פרחים, בתצוגה של של המותג northern

3 ימים של עיצוב בקופנהגן: קיימות, פרחים, צבעים עזים וריהוט חוץ עמדו במרכז תערוכת העיצוב הדנית

מה צפוי לנו השנה בעיצוב הבית? כמיהה לעבר אבל עם דאגה לסביבה, צבעי יסוד לצד חומרים טבעיים, חזרה לעבודת יד לפחות במראה, ועוד חידושים והרבה השראה. תערוכת 3DaysofDesign בקופנהגן נערכה השנה תחת הסיסמה "איפה היינו בלעדיך?" כדי לשדר שהטרנדים משפיעים הרבה מעבר לגבולות סקנדינביה

שירלי שוורץ-קאופמן
פורסם:
במשך שלושה ימים נחשפו הטרנדים המובילים בתערוכת 3DaysofDesign בקופנהגן, המהווה את חלון הראווה הגדול ביותר למורשת העיצוב הסקנדינבי. התערוכה התקיימה בשבוע שעבר והאירה את כל המגמות הצפויות בסגנון שהפך למוביל ולפופולרי במיוחד בעיצוב הבית. תחת הסיסמה שנבחרה לתערוכה השנה "איפה היינו בלעדיך?" היא מהדהדת את שיתוף הפעולה בין כל המעורבים והעושים במלאכה כמשפיעה ותורמת הרבה מעבר למדינות סקנדינביה.
14 צפייה בגלריה
התצוגה המשותפת MUJI x ILLUM
התצוגה המשותפת MUJI x ILLUM
התצוגה המשותפת MUJI x ILLUM באירוע 3daysofdesign
(צילום: Filip Gielda)

מה שהחל כפסטיבל עיצוב מצומצם בשנת 2013, בהשתתפות ארבעה מותגים דניים בלבד - מונטנה, קוואדרט, אריק יורגנסן ואנקר ושות' - הפך לאירוע המוני שאליו נוהרים מעצבי פנים, הום סטייליסטים, בלוגרים, עיתונאים, משפיענים, בעלי חנויות מכל העולם, בעלי מותגים ועוד.
14 צפייה בגלריה
3daysof design קופנהגן
3daysof design קופנהגן
3daysof design קופנהגן
(צילום: chris1million)
בתערוכה שהתקיימה השנה, שזו המהדורה ה-10 שלה, הציגו כבר יותר מ-290 מותגים בינלאומיים בכמה מוקדים בעיר. השנה הגיעו לעיר מספר שיא של מבקרים שבזכות תשוקה גדולה לעיצוב הגיעו לחוות ולהתרשם מאירועים, מייצגים, סיורים, תערוכות והשקות. 3DaysofDesign מתקיימת ברחבי העיר, בניגוד לתערוכות אחרות שמתקיימות במרכז כנסים. העיר קופנהגן פשוט הופכת לזירת עיצוב שוקקת ומצדיקה את התואר שלה כמרכז תרבות ועיצוב סקנדינבי.
מבט חטוף על הרעיונות, המומחיות, הכישרון והטכניקות, חשפו השנה מוחות יצירתיים עם חזון משותף – הרצון והשאיפה שלעיצוב תהיה השפעה גדולה וטובה על החברה האנושית ועל כדור הארץ, למען עתיד טוב יותר.
14 צפייה בגלריה
3daysof design קופנהגן
3daysof design קופנהגן
3daysof design קופנהגן
(צילום: chris1million)

העיצוב הסקנדינבי חווה פריחה של ממש בשנים האחרונות. מה שהחל בפונקציונליות צנועה באמצע המאה הקודמת, כמענה מהיר ונגיש למעמד הביניים אחרי מלחמת העולם השנייה, הפך לסגנון עיצובי אהוב בעולם. ובתוך כך הפכה קופנהגן למרכז ייצור עכשווי מוביל, כך שטבעי שהבשורות העיצוביות שהחלו בתערוכה 3DaysofDesign (הן בעצם נוצרות לאורך כל השנה רק נחשפות בהיקף גדול בימי התערוכה) יתפשטו הלאה. הנה כמה מהמגמות הבולטות שנחשפו בתערוכה השנה ונראה אותן בעיצוב הבית בתקופה הקרובה:
14 צפייה בגלריה
התצוגה של Ferm Living
התצוגה של Ferm Living
התצוגה של Ferm Living. דגש על קיימות הורגש השנה אצל כל המציגים
(צילום: chris1million)

