בחזרה לערד: המאייר גלעד סליקטר משחזר את האסון בתערוכה חדשה

"אתה מרגיש את הרגליים שלך מתרוממות, וזהו": התערוכה שחוזרת לאסון ערד

26 שנה אחרי שנכח באסון פסטיבל ערד ובצל אסונות נוספים כמו ההופעה של טראוויס סקוט בפסטיבל אסטרוורלד, אמן הקומיקס גלעד סליקטר חוזר לאירוע ששינה את חייו בתערוכת יחיד ובספר חדש. "עדיין קשה לי לדבר על זה", הוא מספר בריאיון, "ידעתי שאני רוצה לספר את הסיפור הזה אבל לא ידעתי איך. הבנתי שיש פה סוג של הזדמנות לקחת את הזיכרון ולתת לו צורה"

פורסם: 18.11.21, 12:40
כבר 16 שנה שהמאייר ואמן הקומיקס גלעד סליקטר (44) מספר סיפורים אישיים ביצירותיו. בנוסף לאיורים שהוא יוצר לעיתונות ולספרי ילדים, נוצרו תחת ידיו שורה של רומנים גרפיים, בהם "מי אתה בכלל" (2005), "השדים של מונגול" (2008) ו"צו 8", שאף ראו אור בצרפתית. רובם ככולם עוסקים בהסתכלות אחורה, פנימה, באירוע מציאותי ומכונן שמקבל טוויסט בדיוני ומתורגם לאיורים עדינים ונוגעים.
14 צפייה בגלריה
פסטיבל ערד
פסטיבל ערד
בחזרה לערד: המאייר גלעד סליקטר משחזר את האסון בתערוכה חדשה
(איור: גלעד סליקטר)
כשהוא מספר על המפגש הגורלי עם יצירת קומיקס אוטוביוגרפי, סליקטר מתוודה שהתכנון המקורי שלו היה לחזור עשר שנים אחורה, לשנת 1995. שם, בהיותו בן 18, נכח באסון בפסטיבל ערד שבו נמחצו למוות שלושה בני נוער. אך כשהוא ניגש למלאכת היצירה, הוא הרגיש שהוא לא מסוגל לאייר ולכתוב את התמונות שחזה בהן. רק כעת, 26 שנה אחרי האסון, הוא מציג לראשונה סדרת איורים שמשחזרים את חוויותיו בפסטיבל ערד, בשבוע האיור 2021. התערוכה "הפסטיבל", תוצג בגלריה השיתופית P8 שבדרום תל אביב למשך שבוע (27-18 בנובמבר).
14 צפייה בגלריה
שבוע האיור
שבוע האיור
מתוך התערוכה "הפסטיבל" של גלעד סליקטר שמוצגת בשבוע האיור 2021
(צילום: צור קוצר)
"הרגשתי לא מספיק בשל. שאני לא מבין עדיין, שלא היו לי את הכלים לדבר על זה", הוא מספר בריאיון ל-ynet לקראת התערוכה. "עדיין קשה לי לדבר על זה, ואז עוד חיפשתי את השפה שלי בתוך עולם הרומנים הגרפיים, כדי לספר סיפור כמו שאני רואה אותו. במהלך השנים כל הזמן חזרתי לזה. ידעתי שאני רוצה לעשות את זה, אבל לא ידעתי איך. שאלתי את עצמי המון שאלות. למה בכלל לדבר על זה? איפה אני מול ההמון שהיה שם? זה הסיפור שלי, אבל הוא לא רק שלי אז איך אפשר בכלל להתמקד בחוויה שלי? לבודד את עצמי מכולם?".
14 צפייה בגלריה
גלעד סליקטר
גלעד סליקטר
"ידעתי שאני רוצה לספר את הסיפור הזה": גלעד סליקטר
(צילום: מריאנה רסקין)
העיסוק בפסטיבל ערד ובחוויה שלא מרפה ממנו לא נגמר בתערוכה שיציג בשבוע האיור. כיום הוא נמצא בעיצומו של תהליך עבודה על רומן גרפי שעתיד לצאת ב-2023. "כשהתחלתי לעבוד על הספר התרחש האסון בהר מירון, וכשראיתי את זה בטלוויזיה התהפכה לי הבטן. הסתובבתי שבועיים עם כאב בטן מטורף. פתאום ראיתי את זה באמת - ככה זה נראה, ככה נראינו. ואז ידעתי שאני חייב להוציא את זה, זה חייב לצאת".
14 צפייה בגלריה
פסטיבל האיור
פסטיבל האיור
"הפסטיבל" של גלעד סליקטר בגלריית P8
(צילום: צור קוצר)
סליקטר מזכיר בעצב גם את ההופעה של הראפר האמריקאי טראוויס סקוט בפסטיבל אסטרוורלד בטקסס, שהתקיימה לפני כשבועיים ושבה נהרגו ונפצעו אנשים בקהל בנסיבות דומות. "תוך כדי העבודה על האיורים גם התחלתי לכתוב, כמו בזרם תודעה, את הזכרונות שלי בצורה הכי גולמית שיש. זה לא היה טקסט שאפשר לעשות איתו משהו, אלא כזה שמאיר ספוטים על רגעים. היו לי גם טקסטים שכתבתי וגזרתי, ניסיתי כל דרך".
14 צפייה בגלריה
פסטיבל האיור
פסטיבל האיור
"בתערוכה יש לי את החופש להתנסות": מתוך "הפסטיבל"
(צילום: צור קוצר)

