שתף קטע נבחר

מחז"ל ועד הפמיניזם: המהפכות הגדולות של היהדות

החכמים פינו את הכהנים מעל במת ההנהגה, והקימו את הסנהדרין - על אף שהתורה כלל לא הכירה אותם. התוצאה: פתיחת ההנהגה לכל יהודי, גם אם אינו כהן. המהפכה שלנו היא המהפכה הנשית, המשנה את התרבות הלמדנית באופן יסודי מבחינת החוקים ומבחינת ההנהגה. אין פלא שיש הרואים בכך איום

מהפכות דתיות

פרשת "שופטים" פותחת צוהר להכרת המהפכה הדתית המשמעותית ביותר בתרבות היהודית – המהפכה הלמדנית. התרבות היהודית הניבטת מבין פסוקי המקרא (עם כל השונות שביניהם) מציגה חברה שבטית, שאמורה להתנהל לפי הנחיות דתיות בשילוב מסורת אימהות ואבות.

 

 

<< הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

 

על פי ההיררכיה המקראית, שבטי ישראל אמורים לכוף ראשם בפני מנהיגי הדת הכהנים ובפני המלכים (או המנהיגים הפוליטיים המקבילים להם), ויש גם נביאים, שוטרים ושופטים הקשורים לכהונה או למלוכה.

 

ומי לא בא?

החכמים. החכמים לא קיימים. מדובר במעמד שעדיין לא נוצר, וספרי המקרא אפילו לא מנחשים את הולדתו. לדידם התורה, בליווי המסורות השבטיות, פשוטה וברורה. הכהנים אחראים על לימודה, הוראתה ויישום החלקים הפולחניים שלה, והשופטים והשוטרים אחראים על השיפוט והביצוע.

 

אמת מה נהדר היה כהן גדול

כך מגדירה פרשת "שופטים" כמה מהתפקידים של הרשויות העתידות להנהיג את בני ישראל בכנען (דברים י"ז, ח'-י"א): "כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ דָבָר לַמִּשְׁפָּט... וְקַמְתָּ וְעָלִיתָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹהֶיךָ בּוֹ, וּבָאתָ אֶל הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם וְאֶל הַשֹּׁפֵט אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם וְדָרַשְׁתָּ וְהִגִּידוּ לְךָ אֵת דְּבַר הַמִּשְׁפָּט, וְעָשִׂיתָ עַל פִּי הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ מִן הַמָּקוֹם הַהוּא... לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל".

 

 (צילומים: דבי קופר, הודיה טולדנו) (צילומים: דבי קופר, הודיה טולדנו)
(צילומים: דבי קופר, הודיה טולדנו)

 

במילים פשוטות: בכל המקרים שבהם השופטים המקומיים מתלבטים בענייני דת, הם אמורים לגלגל את לבטיהם אל "המקום אשר יבחר ה'", לפנות אל אנשי הכהונה וביניהם השופטים (שהם כהנים או כפופים להם). הכהנים יכריעו והשבטים יקיימו את הדין.

 

זו תמונה נאיבית ולא מאוד מציאותית, בהתחשב בקשיי הניידות ובגודל השבטים, ועם זאת, לגמרי ברורה. בראש הפירמידה הפולחנית ניצבים הכהנים.

 

אמת מה נעדר היה כהן גדול

שנים יעברו, "המקום אשר בחר ה'" ייבנה וייחרב, חלק גדול מהשבטים יגלה, חלק קטן יותר ישוב מהגלות, בית מקדש שני ייבנה ורק בימיו תגיח תפיסת עולם חדשה ועמה גם מנהיגים חדשים – התרבות הלמדנית. תרבות זו תייצר את ההלכה, ושתיהן יחד ישנו את פני היהדות לבלי הֵכר.

 

בשלב זה הופכת התורה השבטית, הפשוטה, ש"לא בשמים היא", לתורה מורכבת ומרובת קושיות; תורה הדורשת פרשנות קפדנית ומומחיות. והמומחים הם אלה המזקיקים את התורה למומחים – החכמים. זו בוודאי לא הפעם היחידה בה אנשים המציאו מומחיות ואחר כך הצליחו להפוך אותה למקצוע נדרש.

 

מחורבן המקדש לתקומת הלמדנות

חורבן המקדש השני, עם כל האבל שהביא, תרם תרומה נכבדה למעמד הלמדני. הכהנים ששמו את מבטחם בנדל"ן היהודי, איבדו את כוחם לטובת מי שהימרו על יתרונות המוח.

 

מהפכנים מסורתיים צרכים להציע למהפכה כסות מסורתית, ולכן במקום להתמקד (רק) ברמיסה והשמצה של המעמד הכהני, התאמצו החכמים גם לעודד את המון העם להחליף בתודעתם את הכהנים - בחכמים. זאת לא משימה קלה, שכן הכהנים מוזכרים אין-ספור פעמים בתורה ואילו החכמים לא קיימים בה. אבל המהפכה הצליחה, והפרשנות לפרשת "שופטים" היא דוגמה נפלאה לכך.

 

בלב בית המקדש - בית מדרש

"כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ דָבָר לַמִּשְׁפָּט". בתורה הלמדנית הופכות סוגיות פולחניות ושיפוטיות לשאלות למדניות מורכבות. "המקום אשר יבחר ה'" הוא אמנם בית המקדש, אבל לא בית המקדש הכהני, שכן בתבונתם שיכנו החכמים בבית המקדש (ההיסטורי או זה שנבנה בזיכרון לאחר החורבן) את הסנהדרין הגדולה, שאמורה להתנהל כמובן על פי התורה והאמונות שלהם, ואליה פונים מבקשי המשפט והדרך.