14 צפייה בגלריה
אולם הקיימות, Ferm Living
אולם הקיימות, Ferm Living
אולם הקיימות, Ferm Living
(צילום: chris1million)

קיימות מתמזגת עם DNA עיצובי

ייצור מעגלי, מחזור, חומרים אקולוגיים, פחת נמוך ומושגים נוספים בתחום הקיימות הפכו לנרטיב המוביל החדש. יותר ויותר מותגים הטמיעו אחריות סביבתית באתוס שלהם כשהבולטת הייתה חברת Ferm ששמה לה למטרה להפוך 32% מהמוצרים שלה ליותר אקולוגיים. לשם כך היא הקימה "אוהל קיימות" שהמחיש את המסלול שעובר המוצר מחומר לצורה בדרך בת קיימא. נוכחות מקיימת הורגשה אצל רוב המותגים, שגם השיקו עיצוביים איקוניים בגרסאות מקיימות. לדוגמה הכיסא About a chair האייקוני של חברת Hay הושק בגרסת פלסטיק ממוחזר.
14 צפייה בגלריה
פרחים בתצוגה של Ferm Living ובכל רחבי העיר
פרחים בתצוגה של Ferm Living ובכל רחבי העיר
פרחים בתצוגה של Ferm Living ובכל רחבי העיר
(צילום: chris1million)

פרחים

בין אם תחושה של אסקפיזם או חזרה אל הטבע, השנה בלטו בנוכחותם הפרחים ברחבי התערוכה והמיצגים השונים. הדפסי פרחים על גבי טקסטיל, אגרטלים, נרות בניחוחות של פרחים וגם זרים של פרחים – שלושת ימי התערוכה התאפיינו באלמנטים פרחוניים וצבעוניים במיוחד.

14 צפייה בגלריה
צבעי אדמה וחומרים טבעיים, התצוגה של Ferm Living
צבעי אדמה וחומרים טבעיים, התצוגה של Ferm Living
בתפר שבין עיצוב לאמנות, כולל החספוס והקווים הא-מורפיים, התצוגה של Ferm Living
(צילום: chris1million)

בין עיצוב לבין אמנות: Art & Craft

קו התפר שבין אמנות לבין עיצוב נחצה כשיותר ויותר חברות הציגו השנה שפה ייחודית של עיצובים נועזים ומלאי דמיון הנשענים על סגנון הדיזיין ארט. מתיחת הגבולות, המחקר, התעוזה והרצון להפוך כל דבר לאישי הביאו ליצירת עיצובים שנראו כמו עבודות יד אומנותיות של בעלי מלאכה ופחות כמו יצירה מפס יצור המוני. בלטו במיוחד מוצרים בעלי גימורים לא מהוקצעים, חספוס, קווים אמורפיים וכדומה.
14 צפייה בגלריה
צבעי פסטל בתצוגה של המותג helle mardah
צבעי פסטל בתצוגה של המותג helle mardah
צבעי פסטל בתצוגה של המותג helle mardahl
(צילום: Philip Wiper)



שלוש משפחות של צבעים

נוסף על צבעי הניוד והצבעים הטבעיים האהובים, בלטו השנה שלוש משפחות צבע עיקריות: משפחת צבעי היסוד בהשראת תנועת ממפיס האיטלקית שפעלה בשנות ה-80 (כחול, ירוק, צהוב, אדום); משפחת צבעי התבלין כמו חום, חרדל, חמרה; ומשפחת צבעי הפסטל הרכים, בהם מנטה, סלמון וסגול בהיר (שגם חזק השנה באופנה).
14 צפייה בגלריה
כיסאות בצבעי יסוד, Fogia
כיסאות בצבעי יסוד, Fogia
כיסאות בצבעי יסוד, Fogia
(צילום: chris1million)


14 צפייה בגלריה
צבעי אדמה וחומרים טבעיים, התצוגה של Ferm Living
צבעי אדמה וחומרים טבעיים, התצוגה של Ferm Living
צבעי אדמה וחומרים טבעיים, התצוגה של Ferm Living
(צילום: chris1million)