"מרגיש כאילו אני מוציא את הספר הראשון שלי"

"לא רציתי שהחוויה הזו תגדיר אותי", מספר סליקטר. "הסיפור הזה מתבשל לי בראש כבר 25 שנה, ובתערוכה יש לי את החופש להתנסות. בניגוד לספר שאני עובד עליו, כאן לא הייתי צריך להתחשב ברצף, להיות קוהרנטי. כאן יכולתי להיות חופשי וליצור סצנות, רגעים, נקודות מבט. הבנתי שיש פה סוג של הזדמנות לקחת את הזיכרון ולתת לו צורה. עד עכשיו לא ידעתי איך לצייר אותו, ופתאום הצלחתי להבין איך אני יכול לצייר את התחושה. איך אני יכול להתבונן על הדבר הזה. התור לטלפון שהיה שם, האנשים, האינטראקציות - כל הדברים האלה נמצאים שם".
14 צפייה בגלריה
פסטיבל ערד
פסטיבל ערד
"הרגשתי לא מספיק בשל. שאני לא מבין עדיין": האיורים מ"הפסטיבל"
(איור: גלעד סליקטר)
14 צפייה בגלריה
פסטיבל ערד
פסטיבל ערד
"הזדמנות לקחת את הזיכרון ולתת לו צורה"
(איור: גלעד סליקטר)
את נקודת המבט שלו על הפסטיבל, שבאה לידי ביטוי בסדרת האיורים שיצר לתערוכה, מגדיר סליקטר כמבט על "פסטיבל עגום". "זו הייתה הפעם הראשונה שהייתי בפסטיבל", הוא משתף. "סיפרו לנו שערד זה ה'וודסטוק הישראלי', אבל האנרגיות היו אחרות. היה בלאגן. היה אפשר להרגיש באנרגיות שהיה שם איזה סוג של פורקן. כשהגענו לתור להופעה של משינה התחילו הדחיפות.
14 צפייה בגלריה
פסטיבל ערד
פסטיבל ערד
צללים, צבעים ואנרגיה: התערוכה "הפסטיבל"
(איור: גלעד סליקטר)
"בהתחלה אתה נדחף, דוחפים אותך, אתה דוחף, אתה לא חושב שמצפה לך איזה רגע כזה. ואז התחילו המעיכות, ובשלב מסוים אתה פשוט מרגיש את הרגליים שלך מתרוממות, וזהו. מהרגע שהרגליים שלך למעלה והגוף שלך נמעך אתה מתחיל להתבונן, לחכות שזה ייגמר, איך שזה לא ייגמר. לי היה מזל, כשהייתי ממש קרוב, כשלא יכולתי לנשום יותר, שחררו את העומס. תוך כדי אנחנו שומעים את טיפקס שרים, כל הסיפור ההזוי הזה. אני זוכר שברגע שהייתה ההפוגה הזו אמרנו בהקלה: 'אוקיי, זה נגמר'. ואז נכנסתי לאצטדיון - כולם שמחים, רוקדים. זה היה דיסוננס מטורף, מסוג שמעולם לא חוויתי".
14 צפייה בגלריה
פסטיבל ערד
פסטיבל ערד
"סיפרו לנו שערד זה ה'וודסטוק הישראל', אבל האנרגיות היו אחרות"
(איור: גלעד סליקטר)
14 צפייה בגלריה
פסטיבל ערד
פסטיבל ערד
"לי היה מזל, כשהייתי ממש קרוב, כשלא יכולתי לנשום יותר, שחררו את העומס"
(איור: גלעד סליקטר)
סליקטר מספר שהיצירה לקראת התערוכה נתנה לו חופש. "כשאני מסתכל על התערוכה אני מרגיש שאני מסתכל במראה. זה לא כמו הספרים, שבהם אני מדבר לעצמי. פה אני מסתכל על עצמי. אני מתחיל כאן איזשהו דיאלוג עם העולם. אני מוציא משהו שנמנעתי ממנו. תוך כדי עבודה הסקתי מסקנות. אני מבין על עצמי הרבה דברים שלא הבנתי אז. אני סקרן, מתרגש. אמרתי למיכל האוצרת שאני מרגיש כאילו אני מוציא את הספר הראשון שלי. למרות שעשיתי תערוכות יחיד בעבר, משהו בחוויה הזו מרגיש לי חדש וטרי. יש פה תהליך של ריפוי".
14 צפייה בגלריה
פסטיבל ערד
פסטיבל ערד
"נכנסתי לאצדטיון - כולם שמחים, רוקדים. זה היה דיסוננס מטורף, מסוג שמעולם לא חוויתי"
(איור: גלעד סליקטר)

