צמחייה, אביזרים ואור: פינת מרפסת בתוך הבית

ריזורט בסלון: פתרונות יצירתיים לדירות ללא מרפסת

תקופת הקורונה הפכה את המרפסת לחלל הכי מבוקש בבית: ההזדמנות שלנו לשאוף אוויר ולקחת "הפסקה" מהסביבה הפנימית. אך מה קורה כשבדירה שלכם אין אחת כזאת? כך תוכלו בעזרת עיצוב נכון, ריהוט, דקורציה וצמחייה ליצור תחליף ראוי שיגרום לכם להיות בפנים ולהרגיש בחוץ

רינת טל
פורסם:
תקופת הקורונה הייתה הזדמנות יחידה במינה לגלות מחדש את המרפסת. כשאי אפשר לצאת החוצה, קיבלה המרפסת הילה מיוחדת והפכה לקשר העיקרי של אנשים רבים אל החוץ. היא מסמלת את אידליית הפנאי ומהווה אקט של יציאה מתוך המרחב הביתי (כיום גם מרחב העבודה) הסגור וההומה לעיתים, למרחב שבו מתבצעת "הפסקה".
המרפסת היא סמל החופש, הריזורט הקטן והיומיומי שלנו, החיבור הפרטי שלנו אל הטבע בתוך העיר וההזדמנות שלנו לשאוף אוויר. אבל מה קורה כשאין אחת כזאת? בדירות רבות בישראל אין כלל מרפסת, אך בעזרת עיצוב נכון, ריהוט, חומרים, דקורציה, ואיך לא - צמחיה, ניתן ליצור תחליף ראוי בתוך הבית, אליו תוכלו לברוח.
8 צפייה בגלריה
מרפסת בבית
מרפסת בבית
צמחייה, עיצוב ותחימה: כך תכניסו את המפרסת לתוך הבית
(עיצוב וצילום: נעמי ים סוף)

הפרדת החלל

ראשית, ננסה לתחום את אזור המרפסת הפנימית על מנת לייצר את הגבול בין שגרת העשייה הביתית ובין אזור ה"הפסקה". איך אפשר ליצור הפרדה שלא כוללת סגירת קיר? צביעת קיר או קטע קיר, או שימוש בטפט, יגדירו את גבולות הפינה הייעודית. דרך נוספת להגדיר את פינת המרפסת היא הצבת שטיח בתחומה וסידור הרהיטים הקיימים בצורה שתיצור הפרדה - למשל "הפניית גב" אל פינת המרפסת באמצעות כורסאות הסלון או ארונית שתעמוד בניצב לקיר ותעזור לתחימה. דרך קלאסית נוספת ליצר הפרדה רעיונית היא מחיצה, פרגוד או משרבייה.

ריהוט וחומרים

כדי ליצור מרפסת פנימית, "השאילו" סממנים מעולם החוץ ואמצו חומרים המאפיינים מרפסות וחצרות כמו קש, ראטן ועץ, שלוקחים אותנו מיד החוצה בתחושה. אם מדובר ברהיטי עץ, נסו לבחור בפריטים משופשפים, דהויים או מתקלפים, שידמו את "נזקי" השמש והטבע. הוסיפו ורפדו את הפינה בכריות, ללא החשש שהשמש תהרוס אותן – הן יוסיפו רכות וסטייל ויעודדו רביצה.
8 צפייה בגלריה
מרפסת בבית
מרפסת בבית
"השאילו" סממנים מהסביבה החיצונית
(עיצוב: סוקולינה, צילום: הדר דולן)

