקשורת אף הסדיר שירותי נדידה פנים ארצית, מחלק רישיונות למפעילים חדשים, ומתכנן להפחית את דמי הקישוריות, במטרה להכניס מפעילים נוספים לשוק הזה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
פחות תשלום, יותר מידע (אילוסטרציה)
צילום: index open
משה כחלון, שר התקשורת
צילום: ירון ברנר
מומלצים