לא רק צבעוני אלא גם בועט

הרוח של קבוצת ממפיס לא באה לידי ביטוי רק בצבעוניות העזה, אלא גם בצורות גיאומטריות ובהרבה רעש ויזואלי שאפיינו את המעצבים בקבוצה. שלושה עשורים אחרי שהתפרקה, הרעיונות היצירתיים של האדריכל האיטלקי אטורה סוטסאס ושל יתר החברים שפעלו לצידו ואחריו באו לידי ביטוי בחלק נרחב מהתצוגות בתערוכה השנה. ממפיס, שנולדה כמעבדה לפיתוח רעיונות עיצוב חדשים, הייתה מקור השראה גם עבור חברת Montana שהציגה קולקציית רהיטים שמשכה אליה קהל רב בתערוכה.
במחשבה ראשונה נדמה שיש סתירה בין הסגנון הצבעוני הנועז והמקסימליסטי של ממפיס לבין העיצוב הנורדי שנתפס פונקציונלי, שקט, נטול צבעוניות עזה ונעדר זוויות חדות. אך בעיצוב ובאמנות יש השפעה הדדית והשראה, וגם התפתחות ומחוות.
14 צפייה בגלריה
רהיטים של חברת Montana בהשראת תנועת ממפיס
רהיטים של חברת Montana בהשראת תנועת ממפיס
רהיטים של חברת Montana בהשראת תנועת ממפיס
(צילום באדיבות טולמנ'ס דוט)


חזרה לקלאסיקות

בין עבר לבין הווה, בין ישן לבין חדש, ניכר כי העיצובים החדשים חוגגים את הקלאסיקות הדניות אך עם טוויסט של חדשנות טכנולוגית עכשווית. חברת Hay השיקה מחדש את קולקציית ריהוט הגן האיקונית CRATE של המעצב והאדריכל ההולנדי חריט ריטפלד, שהושקה לראשונה ב-1930 כפתרון לשימוש חוזר בארגזי עץ ששימשו לשילוח סחורות. הדגם בצורתו החדשה עשוי עץ, צבוע ונארז באופן שטוח בגרסה בת קיימא.

14 צפייה בגלריה
טקסטיל של חברת Foscarini
טקסטיל של חברת Foscarini
דגש על חיבורים וניגודים. טקסטיל של חברת Foscarini
(צילום: chris1million)

ניגודיות ודרמה

העיצוב הסקנדינבי מנוגד בהרבה מובנים. קפדן מול נונשלנטי, ישן מול חדש, רך מול קשה, וינטג' מול חדש. 2023 עוסקת בחיבור של כל הניגודים לכדי משהו שלם. חיבור בין צבעי אדמה לצבעים בוהקים; חיבור בין סגנון אפריקאי לבין מורשת העיצוב הדנית; צורות גרפיות וקווים מינימליים ישרים שחברו ליצירתיות ארטיזנלית של עבודת יד.
14 צפייה בגלריה
הוספת נרות ומוצרי לייפסטייל לתמהיל המוצרים
הוספת נרות ומוצרי לייפסטייל לתמהיל המוצרים
הוספת נרות ומוצרי לייפסטייל לתמהיל המוצרים
(צילום: chris1million)

LIFESTYLE BRAND

בין אם בהשפעת הרשתות החברתיות או בין אם הרצון לייצר סביבות חיים מושלמות, ניכר כי יותר ויותר מותגי ריהוט הציגו תוספות לייפסטייל מרשימות שמשדרגות את איכות החיים. חברת Hay השיקה קולקציית פיג'מות, חברות ריהוט הציגו גופי תאורה, טקסטיל, נרות, מבשמי אוויר ועוד. בנוסף הוצגו קולקציות ריהוט חוץ רבות השנה, מתוך מחשבה שהטבע הוא חלק בלתי נפרד מהלייפסטייל שלנו. חברות רבות שבעבר הציגו רק מענה עיצובי לסביבה הביתית, חיזקו השנה את ההיצע שלהן גם לתחומי חיים מסחריים כמו משרדים ובתי מלון במטרה להקיף את כל תחומי החיים.

הכותבת שירלי שוורץ-קאופמן היא מייסדת טולמנ'ס דוט
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button