צמחייה

כמובן שגם את הטבע עצמו אפשר ורצוי להכניס הביתה, וככל שירבו הצמחים בפינה הזו, הם יטשטשו את העובדה שאתם בפנים. למטרה הזו רצוי לבחור בצמחי בית שרגילים לגדול תחת מעטה כבד של צמחים אחרים שמצלים עליהם מהשמש. עם זאת, חשוב לספק להם כמה אור טבעי שניתן, לכן עדיף לתכנן את פינת המרפסת קרוב ככל האפשר לחלון הכי גדול בבית. חשוב להקפיד לא להציב את הצמחים מתחתיו או מצדדיו של החלון - אלו יהיו האזורים המוצלים ביותר בחדר.
אם בפינה עצמה אין חלון להשקיף באמצעותו החוצה, תוכלו להשתמש במראה כדי לשקף את הנוף מחלון קרוב וליצור תחושת מרחב. כדי לדמות את הטבע בפינת המרפסת הביתית, השתמשו בשלושה-ארבעה צמחים גדולים ככל האפשר, ואת הצמחים הקטנים שימרו כאובייקטים דקורטיביים על כוננית או על מדף. בין הצמחים הגדולים יש כמה שיסתדרו כמעט בכל פינה וכמעט עם כל מטפל, והם פיקוס גומי שחור, לשון חותנת (סנסיווריה) גבוהה, או זמיה קוקוס גדולה.
8 צפייה בגלריה
מרפסת בבית
מרפסת בבית
צמחים גדולים, ספה נוחה וחלון גדול: כל מה שאתם צריכים עבור מרפסת ביתית
(רונית לוין, סטודיו To Live )

צורת ישיבה

תנוחת הגוף מגדירה את המצב התודעתי שלנו ואת מתח השרירים. נסו לחשוב על הצורה שבה אתם יושבים כשאתם בחופשה - זוהי צורת הישיבה שתאמצו למרפסת הפנימית, כשהדגש הוא נוחות - בין ישיבה רפויה להשתרעות, רביצה, ערסול או נדנוד. לב פינת המרפסת שלכם יהיה הריהוט שיחזיק אתכם בתנוחה שאתם שואפים לנוח בה: כיסא נוח, ספסל קש, ספה נמוכה, כיסא נדנדה, ערסל ישיבה תלוי, פינת ישיבה נמוכה על טטאמי או מזרונים ושולחן נמוך.
8 צפייה בגלריה
מרפסת בבית
מרפסת בבית
ביצירת המרפסת הביתית - חשבו על צורת הישיבה ועל העיסוק המועדף עליכם ל"פסק זמן"
(עיצוב: סוקולינה, צילום: הדר דולן)

עיסוקים ואקססוריז

מהי אתנחתא עבורכם? מה הייתם עושים ביציאה למרפסת? החל בשתיית קפה ועד קריאת ספר או נגינה - הריהוט והאבזור במרפסת הפנימית שלכם צריכים לתמוך בפעילויות הללו. הניחו בקרבת רהיטי הישיבה עזרים שיעודדו את עיסוק הפנאי החביב עליכם - ספרים, גיטרה, מחברת איור, כרית מדיטציה או שולחן לכוס הקפה.
8 צפייה בגלריה
מרפסת בבית
מרפסת בבית
קריאת ספר או נגינה בגיטרה: אבזרו את הפינה הביתית
(עיצוב וצילום: נעמי ים סוף)

סטיילינג ודקורציה

מזכרת מהחופשה המיתולוגית שלכם, אוסף צדפים ענפים או אבנים - הציבו סביבכם פריטי דקורציה שמזכירים לכם את החוץ או המייצגים מדינה אקזוטית שאתם חולמים עליה. הוסיפו שרשראות נורות, נרות ריחניים, פרחים מיובשים בבקבוקים מעוצבים - כל מה שהייתם שמחים למצוא בצימר החלומות שלכם - הולך.
8 צפייה בגלריה
מרפסת בבית
מרפסת בבית
הציבו סביבכם דקורציה שמזכירה לכם חופשה
(עיצוב וצילום: נעמי ים סוף)
רינת טל מ"סוקולינה" היא פְלנְט סטיילרית, או מעצבת חללים עם צמחים
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button