 

והתורה אפילו לא ידעה שהיא כזו

כך הופך גם הציווי "לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל", לחובה לשמוע לכל הוראותיהם של החכמים. הציווי מתרחק מהכהנים ומהפרקטיקה הכהנית, ועובר אל הסנהדרין וממנה אל בתי המדרש לדורותיהם, ואף אל החכמים הבודדים, ומגיע אל כיתת בית הספר התיכון שלי, שבה למדנו על חיוב מהתורה לציית באופן עיוור לרבנים, שהרי כתוב: "לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך" (מדרש תנאים, דברים י"ז): "לא תסור... אמרו: חמוּרים דברי חכמים שכל העובר על דבריהם כעובר על דברי תורה".

 

"אם נתפתה אחר מחשבותינו"

ובעל "ספר החינוך" שממנו אהבו לצטט לנו בבית הספר, מנסח חובה זו כך (מצווה תצו): "המצווה הזאת שציוונו להתנהג בה על פי הפירוש האמיתי המקובל לחכמינו הקדמונים עליהם השלום. ובכל דור ודור גם כן שנשמע אל החכמים הנמצאים שקיבלו דבריהם ושתו מים מספריהם, ויגעו כמה יגיעות בימים ובלילות להבין עומק מיליהם ופליאות דעותיהם, ועם ההסכמה הזאת נכווין אל דרך האמת בידיעת התורה, וזולת זה אם נתפתה אחר מחשבותינו ועניות דעתנו לא נצלח לכל".

 

כן, "לא תסור" הוא המבצר שבנו החכמים בלב התורה שבכתב, ואפילו פשט התורה לא הצליח לשמור על הכהנים, שהוסרו ממרכז התרבות לטובת המעמד החדש והמתחזק.

 

אל תטעו בי, אני לא נגד המהפכה הזו

היי, אני רפורמית. קשה לחשוד בי שאני נבהלת ממהפכות. נכון, אני לא מתלהבת מכל מה שמציעה המהפכה הלמדנית, אבל אני גם לא אמורה להתלהב. אני לא גרה בתפוצות ולא חיה במאות הראשונות לספירה. המהפכה של חז"ל משפיעה עמוקות על חיי ועל התרבות שלי, אבל היא לא נוצרה למעני, היא נוצרה למען דורות קודמים.

 

עלינו מוטלות המשימות המרתקות - להכיר את התרבות היהודית לרבדיה, לנסות לשמר מתוכה חלקים ולמרוד בחלקים אחרים, וגם להאמין שהדורות הבאים ייצרו מתוך התרבות שאנו מורישות להם את היצירות שיתאימו לזמנם.

 

המהפכה שלנו

אין ספק שהמהפכה של הדור שלנו בתרבות היהודית, היא המהפכה הנשית. בעוד התרבות הכהנית סגרה את ההנהגה ב-ד' האמות של שבט אחד, פתחה התרבות הלמדנית את בית המדרש בפני כל מי שבחר להתמסר לה. "ממזר תלמיד חכם" הפך כמעט לסטטוס של כבוד בבית המדרש של יבנה, ובחלק מהבאים אחריו.

 

אלא שדווקא פתיחת השערים בפני כל גבר סקרן ומתמיד, החמירה את ההדרה הנשית. גברים היו לקהילה השלטת ונשים – נשלטות. כל הגברים מתאימים למניין, לעדוּת, לזימון, לקריאה בתורה, לחזנות, ללמדנות ולכל תפקיד הובלה והנהגה, והנשים לא.

 

המהפכה הנשית משנה את התרבות הלמדנית באופן יסודי מבחינת החוקים ומבחינת ההנהגה, ואין פלא שיש הרואים בכך איום ונאחזים בקרנות הפטריארכיה.

 

וכך, בעודנו מתבשמות מהידיעה שמעט צדק נעשה, ונשים יכולות לשמש כמנהלות של בתי הדין הרבניים, קפץ אחד מדוברי הפטריארכיה וקבע: "אישה לא יכולה להיות מבינה בהלכה". שני דברים קצרים יש לי לומר לדובר היקר: 1. לא קשה להבין בהלכה. 2. אני סקרנית לדעת על איזה מחקר מתבססת טענתך שגברים מסוגלים להבין הלכה ונשים לא.

 

השבוע פרסם משרד החינוך את רשימת בתי הספר בהם יש 100% זכאות לבגרות, ברשימה זו אני מצאתי שש אולפנות ואפילו לא ישיבה תיכונית אחת. אז על מי אמרת שהן לא מסוגלות להבין?

 

ובבית המדרש של הטוקבקים

אדיר (בטוקבק 45 משבוע שעבר) ביקש ללמד עלי זכות בטענה שאני בסך הכל "יהודייה קצת מבולבלת", והוא שואל למה אנחנו, הרפורמים, מנסים לשנות את היהדות.

 

אדיר יקר, אני מקווה שהטור הזה נותן תשובה חלקית, ובסרטון המצורף אנסה להעלות כמה מחשבות נוספות.

 

שבת שלום!

 

לכל הטורים של רוחמה וייס

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דבי קופר Debbi Cooper Photographer
רוחמה וייס
צילום: דבי קופר Debbi Cooper Photographer
מומלצים