עוד תערוכות מומלצות בשבוע האיור 2021:

"סיפורי מדרכות": 42 מאיירות ומאיירים הוזמנו לתרום את הסיפור העירוני שלהם, ולאייר את סיפורו של אחת או אחד המציגים האחרים - רעיון מגניב ומבוצע היטב בהובלת סטודיו SundaySky, שמשתתף באוצרות התערוכה באופן מסורתי בשבוע האיור.
קן הקוקיה, עולי ציון 26, יפו
14 צפייה בגלריה
סיפורי מדרכות: מימין יצירה של נטע לוי ומשמאל יצירה של עובדיה בנישו
סיפורי מדרכות: מימין יצירה של נטע לוי ומשמאל יצירה של עובדיה בנישו
סיפורי מדרכות: מימין יצירה של נטע לוי ומשמאל יצירה של עובדיה בנישו
(באדיבות שבוע האיור תל אביב)
מוזיאון יפו: במוזיאון יפו תיפתחנה שלוש תערוכות מעניינות: "הומו פלורה" של נעה אילן בשיתוף עם "מדע גדול, בקטנה", שמשווה בין מערכות הרבייה של בני אדם לצד אלה של צמחים; "מילים טובות" ביוזמת מרכז שנקר לחקר ותיעוד העיצוב בישראל שאוספת יצירות שמתמקדות במסרים של תקווה, אופטימיות וסולידריות כתגובה לאווירה העכשווית וכהבעת רצון לבניית עתיד טוב יותר; ו"התקופה הוורודה" שמזמינה מאיירות ומאיירים ליצור בהשראת התקופה הוורודה של פבלו פיקאסו, עם פרשנות להווה על אהבה ואושר. שווה לקפוץ.
מוזיאון יפו, טיילת מפרץ שלמה 10, יפו
14 צפייה בגלריה
מילים טובות של להב הלוי, התקופה הוורודה של יובל כץ
מילים טובות של להב הלוי, התקופה הוורודה של יובל כץ
מילים טובות של להב הלוי, התקופה הוורודה של יובל כץ
(באדיבות שבוע האיור תל אביב)
"השדה של גולדה": מה הקטע הזה שבכל הזמנה של גלידה מקבלים שקית רב-פעמית, והאם זה לא קצת מחבל במטרה המקורית של שקיות רב-פעמיות? הצורפת יעל פרידמן יצרה מהשקיות של רשת "גולדה" סצנות של דיאלוג בין האדם לבין הטבע, בין הטבעי למלאכותי. דרך היצירות, תוכלו לתהות על מהותה של תשוקה, ולשאול אם כל הנוצץ זהב הוא, או שזה רק נראה ככה מרחוק.
גלריה B.Y5, בר יוחאי 5, קריית המלאכה, תל אביב
14 צפייה בגלריה
השדה של גולדה
השדה של גולדה
השדה של גולדה
(צילום: ניר פרידמן)
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.